Forumindex › Forums › Overige › Opel algemeen › Vraagje over lease en aanhangergewichten.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 februari 2009 om 21:22 #17208937
Ik heb de afgelopen weken met de baas wat ruzie lopen maken over een nieuwe leaseauto. Momenteel rij ik in een Astra 1.7CDTI met een geel kenteken. Nu heb ik een hele lijst met alleen maar Opels met een grijs kenteken gekregen en de enige vrije keuze met een geel kenteken is een Skoda Fabia 1.4 greenline.
Nu kan ik ook weer een Astra 1.7CDTI met geel kenteken krijgen maar dan moet ik 75 euro per maand bij leggen. Ik vertik dat omdat ik nu een soortgelijke auto rij zonder een extra bijdage maar ook omdat ik die 75 euro niet kan missen.
Nu lijkt mij dit een vermindering van “salaris” en zeker een inbreuk op mijn prive mogelijkheden en vraag mij dus ook af als dit zomaar kan (vermindering salaris/arbeidsvoorwaarden).
Een grijs kenteken is uit den boze gezien ik wel eens familie mee neem en de Skoda mag maar op kenteken 1000kg trekken en ik dus bij deze mijn caravan kan weg doen, de caravan mag namelijk beladen 1200 kg wegen.
Nu gebruik ik mijn caravan puur alleen voor de raceweekenden, heb hem nooit zwaar beladen en denk ik er wel binnen de 1000kg mee te kunnen rijden maar even afgezien van een eventueel benodigd E rijbewijs is de vraag als de politie ook hier naar kijkt en er een bekeuring voor kan geven.
Wie kan mij de antwoorden geven?
20 februari 2009 om 16:22 #17467343je moet met die caravan zoiezo een e rijbewijs hebben!
en de caravan trekken met de skoda mag niet! ook al laad je maar 1000kg. op kenteken staat 1200kg skoda mag 1000kg trekken dus mag niet20 februari 2009 om 17:23 #17467344Nee, als je auto ledig zwaarder is dan de maximale gewicht van de caravan en in totaal niet zwaarder dan 3500 kg is er geen E nodig maar dat even terzijde….
20 februari 2009 om 19:41 #17467345Originally posted by Roelof
Nee, als je auto ledig zwaarder is dan de maximale gewicht van de caravan en in totaal niet zwaarder dan 3500 kg is er geen E nodig maar dat even terzijde….idd,
ik zou er ook niet mee akkoord gaan.
Waarom moet je ineens met een grijs kenteken rijden?
Als je least is het vreemd dat je eerst wel een luxe wagen mag rijden en niet ineens puur grijs kenteken.Stond er toevallig geen vito, transporter of vivaro bij op.
Zou ik zoiets nemen met dubbele cabine als die moeilijk blijft doen.Eigen bijdrage vind ik ook bull shit.
Bij ons kun je een aantal vrije dagen inleveren als je een nieuwe auto uitzoekt. Voor het standaard lease bedrag kun je wel iets leasen maar niet veel bijzonders dus lever dit keer wel een paar dagen in. Kan ik tenminste full option rijden :vertagMaar zou wel eens om de tafel gaan met je baas..
1 Nadeel blijft wel deze tijd van crisis en media idioterie.. Eisen stellen wordt een beetje lastig.. :agent20 februari 2009 om 20:01 #17467346Het is gewoon belachelijk en eigenlijk een korting op mijn arbeidsvoorwaarden. Alleen is de Skoda de enige gele auto die zonder extra kosten te nemen is maar die voldoet niet aan mijn eisen.
Rond de tafel heb ik al gezeten… Om “medische redenen” vanwege mijn lengte en omvang mocht ik onder de grijze wel de Astra Van kiezen en hebben we het nog geprobeerd om de Astra geel te nemen omdat ik nu ook geel rij maar helaas… Vreemd was wel dat ik alle handtekeningen al had en het alsnog werd afgewezen.
Belachelijk is dat we worden verplicht in een auto te rijden, daar mogen ook wat wensen van ons tegenover staan lijkt mij. Ik ken mensen met gezinnen die centrum den Haag en Amsterdam wonen, die moeten nu grijs gaan rijden en voor hun gezin dan ook nog eens een andere auto erbij hebben, probeer daarvoor maar parkeervergunningen te regelen….Misschien tijd dat ik maar eens een schadefactuur naar de baas stuur voor het nu verplichten van een hotel voor al mijn raceweekenden en het onnodig betalen van de stalling.
