Waar moet ik op letten bij aanschaf?

Forumindex Forums Modellen Astra Waar moet ik op letten bij aanschaf?

• Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 35)
  • Auteur
    SjoerdB

Beste allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum (lees al wel een tijdje mee), meteen even gebruik maken van de gelegenheid om mezelf voor te stellen: Ik ben Sjoerd, 20 jaar oud en op zoek naar een waardige vervanger voor mijn huidige auto, Seat Ibiza 6k2. Ben op zoek naar een auto die van zichzelf al redelijk sportief is en ik ben een liefhebber van OEM-upgrades. Vandaar dat ik wil gaan kijken naar een Astra H 1.9CDTI (120pk) uit 2005 met het OPC-pakket. De auto staat aangeboden bij Autobedrijf Krabbe te Weerselo, je kunt de advertentie hier bekijken.

Graag wil ik een aantal dingen weten voordat ik überhaupt ga kijken naar de auto:
      1. Is de 1.9CDTI met 120pk een betrouwbaar blok met weinig problemen? Ik weet dat een VAG-diesel eigenlijk nooit problemen geeft, is dat bij Opel ook zo?
      2. Zijn er nog specifieke problemen met dit model Astra en bouwjaar? Zijn er bv. dingen die snel gaan roesten of wat anders waar ik goed op moet letten?
      3. Heeft er iemand ervaring met Autobedrijf Weerselo? Het is geen officiële Opel dealer, maar er staan bijna alleen maar Opels dus ga ik er vanuit dat er iemand hier wel ervaring mee heeft.
      4. Is er wat qua vermogenstuning mogelijk bij dit blok? Wat is veilig en wat niet? Ik neem aan dat er naast chippen ook andere mogelijkheden zijn?

Wellicht dat er mensen zijn die me kunnen helpen, dan ziet men mij zeer waarschijnlijk in een Astra rijden en hebben jullie een actief lid op het forum er bij!

Alvast bedankt voor de gedane moeite!

Dolby
      Deelnemer

1.- Vag-diesels geen problemen oke. ik hoor alleen maar problemen. de 1.9CDTI zijn na mijn mening betrouwbare blokkken.
        2.- Roest weet ik niks van helaas. Maar mijn astra G roest al niet meer. Dus neem aan dat de H dat probleem ook niet heeft.
        3.- Autobedrijf Weerslo helaas geen ervaring mee.
        4. Een diesel kun je vrij makkelijk tunen doormiddel van een chip. Dat kan relatief veilig en je zult er zeker plezier van hebben.
        De krijgt gemiddeld 25PK meer maar vooral het koppel gaat omhoog en dat is zeer prettig bij een diesel.
        – Andere tunings dingen hebben na mijn mening minder effect bij een diesel. (andere uitlaat, luchtfiler)

Succes met je keus.

SjoerdB

@Dolby wrote:

1.- Vag-diesels geen problemen oke. ik hoor alleen maar problemen. de 1.9CDTI zijn na mijn mening betrouwbare blokkken.
          2.- Roest weet ik niks van helaas. Maar mijn astra G roest al niet meer. Dus neem aan dat de H dat probleem ook niet heeft.
          3.- Autobedrijf Weerslo helaas geen ervaring mee.
          4. Een diesel kun je vrij makkelijk tunen doormiddel van een chip. Dat kan relatief veilig en je zult er zeker plezier van hebben.
          De krijgt gemiddeld 25PK meer maar vooral het koppel gaat omhoog en dat is zeer prettig bij een diesel.
          – Andere tunings dingen hebben na mijn mening minder effect bij een diesel. (andere uitlaat, luchtfiler)

Succes met je keus.

Over de 1.9TDI van VAG hoor ik nagenoeg geen problemen, ook de mijne loopt als een zonnetje na er het afgelopen jaar 35.000km bij getrapt te hebben. Dat een diesel te chippen is, dat weet ik (heb me er al over ingelezen op het internet). Wil alleen wat meer dan 140-150pk, want een heel stoer exterieur met weinig power staat ook zo lullig. Met het verder tunen doel ik meer op andere verstuivers, een andere turbo. Is dat mogelijk?

