[Vraagje] Spuiten spoiler Corsa B sport

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling [Vraagje] Spuiten spoiler Corsa B sport

• Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Coiler

Heren,
      Even een kort vraagje (hopelijk in het goede forum deel).
      De spoiler achterop mijn corsa sport (standaard volgens mij) is erg aan het afbladderen, waarmee zou ik dit het beste kunnen overspuiten en hoe pak ik dit aan?

Bij voorbaat dank,

McKaamos
      Deelnemer

Sja, om er zeker van te zijn dat het niet weer gaat bladderen door de oude laag die loslaat kan je het beste het hele ding overnieuw spuiten.
        Doe het wel bij lekker warm en droog weer, anders krijg je een enorme sinaasappelhuid er op (kou en vochtige lucht zorgt dat de lak niet lekker vloeit). Die valt wel weer weg te poetsen als je de lak dik genoeg legt, maar dat moet je niet willen doen. (pot ruwe Commandant en dan met fijne Commandant is een optie, zeg maar).

Anyway, dit heb je nodig:
        – Voldoende lak. Denk aan een spuitbus of 3. Kleurcode van je auto even matchen via de Colorguide op Motip.nl, en dan de corresponderende spuitbussen van Motip kopen. Kleurcode van de auto kan je vinden op het typeplaatje onder de motorkap. De onderste regel staat 1 letter, 3 cijfers en nog eens 3 cijfers. De eerste set van 3 cijfers is je kleurcode.
        – Voldoende transparante lak. Liefst zelfde merk+type ivm beste op elkaar afgestemd
        – Primer. Ik neem aan dat het om kunststof gaat, dus een bus of 2 a 3 kunststof primer.
        – Grof schuurpapier (240 grit)
        – Fijn schuurpapier in meerdere soorten. (500 tot 1200 grit ongeveer, liefst wet’n’dry voor natschuren)
        – Ontvetter (Pre-Paint, spiritus of iets anders wat geen residu nalaat. B.v. geen Terpentine, want dat is een olierafinaat en laat een ietsjes vettig laagje achter)
        – Schone lappen
        – Eventueel: Commandant en autowax

Stappenplan:
        – Schuur de oude verf er af met grof schuurpapier.
        – Schuur de spoiler glad met fijn schuurpapier (grit 500)
        – Goed schoonmaken en ontvetten
        – Primer spuiten en laten drogen
        – Kleur spuiten en laten drogen
        – Eventueel schuren met fijn schuurpapier (1200 grit) als het niet glad genoeg is. Liefst nat schuren ivm verbranden van de lak en afvoeren van schuurstof. Goed opletten dat je niet door de lak schuurt, want dan moet er meer kleurlak op.
        – Goed schoonmaken en ontvetten
        – Transparante lak spuiten en een aantal dagen, misschien een week, laten drogen en uitharden.
        – Eventueel polishen met Commandant
        – Waxen met autowax

Wat spuiten betreft altijd dunne laagjes doen. Het hoeft niet in één keer te dekken. Je kan beter 10 flinterdunne nevel laagjes leggen dan in één keer dik er op spuiten. Dik geeft sneller sinaasappelhuid en risico op druipers.
        Ja, het is heel arbeidsintensief, maar dat geeft wel een mooi resultaat.

Is het je teveel werk, bel dan even een schadeherstelbedrijf op. Die kunnen dat ook wel voor je doen tegen een euro of 200 voor een spoilertje.

Ericjuh
        Deelnemer

zit ook al kleurverschil in de spoiler en het achterpaneel :)

Maar zoals boven is wel goed weergegeven.

Gewoon met een grove korrel filnk opschuren. en plastic/kunstof primer is echt niet meer nodig, aangezien er al een rode laklaag opzit.
          Dus gewoon schuren, schuren en nog eens schuren, net zolang totdat alle oneffenheden eruit zijn.
          2/3 dunne lagen kleurlak.
          Wachten.. en wachten en dan 3/4 lagen blanke lak.

plastic/kunstof primer is alleen nodig wanneer het om ongespoten, dus gewoon standaard plastic onderdelen gaat. zoals interieurdelen, stootstrips etc etc.

(dit is mijn manier)

Groeten Eric

GREY ILLUSION
          Deelnemer

zoals hierboven beschreven klopt niks van.

ten eerste hoef je alleen de toplaag te schuuren(blankelak).maar voor je begint blaas je met een blaas nippel of hogedruk reiniger eerst alle los zittende delen eraf,dan schuuren met 320/400 en 500.dan ontvetten.

als je niet door het rode heen schuurd kan je meteen met kleur spuiten.
            neem meteen een spuitbus in hoogglans dan hoef je niet nog eens met blanklak na tegaan

de wit

Nou.. ik zou die blanke lak er toch helemaal af proberen te krijgen.
              Is best vervelend als na het spuiten de rest ook begint los te laten.

staartbek

ik heb er ook iets ervaring in en ben het helemaal met grey eens, zoals hij al zegt eerst alle losse lak eraf blazen.. en ga er maar vanuit dat je alles eraf blaast, dat is mijn ervaring.
                dan even aftoppen met 500 en gewoon unie lak erop
                blank over rood geeft ook alweer kleur verschil omdat blank altijd iets geel opschijnt

succes!!

Coiler

Oke, als ik het zo lees is het beste de blanke lak geheel te verwijderen en als de rode lak er nog goed op zit gewoon met hoogglans kleurlak overspuiten.

Doeken, wax, schuurpapier, spiritus etc moet nog wel lukken alleen weten jullie nog goede addressen voor de verf? (op het grote boze internet) die motip leveren en waar vrij makkelijk de kleur te selecteren is? (dit is hier in de buurt in de winkels en op sommige sites een ramp)

In iedergeval alvast bedankt voor de hulp, ik zelf ook even zoeken naar de verf :D

KERNI

Ik heb mijn vectra van de winter helemaal de blanke lak er af gespoten met de hogedrukreiniger.

Als het erg koud is, is de blanke lak kei hard , wat resulteert dat de lak er zo af vliegt. met lucht ging het bij mij niet……

Suc 6

Gr.kerni

Christian-tsx
                    Deelnemer

gewoon naar een autozaak gaan, brezan ofzo, deze hebben wel spuitbussen van motip. vaak hebben ze een boek erbij liggen waar je aan de hand van je kleurcode het motip kleurnummer erbij kunt zoeken.

Njoy_Corsa

Motip is toch ook nooit op kleur,….. alleen ongeveer op kleur….

Dan kan je bij een verfspeciaalzaak beter spuitbussen halen die ze op kleur mengen,
                        die komen veel beter overeen.

Raymon830

zou eens gaan praten met http://www.streetcustoms.nl

heineken

ik zou zeker geen motip gebruiken dat is gewoon TROEP

GREY ILLUSION
                            Deelnemer

origineel gepost door heineken
                              ik zou zeker geen motip gebruiken dat is gewoon TROEP

en als je motip gebruikt,,,vraag dan een breed spuitmondje.

dan kun je het in iedergeval beter verwerken ipv de rondstraal die hun erop zetten

GlennGSI
                              Deelnemer

origineel gepost door Raymon830
                                zou eens gaan praten met http://www.streetcustoms.nl

:jerry hahaha zou ik ook doen jah… not :’)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.