Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Vuil achter koplamp.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 november 2011 om 00:26 #17940689
Oww vet, ik ben benieuwd. Kun je wellicht achterhalen wat hij gebruikt? Misschien handige info voor ons weer :thumbup
19 november 2011 om 21:06 #17940690ik neem zowiezo de camera mee en ga proberen een how-to te maken ;)
wat ik zowiezo gezien heb is het schuurpapier van 3M korrel 2000 automotive .
en handpalm polijstmachine is daar op lucht , dus constante draaisnelheid wat heel belangrijk is ( werd mij verteld ;) )
26 november 2011 om 12:47 #17940691how to koplamp polijsten :
voor :
-we beginnen van het afplakken rond de koplamp ( ik heb booskijkers dus hoef iets minder af te plakken )
-3M automotive schuurpapier erbij en een emmer water
Nu komt het belangrijkste , lamp goed nat maken en het schuurpapier ook en dan rustig beginnen te schuren
en zorg dat je het schuurpapier nat houdt en niet hoort op de lamp want anders krijg je dus krassen ;)zo blijf je schuren tot de hele lamp glad aanvoelt ( niet schrikken de lamp wordt helemaal dof , zie foto )
daarna pak je de polijstschijf ( ik had dus 1 op lucht ) en wat polijstmiddel en dan ga je de lamp polijsten .
LET OP : niet te lang op 1 plek blijven hangen , maar goed blijven bewegen anders wordt het plastic te warm en gaat smelten en dan is je koplamp naar de knoppen .
Ik had zelf de beschikking over 3M plastic polijstmiddel , maar commandant 4 is ook een goede optie .
Dan met een schone doek schoon poetsen en eventuele doffe plekken nogmaals schuren en polijsten .
en dan krijg je dit eindresultaat :
ben met professioneel gereedschap zo’n 2 uurtjes bezig geweest met beide lampen ;)
26 november 2011 om 13:22 #17940692Ik heb dit vanmorgen ook gedaan. Resultaat is bij de ene lamp wel beter dan bij de andere, zal straks ook ff foto’s posten.
26 november 2011 om 13:31 #17940693waarschijnlijk is je bestuurderskant beter gelukt dan de passagierskant ;)
is bij mij namelijk ook het geval en het schijnt dat bij alle astra’s de passagierskant er het ergst aan toe is .
Bij mij zie je ook nog wel een heel klein beetje waar de aanslag heeft gezeten , maar ik ben eerst tevreden . nu nog in het donker kijken of de lichtopbrengst ook verbeterd is want die was belabberd :thumbdown
26 november 2011 om 13:37 #17940694Ja! Klopt!
Ik baalde al van de passagierskant, maar hoe komt dat dan denk je?
Zou het te maken hebben dat dat de ‘bermkant’ is en dat deze dus zwaarder verweerd is door meer steenslag e.d.?
Bij mijn passagierszijde lijken er namelijk allemaal superkleine sterren in te zetten, ik krijg ze niet eens op de foto, zo klein.Bestuurderszijde is echt schitterend geworden! Foto’s volgen zo dadelijk. Ik wilde er ook een how-to van maken voor in het how-to gedeelte, maar die van jou is waarschijnlijk professioneler. Ik heb dit keer namelijk niet afgeplakt (bij de Vec-C van m’n ouders destijds wel) en m’n hele auto is van voren dus wit :P
26 november 2011 om 14:08 #17940670Zo, pics van mijn kant.
Van tevoren was aan de bestuurderzijde het grootste oppervlakte beschadigd, maar bij de passagierszijde was de schade veel sterker aanwezig.
Toen een emmer water gepakt, automotive schuurpapier met korrel 1000 en gewoon gaan schuren. Vorige week de auto netjes gepoetst, maar ja, dan had ik het maar beter moeten plannen. Overal stof natuurlijk nu. Dit is na het wetsanden.
