Vreemde sleutelmaten Remmen Zafira

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Vreemde sleutelmaten Remmen Zafira

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #18412693
    22voeter
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 November 2018

      Op mijn Zafira B ben ik bezig met een remrevisie, nieuwe schijven en blokken voor. Tevens een gebroken veer van de linker schokbreker vervangen.

      Nu viel mij op dat ik eerst al geen passende inbusleutel had voor de remklauw, dit bleek een 7mm te zijn, maar gelukkig had ik een goed passende torxsleutel. :whistle:

      7 mm inbus zit niet in mijn assortiment, vervolgens bleek de vaste beugel van de remklauw met sleutelmaat 18mm vast te zitten, net zoals de veerpoot.

      Gelukkig heb ik een ringsleutel 18, en een bougiedop, die ook 18 mm is. Waarom heeft Opel deze maten toegepast? Bij mijn Combo was het nog gewoon 8 mm inbus, en 17 of 19 mm boutkoppen. De toch veel gangbare maten, een dop 18 zit b.v. niet in mijn doppendoos.

       

      #18412696
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Dan heb je een echte huis tuin en keuken doppen set vermoed ik. Die 18mm was het ook al bij de Astra G, Zafira A, Astra H, Vectra B.

        Die 7mm inbus wordt ook bij andere merken regelmatig gebruikt om remklauwen mee vast te zetten. 7mm wordt gebruikt bij de ATE remklauwen die ook gebruikt worden door de VAG groep en nog een aantal merken.

         

         

        #18413005
        22voeter
        Deelnemer
          Lid sinds:
          4 November 2018

          Ik ga van de week maar even om een uitbreiding, heb toch een Gedore doppendoos, maar deze gaat van 17 naar 19mm afijn, een dopje erbij en we zijn weer compleet.

          De rechtervoorkant is weer als nieuw, remklauw gedemonteerd en remzuiger opgeschuurd. Alles gereinigd, ingevet en weer gemonteerd. Nieuwe schijf en blokken, gebruikte veerpoot van het demontage bedrijf i.v.m. gebroken veer, onderste halve winding lag los in de veerschotel.

          Volgend weekeind ga ik de linkerkant aanpakken.

           

          IMG_20210315_001417130

           

           

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.