Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vraagje mbt koppeling B2
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 februari 2013 om 09:47 #17255108
Beste,
Even een korte vraag over de koppeling van een Vectra B2 X18XE1 uit 2000.
Werkt deze hydraulisch? Zo ja, heb namelijk een probleem dat de koppelings pedaal heel af en toe slap is, dus geen druk.
Heb 1 keer mee gemaakt dat ik weg wilde rijden, dus koppeling ingetrapt, en ander voet op de rem starten liet de rem los en wilde langzaam de koppeling op laten komen maar deze bleef gewoon ingetrapt en de auto ging langzaam rijden en bleef dus in zijn 1 hangen en kreeg hem niet ontkoppeld :wtf dus paar keer goed pompen werkte en hij kwam los en daarna niet echt problemen mee gehad. (wel heb ik dat ie regelmatig moeilijk in zijn 2 wil, wat helpt is even snel naar 3 dan weer naar 2) Maar ik heb het idee dat ie af en toe slap is. Ook merk ik dat ik heel langzaam rem olie verlies (heb al 1x bijgevult tot max, want lampje begon te branden). Hierna even alle remleidingen, remcilinders en onder de pedalen laten checken op lekkage, maar deze was er niet. Ook niet ergens bij het blok oid alles is kurk droog.
Heb al wat info gezocht, er zit dus zo een hydraulische pomp hoe je het ook noemt boven bij het pedaal, en een in de versnellingsbak. Maar welke van de 2 kan het zijn? En waar blijft het verloren remvloeistof, en kan dit kwaad? Zelf dacht ik eerst aan de hoofdremcilinder die wellicht intern lekt, maar als ik de info zo her en der lees dan vermoed eerder met de klachten die ik heb een van de hydraulische pompen van de koppeling…Alvast bedankt voor de tips en info :thumbup
4 februari 2013 om 10:07 #18103320waarschijnlijk onderste druk lager lek, ik zou even onder de auto kijken of er een los plaatje op de bak zit zodat je in de bak kan kijken dan kan je namelijk zien of je druk lager vet is zo ja moet dezen vervangen worden en moet de versnellingsbak erachter vandaan.
4 februari 2013 om 11:50 #18103321Remvloeistofpeil controleren, als deze zakt weet je al genoeg..
Onder de auto kan je zo zien of deze lekt, meestal hangt er dan een drupje remvleoistof aan het koppelingshuis.
een B2 heeft een F17 bak, en deze heeft geen service luikje..
Willem
4 februari 2013 om 12:09 #18103322Ik zal even binnenkort de brug op gaan om te kijken of ik ergens bij het koppelingshuis druppels remvloeistof zie.
Maar het komt er op neer dus dat wellicht mijn onderste druk lager lek is? Is dit een duur geintje om te vervangen? En wat kost zo een druk lager?
4 februari 2013 om 12:44 #18103323Druk lager is niet zo heel duur maar het nadeel is wel dat je bak eraf moet om het druk lager te vervangen.
4 februari 2013 om 13:03 #18103324Ja, dat is wel klote, maar ja, als het moet, dan moet het maar. Wellicht pak ik dan meteen ook koppelingsplaten etc mee. Koop ik wel complete set, ben ik er 1x vanaf.
4 februari 2013 om 14:15 #18103325@Opeltje17 wrote:
Druk lager is niet zo heel duur maar het nadeel is wel dat je bak eraf moet om het druk lager te vervangen.
Maar controleer eerst of de hoofd koppeling cilinder niet lek is.
Die zit bij het pedaal. Zou zonde zijn als de bak er af ligt dat de druklager niet kapot is.
Hydraulische druklager is €200,-
koppelingset(incl druklager) is ongeveer €450,-
hoofdkoppelings cilinder is €110,-4 februari 2013 om 14:31 #18103326@arjontje wrote:
@Opeltje17 wrote:
Druk lager is niet zo heel duur maar het nadeel is wel dat je bak eraf moet om het druk lager te vervangen.
Maar controleer eerst of de hoofd koppeling cilinder niet lek is.
Die zit bij het pedaal. Zou zonde zijn als de bak er af ligt dat de druklager niet kapot is.
Hydraulische druklager is €200,-
koppelingset(incl druklager) is ongeveer €450,-
hoofdkoppelings cilinder is €110,-Hi Arjontje,
Daar heb je idd gelijk in. Moet ik dan lekkage zien bij of rondom de pedaal? Want daar hadden we al een tijdje geleden naar gekeken, maar er was geen lekkage te bekennen rondom de pedaal. Of lekt ie dan inwendig? Wat ik wel weet is dat ik heel langzaam remvloeistof verlies, maar nergens nog uitwendig de lekkage kunnen vinden.
4 februari 2013 om 14:51 #18103327@Corsa_B_66 wrote:
@arjontje wrote:
@Opeltje17 wrote:
Druk lager is niet zo heel duur maar het nadeel is wel dat je bak eraf moet om het druk lager te vervangen.
Maar controleer eerst of de hoofd koppeling cilinder niet lek is.
Die zit bij het pedaal. Zou zonde zijn als de bak er af ligt dat de druklager niet kapot is.
