Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Vraagje: wiellagers
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 maart 2010 om 16:08 #17218234
Ik heb sinds de aanschaf van de Manta een mechanisch geluid. Ik was aan het twijfelen tussen de achteras en wiellagers.
De Manta trilde al wat in het stuur (ik dacht uitlijnen) maar dit werd vandaag erger. Nu heb ik hem net opgekrikt en beide voorwielen maken een erg aanslijtend/krassend geluid. Verder heb ik ook wat verticale speling op het wiel. Conclusie naar mijn mening: Versleten wiellagers.Nu heb ik alleen nog nooit gehad dat het stuur er zo van ging trillen. Komende dinsdag worden ze iig vervangen. Is het een gevaar/probleem om tot die tijd woon/werk verkeer door te rijden?
Groets5 maart 2010 om 16:32 #17624437moeilijk in te schatten…je zou voor de zekerheid wel de autoweg kunnen mijden:)
verder mag het toch wel duidelijk zijn of het geluid van de voorkant of van achteren vandaan komt?:hmmz
5 maart 2010 om 18:32 #17624438tja.. of het geluid van voren of achteren komt is soms niet zo eenvoudig.
wat betreft de wiellagers mogelijk helpt iets opstellen wat.
als dat niet wil/of haalbaar is. dan idd hoge snelheden vermijden.
als je gewoon rustig aan korte stukken rijd, kan het niet zo heel veel kwaad.beter is natuurlijk niet gebruiken… maarja, soms moet je wat
goodluck
Hans.
5 maart 2010 om 18:42 #17624439Als je aan het voorwiel draait wanneer de auto is opgekrikt, kun je ook het aanlopen van de remblokken op de schijven horen.
Om zeker te zijn of het de wiellagers zijn, zou je even de remblokken terug moeten drukken en eventueel (bij zwevende remklauwen) de klauw iets verschuiven.Nu weer het wiel monteren en aan het wiel draaien.
Als nu het schurende geluid weg is, hoef je alleen de wiellagers te voorzien van nieuw vet en ze juist af te stellen.Als er nog steeds een schurend geluid te horen is, moeten er inderdaad nieuwe lagers in.
7 maart 2010 om 17:28 #17624440Ik heb ondertussen nog een 75 km woonwerk verkeer moeten rijden maar heb besloten de auto nu toch te laten staan tot dinsdag. Morgen maar even wat anders regelen.
Eergisteren begon het stuur zeer hevig bij 100 km/h te trillen, alsof ik een platte band had.
Vandaag naar Maastricht op en af gereden (50 km). De heenweg met 80 tot 90 km/h ging goed. De terugweg was 80 km/h eigenlijk al te hard. Het trillen komt dus steeds bij lagere snelheden.
Iemand een idee wat het kan zijn buiten de wiellagers? (de (winter)banden zien er goed uit)7 maart 2010 om 18:00 #17624441Heb ook eens gehad dat de band niet helemaal rond was, maar een bult er op die steeds groter werd.
Was ook te zien door de auto op te krikken en aan het wiel te draaien.
7 maart 2010 om 18:15 #17624442Even snel een vraagje;
Toen ik op mijn auto een stel Corsa-velgen legde voor de stalling draaide de wielen ook best moeilijk rond, gepaard met wat schuren geluid. Van trillen boven de 80kmu hhad ik ook last. Ook de wiellagers?
De velgen zijn trouwens evengroot als de andere. (13″)
7 maart 2010 om 18:25 #17624443Ik heb al aan de banden aan de voorzijde gedraaid. Ze zagen er normaal uit. Ik hoorde wel een schurend geluid en dacht daarom aan de wiellagers.
De stalen velgen zijn niet origineel van de Manta. Er zitten een paar spacers tussen aan de voorzijde om de afstand goed te houden. Aangezien ze het 1500 km zonder problemen deden denk ik niet dat het hier aan ligt –> ook voor stender.8 maart 2010 om 21:07 #17624444Heb je al geprobeerd wat ik voorgesteld heb?
Kijk even je bandenspanning na.
Die verticale speling waar jij het over hebt, zit deze niet in de fuseekogel?
Ik denk dat je bedoelt dat je het wiel boven en onder vast pakt en vervolgens heen en weer beweegt? :hmmz
9 maart 2010 om 06:49 #17624445iemand er ook nog aan gedacht dat de remklauwen ook soms wat vast komen te zitten en dat het schurend geluid ook van versleten remblokken kan komen hij trilt dan ook in,t stuur en vooral met remmen ijzer op ijzer :hmmz
9 maart 2010 om 13:43 #17624446Vandaag de auto even weg gebracht aangezien ik het te koud vond om op straat zelf te gaan sleutelen (verwend, niet?)
De monteur zei meteen al dat het zoemende geluid de banden waren (gecupt). Dit was ook duidelijk te voelen aan de band.
Verder vond hij het geluid en het trillen op een wiellager lijken. Hij zou ook even kijken of ik geen plaklood verloren was. (stom genoeg ook nog niet aan gedacht).
Valt gelukkig allemaal dus wel mee, maar we wachten even af.9 maart 2010 om 15:48 #17624447plaklood op stalen velgen?
9 maart 2010 om 17:12 #17624448ehmz, gewoon lood dan. Is mn eerste auto die geen aluminium (winter)velgen heeft…..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.