Vraagje mbt koppeling B2

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Vraagje mbt koppeling B2

  • Dit onderwerp is leeg.
24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #17255108
    Corsa_B_66
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 February 2007

      Beste,

      Even een korte vraag over de koppeling van een Vectra B2 X18XE1 uit 2000.

      Werkt deze hydraulisch? Zo ja, heb namelijk een probleem dat de koppelings pedaal heel af en toe slap is, dus geen druk.

      Heb 1 keer mee gemaakt dat ik weg wilde rijden, dus koppeling ingetrapt, en ander voet op de rem starten liet de rem los en wilde langzaam de koppeling op laten komen maar deze bleef gewoon ingetrapt en de auto ging langzaam rijden en bleef dus in zijn 1 hangen en kreeg hem niet ontkoppeld :wtf dus paar keer goed pompen werkte en hij kwam los en daarna niet echt problemen mee gehad. (wel heb ik dat ie regelmatig moeilijk in zijn 2 wil, wat helpt is even snel naar 3 dan weer naar 2) Maar ik heb het idee dat ie af en toe slap is. Ook merk ik dat ik heel langzaam rem olie verlies (heb al 1x bijgevult tot max, want lampje begon te branden). Hierna even alle remleidingen, remcilinders en onder de pedalen laten checken op lekkage, maar deze was er niet. Ook niet ergens bij het blok oid alles is kurk droog.
      Heb al wat info gezocht, er zit dus zo een hydraulische pomp hoe je het ook noemt boven bij het pedaal, en een in de versnellingsbak. Maar welke van de 2 kan het zijn? En waar blijft het verloren remvloeistof, en kan dit kwaad? Zelf dacht ik eerst aan de hoofdremcilinder die wellicht intern lekt, maar als ik de info zo her en der lees dan vermoed eerder met de klachten die ik heb een van de hydraulische pompen van de koppeling…

      Alvast bedankt voor de tips en info :thumbup

      #18103320
      Opeltje17
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 January 2012

        waarschijnlijk onderste druk lager lek, ik zou even onder de auto kijken of er een los plaatje op de bak zit zodat je in de bak kan kijken dan kan je namelijk zien of je druk lager vet is zo ja moet dezen vervangen worden en moet de versnellingsbak erachter vandaan.

        #18103321
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          Remvloeistofpeil controleren, als deze zakt weet je al genoeg..

          Onder de auto kan je zo zien of deze lekt, meestal hangt er dan een drupje remvleoistof aan het koppelingshuis.

          een B2 heeft een F17 bak, en deze heeft geen service luikje..

          Willem

          #18103322
          Corsa_B_66
          Deelnemer
            Lid sinds:
            20 February 2007

            Ik zal even binnenkort de brug op gaan om te kijken of ik ergens bij het koppelingshuis druppels remvloeistof zie.

            Maar het komt er op neer dus dat wellicht mijn onderste druk lager lek is? Is dit een duur geintje om te vervangen? En wat kost zo een druk lager?

            #18103323
            Opeltje17
            Deelnemer
              Lid sinds:
              18 January 2012

              Druk lager is niet zo heel duur maar het nadeel is wel dat je bak eraf moet om het druk lager te vervangen.

              #18103324
              Corsa_B_66
              Deelnemer
                Lid sinds:
                20 February 2007

                Ja, dat is wel klote, maar ja, als het moet, dan moet het maar. Wellicht pak ik dan meteen ook koppelingsplaten etc mee. Koop ik wel complete set, ben ik er 1x vanaf.

                #18103325
                arjontje
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  31 March 2006

                  @Opeltje17 wrote:

                  Druk lager is niet zo heel duur maar het nadeel is wel dat je bak eraf moet om het druk lager te vervangen.

                  Maar controleer eerst of de hoofd koppeling cilinder niet lek is.
                  Die zit bij het pedaal. Zou zonde zijn als de bak er af ligt dat de druklager niet kapot is.
                  Hydraulische druklager is €200,-
                  koppelingset(incl druklager) is ongeveer €450,-
                  hoofdkoppelings cilinder is €110,-

                  #18103326
                  Corsa_B_66
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    20 February 2007

                    @arjontje wrote:

                    @Opeltje17 wrote:

                    Druk lager is niet zo heel duur maar het nadeel is wel dat je bak eraf moet om het druk lager te vervangen.