In ieder geval super bedankt voor je snelle reactie! :thumbup

wim-v6
          Deelnemer

1: VAG diesels en Problemen… Dat is een gemeengoed, die tijd is voorbij!!!
            De enige GOEDE TDI motoren zijn de Phase 1 TDI 90pk en 110pk met Rotorpomp, de eerste Pompverstuivers gaan dan ook nog wel, voornamelijk problemen met verstuivers en Aansturing ervan, daarna begon de ellende..
            Ik kan wel een paar voorbeeldjes noemen hoor… (ik weet wel iemand die bij de VAG gewerkt heeft. haha….

1: De 1.9 Fiat diesels zijn opzich betrouwbare blokken hoor, zijn niet al te veel moeilijkheden mee, af en toe wat gezever met de EGR, en de M32 versnellingsbak is niet het beste product… (red het nog niet bij de Uitermate teleurstellende kwaliteit van de gemiddeld VAG versnellingsbak, maar dat terzijde)

2: Vrij weinig eigenlijk

3: Nee niet bekend:

4: de 100 en 120pk 8klepper (Z19DTL / Z19DT) kunnen naar 160Pk +/- getuned worden (aanrader is EDS tuning in marl Duitsland, die probgrammeerd ook gelijk de EGR weg..

Wil je verder dan dit, kan je beter voor de 120pk Z19DTJ of 150pk Z19DTH gaan, deze kan je beide naar 200+ Pk laten Chippen door de zelfde firma EDS (er is er een op dit forum met een Vectra-C 150pk, welke op 212pk zit, en goed koppel.

Willem

SjoerdB

Willem, super bedankt voor de informatie! De auto waar ik naar wil gaan kijken heeft het Z19TDJ-motorblok, dat is dus mooi om te weten! Over de versnellingsbakken lees je ook wel wat op het internet, maar je hoort natuurlijk alleen negatieve dingen op het internet.

In ieder geval, hartstikke bedankt voor je info! Het begint nu toch wel heel erg te kriebelen… ;)

Astraaa
              Deelnemer

opzich fijne wagens. Radiateur wil wel eens gaan lekken na 6 jaar. Dynamo en cim geven ook regelmatig problemen. Voordeel van een auto van 2005 is dat deze vaak al vernieuwd zijn in de loop te tijd. Tunen is geen probleem. Heb er diverse voorbij zien komen. Roest is geen probleem bij deze auto’s

SjoerdB

Astraaa, bedankt voor de informatie! Ik zal bij een nadere inspectie de radiateur, dynamo en CIM (?) controleren.
                  Waarschijnlijk laat ik ook een ANWB-keuring of een andere onafhankelijke keuring uitvoeren, daar het toch om een behoorlijk(e) investering c.q. bedrag gaat.

Super bedankt allemaal voor de informatie. Wanneer mensen nog meer puntjes/opmerkingen hebben, dan hoor ik het graag!

kwuyts

@Astraaa wrote:

Voordeel van een auto van 2005 is dat deze vaak al vernieuwd zijn in de loop te tijd.

Astra H is pas eind 2004 op de markt gekomen, dus “in de loop te tijd” kan je wel achterwege laten.

mischa
                    Deelnemer

Over tunen: Ga eerst eens rijden met dat ding. Ik heb een Zafira B met dat blok gereden en die was meer dan snel zat. Verbruik zat op ca 1:18 en ik heb er ca 200.000 probleemloze kilometers mee gereden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groeten,
                      Mischa

SjoerdB

@kwuyts wrote:

@Astraaa wrote:

Voordeel van een auto van 2005 is dat deze vaak al vernieuwd zijn in de loop te tijd.

Astra H is pas eind 2004 op de markt gekomen, dus “in de loop te tijd” kan je wel achterwege laten.

