Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Vragen over Ascona's B
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 oktober 2009 om 08:21 #17213118
Ik wilde in mijn voorstel topic wat vragen stellen over Ascona’s, maar blijkbaar kan ik daar geen reacties meer aan toe voegen (vreemd)?
Ondanks dat het nog niet eens zeker is dat er een Ascona komt, ben ik er al flink over aan het brainstormen. Om een plaatje te krijgen van de kosten heb ik een aantal vragen.
Mag ik die in dit topic posten? of moet elke vraag apart? Zijn daar andere fora voor?:vertag
Ik wacht het antwoord rustig af. :cool:
16 oktober 2009 om 08:24 #17537104hier kun je dat vragen @mc lambo
je voorsteltopic is iets anders en gaat meestal zo snel mogelijk op slot.
is daar niet de bedoeling om verder te praten.maar kijk eerst es rustig rond hiero
er is genoeg t vinden ove de ascona hoor.
mocht je specifieke vragen hebben ken nje natuurlijk altijd een topic openen.
maar meeste is gewoon te vinden.16 oktober 2009 om 08:27 #17537105mclambo,ten eerste welkom hier,bij intresse wat betrfet een ascona
kijk even bij piet,kan je er veel over vertellen en hij heeft een
hele knappe tekoop.
vgr tonsr.16 oktober 2009 om 09:04 #17537106Ik had die van Piet al gezien op Marktplaats inderdaad.
Maar ik ben er nog niet uit of ik een originele Ascona wil, of eentje die al ‘onder handen genomen is’.
Ik ga rondkijken, en als ik een bak concrete vragen heb, dan post ik die hier. Sommige vragen hebben niet zozeer met techniek, alsmede met ervaring/inzicht te maken.
Eens kijken van het weekend!
16 oktober 2009 om 11:27 #17537107AnoniemLid sinds:
1 January 1970brand hier maar los met je vragen
heb wel n beetje ervaring met b ascona,sje vorstel topic wordt inderdaad vrij vlot op slot gegooid
das ook eigenlijk t enigste topic waar zoiets normaal mee gebeurd
dus stel hier je vragen
of kijk eerst eens met de zoek functie;)veel is al wel besproken
en anders doen we dat hier wel:Poja ook nog welkom hiero:P:P:thumbup
16 oktober 2009 om 11:52 #17537108vragen staan altijd vrij:D:D
26 oktober 2009 om 12:10 #17537109Zo,
Afgelopen weken verschillende projectjes op dit forum bekeken, en de betere advertenties sites in de gaten gehouden.Ik denk dat nu wel een idee heb van ‘wat’ ik uiteindelijk voor eindresultaat wil hebben.
Het ‘hoe’ heb ik echter nogal wat vraagjes over. Zoals eerder gezegd, ik heb niet echt ervaring in de auto-wereld, en het bekijken van sommige ‘projecten’ die hier op het forum lopen, deed me wel een aantal keer achter mijn oor krabben, denkende:” Dat gaat mij nooit lukken”. :hmmz:o:cry Toch wil ik er een poging aan wagen. Misschien moet ik het qua ombouwen e.d. wat simpeler houden om het zowel technisch als financieel mogelijk maken.
Maar… om niet te hard van stapel te lopen heb ik enkele belangrijke vragen die nu van belang zijn, voor het uitzoeken van een Ascona.
Ik wil dus graag een 2-deurs Ascona; deze oogt een stuk sportiever dan de 4-deurs (die weer praktische voordelen heeft)Vraag 1: Is/zijn er bepaalde uitvoeringen die de voorkeur hebben om later omgebouwd te worden (al is het alleen maar een zwaardere motor)
Vraag 2: wat heeft jullie voorkeur: Originele auto kopen, of een die al gerestaureerd/getuned is? :angel
Vraag 3: Ik neem als voorbeeld de 1.9S: In hoeverre is deze auto standaard geschikt om getuned te worden
– Toelichting: Stel, ik zou een standaard 1.9S kopen, en hier een 2.4 in willen lepelen, in hoeverre zijn de remmen, aandrijving, ophanging, etc hiervoor geschikt?Ik weet dat er een verschil is tussen dingen die echt veranderd ‘moeten’ worden omdat het anders niet past/kapot gaat, en dingen die je logischerwijs veranderd bij het plaatsen van een zwaardere motor. Ik bedoel dan ook het 2e.
Hopelijk kom ik met jullie ervaring weer een stukje verder.