Maar ja, ik zit nog steeds met de vraag welke boete ik riskeer als ik met de Skoda die maar 1000kg mag trekken een caravan van (op kenteken) 1200 kilo trek.
20 februari 2009 om 20:14 #17467347als jij zeker weet dat jij niet over de 1000 kilo komt zou ik de aanhanger laten terug keuren naar 1000 kilo.
Ben je daar iig safe mee.Aangezien je nu ook al astra geel rijdt blijf ik het raar vinden dat ze nu ineens grijs verplichten.
Want daar zit toch ook gewoon bijtelling op.
Jij moet ervoor betalen als je er privé mee rijd.Wel weet ik dat opel echt slecht in de lease ligt.
Wat zijn je lease bedragen als ik vragen mag?eventueel via u2u…
Ik kreeg voor 3 weken terug te horen van Personeelszaken dat ik nog ff moest wachtten met aftikken van de contracten aangezien ze bij ons de normen naar boven gaan bijstellen king:
20 februari 2009 om 22:44 #17467348Bij onze afdeling wordt er niet gepraat over leasebedragen maar een keuze uit de auto’s omdat men vindt dat we die kunnen/moeten gebruiken in onze werkzaamheden. Ik zou ook niet eens weten wat ze aan bedragen en kortingen afgedwongen hebben, ik weet wel dat vanwege de grote aantallen er grote kortingen worden gegeven.
De Skoda zit even uitgezocht op een 300 tot 400 euro lease wat ik even snel kon vinden terwijl collega’s van andere afdelingen met een redelijk vrije keuze al snel een lease van 550 tot 720 euro mogen hebben.Terugzetten van het gewicht op kenteken is een idee, maar eens uitzoeken wat de mogelijkheden zijn, neemt niet weg dat ik nog steeds ongewenste handelingen en kosten moet maken.
Ik had al tegen mijn manager gezegd dat ik dus met mijn raceweekenden wat vaker op en neer moet gaan rijden op de kosten van de tankpas en dat kost hun meer dan de 75 euro die ze van mij willen vangen voor het kunnen rijden in een auto die aan mijn wensen voldoet. En laat ik het maar niet hebben over de mindere kwaliteit van de Skoda waarbij ik verwacht dat met mijn gewicht mogelijk nog wel een nieuw stoeltje nodig is. Nee, ze zijn met mij niet echt goedkoper uit met die verplichting……
21 februari 2009 om 09:30 #17467349ok dan op die manier.
Ja lekker vaag bezig dan die wagenparkbeheerders bij jullie.Je zou haast zeggen dat je die auto niet privé zou gaan gebruiken dan. Al is het wel erg die tankpas weet ik uit eigen ervaring.
ZIjn lastige dingen dit. Wat staat er in e contrat dan over de lease auto.Alleen dat je een aut van de zaak krijgt toegewezen of …….
Wat je ook nog kunt voorstellen is dat ze je een extra loonsverhoging doen van 75 euro in de maand, en dat die eigen bijdrage dan van het bruto loon wordt afgehaald. Hun blij, jij blij iedereen blij…
:)
21 februari 2009 om 11:24 #17467350Even onderzoek gepleegd, terugzetten van het maximale gewicht is gewoon een formaliteit, even een formuliertje insturen met het gewenste gewicht en 57,95 overmaken.
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/aanhanger_of_caravan/aanpassen_of_restaureren/aanpassing_toegestane_maximum_massa.htmKomt natuurlijk weer de vraag wat de oplettendheid en de boete is als blijkt dat mijn aanhanger (op kenteken) iets zwaarder is dan het maximale trekkend vermogen.
Ik kan het gewicht van 1200 kg terug laten brengen naar 1100 kilo en daarmee het E-rijbewijs omzijlen en genoeg ruimte over hou voor het gewicht. Maar dat maakt hem nog 100kg te zwaar voor het maximale trekvermogen…..
