Forumindex › Forums › Overige › Op-Com › Vreemde storingen Opel Astra
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 maart 2013 om 15:17 #17256485
Goedenmiddag. Hopelijk kan iemand mij op dit forum verder helpen. Ik heb een Opel Astra 16.1 8 kleppen. Vandaag had ik onder het rijden een abs lampje wat brandde, ook de gordelspannerlampje brandde en de stuurbekrachtiging viel uit. De radio ging ook zo nu en dan spontaan uit.
Dit heb ik twee keer eerder gehad, dan met minder lichtopbrengst van de verlichting en het uitvallen van de motor. Zet ik de motor uit en start hem weer is alles weer goed. OOk het starten gaat soms niet. Diverse pogingen en er gebeurt niets. Wacht ik een uurtje dan gaat het starten zonder problemen. Toen ik later vandaag terug reed, was er met de auto ineens niet aan de hand.
Ik sta voor elke suggestie open.
Mvg
Update 31-3-2013
De accu is vevangen en een dikke massakabel getrokken. Alle stekkertje zijn open gemaakt en ingespoten en schoongemaakt. Kortom elk punt waar een storing kon onstaan is aangepakt. Direct de olie etc vervangen en hij rijdt weer als nieuw en de fouten hebben zich niet weer voorgedaan.Bedankt voor alle reactie,s
24 maart 2013 om 15:31 #18119473Ik vermoed dat je accu niet meer goed is maar eerder dat je dynamo de accu niet meer bijlaadt. Meet hem eens even door de dynamo
24 maart 2013 om 15:41 #18119474Dankjewel voor je reactie. Mijn vermoeden was ook de accu. Ik heb het gemeten en de accu geeft keurig 12 volt met motor uit en met draaiende motor 14 volt. Kan het ook een massa kwestie zijn ?
24 maart 2013 om 15:46 #18119475Ik heb geen idee. Ik kan geen link leggen tussen ABS en gordelspannermelding enerzijds en stuurbekrachtiging anderzijds. Misschien kan je hem uit laten lezen door iemand met opcom of tech2.
24 maart 2013 om 19:49 #18119476@J.Ron wrote:
Dankjewel voor je reactie. Mijn vermoeden was ook de accu. Ik heb het gemeten en de accu geeft keurig 12 volt met motor uit en met draaiende motor 14 volt. Kan het ook een massa kwestie zijn ?
Ook nog even gemeten met de motor uit, lampen en eventuele andere verbruiker aan? Kan zijn dat hij dan wel volledig inzakt. Dat hij onbelast 12V aangeeft hoeft nog niks te zeggen.
25 maart 2013 om 07:47 #18119477Het is inderdaad heel kort door de bocht. Ik zal ook meten met verlichting en uiteruitruitverwarming aan. De accu is twee jaar oud/jong, maar het is niet uit te sluiten. Bedankt voor je reactie en meedenken
25 maart 2013 om 12:08 #18119478@Kleine-Paul wrote:
@J.Ron wrote:
Dankjewel voor je reactie. Mijn vermoeden was ook de accu. Ik heb het gemeten en de accu geeft keurig 12 volt met motor uit en met draaiende motor 14 volt. Kan het ook een massa kwestie zijn ?
Ook nog even gemeten met de motor uit, lampen en eventuele andere verbruiker aan? Kan zijn dat hij dan wel volledig inzakt. Dat hij onbelast 12V aangeeft hoeft nog niks te zeggen.
Het was een goed idee. In de buurt heb ik diverse accu,s gemeten en deze geven allen 12,5 tot 12,7 volt aan.
Mijn accu 12,1 en met verlichting aan 11,67 motor niet aan. Is de accu dan toch de boosdoener ??
25 maart 2013 om 12:15 #18119479@J.Ron wrote:
@Kleine-Paul wrote:
@J.Ron wrote:
Dankjewel voor je reactie. Mijn vermoeden was ook de accu. Ik heb het gemeten en de accu geeft keurig 12 volt met motor uit en met draaiende motor 14 volt. Kan het ook een massa kwestie zijn ?
Ook nog even gemeten met de motor uit, lampen en eventuele andere verbruiker aan? Kan zijn dat hij dan wel volledig inzakt. Dat hij onbelast 12V aangeeft hoeft nog niks te zeggen.
Het was een goed idee. In de buurt heb ik diverse accu,s gemeten en deze geven allen 12,5 tot 12,7 volt aan.
Mijn accu 12,1 en met verlichting aan 11,67 motor niet aan. Is de accu dan toch de boosdoener ??
Boosdoener is moeilijk te zeggen. Maar klinkt niet top. Kan eens wat langer afwachten met lampen aan (wel risico dat je starthulp nodig hebt).
Een accu van 44Ah moet 44 uur lang 12V blijven met een belasting van 1A.
