Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Vreemd 'probleempje'
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 oktober 2010 om 17:39 #17227732
Voordat ik mij van alles in mijn hoofd haal en weet ik wat overhoop haal, heeft er wellicht iemand ervaring met het probleem dat als je je contact uitzet, de motor blijft doorlopen ?
Wat eraan vooraf ging: afgelopen Zaterdagochtend was ik met mijn Senator bij de Opel Dealer voor uitlijnen.. alles goed en wel, helemaal goed weer king: ik moest daarna even naar de Brezan, wilde daar de Senator weer starten maar aanslaan deed ze niet meer.. bleek de stekker van de gasklep potentiometer los te hangen (geen idee wat dat er mee te maken heeft) maar hij sloeg direct weer aan :)
Terug naar Opel, toen ik einde ochtend weg wilde gaan, sloeg ze weer niet aan ! meteen gecontroleerd of die zelfde stekker weer los hing, maar dat was prima..
Monteur erbij (want ik was tenslotte bij de VOD ) :P zekering stuk naast een relais tegen het schutboard, vervangen.. nog niks.. test bougie: gewoon vonken ! dus ook dat was in orde !
Brandstof leiding los en starten.. hmm geen benzine ! ohjeej geen benzine ? zekering stuk ? even op de tank slaan.. je kon het vlotter horen terug vallen.. geen druppel benzine meer !! :o hoe kan dat nu meter geeft nog zeker een kwart aan ! vlotters gaan ook stuk.
Maar geen brandstof, en zekering stuk pomp droog gelopen ?! Nadat we de Senator op de brug gezet hadden heb ik even op aanraden een constante plus op de + van de brandstof pomp gezet, ook even 5 liter benzine in de tank en proberen, ja hoor pomp loopt ! gelukkig king:
Meten = weten: multi meter op brandstof pomp, en starten, geen spanning, Brandstof pomp relais stuk ! helaas niet meer nieuw te leveren, van een A Omega leek erop, deze is besteld maar mist helaas 1 pootje (5 i.p.v. 6) nu zit er een 2ehands relais op, en hij doet het weer !! :wors
Maar nu het volgende 9 v.d. 10 keer wil ze niet meer af slaan na het uitzetten van het contact ! moet in dat geval het relais er even uit trekken.. wat kan hiervan de oorzaak zijn ? is dit iets bekends ? heb even gezocht maar zo gauw niks kunnen vinden.
wel hebben we geconstateerd dat er enige aansluitingen van de aanwezige relais niet fris meer zijn (oxidatie enz..)0 dit ga ik dus allemaal netjes maken, het is niet mijn dagelijks auto en rij er met dit smerige weer toch niet mee.. het is ene hobby, en uiteindelijk komt het allemaal wel goed :D
Alle input is welkom!
Groeten,
Sjors
28 oktober 2010 om 18:05 #17750131Een relais bestaat uit een elektromagneet, de spoel met hierin een (U-vormige) kern, het anker, een plaatje “weekijzer” dat aangetrokken wordt door de elektromagneet met hieraan bevestigd één of meerdere contacten, één of meerdere vaste contacten en een veermechanisme. Door een passende spanning op de spoel te zetten gaat er een stroom lopen door de elektromagneet en wordt een magnetisch veld opgewekt, waardoor het ijzeren anker aangetrokken wordt en de contacten bediend worden. Valt de spanning weg, dan verdwijnt het magnetisch veld en zorgt het veermechanisme ervoor dat het ijzeren anker met de contacten terugkeert in de oorspronkelijke stand (de onbekrachtigde of ruststand).
Waaschijnlijk zit er vuil tussen het anker en de spoel, of het veermechanisme is te slap geworden….
28 oktober 2010 om 20:11 #17750132Oplossing kan zijn om het relais een paar keer flink te laten schakelen zodat al het vuil er tussen uit kan…..
28 oktober 2010 om 20:11 #17750133Ik neem aan dat je een 24V hebt?????????
Deze hebben Motronic en het 12V Motronic van een C30NE is gelijk aan dat van een 24V…en dat relais heb ik nog nieuw kunnen bestellen een jaar terug voor 33 of 38€..
6 november 2010 om 20:10 #17750134origineel gepost door stillekracht
Oplossing kan zijn om het relais een paar keer flink te laten schakelen zodat al het vuil er tussen uit kan…..Bedankt !! had de contactjes met contact spray schoongemaakt.. het leek te helpen maar hij bleef vandaag met het op en weer rijden naar de Opel dealer (testdag) weer draaien met de sleutel uit het contact :jerry even het relais los trekken en hij slaat direct af.
Zou het ook kunnen dat er ergens anders iets is war het relais blijft bekrachtigen ?
origineel gepost door GSE
Ik neem aan dat je een 24V hebt?????????Deze hebben Motronic en het 12V Motronic van een C30NE is gelijk aan dat van een 24V…en dat relais heb ik nog nieuw kunnen bestellen een jaar terug voor 33 of 38€..
Nee ! een 12V ! mijn relais heeft 7(!) pootjes, de bestelde van de A Omega Senator B heeft er ‘maar’ 6, het benodigd relais staat helaas als NLS in het systeem bij Opel, ook oude vooraad niks helaas bij de dealers in NL…
6 november 2010 om 20:40 #17750135post is een foto van het relay als je wil. wellicht kan ik er aan komen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.