Weer terugbrengen naar 1200kg kost meer want dan moet die weer gekeurd worden.Maar zoals ik al zei, de baas ziet de auto als gereedschap en bepaalt voor ons een lijst waaruit we kunnen kiezen waar op dit moment maar 1 vrije keuze met een geel kenteken op staat. En officieel mag de nieuwe Astra 1.7CDTI met 75 euro eigen bijdrage ook maar 1000 kg trekken en moet ik eigenlijk een andere Astra 1.7CDTI nemen die 1400kg mag trekken en 115 euro eigen bijdrage kent. Het enige verschil tussen die 2 is dat de 1000kg versie in een iets beter milieuvriendelijker catorgorie valt maar volgens de dealer zeker geen zwakker chassis kent. (echt, hoe meer ik er in duik hoe onzinniger de regelgeving wordt)
Salariscompensatie klinkt heel leuk maar dat krijg ik nooit. De manager had dat ook wel voorgesteld maar tegen de tijd dat hij een bevestiging heeft dat dat niet door gaat zit ik al met de auto opgescheept. En om eerlijk te zijn heb ik met de huidige economie liever iedere vorm van salarisgroei op mijn rekening staan. En om eerlijk te zijn kost mij de bijtelling van de Skoda 40 euro minder dan mijn huidige Astra en dat samen met standaard 2.6% salarisgroei geeft mij dat een flinke boost.
21 februari 2009 om 22:14 #17467351origineel gepost door Roelof
Nee, als je auto ledig zwaarder is dan de maximale gewicht van de caravan en in totaal niet zwaarder dan 3500 kg is er geen E nodig maar dat even terzijde….Als je maar in het geval van de Skoda de 1000kg maar niet overschrijdt.
In dit geval(al eerder aangegeven)kan je laten terugkeuren of zorgen dat je een weegbrief bij je hebt zodat je het gewicht kunt aantonen.
In beide gevallen volstaat rijbewijs B uiteraard.
Ik dacht eerst ook dat als de auto maar (als voorbeeld) 1000kg mag trekken je ook niet aanhangers/caravans mocht trekken die op kenteken een tmm (als voorbeeld) van 1200kg hebben.
Als je het maar kunt aantonen:vertaggr
Danny
21 februari 2009 om 23:25 #17467352De Skoda weegt iets van 1115kg en zou 1100kg voor mijn caravan een prima getal zijn maar de 1000kg trekvermogen werkt daarin tegen…. Ik moet nog even kijken wat het juiste ledig gewicht van de caravan is maar dat was geloof ik 752kg ofwel erg krapjes als ik 1000kg op het kenteken laat zetten.
Ik ben wel eens aangehouden met een oudere Astra die maar 1180 kg op kenteken had, de agenten zagen het wel maar begrepen ook dat die 20kg tekort geheel verwaarloosbaar wasHet terugbrengen van het gewicht vereist geen keuring, voor die 60 euro krijg ik alleen een nieuw kenteken met een andere gewichtnotatie.
26 februari 2009 om 09:19 #17467353De caravan is ledig 706 kg en hou ik dus een 300kg laadvermogen over bij 1000kg, dat klinkt mij voldoende en zal ik het maximale gewicht van 1200 naar 1000 brengen
26 februari 2009 om 17:50 #17467354origineel gepost door RoelofIk had al tegen mijn manager gezegd dat ik dus met mijn raceweekenden wat vaker op en neer moet gaan rijden op de kosten van de tankpas en dat kost hun meer dan de 75 euro die ze van mij willen vangen voor het kunnen rijden in een auto die aan mijn wensen voldoet.
Pas daar maar een beetje mee op!
Ik denk dat je vast een autocontract hebt waar iets in staat over de prive kilometers die je met je zakelijke auto mag maken.
Die vanzelf sprekend voor zakelijke doeleinden ingezet is.
En je bijvoorbeeld maar 10dkm prive mag rijden. Rij je meer, dan moet je een km-prijs betalen.Als ze nu al zo aan het kloten zijn….
26 februari 2009 om 17:55 #17467355Yep, klopt. Maar zo lang ik niet over de max gestelde kilometers van 160.000 of 180.000 in de 4 jaar kom zit het goed. Ik heb namelijk een mobiele functie en als het moet kan mijn planning mij zelfs 2x op een dag op en neer naar de andere kant van Nederland laten rijden. Bij een 135.000km zal de huidige auto door zijn 4 jaar zijn.
Edit:
Ik werd gewezen op een nieuwsberichtje van de CEO en vanwege de crisis worden alle serviceauto’s omgezet in grijs. Kortom: de Skoda zal het ook niet worden…
Als de Astra Van nog wel kan zal het die maar moeten worden…. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.