Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Vrijloper dus geen motorschade? bij geknapte riem???
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 februari 2012 om 20:01 #17246873
Ik heb een corsa met 1.4nz motor. Mijn bedoeling was in eerste instantie om net zolang te rijden tot de riem knapt en dan pas de riem te vervangen. Ik had begrepen dat het een vrijloper is en er dus geen schade zou ontstaan bij het knappen van de riem. Is deze veronderstelling juist?
22 februari 2012 om 20:10 #17996777Bij c14nz motor raken de zuigers de kleppen bij een gebroken distributieriem en heb je dus wel motorschade.
22 februari 2012 om 20:24 #17996778Klopt…dus je ragt je motor alsnog. Niet doen dus.
22 februari 2012 om 20:26 #17996779ik zou nooit net zo lang door rijden totdat de riem klapt.
waarom zou je dat doen, ook al zouden de kleppen de zuigers niet raken?
22 februari 2012 om 20:57 #17996780Inderdaad, lijkt me niet echt handig als je dadelijk 100e kms van huis bent, dat ineens je riem breekt..
Lekker op tijd laten vervangen, heb je het meeste plezier aan je auto :thumbup22 februari 2012 om 21:23 #17996781met de c20ne kan dat gewoon.
Gewoon een riem achterin leggen hihi..Maar ff alle gekheid op een stokje, bij de meeste opel motoren zou ik er niet op wagen.
Zijn er maar een paar die het kunnen hebben en daar is idd de c14nz NIET 1 van..Dus gewoon ff vervangen inclusief waterpomp.. Ben je weer klaar
22 februari 2012 om 22:05 #17996782@patrickww wrote:
ik zou nooit net zo lang door rijden totdat de riem klapt.
waarom zou je dat doen, ook al zouden de kleppen de zuigers niet raken?
Om een onnodige reparatie en dus geld uit te sparen. Wellicht is mijn riem 1 of 2 jaar geleden vervangen, aan de andere kant misschien zijn het er ook al 10 jaar.
Daarom dacht ik als hij knapt en er is geen motorschade, dan pas de riem te vervangen. Zo’n riem vervangen kost gauw 250 euro en daar koop je ook bijna weer een gelijksoortige corsa voor.
Ik ben dus nog in dubio, ik wil geen motorschade, maar ook niet onnodig geld uitgeven.
p.s 100 km van huis zal ik nooit zijn met de corsa, het is en blijft mijn 2e auto. Verder als 25 km van huis komt hij niet. (maar dat is natuurlijk ook best ver lopen)
22 februari 2012 om 22:08 #17996783tijd voor een VW in Krentline uitvoering denk ik???
zou er niet op besparen..
Willem
22 februari 2012 om 22:10 #17996784AnoniemLid sinds:
1 January 1970Zou daar zeker niet op besparen!
Ik betaal liever een nieuwe riem dan motorreparatie… ;)22 februari 2012 om 22:12 #17996785Oke, dan ga ik toch een poging wagen om het zelf te vervangen. (zon krent ben ik immers wel… :jerry )
22 februari 2012 om 22:14 #17996786Zelf vervangen is niet krenten, maar gewoon Beter omleggen dan een garage je kan Tillen…
willem
22 februari 2012 om 22:19 #17996788Bedankt overigens voor jullie vele en snelle reacties. Dit is echt een top-forum. :wors :thumbup :thumb
22 februari 2012 om 22:20 #17996787We doen ons best..
Kijk eens in de hoofdlijst, daar staat dat dit corsa gedeelte ineens een Corsa en Combo gedeelte is geworden haha…
net even samen met dhr Senatorman geregeld.. was best verwarrend voor ”nieuwe” Comborijders op dit forum..
Willem
22 februari 2012 om 22:30 #17996789@corsaboy wrote:
Gewoon een riem achterin leggen hihi..
Ik ken wel iemand die z’n distributieriem langs de A58 heeft staan vervangen :P
Ik heb ook een riem achterin liggen, de huidige ligt er al best lang op, de laatste keer dat ik ‘m checkte zag die er nog best nieuw uit, dus vond ik het nog niet nodig om ‘m te vervangen. Hij ligt er nu al 80.000 km op, volgens mij is dat 2x de interval.
Ik vervang ‘m nog wel een keertje als ik zin heb, of als m’n waterpomp gaat lekken of geluid gaat maken, want die’s nog nooit vervangen.
22 februari 2012 om 22:34 #1799677580.000km is 20.000km over de limiet..
