vragen bij ombouw van 4 naar 5-bak bij C-ascona

Forumindex Forums Modellen Ascona vragen bij ombouw van 4 naar 5-bak bij C-ascona

• Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    macoe16v
    Deelnemer

Hallo allemaal,

op korte termijn staat er bij ons in de planning de C-ascona om te bouwen naar 5 bak. (van f-16/4 naar een f-16/5)

nu vroeg ik me af; na de ombouw moet er natuurlijk ook een aanpassing bij de schakelpook gedaan worden.
      Is dit vergelijkbaar als bij een E-kadett of A-corsa?
      Daar moet een stukje kunstof worden weggehaald om de beweging naar 5 te kunnen maken. is dat bij de ascona ook zo?

komen we nog meer dingen tegen waar we ons vast op moeten voorbereiden?

alvast bedankt!

Jurgen
      Deelnemer

Even het schakelpookhoesje omhoog trekken, dan zie je het gauw genoeg lijkt me?

mantadevil
        Deelnemer

waarom pak je er niet gewoon 1 van een c ascona ????
          heb onder mijn 81er Sr ook een 5 bak zitten :thumb

Aapje

Welk type ascona heb je? Bij de C1 moet je de complete pook wisselen. Kwam erook te laat achter. :)

macoe16v
            Deelnemer

bedankt zover.

ik denk dat dan de middenconsole eruit moet, om daar even te kunnen kijken. vandaar de vraag en hopelijk weet dan iemand het :thumb

@mantadevil
              ; hoe bedoel je? het maakt toch niet uit van welke auto de bak afkomt? als deze maar draad heeft bovenop de bak voor de motorsteun. mij vraag was vooral om de pook king:

@ aapje; ascona is een C-1 van 1983. hele pook wisselen? en waarom was dat dan?

alvast bedankt weer ;)

Aapje

Gehele systeem is anders dan die van een Corsa/Astra. De schakelstangen lopen onderlangs. (Oude Kadett-E en Kadett-D hebben volgens mij ook het zelfde systeem)

Ook is de ophanging van de bak anders bij een Ascona-C. De ascona’s hebben een extra steun ergens bovenop de bak zitten. Deze missen bij de Astra-F e.d.

Dus het complete binnenwerk zal je moeten overzetten, differentieel en tandwielen cassette. Alleen de behuizing van de F16-4bak moet je hergebruiken, rest swappen met een donor.

macoe16v
                Deelnemer

dat klinkt vrij heftig…

Het klopt dat er E-kadett’s zijn waarbij de stang onderlangs loopt. (daar heb ik er zelf 2 van gehad en 2x omgebouwd naar 2.0 16v) maar daar kan je dezelfde pook houden. Er waren toen ook mensen die me vertelden dat je de pook moest vervangen.
                  Echter kan je dat oplossen door een stukje uit het kunstof te halen waar de pook inzit.

dat niet alle bakken zomaar passen waren we ook achter ;) maar deze bak heeft plek voor een motorsteun bovenop. dus de steun van de f-16 4 bak kan je over zetten op de 5 bak.

voor zover ik heb kunnen zien, loopt er een stang vanaf de pook direct naar de schakelhand bovenop? weet iemand dat zeker?

yves475
                  Deelnemer

euh…wat doe je met de 4-bak :agent

macoe16v
                    Deelnemer

wegleggen :)

die heeft pas 88dkm gelopen en schakelt nog als nieuw :wors

maar voor de lange rit die ermee op de planning staat is een 5 bak wel comfortabel, dus vandaar de ombouw

Aapje

Zeg yves475, als je een droge warme sleutel plek hebt… Moet mijn versnellingsbak ook nog ombouwen van F16-4 bak naar F16WR ;)

Alleen zie ‘t atm niet zo zitten met de kou om dat buiten te doen ;) Dus als je een warme plek hebt mag je m’n tandwielen+diff wel hebben ;)

macoe16v
                        Deelnemer

gister was de grote dag.

Ascona heeft een nieuwe koppeling gehad en een bakwissel. de is plug en play, dus binnenwerk wisselen is niet nodig.
                          alleen de schakelhand moet je overzetten, omdat de aansluiting aan de schakelstang niet gelijk is.

maar idd, hij wil niet in zijn 5.. heeft iemand nog een 5-bak schakelpook met toebehoren liggen? en wil deze verkopen?

mayhem

Maar als t systeem zelfde is als kadett d is dat toch op te lossen zonder ombouw van de complete pook?

macoe16v
                            Deelnemer

@mayhem wrote:

Maar als t systeem zelfde is als kadett d is dat toch op te lossen zonder ombouw van de complete pook?

dat dachten wij ook.. maar we hebben een stuk kunstof weggehaald en dat is niet voldoende..

of heb je dan andere tips?

Aapje

Ik zal morgen even een foto maken van de 5-bak pook die ik heb klaar liggen voor mijn ombouw :)

jonasmanta

kan iemand mij helpen???
                                  heb een gelijkaardig probleem. mijn ascona c 16s van 86 heeft een kapotte versnellingsbak (f13wr)
                                  ik heb nu een f16 van een kadett e 17d erin gelegd en alles past.
                                  Maar nu treed het volgende probleem op. ik kan zeer moeilijk schakelen. klopt er iets van de fabeltjes dat er iets verschilt van mijn drukgroep, koppeling of vliegwiel met die van een kadett e?
                                  graag hulp!

macoe16v
                                  Deelnemer

@jonasmanta wrote:

kan iemand mij helpen???
                                    heb een gelijkaardig probleem. mijn ascona c 16s van 86 heeft een kapotte versnellingsbak (f13wr)
                                    ik heb nu een f16 van een kadett e 17d erin gelegd en alles past.
                                    Maar nu treed het volgende probleem op. ik kan zeer moeilijk schakelen. klopt er iets van de fabeltjes dat er iets verschilt van mijn drukgroep, koppeling of vliegwiel met die van een kadett e?
                                    graag hulp!

heb je na het wisselen van de bak deze wel afgesteld? met het bekende boortje in de schakelhand bovenop de bak?

macoe16v
                                    Deelnemer

Nou eindelijk is het allemaal gelukt.. het had wel wat voeten in aarde.

We hebben een pook op de sloop gevonden van een 88er ascona 1600.
                                      Toen bleek dat er toch verschil zat in de “schakelhand” boenop de bak.

We hadden deze van de oude bak overgezet omdat de verbinding eronder zat geklonken. uiteindelijk moesten we deze toch weer terug wisselen en e.e.a. aanpassen. maar gelukkig werkt het nu!

zal wel een verademing zijn op de snelweg! :wors

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.