Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › Vraagje X14xe motor
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 januari 2010 om 14:19 #17216655
Bij mijn motor is het potje wat vast zit op je spruitstuk afgebroken, me vader wil het wel lassen, maar kan je het ook afkoppelen zoja, wat moet je allemaal doen dan?
Gr
25 januari 2010 om 14:21 #17599388Dat is je secundaire luchtpomp.. Die zorgt er voor dat je kat eerder op temperatuur komt wat weer beter is voor het milieu.. Ik had een Tigra met een x16xe, en daar was het hele systeem van afgedopt..
25 januari 2010 om 17:10 #17599389maar reageert de motor er ook anders op?
minder of juist zuiniger?25 januari 2010 om 17:39 #17599390Nee, het systeem is puur voor het milieu.. Net zoals die egr shit.. Egr zorgt alleen maar voor vuil in je inlaat, en dat is net iets wat we niet willen..
Je kunt de secundaire luchtpomp dus gewoon afsluiten.. Als het goed is heeft Miraltje op het forum gepost hoe je dit precies kunt doen.. Zou als ik jou was ook meteen de egr afdoppen met een pakking, weet je zeker dat je de komende tijd er heerlijk in kunt rijden..
25 januari 2010 om 20:29 #17599391He Harjan
Dank je wel,
Zal dan even hier op het forum zoeken..:wors
26 januari 2010 om 16:34 #17599392De secundaire luchtpomp werkt als een soort van turbo bij het opstarten van je auto. Hij gaat na vrij korte tijd ook uit.
Heb er zelf ook problemen mee gehad (is een veel voorkomende kwaal) het loskoppelen gaat heel makkelijk: je trekt letterlijk te stekker er uit.
Boven op zit een stekker met als ik het me goed herinner een klein groen labeltje en die trek je er uit. Let wel op dat ie wel ergens aan vast wordt getapet omdat hij anders tegen warme delen van je motor kan komen.Zelf heb ik hem wel vervangen, de pomp is erg duur en zeer beperkt te krijgen. Bij de opel dealer kost hij 500,-
Verder heb ik hem nergens anders bij geen enkele internet winkel in nederland, belgië of duitsland kunnen vinden. (zelf kwam ik per toeval een nieuw exemplaar tegen op marktplaats en heb deze voor 50,- kunnen overkopen. Die man wist niet dat dat ding goud waard was)Het vervangen van dat ding koste me 15 min! Geen werk, iedereen met 2 handen (of het nu 2 linker zijn maakt niet uit) kan dat kleine klusje doen.
Als je nog meer vragen hebt stel ze maar ;)gr
27 januari 2010 om 16:51 #17599393ik heb er volgens mij nog wel 1 liggen van mijn oude blok wat ik toen in de tigra had liggen. dus heb je er 1 nodigg. maak er even een foto van dan kan ik even kijken of ik dezelfde heb liggen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.