Volgens mij bedoeld Astraaa dat gezien de leeftijd, de dingen wel vervangen zijn aan de aangeboden auto. ;)

@mischa wrote:

Over tunen: Ga eerst eens rijden met dat ding. Ik heb een Zafira B met dat blok gereden en die was meer dan snel zat. Verbruik zat op ca 1:18 en ik heb er ca 200.000 probleemloze kilometers mee gereden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groeten,
                        Mischa

Op papier is de Ibiza met 110pk precies even snel als de Astra met 120pk. De astra heeft wel 55Nm meer koppel, dat haalt de Ibiza weer in met zijn lagere gewicht. Beide auto’s doen er 10,5 seconden over om naar de 100km/u te komen en gaan beide 193km/u. Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn auto standaard 90pk heeft en ik hem bij VAG-techniek heb laten chippen naar +- 115-120pk waarmee ik nét wat vlotter ben dan een standaard 110pk Ibiza.

Misschien heb je gelijk en is het gevoel van snelheidsbeleving in de Astra heel anders. :thumbup

mischa
                        Deelnemer

Op papier is heel iets anders dan onder de voet ;) . Ik was echt verbaasd. Ik heb de volgende auto’s gereden:
                          – Seat Leon, 110pk en 235Nm
                          – Ford Mondeo, 115pk en 280Nm
                          – Opel Zafira, 120pk en 285Nm
                          De Zafira was veruit het prettigst om mee te rijden. Hij laat zich voor een diesel erg ver doortrekken en blijft ook trekken als het toerental voorbij de 3000tpm gaat, iets waar ze bij VAG jaloers op zijn. Over de Mondeo wil ik het liever niet hebben, dat was voornamelijk een ruimtebeest.

Groeten,
                          Mischa

Astraaa
                          Deelnemer

@kwuyts wrote:

@Astraaa wrote:

Volgens mij is het nu 2012, dus in de loop der tijd (7 jaar) zal er wel het 1 en ander vervangen zijn. Misschien heb je er meer aan nuttige reacties te plaatsen in zulke topics. :hmmz

Astraaa
                            Deelnemer

verstandig om een aankoopkeuring uit te voeren, kleine inverstering, maar je weet waar je aan toe bent. Cim is trouwens een stuurapparaat achter het stuur. Dit is een soort knooppunt voornde communicatie tussen de verschillende stuurapparaten. De wervelkleppen geven ook wel eens de geest. Deze zitten op het inlaatspruitstuk. Hou wel in gedachte dat de riem bij 150.000 moet worden vervangen.

SjoerdB

@mischa wrote:

Op papier is heel iets anders dan onder de voet ;) . Ik was echt verbaasd. Ik heb de volgende auto’s gereden:
                                – Seat Leon, 110pk en 235Nm
                                – Ford Mondeo, 115pk en 280Nm
                                – Opel Zafira, 120pk en 285Nm
                                De Zafira was veruit het prettigst om mee te rijden. Hij laat zich voor een diesel erg ver doortrekken en blijft ook trekken als het toerental voorbij de 3000tpm gaat, iets waar ze bij VAG jaloers op zijn. Over de Mondeo wil ik het liever niet hebben, dat was voornamelijk een ruimtebeest.

Groeten,
                                Mischa

Dat is een groot pluspunt inderdaad. Ook bij mijn Ibiza merk ik dat het na de 3000rpm niet harder meer doortrekt, daar heb je zeker een goed punt!

@Astraaa wrote:

verstandig om een aankoopkeuring uit te voeren, kleine inverstering, maar je weet waar je aan toe bent. Cim is trouwens een stuurapparaat achter het stuur. Dit is een soort knooppunt voornde communicatie tussen de verschillende stuurapparaten. De wervelkleppen geven ook wel eens de geest. Deze zitten op het inlaatspruitstuk. Hou wel in gedachte dat de riem bij 150.000 moet worden vervangen.

De distributieriem is iets wat ik kan gebruiken tijdens de onderhandelingen, daar was ik inderdaad al achter gekomen. :thumb
                                Edit: Lees nu net het volgende in de advertentie: “Unieke auto, heeft recent groot onderhoud genoten waarbij o.a. distributieriem, waterpomp, remblokken en banden vervangen zijn.“.

mayhem

Massa vliegwiel, als die gaat is dat een fikse uitgave, let op een bijgeluid met koppelen.

