Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › vreemde brom aandrijving Kadett D
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 augustus 2013 om 20:02 #17259693
Mijn Kadett D 1.2 heeft een donkere brom in het aandrijfgedeelte, alleen als ik redelijk snel door een rechter bocht rijdt is het over.
Alle 4 de homokineten zouden al vernieud zijn, wel voel je een beetje speling op de rechter voorwiellager.
Aan linker lager voel ik geen speling.Iemand een idee?
trouwens, mag er speling op zitten voor de apk?2 augustus 2013 om 08:58 #18164061Apk mag ie volgens mij geen speling hebben. Heb je de wielen ook rond gedraait, want dan (als het een lager is) zou je het moeten horen. Ik heb het zelf ook sinds 2 weken, en ook van het één op het andere moment. Is bij ook een wiellager, en goed te horen als de wieltjes in de lucht hangen.
Is de speling er trouwens niet uit te stellen.2 augustus 2013 om 10:36 #18164062je zegt het eigenlijk zelf al..
je wiellager ;)mijne is net vervangen, kort er achteraan de andere kapot, bromt nu nog, dus binnenkort ook maar ff klaar laten maken.
2 augustus 2013 om 11:03 #18164063@2000 wrote:
Apk mag ie volgens mij geen speling hebben. Heb je de wielen ook rond gedraait, want dan (als het een lager is) zou je het moeten horen. Ik heb het zelf ook sinds 2 weken, en ook van het één op het andere moment. Is bij ook een wiellager, en goed te horen als de wieltjes in de lucht hangen.
Is de speling er trouwens niet uit te stellen.lager vandaag binnengekregen, als het lukt ga ik hem morgen vervangen
voorwiellagers zijn bij de D Kadett niet na te stellen, achterwiel denk ik wel2 augustus 2013 om 11:14 #18164064@soepkiepe wrote:
je zegt het eigenlijk zelf al..
je wiellager ;)mijne is net vervangen, kort er achteraan de andere kapot, bromt nu nog, dus binnenkort ook maar ff klaar laten maken.
heb het lager binnen, SKF VKBA663
3 augustus 2013 om 21:09 #18164066Vandaag het lager vervangen, de speling op de rechterwiel is er nu af maar de brom is nog het zelfde.
Ook nog even de wielen voor de zekerheid omgezet met achter maar maakte ook niet uit.
Verder oliepijl in het differentieelhuis gecontroleerd en kwam ongeveer 100 ml. uitlopen dus stond boven pijl.
Het gekke is dat hij in een rechter bocht geen brom meer maakt
Als je de steekassen hij de bak controleerd kun je die ook iets op en neer bewegen maar dat lijkt mij normaal anngezien er een spiegleuf op zit.
De beide steekassen zijn ook al vernieuwd@miral astra wrote:
de onderdelen zijn bijna allemaal binnen. vandaag ff de voorkant klaar gemaakt alleen de homokineet aan de bak zijde is er nog niet, en maandag komen de rempads binnen.
zou er een andere bak/motor in moeten
3 augustus 2013 om 21:26 #18164067en er zit nu verder ook geen speling in het wiel?
voornamelijk omdat je zegt dat het in een bocht stopt.3 augustus 2013 om 22:22 #18164068@soepkiepe wrote:
en er zit nu verder ook geen speling in het wiel?
voornamelijk omdat je zegt dat het in een bocht stopt.Met het oude lager kon je als je bovenkant tov. onderkant wiel een en weer beweegde speling voelen, ik heb met opzet boven en onder bewogen, als ik links en rechts zou doen zou er nog speling op de stuurkogel/ stuurhuis kunnen zitten
Aan de aandrijfassen kan het mijns inziens niet liggen, dan zou hij juist in de bochten lawaai moeten maken.
Ik ben bang dat het de lagers of tandwieloverbrenging in het differencieelhuis is maar dat weet je pas zeker als je het probeert maar is wel een hele klus.
Ook moet je maar net een goede bak vinden3 augustus 2013 om 22:35 #18164069Zou evt. niet een probleem met de koppeling kunnen zijn?
