Vreemd gedrag cruise control, functies niet meer werkend

Forumindex Forums Techniek Elektrische problemen Vreemd gedrag cruise control, functies niet meer werkend

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17276677
    ArnoDekkers1995
      Lid sinds:
      12 December 2013

      Hallo allen,

      Zo fanatiek als ik ben heb ik (inmiddels al een dik jaar geleden) zelf cruise control aangebracht in mijn combo c (vergelijkbaar met de corsa c techniek). Dit heb ik gedaan d.m.v. het vervangen van de bedieningshendel voor knipperlicht etc, met eentje waar ook de cruise control knoppen aan de kopse kant op zitten. Extra draadje moeten trekken, Opcom (china clone) aangeschaft en geprogrammeerd.
      Tot dusver geen probleem, cruise control werkte ‘like a charm’, alles deed het; (ik nummer de functies voor het gemak even)
      A. Snelheid vastzetten (set)
      B. Snelheid hervatten (reset)
      C. Snelheid opvoeren door set in te houden
      D. Snelheid minderen door reset in te houden
      E. Grote knop aan onderkant schakelt cruise control uit (iets gecontroleerder/vloeiender dan bij het aanraken van de koppeling/rempedalen naar mijn idee, dit lijkt me alleen een elektronische regeling om e.e.a. wat vloeiender over te laten komen)
      F. Snelheid per 2km/uur opvoeren door 1 of meermalig op de set knop te klikken
      G. Snelheid per 2km/uur minderen door 1 of meermalig op de reset knop te klikken

      Hier heb ik een dik jaar mee rondgereden zonder problemen.

      Echter, nu is er iets vreemds aan de gang, namelijk;
      Mijn cruise control werkt nog steeds, echter alleen functie A t/m E. Het veranderen van de snelheid per 2km/uur d.m.v. klikken op de knopjes werkt niet meer. Vreemd bijkomend gedrag is: Wanneer ik de cruise control inschakel (laten we zeggen op 80km/uur), en ik geef gas bij en laat het gas weer los, dan zakt ‘ie weer netjes terug naar 80km/uur. Échter, wanneer ik gas bij geef naar bijvoorbeeld 90km/uur (dus zonder hem uit te zetten, rempedaal of koppelingspedaal aan te raken) en ik druk opnieuw op de set knop, dan wordt 90km/uur opeens de nieuwe snelheid waarop hij vast blijft staan. Iets wat hij eerst niet zou doen, dan zou het drukken op de set knop namelijk (logischerwijs) gezien worden als het opvoeren van de snelheid met 2km/uur, waarbij hij dus als ik het gas los zou laten nu op 82km/uur zou gaan rijden. Dit is nu dus niet meer.

      Als ik mijn opcom gebruik om in de meetwaardeblokken te kijken bij de cruise control knoppen dan zie ik de waardes (voltages) keurig veranderen bij het indrukken van de knoppen, wat er dus op zou duiden dat deze goed werken. (Dat was eigenlijk sowieso al bekend, omdat de knoppen wel werken, maar alleen de stapsgewijze functie niet meer werkt)

      Wie o wie herkend dit probleem, of weet waar dit aan kan liggen of hoe het verholpen kan worden?

      Graag hoor ik van jullie,

      Groet, Arno

      #18319188
      ArnoDekkers1995
        Lid sinds:
        12 December 2013

        Niemand enig idee hierover? Wat zou ik kunnen proberen?

        #18319189
        sander2.5v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          7 April 2011

          Kan je cruisecontrol niet uitlezen met opcom?
          Misschien dat er iets boven kom drijven?

          #18319190
          littlebird
          Deelnemer
            Lid sinds:
            9 February 2015

            @ArnoDekkers1995 wrote:

