VRAAG VOOR DE ECHTE PROFFS..

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren VRAAG VOOR DE ECHTE PROFFS..

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Berichten
  • #17268023
    karthur8
    Deelnemer
      Lid sinds:
      13 December 2006

      Ik heb hier een Zafira A met Z18XE motor welke steeds na ongeveer 6 minuten plotseling afslaat terwijl de motor juist heel goed lijkt te lopen. Dit gebeurd tijdens het rijden ( terwijl de auto verder goed rijdt…geen gestotter , inhouden of wat dan ook ) maar ook als ik de motor stationair laat draaien en verder niets aanraak of pedalen bedien.

      Ik heb al van alles geprobeerd maar zonder resultaat tot nu toe.

      Ik hoorde van een buurman dat als je het rempedaal en het gaspedaal tegelijkertijd intrapt de motor afslaat. ( soort van beveiliging…als voorbeeld noemde hij Marco Bakker welke destijds eens een probleem had met een op hol geslagen wagen in een parkeergarage vertelde de buurman en niemand wilde hem toen geloven en dacht dat onze Marco te diep in het glaasje gekeken had o.i.d)

      Ik had hier nog nooit van gehoord en probeerde het zelf gelijk uit. De motor slaat inderdaad gelijk af…en wat mij meteen opviel was dat dit precies het probleem is wat ik met de Zafira heb.

      De motor slaat af en beide koelventilatoren gaan draaien tegelijkertijd voor ongeveer 5 minuten. Met de sleutel in het contact of niet maakt niets uit … de ventilatoren blijven draaien. Als je dan de motor meteen opnieuw wilt starten lukt dit niet maar moet je minstens een half uur wachten alvorens dit weer kan. Als je de sleutel op het contact II zet en het motor management lampje en het service lampje branden niet dan weet je al dat de motor niet aan zal slaan en je langer moet wachten. De startmotor draait wel goed rond. Pas als na enige tijd ook de beide lampjes weer branden op contact II dan weet je al dat de auto meteen weer starten zal.

      Ik vraag mij nu af of ik het probleem bij het rempedaal cq gaspedaal moet gaan zoeken of dat een Z18XE motor bij elk tegenstrijdig signaal precies zo afslaat.

      Hopelijk brengt dit me eindelijk op het goede spoor…

      Wie herkend dit vreemde probleem en kan mij verder helpen? Ik ben er al twee weken mee bezig maar ben nog geen stap verder gekomen. ( ik ben geen echte automonteur maar repareer regelmatig wel een auto etc. )

      Gegroet,
      Karthur8

      ps: Ik heb expres er niet bijgezet wat ik allemaal al geprobeerd heb omdat ik probeer om gericht antwoord te verkrijgen of deze twee situaties van het afslaan met elkaar te maken kunnen hebben.

      #18252118
      SimpleFace
        Lid sinds:
        14 July 2014

        Uitgelezen ? Helptvmet diagnose, anders kan het van alles zijn.

        #18252119
        koenelsenaar
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 April 2010

          krukassensor.

          Is de wagen al eens uitglezen?

          #18252120
          midnight black
          Deelnemer
            Lid sinds:
            14 December 2011

            Vreemde storing, de 2 ventilatoren zouden niet zomaar mogen gaan draaien en aangezien de controlelampjes niet direct branden vermoedt ik een probleem met ofwel de bedrading (ergens een slechte massa of een draadbreuk) of een slechte stekkerverbinding.

            #18252121
            karthur8
            Deelnemer
              Lid sinds:
              13 December 2006

              Bedankt voor de reacties…maar het probleem wat ik heb met de Z18XE is qua symptomen precies eender als wat er gebeurd als je met draaiende motor het gaspedaal en het rempedaal tegelijk in trapt. Dit kun je bij al deze wagens doen dus. Niet enkel de Zafira welke hier staat…het is een door Opel ingebouwde beveiliging dat de motor dan afslaat.