Groeten,
Lammert26 oktober 2009 om 12:55 #17537110AnoniemLid sinds:
1 January 1970Wat is jou planning met zo’n Ascona ???
dan zal ik je eerst ff confronteren met een paar vragen,
vragen waarover jij moet gaan nadenken :P:D
==============================
1) ander blok erin en een paar aanpassingen aan remmen etc etc,
en er dan een paar jaar lekker mee gaan ‘crossen’ tot het chassis uit elkaar valt ? :o:D
===================================================
2) of ben jij die persoon dolgraag zo’n wagen wil, mooi en getuned wil hebben,
er zuinig mee is, zeg maar een showcar, en die jij zo lang mogelijk in topstaat wil gaan houden ??? :hmmz
=============================================================
Deze zaken tellen mee bij een aanschaf van zo’n ‘oudje’ :cool:Kies jij voor optie 1, dan zou ik gaan voor een al getuned exemplaar,
zijn al grotendeels klaar, en qua prijs loop je er niet zo’n grote deuk
mee op, temeer omdat je de wagen toch uit ellaar laat rammelen.:thumbdown=================================================
Maar ga jij voor optie 2, dan gaan we voor een originele expemplaar,
eentje met een goed koetswerk.
Met dit koetswerk staan dan veel opties voor je open, om van deze wagen een mooi getuned Ascona te maken.
Het kostenplaatje zal dan wel duurder zijn dan optie 1,
maar je hebt dan zeker weten een pracht exemplaar in je bezit
waar je heeeel lang trots op kunt zijn. :thumbup26 oktober 2009 om 13:15 #17537111AnoniemLid sinds:
1 January 1970tjah persoonlijk vind ik die optie,s die aangegeven worden
onzinwel is t maar net wat je wilt hebben
zelf wilt doen
en uitgevenveel is mogelijk
opzich is de techniek vrij simpel
en onderdelen nog redelijk te vindenpak je een 19s
en wil je daar wel meer motor vermogen in hebben/uithalendan zit je voor ook vast aan andere remmen
maar ook daar he je veel mogelijkheden in
dus eigenlijk moet je voor jezelf een wat duidelijk beeld zetten met wat je wilt
en dan gerichte vragen stellen
andwoorden komen dan vanzelf;):thumbupmijn voorkeur is ook altijd naar een 2 deurs uitgegaan;):thumbup
26 oktober 2009 om 14:38 #17537112Voor een sportieve Ascona is een 2 deurs het mooist.
De meeste Ascona’s worden verlaagd met een sport voorspoiler erop dikke wielen en Recaro stoelen erin.
Hij kan ook naar een bestaand model Ascona omgebouwd worden, dan is het ook vaak spuiten en de juiste onderdelen vinden.
Met alles auto’s geld het zelfde, je kan een mooie kopen die origineel is, dan kost het wel meer maar dan heb je wel een goede.
Je kan ook een getunde kopen, maar hoe is de staat dan van die auto en die verkopers willen graag de onderdelen er uit hebben dus duurder aanbod.
En je kan ook een goede kopen voor minder in aanschaf en die in de loop der tijd opknappen of leuk maken naar je eigen stijl.
Het is wel zo dat de Ascona B belastingvrij zijn en in oldtimerverzekering kunnen, dus dat zijn je kosten niet. :thumbup
Op zich is het een leuke bezigheid en een motortje wisselen kan ook gewoon, maar ga je zwaarder dan toch wel je remmen, achteras e.d. aanpassen.Ik zou zelf het de tijd geven en een originele zoeken, zo heb ik de mijne ook overgenomen van een opa-tje, deze had hij bij de dealer ingeruild tegen een nieuwe Toyota toen. heb deze man gesproken en ben 2e eigenaar.
In duitsland staan ze ook vaak….deze zijn wel iets duurder maar heel mooi origineel. invoeren kost niet veel meer dacht ik, weet het eigenlijk niet.
Succes :thumbup
26 oktober 2009 om 15:49 #17537113Wauw, zo snel al antwoorden!
Op dit moment denk ik dat ik goed moet zoeken naar een originele. Als jullie nog tips hebben (buiten Markplaatst om) waar ik ze zou kunnen vinden, dan houd ik me aanbevolen.
Het is zo dat ik altijd graag een Ascona had willen hebben, en nu zoek ik een substantiele hobby waar ik wat tijd, energie en geld in wil/mag steken. Tot nu toe heb ik veel digitale hobbies gehad, maar dat is bijna niet bij te houden die ontwikkelen. Ook had ik teveel hobbies, en dat heb ik nu al een stuk terug gebracht. Dus A en B gecombineerd; een Ascona-B
De ascona wordt een project om hopelijk samen met mijn pa aan te werken, om er een hoop energie en genoegdoening uit te halen, en om te onthaasten. Het hoeft dus niet allemaal in 1 maand klaar.
