Vragen over Corsa C met z12xep of z14xep

Forumindex Forums Modellen Corsa Vragen over Corsa C met z12xep of z14xep

• Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    tamiya
    Deelnemer

Heb even een vraagje, ben voor iemand op zoek naar een Corsa C met de volgende eisen:

– Laag in gewicht = weinig wegenbelasting
      – Zuinig
      – Onderhoudsvriendelijk
      – Geschikt om een keer in het jaar een kleine caravan (onder 750 kg) te trekken in NL
      – Weinig kwalen

Nu kwam ik uit op de Corsa C’s van het laatste type, dus de Silverline editions. Mooi wat opties aan boord en de meeste kinderziektes zijn er neem ik aan al uit?(vocht in auto, plastic schakelstangen etc).

Qua motortypes kom ik uit op de z12xep of z14xep(twinport blokjes). Het vermogen verschilt 10 pk, maar aantal NM is het zelfde.
      Ik neig zelf toch naar de 1,2 16v, omdat ik zelf zeer tevreden ben over mijn 1,2tje(al dan niet een x12xe). Mijn auto kan het carvannetje ook trekken, zolang de boel maar op toeren blijft.

Zonet kwam ik dit tegen:

http://www.bullpower.nl/chiptuning/benzine/opel.html

Ik weet dat het weinig extra vermogenwinst is in vergelijking met een turbo-motor, maar met een ander chipje gaat een z12xep van 80pk/110Nm naar 87pk/124Nm, dus zo goed als gelijk aan de x14xep :hmmz

Wat raden jullie aan?

Opeltje17
      Deelnemer

Wat ik eens zou doen is unlimited tuning hier van het forum eens een mail sturen misschien dat hij je wat meer kan vertellen.

Zelf ben ik wel een voorstander van chiptuning dit omdat mijn vader en een kennis van ons beiden een Z14XEP rijden weliswaar een astra.

Maar die van onze kennis is gechipt maar dat merk je wel hoor met rijden koppel is met zo’n 15nm toegenomen en heeft nu 100pk rijd veel soepeler meer kracht etc.

tamiya
        Deelnemer

Opeltje17, heeft die unlimited tuning ook een z12xep gekieteld?

Er zullen toch vast wel meer mensen zijn die me iets meer informatie kunnen verschaffen? Hoeveel verschil er tussen een z12xep en een z14xep zit en of een ander chip veel uitmaakt?

Opeltje17
          Deelnemer

Ik weet niet of unlimited tuning al een keer een XEP heeft gechipt dat zou je moeten vragen.

Wat je ook kan doen is opel-mark van het forum een PM sturen deze heeft zo’n online tuning systeem van EDS op z’n astra H met Z14XEP.

robert_corsa

chippen: is al eens een hele discussie over geweest.
              laten we dat nu niet weer oprattelen.
              mocht je daar meer over willen weten kun je beter de zoek functie gebruiken.
              enige wat ik zeg en sterk van mening ben is dat chippen op zo’n motor je hooguit een paar pk geeft die je niet zal voelen.

maar nogmaals, zoekfunctie gebruiken en je heb uren leesvoer over chippen.
              met name de reacties van de echte sleutelaars en de oude gebruikers van het forum hebben hier dingen gepost die je zeker aan het denken zetten over chippen.

ik zou voor de 1.4 gaan.

ik heb van horen en zeggen van de opel garage hier gehoord dat het hele fijne goede blokjes zijn.
              de 1.2 geeft regelmatig problemen met een lekke kop, ketting die eraf loopt, waterpomp die gaat lekken (warmloper als gevolg)

waterpomp begint nu vaker een probleem te worden op de ketting 1.2 16v motoren.
              heb het zelf gehad, en de garage die de reparatie uitgevoerd heeft, krijgt ook vaak de zelfde klus bij de zelfde blokjes.
              heb ook van de dealers hier inmddels gehoord dat het een veel voorkomend probleem is.

bij aankoop/proefrit goed op letten!!
              luister heel goed of je een getik hoort bij je ketting vandaan. voel n het warm lopen ook of je ruimte voelt op de poeilie van de pomp.
              als de pomp niet juist meer werkt krijg je problemen die iedereen wel bekend zal zijn.

wim-v6
              Deelnemer

de 1.2 en 1.4 zijn vrijwel identiek, hebben dezelfde ketting en gelijders etc etc.

daar zal het niet aan liggen.

alleen zijn er VEEL MEER 1.2tjes als 1.4tjes

Willem

robert_corsa

ja, viel mij ook op ja. hoe komt dat zo eigenlijk?
                  heb het gevoel dat het bij de b redelijk gelijk op gegaan is.

wim-v6
                  Deelnemer

Bij de B was de 1.4 16V er al knap eerder (eind 1993) als de 1.2 16V (half 1997)

daar zal t m in zitten, de meeste Corsa’s B vanaf 1997 zijn ook 1.2 16V’s

Willem

robert_corsa

oke, dacht dat de 16v (1.4) pas begonnen bij 95. ik dacht dat dat samen ging met de tigra. als ik mij niet vergis kwam toen ook de tigra op de markt

wim-v6
                      Deelnemer

een 1994 corsa-B 1.4Si is een X14XE, een 1993 is een C14SE

Willem

wim-v6
                        Deelnemer

Stukje autoweek:

Corsa:
                          ALGEMEEN
                          laatste nieuwprijs € 13.001
                          afleveringskosten n.v.t.
                          wegenbelasting/3mnd € 70 – € 79
                          info
                          carrosserie 3-deurs, hatchback
                          info
                          transmissie 5 v., handgeschakeld
                          aantal zitplaatsen 5
                          introductie 1994
                          eind 1996

Willem

tamiya
                          Deelnemer

Bovenstaande informatie wist ik ook niet, zo leer je nog eens wat ;)
                            Waarom zijn er er dan trouwens een z12xep en een z14xep op de markt? Qua NM’s zijn ze gelijk. Alleen de 1.4 16v voor 2004(dus voor het twinport verhaal) hebben wel 125 nm en de z14xep heeft er 110nm. Zit ook verschil in cilinderinhoud. Was dit puur voor het CO2 geneuzel?

wim-v6
                            Deelnemer

jupz, uitstoot…

en ze verschillen wel kwa karakter hoor…

Willem

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.