Qua prijs zou die iets mogen zakken, ik heb november een gtc met 150 pk diesel gekocht, ook een cosmo, met vol leder en stoel verwarming, maar zonder opc pakket, en 67000 op de klok voor 10.

Verder zou ik niks weten, is een fijne auto, en met de opties en kleur is het er mooie wagen.

SjoerdB

@mayhem wrote:

Massa vliegwiel, als die gaat is dat een fikse uitgave, let op een bijgeluid met koppelen.

Qua prijs zou die iets mogen zakken, ik heb november een gtc met 150 pk diesel gekocht, ook een cosmo, met vol leder en stoel verwarming, maar zonder opc pakket, en 67000 op de klok voor 10.

Verder zou ik niks weten, is een fijne auto, en met de opties en kleur is het er mooie wagen.

Qua prijs moeten ze sowieso een stuk zakken. Hij staat al 5 maanden te koop, dus ik denk dat ze er onderhand wel vanaf willen. :thumb

kwuyts

@Astraaa wrote:

@kwuyts wrote:

@Astraaa wrote:

Volgens mij is het nu 2012, dus in de loop der tijd (7 jaar) zal er wel het 1 en ander vervangen zijn. Misschien heb je er meer aan nuttige reacties te plaatsen in zulke topics. :hmmz

Jouw achterlijkheid druipt er echt af man ;) .

In de beginjaren van productie van een nieuwe wagen komen er meermaals modificaties uit.
                                      Denk maar aan de knikkende zeltels in het eerste jaar van de Astra J.

Daarop doelde ik dus, want tussen eind 2004 en 2005 zit niet zo enorm veel tijd hé?
                                      Dus ipv mij erop te drukken dat ik beter nuttige reacties kan plaatsen, kan jij je posts beter eens nalezen op duidelijkheid.

Bij een post op een forum zit geen intonatie oid, dus zulke misverstanden kunnen makkelijk gebeuren.
                                      Maar ipv dan gewoon te quoten met een reactie als “ik denk dat je het verkeerd begrijpt, ik bedoel het namelijk zo…”
                                      ga jij op zo’n manier reageren. Net zoals ik in mijn eerste zin zei…

mayhem

@SjoerdB wrote:

@mayhem wrote:

Qua prijs moeten ze sowieso een stuk zakken. Hij staat al 5 maanden te koop, dus ik denk dat ze er onderhand wel vanaf willen. :thumb

Zo heel veel zakt ie denk ik niet, een gtc diesel is niet vreselijk veel geleverd.
                                        Vraag me af waarom ie zolang al staat, gtc, opc line pakket en leuke motor in diesel, zou toch goed moeten verkopen. Prijs is wat hoog gezien wat ik betaald heb, maar hij is niet uit de markt geprijsd. Had ik m gezien had ik ernaar toe gegaan toen ik er 1 zocht.
                                        Maar wat ik zeg, je hebt dan opc line en xenon, dat heb ik niet, maar ik heb vol leer met stoelverwarming, en 50000km minder, en ik was een paar honderd meer kwijt.

SjoerdB

@mayhem wrote:

@SjoerdB wrote:

@mayhem wrote:

Zo heel veel zakt ie denk ik niet, een gtc diesel is niet vreselijk veel geleverd.
                                          Vraag me af waarom ie zolang al staat, gtc, opc line pakket en leuke motor in diesel, zou toch goed moeten verkopen. Prijs is wat hoog gezien wat ik betaald heb, maar hij is niet uit de markt geprijsd. Had ik m gezien had ik ernaar toe gegaan toen ik er 1 zocht.
                                          Maar wat ik zeg, je hebt dan opc line en xenon, dat heb ik niet, maar ik heb vol leer met stoelverwarming, en 50000km minder, en ik was een paar honderd meer kwijt.