25 maart 2013 om 12:16 #18119480Motor moet aan. Dynamo/Alternator moet draaien om bij te laden. Voltage moet dan rond 14.1 zijn
25 maart 2013 om 12:21 #1811948125 maart 2013 om 12:21 #18119482@Astra-H wrote:
Motor moet aan. Dynamo/Alternator moet draaien om bij te laden. Voltage moet dan rond 14.1 zijn
Ook dat is getest en die waarde is oke. Met en zonder verlichting maakt het niet uit. De waardes blijven ruim 14 volt.
25 maart 2013 om 18:21 #18119483@J.Ron wrote:
@Astra-H wrote:
Motor moet aan. Dynamo/Alternator moet draaien om bij te laden. Voltage moet dan rond 14.1 zijn
Ook dat is getest en die waarde is oke. Met en zonder verlichting maakt het niet uit. De waardes blijven ruim 14 volt.
Ik zet in op de accu. Zal hem nog eens goed laten werken en dan de meter in de gaten houden. Kijken of hij blijft zakken en hoe snel het gaat.
25 maart 2013 om 18:50 #18119484Ik zet in op de accu. Zal hem nog eens goed laten werken en dan de meter in de gaten houden. Kijken of hij blijft zakken en hoe snel het gaat.
Het lijkt me ook het beste om de accu te wisselen. Op aanraden van een oom een nieuwe massadraad bevestigen.
Bedankt voor je pm, ik zal daar even kijken.
25 maart 2013 om 19:03 #18119485Geen probleem. Ben benieuwd wat de oplossing is/word.
25 maart 2013 om 20:12 #18119486De voortgang en evt ontwikkelingen post ik hier.
25 maart 2013 om 20:28 #18119487@Kleine-Paul wrote:
@J.Ron wrote:
@Kleine-Paul wrote:
@J.Ron wrote:
Dankjewel voor je reactie. Mijn vermoeden was ook de accu. Ik heb het gemeten en de accu geeft keurig 12 volt met motor uit en met draaiende motor 14 volt. Kan het ook een massa kwestie zijn ?
Ook nog even gemeten met de motor uit, lampen en eventuele andere verbruiker aan? Kan zijn dat hij dan wel volledig inzakt. Dat hij onbelast 12V aangeeft hoeft nog niks te zeggen.
Het was een goed idee. In de buurt heb ik diverse accu,s gemeten en deze geven allen 12,5 tot 12,7 volt aan.
Mijn accu 12,1 en met verlichting aan 11,67 motor niet aan. Is de accu dan toch de boosdoener ??
Boosdoener is moeilijk te zeggen. Maar klinkt niet top. Kan eens wat langer afwachten met lampen aan (wel risico dat je starthulp nodig hebt).
Een accu van 44Ah moet 44 uur lang 12V blijven met een belasting van 1A.
en helaas klopt dit niet je zou in theorie wel denken dat het zo is maar in praktijk is dit anders
25 maart 2013 om 20:37 #18119488Verklaar je nader.
25 maart 2013 om 20:47 #18119489@Kleine-Paul wrote:
Verklaar je nader.
Bijvoorbeeld een 45Ah(20h) accu kan dus totaal 45Ah afgeven, gemeten over 20 uur.
Dit is dus een gemiddelde van 2,25 Ampère, 20 uur lang. Moet de accu meer lading afgeven over een kortere tijd dan zal het aantal Ampère uur afnemen.dit is een vaste regel !
25 maart 2013 om 20:59 #18119490@Vannos wrote:
@Kleine-Paul wrote:
Verklaar je nader.
Bijvoorbeeld een 45Ah(20h) accu kan dus totaal 45Ah afgeven, gemeten over 20 uur.
Dit is dus een gemiddelde van 2,25 Ampère, 20 uur lang. Moet de accu meer lading afgeven over een kortere tijd dan zal het aantal Ampère uur afnemen.dit is een vaste regel !
2,25A voor 20 uur, is dan toch ook 1A voor 45 uur (20 * 2,25).
25 maart 2013 om 21:36 #18119491@Kleine-Paul wrote:
@Vannos wrote:
@Kleine-Paul wrote:
Verklaar je nader.
Bijvoorbeeld een 45Ah(20h) accu kan dus totaal 45Ah afgeven, gemeten over 20 uur.
Dit is dus een gemiddelde van 2,25 Ampère, 20 uur lang. Moet de accu meer lading afgeven over een kortere tijd dan zal het aantal Ampère uur afnemen.dit is een vaste regel !
2,25A voor 20 uur, is dan toch ook 1A voor 45 uur (20 * 2,25).
Ja zoals ik al zij het is gewoon een vaste regel voor accu,s van Nederlandse of Europese bedrijven die houden zich aan het voorbeeld wat ik je gaf !