Willem
22 februari 2012 om 22:37 #17996776Oh ok, dan wacht ik nog even :jerry
23 februari 2012 om 06:22 #17996790ja maar zolang het een c20ne betreft geloof ik het vaak ook wel.
Rest van de motoren ben ik wel stipt mee….Ik las ergens 250 euro voor een d-riem vervangen??
Das best veel geld voor een 8v…Als je latere type c14nz hebt heb je nodig,
waterpomp met o-ring, riem en spanrol..Bij de eerdere types alleen d-riem, waterpomp met o-ring..
Kost echt geen drol bij deze motoren
23 februari 2012 om 07:58 #17996791Plus dat je er behoorlijk mooi bij kan komen ;) Gewoon op merktekens zetten. Riem eraf, waterpomp eruit, nieuwe pomp erin, riem erop met de merktekens weer op tijd en dan een paar rondjes met de hand draaien. Als de tekens nog goed staan, aanslingeren dat ding ;)
23 februari 2012 om 08:54 #17996792c16nz, c18nz c20ne en nog een aantal die vrijlopen.. is niet het eerste topic hierover:P maar ja.. vaak is het ook je waterpomp die wel even moet…. dus ja ik doe t meestal wel om en na bij de interval
23 februari 2012 om 10:09 #17996793Als het goedkoop moet doe je alleen je riem, echter dan gaat je spanrol uiteindelijk stuk.
http://www.ebay.de/itm/Zahnriemen-Opel-Astra-F-G-Corsa-A-B-Vectra-A-B-TOP-/380292239517?pt=DE_Autoteile&fits=Make%3AOpel&hash=item588b2f109d” onclick=”window.open(this.href);return false;Wat beter riem en spanrol, gaat echter je waterpomp daarna vaak stuk.
http://www.ebay.de/itm/DAYCO-Zahnriemen-Satz-OPEL-Astra-F-G-Corsa-A-B-Combo-/360411145477?pt=DE_Autoteile&fits=Make%3AOpel&hash=item53ea2da505″ onclick=”window.open(this.href);return false;Dus nog beter, riem + spanrol + waterpomp.
http://www.ebay.de/itm/Wasserpumpe-Zahnriemen-Spannrolle-Opel-Kadett-Vectra-/360435283260?pt=DE_Autoteile&hash=item53eb9df53c#shId” onclick=”window.open(this.href);return false;Het beste is dan ook meteen je thermostaat te wisselen, het ligt toch open en je kan er makkelijk bij.
http://www.ebay.de/itm/Zahnriemen-Satz-Wasserpumpe-Thermostat-Opel-Corsa-B-/150405019772?pt=DE_Autoteile&hash=item2304d6787c” onclick=”window.open(this.href);return false;Kost allemaal de wereld niet inclusief verzenden, koop even de vraagbaak en je kunt eigenlijk dan zonder problemen met het juiste gereedschap de riem zelf vervangen.
23 februari 2012 om 11:34 #17996794@corsaboy wrote:
ja maar zolang het een c20ne betreft geloof ik het vaak ook wel.
Rest van de motoren ben ik wel stipt mee….Ik las ergens 250 euro voor een d-riem vervangen??
Das best veel geld voor een 8v…Als je latere type c14nz hebt heb je nodig,
waterpomp met o-ring, riem en spanrol..Bij de eerdere types alleen d-riem, waterpomp met o-ring..
Kost echt geen drol bij deze motoren
13NB is het. Geen meelooprollen etc. Dus zolang de riem er goed uit ziet en de waterpomp geen lawaai maakt, zie ik geen reden waarom ik de riem zou vervangen.
23 februari 2012 om 17:25 #17996795@Opelpower wrote:
Ik heb een corsa met 1.4nz motor. Mijn bedoeling was in eerste instantie om net zolang te rijden tot de riem knapt en dan pas de riem te vervangen. Ik had begrepen dat het een vrijloper is en er dus geen schade zou ontstaan bij het knappen van de riem. Is deze veronderstelling juist?
wouw ik heb nog nooit zoiets……….. gehoord,waarom zal je in ……… dit doen? en dat om een paar 10tjes :wtf
23 februari 2012 om 17:47 #17996796@*Jurgen* wrote:
Plus dat je er behoorlijk mooi bij kan komen ;) Gewoon op merktekens zetten. Riem eraf, waterpomp eruit, nieuwe pomp erin, riem erop met de merktekens weer op tijd en dan een paar rondjes met de hand draaien. Als de tekens nog goed staan, aanslingeren dat ding ;)
Hmm, is het echt zo simpel ? Hoe moeten de merktekens dan staan ?
Ik heb een C1.6NZ blokkie.Rik :)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.