Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › Vraagjes ombouw c20xe
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 oktober 2009 om 17:05 #17212727
Ik ben nu bezig met een c kadett sedan. Het plan is dus om hier een 2.0 16v in te bouwen. Nu heb ik een aantal vragen:
Ik zie hier op het opelforum veel girling remklauwen aangeboden voor 4×100, past dit op een c kadett of moet ik andere hebben van een volvo 240?
Welke achteras kan ik het beste nemen, de 1.6 of de 2.0? Of is het beter om voor een manta achteras ofzoiets dergelijks te gaan?
Welk vliegwiel moet ik monteren. De standaard c20xe zou namelijk niet passen?
Is het mogelijk om een lexmaul ram inlaat te monteren in een c kadett of gaat dit niet passen? Vind het zonde om dit te kopen als het achteraf niet past.
Welke radiator en fan kan ik het beste nemen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
4 oktober 2009 om 18:27 #17531457op een c20ne/seh gaat t net met een lexmaul (bobbel in de motorkap moeten maken) met een 16v red je t nooit.
4 oktober 2009 om 18:52 #17531458Ik ben zelf ook bezig met een c20xe in mijn c kadett city te leggen. Moet je hier maar eens kijken:
http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=109078Ik heb het geluk gehad dat het blok al in een c-kadett heeft gelegen, dus alle onderdelen die moeilijk aan te komen zijn had ik al. Ik denk als je alles nog moet gaan zoeken dat je nog wel even bezig bent.
Maar als het klaar is heb je wel een leuk stukje speelgoed.4 oktober 2009 om 21:16 #17531459AnoniemLid sinds:
1 January 1970standaard vliegwiel zou gewoon moeten passen
wat voor bak ga je gebruiken???lexmaul gaat niet passen zonder dat je die aan past
verlast:o5 oktober 2009 om 07:00 #17531460Bak wordt een getrag 240 van een B manta. Wat onderdelen betrefd ben ik al een beetje op weg. Ik heb nu de motor, een manta 1800 motor voor de carterpan en de aandrijfas. Kan iemand mij misschien nog helpen met de keuze van de assen en de remmen?
6 oktober 2009 om 07:29 #17531461Ik zag op mp een 1.6 achteras met een 3:89 verhouding, is deze as geschikt?
6 oktober 2009 om 07:59 #17531462AnoniemLid sinds:
1 January 1970Erg korte verhouding. Ideaal voor optrekken maar je maakt heel veel toeren met hoge snelheden en je top is ook niet zo hoog dan.
6 oktober 2009 om 13:13 #17531463origineel gepost door Veldmaatbeunhaas
Ik zag op mp een 1.6 achteras met een 3:89 verhouding, is deze as geschikt?1600as is geweldig voor sprints maar zoals gezegt lever je wel topsnelheid in. Deze ligt met een 1.8S bak nog steeds boven de 200km/u hoor. En de as is iets zwakker dus ook aan te raden om er nieuwe lagers in te zetten of een hele verse as te zoeken.
Verder moet je ook niet vergeten de olie aanzuigbuis en pijlstok van de 1.8s over te zetten op je c20xe.
Laat je niets wijs maken over dat het vliegwiel niet past of dat je je tunnel groter moet maken. Heb zelf een 1200 limo C1 omgebouwd naar c20xe en alles paste perfect. Let er wel op dat je een plat vliegwiel neemt (sneller op toeren en daarvan weet ik 100% zeker dat het past. Ik reed met een koppelingsset van een 2.4 CIH op mijn platte 20xe vliegwiel.
Ook een goede tip om een c20xe met dis (m2.8) te regelen of om je m2.5 om te bouwen naar dis ontsteking. Dan hoef je je kachel niet aan te passen.
Als je er een beetje leuk mee gaat rijden laat dan ook je tussenas even voorzien van nieuwe lagers (kruiskoppelingen). Ik heb die van mij bijna door de bodem gehad en het is totaal geen hoge kostenpost. Ik betaalde incl. balanceren 75euro (1,5 jaar geleden)
Radiateur kan je van een 2.0 c-kadett gebruiken of 1 met ongeveer dezelfde opbrengst als die van een c20xe/c20ne. Ik reed eerst met een 2.0 radiateur maar toen die echt aan zijn einde was heb ik er 1 van een fiat gebruikt (deze heeft het reservoir aan de radiateur vast, is weer cleaner onder de kap :P
Ik reed met een airco ven van een senator B, maakt wel lawaai (kadettje stijgt bijna op) maar werkt geweldig.Volvo 240 remmen met rekord 2.2 schijven werkt ook erg goed. Ik merkte niet veel verschil met cali turbo remmen of deze. Let er wel op dat je de klauwen van de 240 moet aanpassen, je moet van 2 leidingen 1 maken omdat de volvo met een dubbel systeem rijd, dus 2 leidingen per klauw. Ik had er gewoon een T-stuk tussen zitten (zo gekocht, kwam van een b-ascona af)
7 oktober 2009 om 08:24 #17531464Ik heb een m2.8 ontsteking op mijn motor. De remmen die op het te koop aangeboden topic worden aangeboden met de girling remklauwen voor de astra’s etc, passen deze ook op kadett of zijn dit andere?
7 oktober 2009 om 14:53 #17531465AnoniemLid sinds:
1 January 1970ff omdenken dat je ff een toplagertje haalt
is een klein naaldlagertje
wat je achter in je krukas moet plaatsen
ter ondersteuning van je price asding heeft de zelfde maat als die van een 2.0cih motor
en inderdaad dat vliegwiel van de c20xe past inderdaad
enkel de koppeling zijn de meningen over verdeeldsommige pakken een standaard manta koppeling
maar die is in diameter eigenlijk veel te kleinik heb er zelf 1 laten maken
met het hart van een manta
en buiten diameter van de c20xe ;):thumbup8 oktober 2009 om 13:10 #17531466origineel gepost door louwe 16 klepper
ff omdenken dat je ff een toplagertje haalt
;):thumbup:wors:wors:wors
Dat is een hele goede tip. Dat vergeet bijna iedereen:thumbup
8 oktober 2009 om 15:45 #17531467Het toplagertje was ik inderdaad al voor gewaarschuwd door de vorige eigenaar van de motor. Zit dit lager origineel in een manta 1.8 motor of kan ik hier gewoon een nieuwe voor halen? Ik heb namelijk een 1.8 manta motor gekocht voor de carterpan en olie buis.
Hoe zit het met de c20xe met de multiriem voor de dynamo enz. Ik heb nu nog een stuurbekrachtegingspomp erbij op zitten, maar deze moet er dus af. Dan is mijn riem te groot, hoe wordt dit opgelost?
8 oktober 2009 om 19:19 #17531468AnoniemLid sinds:
1 January 1970ja die 1.8 motor heeft wel zo,n lagertje
(niet alle 1.8 ohc motoren enkel die in een achterwielaandrijver lag;))maar om zo,n ding er uit te krijgen valt tegen
er uit halen zonder te vernielen is haast onmogelijk;)maar kost weinig bij de dealer
dus gewoon ff nieuw halenze zijn van alle cih motoren gelijk
en ook van de 1.8 ohc motor die dus in een achterwielaangedreven
auto lagmet een multiriem heb ik geen ervaring
heb zelf enkel 16 klepper met v snaar
denk dat jij dat ook beter kunt gebruiken
moet je wel ff andere krukas poeli en dynamo scoren;) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.