vraagje over keurmerk voor zelfbouw achterlichten

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum vraagje over keurmerk voor zelfbouw achterlichten

  • Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17231394
    RAYMOND.design
      Lid sinds:
      14 February 2006

      Ik ben bezig met andere achterlichten voor in de vec, wil graag een enkele ronde of ledstrips (ongeveer als een 3e remlicht).

      Ik denk aan ronde mist- of koplampen te gebruiken als achterlicht, dit ivm het verplichte keurmerk.
      Glas aan de binnenkant rood (spuitbus voor achterlichten)spuiten en dan de halogeen vervangen voor leds.
      Ga ik daar problemen mee krijgen of is het keurmerk dat
      op koplampen staat niet anders dan een keurmerk voor achterlichten?

      Ik heb gegoogeld, maar het lijkt alsof er meerdere soorten keurmerken zijn, althans dat haal ik uit de verschillende antwoorden die ik krijg bij diverse forums.

      Wie o wie weet hoe het zit en of het mogelijk is?

      Raymond

      http://www.adhdcreations.nl :o

      #17801884
      yzf1kr
        Lid sinds:
        3 January 2005

        De keurmerken zijn allemaal anders.

        Iedere lamp is voor op zijn specifieke gebruiksdoel getest.

        #17801885
        RAYMOND.design
          Lid sinds:
          14 February 2006

          Als ik een koplamp ombouw tot een achterlicht, is dat toegestaan?
          Dus alles aanpassen zodat de lamp de functie van een optimaal werkend achterlicht heeft.
          Wordt er bij de keuring dan alleen naar het E-keurmerk gekeken?

          #17801886
          arjontje
          Deelnemer
            Lid sinds:
            31 March 2006

            [rquote=1847402&tid=140935&author=RAYMOND.design]Als ik een koplamp ombouw tot een achterlicht, is dat toegestaan?
            Dus alles aanpassen zodat de lamp de functie van een optimaal werkend achterlicht heeft.
            Wordt er bij de keuring dan alleen naar het E-keurmerk gekeken?[/rquote]

            keuring bij apk bedoel je?
            Daar word niet naar keurmerk gekeken.

            #17801887
            RAYMOND.design
              Lid sinds:
              14 February 2006

              [rquote=1847406&tid=140935&author=arjontje][rquote=1847402&tid=140935&author=RAYMOND.design]Als ik een koplamp ombouw tot een achterlicht, is dat toegestaan?
              Dus alles aanpassen zodat de lamp de functie van een optimaal werkend achterlicht heeft.
              Wordt er bij de keuring dan alleen naar het E-keurmerk gekeken?[/rquote]

              keuring bij apk bedoel je?
              Daar word niet naar keurmerk gekeken.

              [/rquote]

              Is dat zo dan?
              Alleen als er een ander achterlicht in zit dan een standaard achterlicht toch wel?:hmmz
              Ik lees overal dat als je geen keurmerk hebt, de auto niet door de APK komt
              Wie kijkt er volgens jou wel naar het keurmerk?:hmmz

              #17801888
              MV
                Lid sinds:
                1 July 2004

                destijds dat ik in de garage werkte heb ik nog nooit een koplamp of achterlicht gecontroleerd op een keurmerk, waarschijnlijk dat de rdw dat doet geen idee of de politie.

                zijn die lampen voor in de calibra dan of staat dat project nog steeds op een laag pitje??

                #17801889
                Navy
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  22 August 2005

                  Alleen een E-keurmerk is niet voldoende. De hele auto is namelijk gekeurd door de RDW en heeft een tyoegoedkeuring gekregen om de weg op te miogen. Hierbij inbegrepen alle lichten, zowel voor als achter. Je mag lampen daarom alleen vervangen door andere, goedgekeurde. Een koplamp rood spuiten en als achterlicht gebruiken is dan per definite geen goedgekeurd achterlicht, en mag dus niet.
                  Bij de APK wordt alleen gekeken naar de wettelijke veiligheidseisen, niet naar keurmerken.
                  De politie zal hier echter wel naar kijken en wanneer jij met omgebouwde koplampen als achterlichten rondrijdt mag je rekenen op een boete en loop je het risico dat je kenteken wordt ingenomen, om het terug te krijgen als je de originele achterlichten, of goedgekeurde exemplaren, weer hebt gemonteerd. Je auto voldoet immers niet langer aan de goedkeuringseisen?
                  Misschien dat je de lampen door de RDW kunt laten keuren? Ik weet dat niet. Maar of het de kosten waard is, even afgezien van het feit dat ze afgekeurd worden?
                  Ik zou deze vraag dan ook bij het RDW voorleggen.