Hydraulische druklager is €200,-
koppelingset(incl druklager) is ongeveer €450,-
hoofdkoppelings cilinder is €110,-Hi Arjontje,
Daar heb je idd gelijk in. Moet ik dan lekkage zien bij of rondom de pedaal? Want daar hadden we al een tijdje geleden naar gekeken, maar er was geen lekkage te bekennen rondom de pedaal. Of lekt ie dan inwendig? Wat ik wel weet is dat ik heel langzaam remvloeistof verlies, maar nergens nog uitwendig de lekkage kunnen vinden.
Dan zou je idd lekkage moeten zien, bij de cilinder.
5 februari 2013 om 10:53 #18103328heb je het peil al bekeken van de remvloeistof???
kan ook zijn dat de hulpkoppelings cilinder inwendig lekt…
anders moet het vet zijn rondom pedaal, of in de motorruimte bij het schutbord naast de hoofdremcilinder (daar zit de hoofdkoppelings cilinder.Willlem
5 februari 2013 om 11:20 #18103329Heb de peil nog niet bekeken, aangezien ik hem paar dagen eerder heb aangevult tot max(dit is de 2de keer dat ik hem aanvul). Maar hij zakt wel, heeeel langzaam.
Ik zal even van het weekend alles even nalopen nogmaals, goed kijken of ik ergens uitwendig lekkage kan ontdekken. Alleen ik volg het niet meer :jerry
We hebben dus een hydraulische druklager, deze bevind zich in de bak een hoofdkoppeling cilinder, zit deze nou onder het pedaal of zoals je beschrijft Wim in de motorruimte bij het schutbord? Zo ja, hoe heet diegene dan onder de pedaal, is dit dan de hulpkoppeling?
Dus als ik het goed begrijp kunnen 1 van deze 3 lekken. Als het diegene is onder het pedaal, moet dus rondom pedaal vet zijn, als het de hoofdkoppeling cilinder is checken naast schutbord naast hoofdremcilinder of daar vochtigheid zit. En als het de hydraulische druklager is, deze is moeilijk te checken en dus wellicht de bak eraf?
@wim-v6 wrote:
heb je het peil al bekeken van de remvloeistof???
kan ook zijn dat de hulpkoppelings cilinder inwendig lekt…
anders moet het vet zijn rondom pedaal, of in de motorruimte bij het schutbord naast de hoofdremcilinder (daar zit de hoofdkoppelings cilinder.Willlem
5 februari 2013 om 11:25 #18103330In de motorruimte aan het schutbord geschroefd, schuin onder de hoofdremcilinder, zal eens kijken of ik een foto ervan kan vinden..
Willem
5 februari 2013 om 11:27 #18103331Je hebt 2 cilinders een hoofd en een hulp.
De hoofddruk cilinder zit op het schutbord vast geschroefd en met een as aan het pedaal bevestigd.Hier mee zet je druk op het systeem.
Dan heb je jou hydraulisch druk lager de hulp cilinder.
Die zit in de versnellingsbak (bellhouse)
Hier mee bedien je de koppeling (drukgroep)5 februari 2013 om 11:35 #181033325 februari 2013 om 11:36 #18103333Die originele van mij is een knap stukje groter als op de foto Arjontje???
hoe zal dat zitten dan??
5 februari 2013 om 11:39 #18103334Op de linkse F23bak op de foto zit de hulpkoppelings cilinder geplaatst:
5 februari 2013 om 11:42 #18103335Hulp koppelings cilinder (F23/F25)
Willem
5 februari 2013 om 11:53 #18103336Top, nu is het helder :jerry
Ik zal van het weekend eens goed kijken of ik bij de hoofdkoppeling lekkage kan ontdekken(hoop ik), en anders ben ik bang dat het de hulp koppeling is. Stel dat het de hulp koppeling is, kan het kwaad om hiermee gewoon verder te rijden? Opzich heb ik er niet echt last van, alleen dat me remvloeistof opgegeven moment minder wordt. Kan wel steeds blijven vullen, maar lijkt me ook niet goed. En alle remvloeistof, waar blijft dat? Gaat dat dan gewoon de bak in? En kan dit voor de rest geen kwaad aan je bak?5 februari 2013 om 17:50 #18103337op een gegevenmoment is het zo erg dat na 1x trappen je vloeistof weg is..
Willem
6 februari 2013 om 07:13 #18103338@wim-v6 wrote:
Die originele van mij is een knap stukje groter als op de foto Arjontje???
hoe zal dat zitten dan??
Dit zijn voorbeeld foto’s die ik via mijn grossier heb (niet de site)
Is trouwens wel voor de x18xe niet voor de x18xe1, met f18 bak.6 februari 2013 om 07:56 #18103339Zijn er verschillen in hoofdkoppelings cilinders dan??, dacht die dingen allemaal gelijk zouden zijn..
Willem
6 februari 2013 om 08:14 #18103340Ja zit verschil in. voornamelijk de schacht waar het lager overheen schuift.
beter gezegd de dikte van de prise as.
F17 31mm
F18 34mm
F23 34mmF18:
F17:
6 februari 2013 om 08:24 #18103341had het over de hoofd koppelings cilinder.
van de hulp weet ik dat ze anders zijn…
euh ja, daar zijn ook verschillen in, maar zie dat je enkel het cilindertje vervangt, en deze komt in het stalen huis in de motorruimte (op mijn foto)
en je vergeet er een Arjontje:
F23 F25:
heb je ook weer 2 typen in alleen foto is weer gelijk aan een van jouw getoonde…
Willem
6 februari 2013 om 08:27 #18103342 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.