Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › vragen diesel en benzine
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 juli 2012 om 12:34 #17250935
Sinds kort een diesel er bij gekocht, zodat de Sport wat minder hoeft te rijden (afgelopen jaar zo’n 30.000 km mee gereden)
Ik heb een paar vragen.
Diesel:
Ben van plan om binnenkort een klein beurtje te gaan doen, alleen wat voor olie gaat er in een Corsa B 1.7 diesel, km.stand ongeveer 229.400.
En werkt een thermostaat van een diesel hetzelfde als die van een benzine? Die van de Sport is kort geleden vervangen en gaat heel snel al naar 92/93 graden, maar die van de diesel gaat pas na ongeveer 15 tot 20 km gereden te hebben wat omhoog. Verstandig om te vervangen?Benzine:
In april heeft de Sport zeer groot onderhoud gehad, betreft de motor, gasklephuis eraf en schoongemaakt, inlaatspruitstuk schoongemaakt, nieuwe carterventilatieslang, etc etc. Alleen nu loopt hij soms wat onregelmatig, te omschrijven als schokken, vooral in de stad en laag toerental. Al even wat dingen opgezocht, idee om de EGR af te doppen? Heeft dit ook gevolgen voor de uitstoot van de uitlaatgassen en/of apk en natuurlijk de motor?En een veerpootbrug kunnen deze alleen gemonteerd worden door nieuwe gaten te boren of kan je hem ook ergens op bestaande schroefdraad/punten monteren?
Het gaat om een 1.4 16V ecotec. Iemand misschien een aanrader voor één waar je geen gaten voor hoeft te boren?En nog een paar fotootjes van de auto’s waar het om gaat:
29 juli 2012 om 13:16 #18051317Diesel.. word minder snel warm als een benzine.
Normaal rij gedrag word de tempratuur bij een diesel niet hoger als 90graden.. bij mij blijft die altijd tussen het blauw en 90 in.
29 juli 2012 om 13:23 #18051318Diesel wordt inderdaad in de regel minder warm. Verbranding heeft minder restwarmte.
Thermostaat werkt hetzelfde, maar gezien de lagere warmte productie, komt de meter dus niet zo gauw omhoog en gaat de thermostaat ook minder snel open om te koelen.EGR afdoppen heeft wel invloed op de uitlaatgassen, maar in zo’n mate weinig dat het voor de APK geen verschil maakt. Kortom: het is geen afkeur. Als je een SAI (Secundary Air Injection) hebt, kan die er ook probleemloos af.
Dat is dat ding wat een aansluiting heeft op het uitlaatspruitstuk. Enige wat die doet, is de eerste 90sec na starten lucht door de uitlaat blazen zodat de katalysator sneller op gang komt. Dan duurt het iets langer voordat de kat op gang is, maar gezien je voor de APK toch eerst een stukkie moet rijden, is die al wel warm bij de APK.
Kortom: SAI is dood gewicht aan je auto.Veerpootbruggen op een Corsa gaan d.m.v. de boutjes die de toplagers op hun plek houden. DIe zie je nu aan weerszijden van de demperstang omhoog steken onder de motorkap.
Er is voor de Corsa B ook nog een veerpootbrug die onderlangs kan, tussen de scharnierpunten van de onderste draag-armen (vastzetten met de bouten van de scharnierpunten), en eentje die achter in de kofferbak kan. DIe wordt vastgeschroefd met de moeren van de demperstangen zelf (even losmaken, brug er op en weer vast zetten dus)Edit: Van de veerpootbruggen geld in ieder geval voor de modellen van Sparco, OMP en Wiechers.
30 juli 2012 om 07:45 #18051319je vragen kan ik niet beantwoorden.
hoeveel is je corsa verlaagd?
30 juli 2012 om 20:33 #18051320Ok, bedankt voor jullie reacties. Nog wel even een vraagje over de olie van de diesel, weten jullie welke er in moet?
Dus de thermostaat hoeft dus niet vervangen te worden?Voor de benzine corsa: Ik heb even gegoogled over die SAI maar als je de SAI er afhaalt dan komt er een soort open verbinding bij dat grijze ronde ding (op de foto *voorbeeld van internet* is het al er af maar dan krijg je een gat in het uitlaatspruitstuk, moet dit zo blijven? zie foto:
@ robert_corsa: Mijn corsa is 30/30 verlaagd, veren en schokdempers van Weitec, i.c.m 16 inch bbs rx velgen, 195 40 16 banden.
30 juli 2012 om 22:43 #18051321Nee, dat gat van de SAI dop je gewoon af met een bout en thread sealer (rode of blauwe loctite).
Ik geloof dat de schroefdraad M14x1,5 of M18x1,5 is.
Een stevige RVS bout kost je slechts een paar cent bij een metaalhandel.De olie die er in gaat is voor bijna alle 90’s Opeltjes gelijk, namelijk 10W40, Semisynthetisch.
1 augustus 2012 om 17:51 #18051322oke, mooi verlaagd.
leg er morgen 40/30 onder van ap. met dempers.
trouwens, nog even offtopic, hoe stond je auto voor de verlaging?
mijne hangt iets achterover.nu hang ik er nog een trekhaak aan, en dr hangt een sub in, dus hoop met 40/30 dat hij mooi gelijk hangt :jerry
2 augustus 2012 om 10:37 #18051323Mijn Corsa stond gewoon ‘gelijk’, hij stond wel heel erg hoog. Autobedrijf waar ik hem weg heb die hadden er swing veren onder gedaan i.p.v. sport, jaar later werd de Corsa verlaagd.
Is jouw Corsa al verlaagd? ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.