Als het de diff is misschien even naar laten kijken dan. Die lagers zijn snel te vervangen, maar de nieuwe op de juiste druk afstellen is best specialisten werk…
4 augustus 2013 om 10:00 #18164070Jongens, als eerste bedankt voor het meedenken :thumbup
Maar de koppeling is het mijns inziens niet, dan zou de brom met het toerental van de motor moeten stijgen maar maakt niet uit in welke versnelling, de brom hoor je bij 30 km/uur en gaat gelijdelijk omhoog in welke versnelling hij ook staat
Diff zou als hij defect is juist in de bocht meer lawaai moeten maken.
Ik kreeg vandaag een tip dat het misschien aan de rubbers van de motorophanging ligt waardoor de trilling van de aandrijving doorgegeven word aan het chassis.
Als je door een rechterbocht rijd zou de motor wat opschuiven en niet tegen het chassis aankomen.
Ik zal het deze week gaan bekijken en houd jullie wel op de hoogte.4 augustus 2013 om 10:07 #18164071Nou, met het toerental van de bak, want de koppelingsplaat hangt natuurlijk aan de bak en de drukgroep en vliegwiel aan de motor. Dus het gaat niet persé met het motortoerental mee, maar met het toerental van de ingaande as op de bak. Als je de koppeling dus in trapt dan kan het dus los van elkaar staan, als je dan dus geen gas geeft draait wel de koppelingsplaat nog als een dolle rond. Maar goed, je zou dan geen brom meer hebben als je hem in z’n vrij zet terwijl je rolt.
4 augustus 2013 om 11:04 #18164072Maar je hebt 1 lager vervangen, komt de brom niet van de andere kant?
4 augustus 2013 om 11:11 #18164073@Vinci wrote:
Nou, met het toerental van de bak, want de koppelingsplaat hangt natuurlijk aan de bak en de drukgroep en vliegwiel aan de motor. Dus het gaat niet persé met het motortoerental mee, maar met het toerental van de ingaande as op de bak. Als je de koppeling dus in trapt dan kan het dus los van elkaar staan, als je dan dus geen gas geeft draait wel de koppelingsplaat nog als een dolle rond. Maar goed, je zou dan geen brom meer hebben als je hem in z’n vrij zet terwijl je rolt.
Als je gas geeft, gas los laat of koppelt blijft het geruid hetzelfde, alleen bij een snelle bocht naar rechts houd de rabbel abrupt op.
‘k Heb even met een bandelepel tussen de motorsteunen gevroet maar ziet er op het eerste gezicht goed uit.
‘k Zal hem komende week eens op de brug zetten zodat ik er beter bij kan.
Het zou ook nog in de de rubbers van de voorwielophanging kunnen zitten, het geluid lijkt linksvoor weg te komen maar kan ook verbeelding zij omdat je ook linksvoor zit en omdat het een carbio is hoor je alle geluiden ook meer.4 augustus 2013 om 11:14 #18164074@2000 wrote:
Maar je hebt 1 lager vervangen, komt de brom niet van de andere kant?
Zou ook kunnen, maar zit totaal geen speling op en als je er aan draait hoor je ook geen geluid, kan hem wel eens aan een kant opkrikken en dan voorzichtig laten in z’n 1
4 augustus 2013 om 12:12 #18164075even een videofragment bij het praatje
op de tweede video is wat minder omgevingsgeluid en heb ik het gas los dan is het varieeren van de brom beter te horen.
kwam alleen even een tegenligger aan waardoor ik halverwege even niet kon slingeren.Moet echt al flink door een scherpe bocht gaan wil de brom helemaal weg zijn.
4 augustus 2013 om 12:24 #18164076je hebt de bijrijderskant vervangen? (wiellager)
mijne doet echt exact het zelfde!!
ook naar rechts sturen en het is weg.
bij mij is het het linker wiel lager.als ik jou was zou ik je linker wiellager ook maar eens vervangen.
ik weet vrij zeker dat je brom dan weg is ;)4 augustus 2013 om 17:20 #18164065@soepkiepe wrote:
je hebt de bijrijderskant vervangen? (wiellager)
mijne doet echt exact het zelfde!!
ook naar rechts sturen en het is weg.
bij mij is het het linker wiel lager.als ik jou was zou ik je linker wiellager ook maar eens vervangen.
ik weet vrij zeker dat je brom dan weg is ;)Ik hoop het, lager vervangen was wel een hele klus, de fuseekogel wilde er bijna niet uit en bij het inpersen van het nieuwe lager ging door verkeerde ondersteuning de binnenring van het nieuwe lager ook nog eens door midden en kon er als weer een nieuw lager in.