                  #17801890
                  The Undertaker
                    Lid sinds:
                    29 January 2005

                    Precies, zo is het bij een Astra F ook niet mogelijk om legaal Xenon te krijgen, zelfs niet bij gebruik van bijvoorbeeld de koplampen van een Audi A4 die voor Xenon gemaakt zijn (en de pasvorm is ruk, zie de afbeeldingen). Als op een auto NOOIT een E-keurmerk is afgegeven krijg je het nooit legaal.


                    #17801891
                    Erwin1987
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      15 September 2009

                      je mag toch gewoon xenon inbouwen als je auto voor 1 januari 2007 is?
                      en je niemand verblind?

                      Erwin

                      #17801892
                      The Undertaker
                        Lid sinds:
                        29 January 2005

                        [rquote=1847678&tid=140935&author=Erwin1987]je mag toch gewoon xenon inbouwen als je auto voor 1 januari 2007 is?
                        en je niemand verblind?

                        Erwin[/rquote]In Nederland wel volgens de wet, maar in het buitenland niet

                        Wetgeving Nederland Bij Alle auto’s die vóór 1 januari 2007 op kenteken zijn gezet mag achteraf xenon worden ingebouwd. Dit is 100% legaal en ook geen APK-afkeur. Wel gelden voor deze auto’s de regels voor de koplamp codes, hieronder vind je daar meer uitleg over. Voor auto’s die vanaf 1 januari 2007 tot heden op kenteken zijn gezet gelden strengere regels voor het achteraf inbouwen van xenon verlichting. Deze auto’s moeten voorzien zijn van automatische hoogteregeling. Dit om het verblinden van je tegenliggers te voorkomen. De hoge lichtopbrengst van xenonverlichting kan namelijk verblindend zijn voor medeweggebruikers. Deze automatische hoogteregeling zorgt ervoor dat bij het anders beladen van je auto de lichtbundels automatisch worden gecorrigeerd. Ook dienen de auto’s die vanaf 1 januari 2007 op kenteken zijn gezet voorzien te zijn van eenkoplampreinigingsinstallatie (koplampsproeier). Hierdoor blijven de koplampen schoon en ontstaat er geen verblindend strooilicht. Maar bezit je dus een auto die voor 1 januari 2007 op kenteken is gezet dan hoef je per definitie niet aan deze strengere regels te voldoen. Volgens de RDW: “Auto’s die af fabriek met xenon verlichting geleverd worden dienen te zijn uitgerust met automatische niveau regeling en een wis was installatie op de koplampen. Echter voor het later inbouwen van xenonverlichting gelden deze regels niet. De rijksdienst voor het wegverkeer heeft te kennen gegeven dat bij de APK keuring alleen gelet wordt op het lichtbeeld. Dit lichtbeeld verandert na de inbouw van xenonverlichting niet omdat het brandpunt van de xenonlamp in de bestaande reflector hetzelfde blijft.”

                        Blijft het wel een feit dat je koplamp en NIET voor geschikt is.

                        #17801893
                        Fearless
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          9 January 2005

                          Dat keurmerk gebeure is alleen nodig bij importauto’s die je bij de Rdw laat keuren.
                          Heb verschillende amerikanen gedaan waarvan de koplampen geen e-keur hadden, wat een drama was dat. Zoek voor zon baggeramerikaan maar eens een Europese koplamp

                          Verder met apk en dergelijke wordt er niet naar gekeken.

                          Als jij het allemaal netjes voor elkaar hebt inclusief een stukje reflectie…..geen probleem.

                          #17801894
                          The Undertaker
                            Lid sinds:
                            29 January 2005

                            Het geeft wel VEEL meer licht :P

                            #17801895
                            Fearless
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              9 January 2005

                              jah een mistlamp enzo moet je er ook niet voor gaan gebruiken.
                              Te fel en er zit ook een lichtbeeld in..

                              Er zijn genoeg universele dingen te koop om hiervan een achterlicht unit te bouwen.