                    Maar controleer eerst of de hoofd koppeling cilinder niet lek is.
                    Die zit bij het pedaal. Zou zonde zijn als de bak er af ligt dat de druklager niet kapot is.
                    Hydraulische druklager is €200,-
                    koppelingset(incl druklager) is ongeveer €450,-
                    hoofdkoppelings cilinder is €110,-

                    Hi Arjontje,

                    Daar heb je idd gelijk in. Moet ik dan lekkage zien bij of rondom de pedaal? Want daar hadden we al een tijdje geleden naar gekeken, maar er was geen lekkage te bekennen rondom de pedaal. Of lekt ie dan inwendig? Wat ik wel weet is dat ik heel langzaam remvloeistof verlies, maar nergens nog uitwendig de lekkage kunnen vinden.

                    #18103327
                    arjontje
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      31 March 2006

                      @Corsa_B_66 wrote:

                      @arjontje wrote:

                      @Opeltje17 wrote:

                      Druk lager is niet zo heel duur maar het nadeel is wel dat je bak eraf moet om het druk lager te vervangen.

                      Maar controleer eerst of de hoofd koppeling cilinder niet lek is.
                      Die zit bij het pedaal. Zou zonde zijn als de bak er af ligt dat de druklager niet kapot is.
                      Hydraulische druklager is €200,-
                      koppelingset(incl druklager) is ongeveer €450,-
                      hoofdkoppelings cilinder is €110,-

                      Hi Arjontje,

                      Daar heb je idd gelijk in. Moet ik dan lekkage zien bij of rondom de pedaal? Want daar hadden we al een tijdje geleden naar gekeken, maar er was geen lekkage te bekennen rondom de pedaal. Of lekt ie dan inwendig? Wat ik wel weet is dat ik heel langzaam remvloeistof verlies, maar nergens nog uitwendig de lekkage kunnen vinden.

                      Dan zou je idd lekkage moeten zien, bij de cilinder.

                      #18103328
                      wim-v6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 August 2005

                        heb je het peil al bekeken van de remvloeistof???

                        kan ook zijn dat de hulpkoppelings cilinder inwendig lekt…
                        anders moet het vet zijn rondom pedaal, of in de motorruimte bij het schutbord naast de hoofdremcilinder (daar zit de hoofdkoppelings cilinder.

                        Willlem

                        #18103329
                        Corsa_B_66
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          20 February 2007

                          Heb de peil nog niet bekeken, aangezien ik hem paar dagen eerder heb aangevult tot max(dit is de 2de keer dat ik hem aanvul). Maar hij zakt wel, heeeel langzaam.

                          Ik zal even van het weekend alles even nalopen nogmaals, goed kijken of ik ergens uitwendig lekkage kan ontdekken. Alleen ik volg het niet meer :jerry

                          We hebben dus een hydraulische druklager, deze bevind zich in de bak een hoofdkoppeling cilinder, zit deze nou onder het pedaal of zoals je beschrijft Wim in de motorruimte bij het schutbord? Zo ja, hoe heet diegene dan onder de pedaal, is dit dan de hulpkoppeling?

                          Dus als ik het goed begrijp kunnen 1 van deze 3 lekken. Als het diegene is onder het pedaal, moet dus rondom pedaal vet zijn, als het de hoofdkoppeling cilinder is checken naast schutbord naast hoofdremcilinder of daar vochtigheid zit. En als het de hydraulische druklager is, deze is moeilijk te checken en dus wellicht de bak eraf?

                          @wim-v6 wrote:

                          heb je het peil al bekeken van de remvloeistof???

                          kan ook zijn dat de hulpkoppelings cilinder inwendig lekt…
                          anders moet het vet zijn rondom pedaal, of in de motorruimte bij het schutbord naast de hoofdremcilinder (daar zit de hoofdkoppelings cilinder.