Ze zijn in ieder geval nog te krijgen en zelfs op voorraad :thumbup
Toch kon ik op het linker wiel geen speling voelen maar misschien dat hij is drooggelopen, het vet wat in de rechter lager zat was ook droog, maar wat wil je na 32 jaar en je kunt er ook niet bij te smeren.6 augustus 2013 om 17:44 #18164077Lagers hoeven niet altijd speling te hebben om kapot te zijn. Een braampje in het loopvlak van de kogels kan voor veel herrie zorgen.
Dit hoef je ook niet altijd te horen als je aan je wiel draait als hij opgekrikt is, omdat er dan minder druk op staat.
Als het geluid meer/minder word met slalommen is het 9 van de 10 keer n wiellager dat gaar is.6 augustus 2013 om 20:15 #18164078@fredje wrote:
Lagers hoeven niet altijd speling te hebben om kapot te zijn. Een braampje in het loopvlak van de kogels kan voor veel herrie zorgen.
Dit hoef je ook niet altijd te horen als je aan je wiel draait als hij opgekrikt is, omdat er dan minder druk op staat.
Als het geluid meer/minder word met slalommen is het 9 van de 10 keer n wiellager dat gaar is.Oké, bedankt voor de informatie, een hele geruststelling :D
Soms denk je wel eens, waar ben ik aan begonnen, maar ja, wie a zegt moet ook b zeggen.
Aanstaande zaterdag ga ik het lager vervangen en zullen we het weten.10 augustus 2013 om 19:31 #18164079Na een dag sleutelen eindelijk het andere voorwiellager vervangen.
De brom is er uit, als je aan het wiel draaide kon je de brom niet horen maar toen de staakas er uit was kon je het lager goed horen.
Leuk dat er in de vraagbaak voor het aantrekkoppel van de kroonmoer op de aandrijfas 24 Nm staat, maar in het Autohandboek van dezelfde Olving 100 Nm.
Ik heb maar voor de laatste gekozen.
Na inbouwen draaide het wiel eerst zwaar, toen toch maar iets losser gezet en een stukje gereden, toen zat er wel weer iets speling op en na goed vast sjorren was de speling er af en draaide hij ook niet zwaar meer.
Waarschinlijk moesten de lagers zich zetten.Na het inspecteren van de bodem tot de conclusie gekomen dat hij eerts maar een weer in de tecktyl moet.
en daarna eens de olie lekkage aanpakken
10 augustus 2013 om 19:34 #18164080wou dat mijn kadett zo mooi schoon was van de onderkant.
voornamelijk de motor is bij mij 1 grote olie bende, moet hem ook zeer geregeld vullen.
maar uhh.. staat deze kadett er 15 sept ook nog ff bij bij de meeting? :jerry10 augustus 2013 om 19:50 #18164081@soepkiepe wrote:
wou dat mijn kadett zo mooi schoon was van de onderkant.
voornamelijk de motor is bij mij 1 grote olie bende, moet hem ook zeer geregeld vullen.
maar uhh.. staat deze kadett er 15 sept ook nog ff bij bij de meeting? :jerryligt wel in de bedoeling, lijkt mij wel leuk, maar moet wel eerder weg ivm. familieBBQ
Als het droog is komen we met de Kadett en als het nat is met de TE2800
Een weekend eerder is het 30 jarig bestaan van de Mantaclub in de buurt van Coevorden10 augustus 2013 om 20:01 #18164082top, beide auto’s zullen denk ik uniek zijn.
al weet ik inmiddels zelf al niet meer wat er allemaal komt ;)
maar een te2800 heb ik nog niks over gehoord in ieder geval.10 augustus 2013 om 20:04 #1816408310 augustus 2013 om 20:07 #18164084:wub :wub
zag hem net ergens met een ascona er tussen haha, was eens gaan zoeken.
uiteraard ben je ook met ze allebei welkom hoor hahah :Pback ontopic weer ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.