Kijk, wanneer je een OPC-pakket en OEM-xenon moet kopen, ben je ook weer veel geld kwijt, dus op zich is het dat wel waard. Je hebt voor dat geld wel een exclusieve auto, natuurlijk. Onderhoud is ook allemaal netjes gedaan, althans, zo wordt het gezegd. Ik kijk nog heel even rond, grote kans dat ik binnenkort ga kijken bij het ding (als hij er dan nog is!). :thumbup

RISL
                                          Moderator

Kwuyts & Astraaa, laten we proberen de topicstarter te helpen ipv elkaar afzeiken.

Jullie hebben beiden gelijk op je eigen manier, kwuyts heeft het over kinderziektes die eruit worden gehaald als de auto langer op de markt is.
                                            Astraaa heeft het over belangrijke (mogelijk zwakke) onderdelen die in de loop ter tijd als onderhoud al eens zijn vervangen.

kwuyts

@RISL wrote:

Kwuyts & Astraaa, laten we proberen de topicstarter te helpen ipv elkaar afzeiken.

Jullie hebben beiden gelijk op je eigen manier, kwuyts heeft het over kinderziektes die eruit worden gehaald als de auto langer op de markt is.
                                              Astraaa heeft het over belangrijke (mogelijk zwakke) onderdelen die in de loop ter tijd als onderhoud al eens zijn vervangen.

Sorry, maar als iemand mijn vraag anders interpreteert en ik krijg niet het verwachte antwoord ga ik niet zeggen
                                              dat hij beter nuttige posts kan typen. Als ik mijn vrije tijd in dit forum steek om met name Astraaa te helpen,
                                              verwacht ik dat ook een vergissing geapprecieerd wordt, word dan ook een beetje kwaad als men mij
                                              begint af te zeiken voor het anders interpreteren van een vraag.

Dit gezegd zijnde is voor mij de kous af.

SjoerdB

Nog even een vraag, zie ik nu gewoon reflector koplampen of zie ik dat verkeerd?
                                                Want als dat zo is, dan zit er toch geen OEM-xenon in? Want OEM-xenon is voor mij een must, heb een hekel aan aftermarket in reflector lampen.

mischa
                                                Deelnemer

Ik denk dat je die vraag beter even aan de verkoper kunt voorleggen.

Groeten,
                                                  Mischa

Astraaa
                                                  Deelnemer

@kwuyts wrote:

@RISL wrote:

Sorry, maar als iemand mijn vraag anders interpreteert en ik krijg niet het verwachte antwoord ga ik niet zeggen
                                                    dat hij beter nuttige posts kan typen. Als ik mijn vrije tijd in dit forum steek om met name Astraaa te helpen,
                                                    verwacht ik dat ook een vergissing geapprecieerd wordt, word dan ook een beetje kwaad als men mij
                                                    begint af te zeiken voor het anders interpreteren van een vraag.

Dit gezegd zijnde is voor mij de kous af.

Ik zeik niemand af, maar als degene die de topic start mij begrijpt, is dat voldoende en dan is een reactie als de jouwe overbodig. Mensen die topics nalezen om anderen op hun ‘fouten’ te wijzen, kunnen beter wat nuttigs gaan doen met hun vrije tijd. En aangezien ik al 12 jaar bij een dealer werk neem ik aan dat ik weet wat ik zeg en heb jouw hulp hier echt niet nodig;) wordt alleen soms strondziek van die onzinnig, topic vervuilende reacties! En hiermee is ook voor mij de kous af.

Maargoed verder ontopic. D koplampen zullen voor de apk geen problemen geven als kleur, beeld enz goed zijn. De politie zou je er eventueel wel op kunnen bekeuren.

SjoerdB

Ik snap dat het voor de APK e.d. geen problemen geeft, maar ik vind het lichtbeeld gewoon slecht(er) bij een aftermarket setje. Heb het nu ook op mijn Ibiza, maar wat je ook doet, je hebt altijd strooilicht en dat wil ik gewoon niet meer. Daarnaast vind ik het zelfs een beetje cheap-ass overkomen. ;)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 35)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.