                              #17801896
                              wim-v6
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                12 August 2005

                                [rquote=1847745&tid=140935&author=The Undertaker][rquote=1847678&tid=140935&author=Erwin1987]je mag toch gewoon xenon inbouwen als je auto voor 1 januari 2007 is?
                                en je niemand verblind?

                                Erwin[/rquote]In Nederland wel volgens de wet, maar in het buitenland niet [/quote]

                                > Aan welke Voertuig eisen moet een NEDERLANDSE auto voldoen????

                                – Juist, de NEDERLANDSE!!

                                Willem

                                Wetgeving Nederland Bij Alle auto’s die vóór 1 januari 2007 op kenteken zijn gezet mag achteraf xenon worden ingebouwd. Dit is 100% legaal en ook geen APK-afkeur. Wel gelden voor deze auto’s de regels voor de koplamp codes, hieronder vind je daar meer uitleg over. Voor auto’s die vanaf 1 januari 2007 tot heden op kenteken zijn gezet gelden strengere regels voor het achteraf inbouwen van xenon verlichting. Deze auto’s moeten voorzien zijn van automatische hoogteregeling. Dit om het verblinden van je tegenliggers te voorkomen. De hoge lichtopbrengst van xenonverlichting kan namelijk verblindend zijn voor medeweggebruikers. Deze automatische hoogteregeling zorgt ervoor dat bij het anders beladen van je auto de lichtbundels automatisch worden gecorrigeerd. Ook dienen de auto’s die vanaf 1 januari 2007 op kenteken zijn gezet voorzien te zijn van eenkoplampreinigingsinstallatie (koplampsproeier). Hierdoor blijven de koplampen schoon en ontstaat er geen verblindend strooilicht. Maar bezit je dus een auto die voor 1 januari 2007 op kenteken is gezet dan hoef je per definitie niet aan deze strengere regels te voldoen. Volgens de RDW: “Auto’s die af fabriek met xenon verlichting geleverd worden dienen te zijn uitgerust met automatische niveau regeling en een wis was installatie op de koplampen. Echter voor het later inbouwen van xenonverlichting gelden deze regels niet. De rijksdienst voor het wegverkeer heeft te kennen gegeven dat bij de APK keuring alleen gelet wordt op het lichtbeeld. Dit lichtbeeld verandert na de inbouw van xenonverlichting niet omdat het brandpunt van de xenonlamp in de bestaande reflector hetzelfde blijft.”

                                Blijft het wel een feit dat je koplamp en NIET voor geschikt is.[/rquote]

                                Bij niet afgeschermd Xenon lampje, kan weldegelijk het lichtbeeld wijzigen.

                                en een gemiddelde NL-er kan zelf toch wel inzien of ie met een mobiele BOUWLAMP installatie aan het rijden is of niet, van mij mogen ze op dat verblinden wel bekeuren.

                                Ik kreeg niet gek lang geleden een Sein van een Tegenligger, ik reed toen niet in mijn eigen auto, maar een Audi A5 (bj.2009) met Orig Xenon, (die verblind harder dan Mijn bijde auto’s met aftermarket Xenon!!).

                                Willem

                                #17801897
                                RAYMOND.design
                                  Lid sinds:
                                  14 February 2006

                                  [rquote=1847584&tid=140935&author=M~V]destijds dat ik in de garage werkte heb ik nog nooit een koplamp of achterlicht gecontroleerd op een keurmerk, waarschijnlijk dat de rdw dat doet geen idee of de politie.

                                  zijn die lampen voor in de calibra dan of staat dat project nog steeds op een laag pitje??[/rquote]

                                  staat nog steeds op een laag pitje? heb ‘t gas maar uitgezet.
                                  als het lukt om m’n garagebox voor een goede prijs te verkopen, kan ik een kleine bedrijfsunit unit kopen en dan een 2 koloms brug gaan proberen aan te schaffen of zelfs een 1 koloms brug.

                                  Als het weer eens mee gaat zitten, ben namelijk per 1 april voor het eerst in mijn leven werkeloos en dat vind ik echt goed kut/klote ed.:thumbdown:thumbdown:thumbdown:thumbdown:swear:swear:swear:swear
                                  Ik heb nog geen zicht op een andere baan, dus kan moeilijk worden.

                                  Raymond

                                  http://www.adhdcreations.nl

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.