Mooi mat dus. Toen kon ik al goed zien dat de lamp aan passagierszijde niet zo mooi zou worden, er zitten overal kleine sterretjes in het plastic en die werden niet minder bij het schuren
Daarna gaan polijsten met Commandant 4 en een lamswollen pad op de boormachine in standje langzaam ;)
Kreeg ondertussen nog hulp, die keek vast eens naar de ruitensproeiers die ik morgen wil vervangen voor Insigniasproeiers
Zo, na ongeveer anderhalf uur werk per lamp, het eindresultaat. Je ziet wel dat de lamp aan passagierszijde minder helder is geworden. De lamp aan bestuurderszijde is weer als nieuw!
Crossagek, wil jij een “officiele” how-to maken? Anders doe ik het ook met alle plezier :)
26 november 2011 om 14:25 #17940695ik heb mijn tekst al in een how to methode geschreven , moet ik dat even kopieren naar een apart topic dan ??
*edit* : al gevonden en een how to topic gemaakt ;)
26 november 2011 om 14:47 #17940664:thumb
Al had ik ‘m misschien niet bij “Astra” geplaatst, maar bij “Plaatwerk & carrosserie”….maar goed, dan moeten ze maar beter zoeken ;)26 november 2011 om 16:47 #17940696Netjes gedaan heren, maar wel 1 vraagje : Jullie schuren nu de units en polijsten daarna met een redelijk grof polijstmiddel de units weer op maar uiteindelijk is die UV werende coating/beschrmlaag dus wel weg.
Ik lees nergens iets over een voedend middel voor kunstof of een bescherming tegen verwering wat jullie aanbrengen ?
Op deze manier heb je na 1 goede warme zomer weer exact dezelfde problemen en dat schuren en polijsten houdt ook een keertje op.26 november 2011 om 17:09 #17940697Goed dat je het opmerkt. Ik twijfelde tussen spuiten met blanke lak en een kunststofvoedend middel en ik wilde dat hier nog even navragen.
Wat denken jullie dat de meeste bescherming biedt? Blanke lak is wel een hoop meer werk, want dan moet ik de auto gedeeltelijk afplakken enz. en uitkijken voor stof e.d.Ik kan m’n koplampen niet van de auto afhalen omdat de bumper gescheurd is (en die zit weer vast in de wielkast). Ik zou dan dus een nieuwe bumper en bumperbalk moeten kopen om de koplampen te spuiten en dat is nog even geen optie. Komt wel als ik een andere daily heb.
26 november 2011 om 19:25 #17940698@Juffer1 wrote:
Netjes gedaan heren, maar wel 1 vraagje : Jullie schuren nu de units en polijsten daarna met een redelijk grof polijstmiddel de units weer op maar uiteindelijk is die UV werende coating/beschrmlaag dus wel weg.
Ik lees nergens iets over een voedend middel voor kunstof of een bescherming tegen verwering wat jullie aanbrengen ?
Op deze manier heb je na 1 goede warme zomer weer exact dezelfde problemen en dat schuren en polijsten houdt ook een keertje op.Arjan, is Plastx niet een middel die dat doet???
26 november 2011 om 20:49 #17940699Een maat van me suggereerde net om er zuurvrije vaseline op te smeren, dat werkt ook als UV-filter schijnbaar. Iemand een ander alternatief?
26 november 2011 om 22:51 #17940700niet spuiten dat is niet toegestaan bij de apk.
ik heb hetzelfde met de F met smoke koplampen die zij gespoten en dat mag ook niet volgens de apk boer
michel
26 november 2011 om 23:18 #17940701spuiten met blanke lak wordt over gesproken dat zien ze niet bij de apk .
polijstmiddel wat ik gebruikt heb van 3M legt zelf ook een beschermende laag op de lamp . spul wordt ook gebruikt voor autolak en dat krijgt ook geen nabehandeling .
ik waag het er eerst op en anders gaan we vrolijk nog een zaterdagochtend aan de klus volgend jaar .
voor die 20 euro die ik nu kwijt was aan gebruik werkplaats en materiaal kan ik nog geen nieuwe koplampen kopen :angel
27 november 2011 om 06:42 #17940702Ik had het inderdaad over blanke lak, dus dat zou niet opvallen inderdaad. Zou een gewone canubawas ook bescherming bieden aan het kunststof?