            Hallo allen,

            Zo fanatiek als ik ben heb ik (inmiddels al een dik jaar geleden) zelf cruise control aangebracht in mijn combo c (vergelijkbaar met de corsa c techniek). Dit heb ik gedaan d.m.v. het vervangen van de bedieningshendel voor knipperlicht etc, met eentje waar ook de cruise control knoppen aan de kopse kant op zitten. Extra draadje moeten trekken, Opcom (china clone) aangeschaft en geprogrammeerd.
            Tot dusver geen probleem, cruise control werkte ‘like a charm’, alles deed het; (ik nummer de functies voor het gemak even)
            A. Snelheid vastzetten (set)
            B. Snelheid hervatten (reset)
            C. Snelheid opvoeren door set in te houden
            D. Snelheid minderen door reset in te houden
            E. Grote knop aan onderkant schakelt cruise control uit (iets gecontroleerder/vloeiender dan bij het aanraken van de koppeling/rempedalen naar mijn idee, dit lijkt me alleen een elektronische regeling om e.e.a. wat vloeiender over te laten komen)
            F. Snelheid per 2km/uur opvoeren door 1 of meermalig op de set knop te klikken
            G. Snelheid per 2km/uur minderen door 1 of meermalig op de reset knop te klikken

            Hier heb ik een dik jaar mee rondgereden zonder problemen.

            Echter, nu is er iets vreemds aan de gang, namelijk;
            Mijn cruise control werkt nog steeds, echter alleen functie A t/m E. Het veranderen van de snelheid per 2km/uur d.m.v. klikken op de knopjes werkt niet meer. Vreemd bijkomend gedrag is: Wanneer ik de cruise control inschakel (laten we zeggen op 80km/uur), en ik geef gas bij en laat het gas weer los, dan zakt ‘ie weer netjes terug naar 80km/uur. Échter, wanneer ik gas bij geef naar bijvoorbeeld 90km/uur (dus zonder hem uit te zetten, rempedaal of koppelingspedaal aan te raken) en ik druk opnieuw op de set knop, dan wordt 90km/uur opeens de nieuwe snelheid waarop hij vast blijft staan. Iets wat hij eerst niet zou doen, dan zou het drukken op de set knop namelijk (logischerwijs) gezien worden als het opvoeren van de snelheid met 2km/uur, waarbij hij dus als ik het gas los zou laten nu op 82km/uur zou gaan rijden. Dit is nu dus niet meer.

            Als ik mijn opcom gebruik om in de meetwaardeblokken te kijken bij de cruise control knoppen dan zie ik de waardes (voltages) keurig veranderen bij het indrukken van de knoppen, wat er dus op zou duiden dat deze goed werken. (Dat was eigenlijk sowieso al bekend, omdat de knoppen wel werken, maar alleen de stapsgewijze functie niet meer werkt)

            Wie o wie herkend dit probleem, of weet waar dit aan kan liggen of hoe het verholpen kan worden?

            Graag hoor ik van jullie,

            Groet, Arno

            Probleem opgelost. Zo hoort bet te werken. In mijn astra g werkt het ook precies zo.
            *80kmh cruise op set. Bijft 80 rijden. Gaspedaal gas bijgeven lukt dan en gas los weer tot 80 terugvallen.

            *80 kmh cruise op set. Blijft 80 rijden. Op de set +2 reset -2 kmh.

            *80 kmh cruise op set. Gas pedaal tot 100 en dan weer set neemt die de snelheid weer over. Blijft 100 rijden.

            *80 kmh cruise blijft 80. Remmen koppeling of uitknop. Cruise eraf. Rijd even 60. Vervolgens op reset knop en trekt weer naar de laatste cruise snelheid dus 80.

            Zo werkt de Astra g met volgens mij zelfde cruise systeem type. Hopelijk heb ik je informatie gegeven die je nodig had.

            Verstuurd vanaf mijn Nokia 3310 zonder Tapatalk

            #18319191
            ArnoDekkers1995
              Lid sinds:
              12 December 2013

              Nou, zoals te lezen valt werkte mijn cruise control naar behoren, oftewel volgens de functies die in A t/m G beschreven staan, maar werkt deze nu dus niet meer zo. Het probleem is dus juist ontstaan in plaats van opgelost?

              #18319192
              littlebird
              Deelnemer
                Lid sinds:
                9 February 2015

                @ArnoDekkers1995 wrote:

                Nou, zoals te lezen valt werkte mijn cruise control naar behoren, oftewel volgens de functies die in A t/m G beschreven staan, maar werkt deze nu dus niet meer zo. Het probleem is dus juist ontstaan in plaats van opgelost?

                Sorry ik had wat te snel terug getypt. Maar dan zou je cruise control module kapot zijn? Misschien accu eens los halen? Anders weet ik het niet. Sorry dat te vlug reactie gaf! Hopelijk word het snel opgelost voor u.

                Verstuurd vanaf mijn Nokia 3310 zonder Tapatalk

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.