                          Willlem

                          #18103330
                          wim-v6
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 August 2005

                            In de motorruimte aan het schutbord geschroefd, schuin onder de hoofdremcilinder, zal eens kijken of ik een foto ervan kan vinden..

                            Willem

                            #18103331
                            arjontje
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              31 March 2006

                              Je hebt 2 cilinders een hoofd en een hulp.
                              De hoofddruk cilinder zit op het schutbord vast geschroefd en met een as aan het pedaal bevestigd.

                              Hier mee zet je druk op het systeem.

                              Dan heb je jou hydraulisch druk lager de hulp cilinder.
                              Die zit in de versnellingsbak (bellhouse)
                              Hier mee bedien je de koppeling (drukgroep)

                              #18103332
                              wim-v6
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                12 August 2005

                                #18103333
                                wim-v6
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  12 August 2005

                                  Die originele van mij is een knap stukje groter als op de foto Arjontje???

                                  hoe zal dat zitten dan??

                                  #18103334
                                  wim-v6
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    12 August 2005

                                    Op de linkse F23bak op de foto zit de hulpkoppelings cilinder geplaatst:

                                    #18103335
                                    wim-v6
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      12 August 2005

                                      Hulp koppelings cilinder (F23/F25)

                                      Willem

                                      #18103336
                                      Corsa_B_66
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        20 February 2007

                                        Top, nu is het helder :jerry
                                        Ik zal van het weekend eens goed kijken of ik bij de hoofdkoppeling lekkage kan ontdekken(hoop ik), en anders ben ik bang dat het de hulp koppeling is. Stel dat het de hulp koppeling is, kan het kwaad om hiermee gewoon verder te rijden? Opzich heb ik er niet echt last van, alleen dat me remvloeistof opgegeven moment minder wordt. Kan wel steeds blijven vullen, maar lijkt me ook niet goed. En alle remvloeistof, waar blijft dat? Gaat dat dan gewoon de bak in? En kan dit voor de rest geen kwaad aan je bak?

                                        #18103337
                                        wim-v6
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          12 August 2005

                                          op een gegevenmoment is het zo erg dat na 1x trappen je vloeistof weg is..

                                          Willem

                                          #18103338
                                          arjontje
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            31 March 2006

                                            @wim-v6 wrote:

                                            Die originele van mij is een knap stukje groter als op de foto Arjontje???

                                            hoe zal dat zitten dan??

                                            Dit zijn voorbeeld foto’s die ik via mijn grossier heb (niet de site)
                                            Is trouwens wel voor de x18xe niet voor de x18xe1, met f18 bak.

                                            #18103339
                                            wim-v6
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              12 August 2005

                                              Zijn er verschillen in hoofdkoppelings cilinders dan??, dacht die dingen allemaal gelijk zouden zijn..

                                              Willem

                                              #18103340
                                              arjontje
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                31 March 2006

                                                Ja zit verschil in. voornamelijk de schacht waar het lager overheen schuift.
                                                beter gezegd de dikte van de prise as.
                                                F17 31mm
                                                F18 34mm
                                                F23 34mm

                                                F18:

                                                F17:

                                                #18103341
                                                wim-v6
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  12 August 2005

                                                  had het over de hoofd koppelings cilinder.

                                                  van de hulp weet ik dat ze anders zijn…

                                                  euh ja, daar zijn ook verschillen in, maar zie dat je enkel het cilindertje vervangt, en deze komt in het stalen huis in de motorruimte (op mijn foto)

                                                  en je vergeet er een Arjontje:

                                                  F23 F25:

                                                  heb je ook weer 2 typen in alleen foto is weer gelijk aan een van jouw getoonde…

                                                  Willem

                                                  #18103342
                                                  arjontje
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    31 March 2006

                                                    @wim-v6 wrote:

                                                    had het over de hoofd koppelings cilinder.

                                                    van de hulp weet ik dat ze anders zijn…

                                                    willem

                                                    oeps ik moet een nieuwe lees bril. :angel

                                                    ja ook die zit verschil in. wat weet ik niet.
                                                    Is vanaf een bepaald VIN nummer anders.

                                                  24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
                                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.