28 november 2011 om 09:59 #17940703Ik heb vandaag deze gaan kopen:
Video: http://www.youtube.com/watch?v=y4uBggEBZZg&feature=related” onclick=”window.open(this.href);return false;Wat denken jullie hiervan?
Ik ga het vrijdag testen, het enige dat ik wel zou willen doen is om de
schuurpapiertjes eerst een nacht laten weken in water, en daarna met
de tuinslang de koplamp nat maken ipv met dat spuitbusje.Iemand tips?
Groetjes.
28 november 2011 om 10:32 #17940704Ik heb er destijds naar gekeken, maar ik vind de prijs aan de forse kant, nu was ik alles bij elkaar nog geen 20 euro kwijt.
EDIT: Nee was trouwens een andere zit ik me te bedenken, wat heeft deze gekost??
28 november 2011 om 11:29 #17940705Deze heeft mij 10 euro gekost :thumb
Dus de prijs daar moet ik het niet voor laten :DEn het lijkt mij ook wel een vrij goed product.
Natuurlijk verwacht ik met deze kit niet de resultaten die je behaalt met
professioneel materiaal. Maar de verwering op mijn koplamp (zie beginpost)
is niet zo super ernstig.Groetjes.
28 november 2011 om 19:40 #17940706Deze set heb ik ook gehaald voor me astra g!
Heb deze gehaald bij halfords voor 12 euro.
Vandaag 1 koplamp gedaan en echt super spul heb het wel met een polijstmachine gedaan omdat je anders
de pleures aan boenen ben!!
Maar nu heb ik de randen met papierplakband afgeplakt,maar naar het poetsen wilde ik dit weer verwijderen maar krijg het er niet meer mooi vanaf!!!!!
Blijven plakresten over waar kan ik dit het er het beste mee afhalen????
Morgen de andere koplamp als lukt zal ik foto posten!!28 november 2011 om 21:33 #17940708Ik ga het vrijdag ook proberen, maar het lijkt mij inderdaad ook wel allemaal in orde :thumb
Je moet inderdaad oppassen met welke plakband je alles afplakt..
maar krijg je de plakresten er niet af met een goeie shampoo?Anders misschien proberen met een wasmiddeltje als dreft, maar
daarna wel opnieuw bescherming aanbrengen. Dreft is naar het schijnt
niet zo goed voor je beschermlaagjes.Groetjes.
28 november 2011 om 21:49 #17940707Ik heb ook wel eens het een en afgeplakt met schilderstape, maar dat trok ik er gewoon direct af.
Gaat het er niet af met water?28 november 2011 om 22:03 #17940709Sorry, had niet gelezen dat het met papierplakband afgeplakt was.
Nu zou dat toch niet zo’n hardnekkige plaklaag mogen nalaten denk ik?Het spreekt voor zich dat je niet met duck-tape moet beginnen :D
Groetjes.
29 november 2011 om 11:19 #17940710Ik heb het vandaag ook getest, en de verwering is er echt helemaal af!
Ik heb zelfs een paar vrij diepe krassen kunnen verwijderen.Als je de kans hebt om machinaal te polijsten is dat wel handig,
maar met de hand is het goed te doen. Je hebt alleen even wat kracht nodig :thumb .Verder ga ik een der dagen de voorkant van de koplamp ook nog doen omdat het product zo goed meevalt.
Ik heb nu alleen de bovenkant (ernstigste) gedaan om het product gelijk even te testen.Ik kan het iedereen in ieder geval aanbevelen :D
Groetjes!
29 november 2011 om 14:03 #17940711Als je twijfelt aan de gewone afplaktape, er is ook van die blauwe, is iets duurder maar die laat makkelijker los, mooi spul.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.