26 maart 2013 om 04:23 #18119492@J.Ron wrote:
Goedenmiddag. Hopelijk kan iemand mij op dit forum verder helpen. Ik heb een Opel Astra 16.1 8 kleppen. Vandaag had ik onder het rijden een abs lampje wat brandde, ook de gordelspannerlampje brandde en de stuurbekrachtiging viel uit. De radio ging ook zo nu en dan spontaan uit.
Dit heb ik twee keer eerder gehad, dan met minder lichtopbrengst van de verlichting en het uitvallen van de motor. Zet ik de motor uit en start hem weer is alles weer goed. OOk het starten gaat soms niet. Diverse pogingen en er gebeurt niets. Wacht ik een uurtje dan gaat het starten zonder problemen. Toen ik later vandaag terug reed, was er met de auto ineens niet aan de hand.
Ik sta voor elke suggestie open.
Mvg
Nou ik heb ook dat probleem
22uur vrij van me werk stap me auto in en hij starte gewoon niet
Accu lampje brande uiteindelijk anwb gebeld doe slingerde hem weer aan
Volgende dag niks geen problemen zoals rest van de week
Toch maar nieuwe accu gekocht en iets zwaardere
Maar naar enkele weken begon mijn accu lampje te branden naar moeilijk starten sprong hij aan en viel mijnlampje uit en had weer stuurbekrachtiging en deed hem weer uit en weer zonder moeite ging hij weer aan nu 2 maanden niks aan de hand maar heeeeeeel af en toe heeft mijn auto dit ook
Nooi achtergekomen wat het nu kan zijn mijn op com gaf niks aan .
Ik vermoed accu weer kapot of hij word niet opgeladen door mijn dynamo26 maart 2013 om 06:23 #18119493Hangt er ook van af. Rij je veel met de wagen ? Korte stukjes rijden zijn killers voor accu.s zeker met dit koude weer. De opbrengst van de acc.s is zeker niet optimaal met temperaturen zoals hier.
Bij jou lijkt het als of je een verbruiker hebt als je de wagen afsluit. Die trekt langzaamaan je accu leeg.
26 maart 2013 om 07:01 #18119494@Vannos wrote:
Hangt er ook van af. Rij je veel met de wagen ? Korte stukjes rijden zijn killers voor accu.s zeker met dit koude weer. De opbrengst van de acc.s is zeker niet optimaal met temperaturen zoals hier.
Bij jou lijkt het als of je een verbruiker hebt als je de wagen afsluit. Die trekt langzaamaan je accu leeg.
Heb 1 ledje constant branden
Maar had eerst een 51 amp accu erin uit mijn hoofd
Nu zit ik op een 71 amp accu
Maar die is splinter nieuw
Ik rij elke dag 50 kilometer ongeveer dus denk niet dat daar aan kan liggen
Maar zou het eens in de gaten houden26 maart 2013 om 08:02 #18119495@marijnl1988 wrote:
@Vannos wrote:
Hangt er ook van af. Rij je veel met de wagen ? Korte stukjes rijden zijn killers voor accu.s zeker met dit koude weer. De opbrengst van de acc.s is zeker niet optimaal met temperaturen zoals hier.
Bij jou lijkt het als of je een verbruiker hebt als je de wagen afsluit. Die trekt langzaamaan je accu leeg.
Heb 1 ledje constant branden
Maar had eerst een 51 amp accu erin uit mijn hoofd
Nu zit ik op een 71 amp accu
Maar die is splinter nieuw
Ik rij elke dag 50 kilometer ongeveer dus denk niet dat daar aan kan liggen
Maar zou het eens in de gaten houdenOok met een te grootte accu moet je oppassen !
als je een te grote accu hebt dus zeg even 20 of 30 ah meer dan origineel is er wel kans dat je de startmotor beschadigd
dus bij het starten kan de startmotor geen tegen spanning meer leveren . Dat wil zeggen dat de stroom die door je startmotor gaat
zeer groot is, als de spanning niet voldoende daalt heb je wel eens kans door die grote stroom dat je startmotor wikkelingen zichzelf los gaan solderen
dus eigenlijk mag je niet zomaar een accu met grotere capaciteit monteren :D26 maart 2013 om 08:04 #18119496Bedankt voor zoveel reacties. Ter aanvulling, mijn vrouw attendeerde op een gevalletje waarbij de auto overging in de zogenaamde noodloop.
Na het stilzetten van de motor geen probleem meer en op de terug weg ook niet. Het probleem doet zich voor na ca 40 50 kilometer te hebben gereden. De eerste keer onstond er een probleem bij het activeren van de cruise control.
Laatst had ik weer minder opbrengst van de verlichting en reed over een weg met enkele kleine gaten en door de “klap”was ineens de verlichting weer volop.
Nu is het redelijk compleet.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.