              Weet je dus zeker , uit eigen ervaring, dat de ventilatoren niet behoren op te starten nadat je op het gaspedaal en rempedaal tegelijk trapt met draaiende motor “Midnight Black”? Het liefst zou ik antwoord krijgen van iemand die dit na het lezen van deze posting uitproberen wil bij zijn eigen Z18XE en mij laten weten of het opstarten van de ventilatoren bij hem ook gebeurd tegelijkertijd met het uitvallen van de motor nadat hij tegelijkertijd de rem en het gaspedaal ingetrapt heeft. De auto hoeft hiervoor niet te rijden of in een versnelling te staan en enkel gestart te worden . Dat de motor zal uitvallen is 100% zeker omdat dit nu eenmaal zo geprogrammeerd is door Opel…( na veel onverklaarbare ongelukken is dit destijds stiekem ingevoerd door heel veel fabrikanten om geen paniek te veroorzaken bij het grote publiek als men zou weten dat hun auto ‘op hol kan slaan’….dit zou de verkoopcijfers uiteraard niet ten goede gekomen zijn) Ik wil alleen graag weten dus of de ventilatoren ook hierbij behoren op te starten . Misschien had ik beter de vraag kunnen stellen of iemand dit laatste weet zonder er bij te vermelden dat ik een probleem heb met een M18XE motor welke de zelfde symptomen vertoond. Het is natuurlijk goed bedoeld dus mijn excuses als ik wat bot overkom…maar het hele traject van uitlezen (geen code)en sensoren vervangen ,krukassensor stekker losnemen, nokkenassensor stekker losnemen ( motor kan draaien met één van deze twee stekkers niet aangesloten te hebben…misschien interessant om te weten voor degenen welke één van deze sensors verdenkt voor zijn eigen probleem en ze zodoende kan testen zonder deze aan te behoeven schaffen) bedrading/stekkers testen en schoonmaken, relais verwisselen , relais overbruggen, massa direct naar de accu van het brandstof relais, op vacuem lekken controleren, gasklephuis schoonmaken ( het bekende kleine gaatje zat verstopt overigens ) etc…etc…heb ik al achter de rug. Al moet er uiteindelijk natuurlijk iets ( of nog zat.. ik ben geen monteur) zijn wat ik nog niet getest heb….maar eerst wil ik graag dus het bovenstaande weten en of iemand er ervaring mee heeft dat deze symptomen ook precies hetzelfde zijn bij andere tegenstrijdige handelingen of gebeurtenissen. In dat geval zit ik weer op dood spoor natuurlijk. Vandaar de naam van het bericht…deze heb ik niet zo neergezet om voorrang te verkrijgen door de professionals hier…..daar zijn deze mannen toch net iets te slim voor ….. maar ik vermoed dat enkel de echte professionals in hart en nieren dit soort zaken weten te beantwoorden of in ieder geval dan toch minstens er zelf ook alles over willen weten als deze er nog niet van op de hoogte zijn uit liefde/obsessie voor het vak.

              Gegroet en nogmaals mijn excuses als ik wat bot overkom…Ik ben altijd heel erg prestatiegericht en gewend om net zo lang door te gaan tot ik iets opgelost heb…en dit probleem houdt mij letterlijk tot in de vroege ochtenduren wakker al twee weken lang. De ontdekking dat de symptomen hetzelfde zijn is voor mij weer een opening waar ik mij nu vol op stort zeg maar.

              gegroet,
              Karthur8

              #18252122
              karthur8
              Deelnemer
                Lid sinds:
                13 December 2006

                ps; ik heb een nieuw contactblok voor het contactslot besteld om te kijken of hier iets mee is voor de zekerheid en ga morgen…oeps…ik bedoel straks dus.. de koelmodule links achter de voorbumper onderzoeken.

                #18252123
                karthur8
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  13 December 2006

                  ps2: …dat er geen foutcodes uit te lezen zijn komt denk ik omdat de ecu bij het uitvallen van de motor ook geen voeding meer krijgt zelf en deze , als ze er al waren , uitgewist heeft. Bij een Opel schijn je toch zo-ie-zo niets uit te kunnen lezen als het MM lampje niet brandt zoals in dit geval ook zo is als je de sleutel naar het contact II draait nadat de motor is uitgevallen. Ik kan dan geen contact maken met de computer. Pas als het MM lampje en het service lampje weer meedoen na enige tijd kan er contact gemaakt worden maar dan valt er dus niets meer uit te lezen.

                  Als deze theorie klopt dan zou dit voor degenen welke ‘2 linkerhanden hebben’ ( ik ben linkshandig .. dus dat zou voor mij wel mooi uitkomen) en de foutcodes uit hun ECU willen wissen ook een zeer eenvoudige oplossing zijn. Motor starten…het rempedaal en het gaspedaal tegelijkertijd intrappen ..en .. voila… klaar!