Om antwoord te geven op wat in bovenstaande topics wordt gevraagd: Wat wil ik nu eigenlijk:
Dat is meer een combinatie van dingen: Een Sportieve Ascona om voor te zorgen, maar ook zeker op zijn tijd eens lekker de sporen te geven. Ik denk dan aan een auto waarmee ik Rally’s bezoek (als toeschouwer :-), af en toe mee naar de Gamma kan als de Vectra bezet is, en om toertochtjes mee te maken op zondag-middag. Waarschijnlijk zal ik hem eens aan Pa uitlenen:P . Hij mag van mij best rally-wit zijn met 4-puntsgordels, en een paar dikke HELLA schijnwerpers op de bumper.
Kwa techniek is er van mijn pa’s kant uit een hoop mogelijk kwa kennis en middelen, maar ik wil hem niet met TE veel opzadelen, hij is best wel druk. Uiteindeljk zal denk ik ook het kostenplaatje meewegen.
Als ik hier boven dingen lees van andere achteras, andere remmen etc, dan is daarbij denk ik vooral de kosten de belemmerende factor. Als het allemaal voor niet al te veel te krijgen is, dan sleutelen we het er wel onder, dat is niet het probleem. Pa is al meer als 30 jaar monteur, heeft vroeger zelf aan Opeltjes gesleuteld, en beschikt over een garage met smeerput, en de meest uiteenlopende gereedschappen.
Nu ga ik maar weer braaf verder zoeken op het forum, naar mogelijkheden en opties.
Want bv; welke motor wil ik erin; dat is weer afhankelijk van de voor en nadelen van de verschillende types en generaties motorblokken, en welke verdere aanpassingen dit tot gevolg heeft. (S-motor, CIH-Motor, CNE-Motor, 2.0, 2.2, 2.4, carborateurs, injectie, etc etc etc)Ik meld me wel weer als ik weer wat concrete vragen heb.
26 oktober 2009 om 19:04 #17537114AnoniemLid sinds:
1 January 1970achteras valt wel mee hoor die hoef je niet zo snel te wijzigen
voor remmen van een e rekord 2.2i
zijn nog wel te vinden voor redelijk geld
dan heb je al een redelijk setje remmencker als je niet veel haast hebt kun je rustig de onderdelen bij elkaar zoeken
en hoef je niet altijd de hoofdprijs te betalen;)ik ben nu al zo,n 5 jaar met mijn ascona bezig
:oje kunt ook eens op
mobile.de
kijken is een duitse site;)
26 oktober 2009 om 19:51 #17537115Bedankt voor de tip!. Dat van die remmen van een rekord zijn echt de dingen die ik zoek!
27 oktober 2009 om 11:43 #17537116AnoniemLid sinds:
1 January 1970ik weet nog wel n setje van die schijven
nieuw voor ik dacht n nette prijsbij interesse
u2u “js 400” evendie had ze eergister mee naar de onderdelen beurs in tolbert ;)
3 november 2009 om 13:34 #17537117Ik ben nu actief een beetje aan het rond kijken voor een mooie 2-deurs, maar het aanbod valt me vies tegen! Dingen zijn duidelijk schaars aan het worden. Voor elke B-Ascona staat er 5 C-kadettjes te koop.
Nu wil ik ook niet te snel toehappen, en eens rustig de boel een tijdje in de gaten houden.
Zoals gezegd wil ik er wel het 1 en ander aan uitbouwen voor meer vermogen en sportievere afstelling. Maakt het dan nog wat uit wat ik opzoek? Maakt het nog uit of het een 1.6 of 2.0n is? Maakt het jaartal nog iets uit?
Als er nog wat tips zijn waar verder opgelet moet worden bij het aanschaffen (zwakke punten, slijtage punten, roestpunten), dan zou ik daar erg blij mee zijn.
Ik heb al gezien dat de spatboardranden, veerdomes, en krikpunten gevoelig zijn voor roest.
3 november 2009 om 14:18 #17537118De nette zijn zeldzaam aan het worden inderdaad.
Uit ervaring die ik heb met Ascona B is dan die van ’75 – ’78 een stuk beter waren dan die van ’79 – ’81.
Maar dat ligt eraan hoe hij onderhouden is, die ik had waren gewoon gebruikt en toen zag ik wel verschil met plaatwerk en rottigheid. ander materiaal? De Russelsheimer waren zowiezo beter, maar die zijn ook zeldzaam.Motoren zijn makkelijk te vervangen vanaf de 1.6s tot 2.0s, de 1.6n heeft een smallere achteras. de 2.0i, 2.2, 2.4 is een andere verhaal en is vaak met injectie of webers, dan is het ook een brandstofretourleiding, andere tank, bedrading erin met computer enz. is wel te doen, maar wat meer werk.
ik heb mijn 1.6n veranderd naar een 1.9s, motor eruit en motor erin. aansluiten en rijden maar. :)Die door je zelf aangegeven zwakke punten zijn juist, ook de onderste punten van de ramen voor en achter bij de rubbers zijn een punt. en de achterste zijramen onder in de hoek.
3 november 2009 om 16:49 #17537119onder de koplampen roesten ze ook graag en aan de achterkant van de dorpels en de rand van de kofferbak is het ook vaak mis:thumbdown:cry
3 november 2009 om 17:02 #17537120AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door Tiedo
onder de koplampen roesten ze ook graag en aan de achterkant van de dorpels en de rand van de kofferbak is het ook vaak mis:thumbdown:cryachter en naast de koplampen ook
;)3 november 2009 om 20:16 #17537121Mijn hemel… dat wordt een cursus plaatwerker volgen denk ik… :thumbup
Van de 7 dagen van de week ben ik tot nu toe 4 dagen heel positief, 2 dagen twijfel ik, en 1 dag per week denk ik; waar begin ik aan!, of dat gaat nooit lukken :hmmzMaar goed, de bedoeling is dat er een CIH2.4 in komt. Beetje in de oude stijl, maar toch aardig wat vermogen en koppel, en een prima basis om nog wat geintjes mee uit te halen. Dus een 1.6S of hoger! Goeie tip!
Nou goed, verder lezen op dit mooie hoekje van het forum! :wub
Bedankt voor de reacties! Worden er ook wel eens meetings gehouden onder de Ascona rijders? Ik zou dolgraag eens jullie ascona’s in het echt bewonderen!5 november 2009 om 10:57 #17537122AnoniemLid sinds:
1 January 1970laat je niet ontmoedigen
niet alle punten die hier staan zijn per deffinitie verrot
net welke auto je treft
mischien heb je wel veel geluk en mankeert er niets of heel; weinig aanechte ascona meetings heb je d8 ik niet
wel kom je op de meeste opel meetings er wel n paar tegende meine voorlopig niet:o;)
5 november 2009 om 13:47 #17537123Bedankt voor de peptalk louwe!. Het werkt goed hoor! :thumbup
Vandaag als wijze van ‘voorpret’ via marktplaats al vast een gebruikershandleiding uit 1979 voor Rekord, Kadett, Manta en Ascona op de kop getikt voor de 1.3, 1.6, 1.9 en 2.0E motoren. Kan ik daar alvast lekker in bladderen :cool:5 november 2009 om 15:47 #17537124ff inbreken op dit topic (zelfde onderwerp, zodoende)
is er ergens nog een keienvanger ascona B te verkrijgen?
mm heeft m niet meer, arta niet meer…
5 november 2009 om 20:33 #17537125ff kijken op de site van dr manta;)
http://www.dr-manta.de/5 november 2009 om 21:55 #17537126Mooi Topic en mooi dat je ook op zoek bent naar een Ascona.
Ik hoop dat je een leuke en goeie tegenkomt.Ik heb ook een tijdje gewacht met 1 kopen.
De mijne heb ik gekocht in Brabant en achteraf heeft de vorige eigenaar hem alleen voor de onderdelen gekocht destijds.
De eigenaar waar hij voor die tijd van was had hem zelf helemaal opgebouwd en gespoten en die is nu blij dat de Ascona nu weer bij een liefhebber is. king:
Mijn broer (Makko) en ik hebben er nu dan ook 7 of 8 Ascona’s in ons bezit gehad.Mooi werk!! :thumbup
Ps: Op http://www.autoscout24.de/ staat ook nog wel wat.
6 november 2009 om 19:47 #17537127Bedankt voor de tip. Mijn pa had ook al de suggestie om vooral in Duitsland te kijken. Daar zijn er waarschijnlijk veel meer verkocht
Weet iemand hoe dat zit met een old-timer uit Duitsland halen? Invoerrechten? BPM????:vertag
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.