                  #18252124
                  karthur8
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    13 December 2006

                    Hier onder staat een link waar je interessante info kunt downloaden ( Technical service Bulletin ….PDF file) over de werking van…..en de problemen met …. de ‘cooling module’ en ‘AC’ van de Astra en Zafira. Als je op DOWNLOAD klikt gelijk links onder de vetgedrukte titel bovenaan tw: ” Holden Ts Astra And Zafira Cooling Fan Operation And Ts” dan opent de PDF file zich in een nieuw scherm en kun je deze OPSLAAN op je pc door met je muisaanwijzer beneden in de blauwe balk te gaan staan en in het menu wat dan verschijn helemaal links op het ikoontje , wat een ‘floppy’ voorstelt , te klikken. ( de tekst begint met de locatie van de module…” under the passenger side..etc” maar dat is voor auto’s met het stuur rechts. Bij ons zit de koel module dus links voor.)

                    http://www.e-bookspdf.org/view/aHR0cDovL2FkYWlyLmNvbS5hdS90c2IvVFNCJTIwNTQlMjBIT0xERU4lMjBUUyUyMEFTVFJBJTIwLVpBRklSQSUyMENPTVBSRVNTT1IlMjBBTkQlMjBGQU4lMjBBQ1RJVkFUSU9OLnBkZg==/SG9sZGVuIFRzIEFzdHJhIEFuZCBaYWZpcmEgQ29vbGluZyBGYW4gT3BlcmF0aW9uIEFuZCBUcw==” onclick=”window.open(this.href);return false;

                    #18252125
                    ReNeGade316
                      Lid sinds:
                      27 November 2007

                      Geen Prof hier, maar heb het zojuist geprobeerd bij mijn vectra c Z18XE BJ: 2003 als ik het gas en rempedaal tegelijk intrap gebeurt er niets en blijft de motor gewoon draaien. Meerdere malen geprobeerd overigens.

                      #18252126
                      gose91
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        13 November 2013

                        Ik probeer het morgen nog voor je bij een Vectra Z18XE uit 2004. En dat je niets uit kan lezen is een beetje onzin. Wie weet wat er voor foutcodes instaan of wat voor afwijkende sensorwaarde je ziet staan

                        #18252127
                        Haasje17
                        Moderator
                          Lid sinds:
                          8 September 2009

                          De autos horen niet uit te vallen wie je dat heb wijsgemaakt weet ik niet maar daar klopt niks van. Ook uitlezen is altijd mogelijk, storingen horen er gewoon in te vlijven staan. Mocht dat bij jou wel zo zijn denk ik dat je een ecu of bedrading probleem hebben. Als je hem in de versnelling laat staan slaan opels wel af met hetzelfde effect soms.

                          #18252128
                          ZakhooiTM
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            10 November 2013

                            Ik weet dat gas+rem intrappen bij sommige motoren de injectoren uitschakeld zodat als je teveel brandstof in en cylinder hebt zitten dat je deze eruit kan krijgen door te”cranken”.
                            Al is dit volgens mij alleen van toepassing wanneer je de auto wil starten, niet terwijl de motor al draaid

                            Klinkt dit bekend ? :
                            Problem : Engine jerking may occur while driving and while rough idling engine may stall. Engine – poor startability.
                            Cause : Vibrations at connector of coolant temperature sensor cause contact problems.
                            TSB : 1437

                            #18252129
                            karthur8
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              13 December 2006

                              Het is wel erg toevallig als iemand mij verteld dat de motor afslaat als ik het gaspedaal en het rempedaal tegelijkertijd intrap en ook nog met een uitleg erbij waarom dit het geval zou zijn en ik dit hierna gelijk probeer ( we stonden buiten bij de auto) en dat de motor inderdaad gelijk afslaat. Het lijkt mij een kans welke nog lager ligt dan het winnen van de staatsloterij dat dit een onzinverhaal zou zijn geweest en de motor toevallig op dit moment af zou slaan om een andere reden. Ik zal het morgen nogmaals doen voor de zekerheid en de goede man nog wat meer uitleg vragen hier over. Hij had zelf niet specifiek de Z18XE genoemd overigens maar dit nam ik aan en het betreft enkel de gas-kabel-loze modellen ga ik van uit. Het is een serieuze man welke iets van baancommissaris is geweest geloof ik op het TT-Circuit van Assen en hij heeft er zelf ook geraced… en hij zei lachend dat zo een auto niets voor hem is want dan kan hij niet ‘side flippen’. Hij weet echt wel waar hij het over heeft…geloof mij maar. Dat over de computer niet uit kunnen lezen als het lampje in stand II van het contact niet brand had ik op een forum gelezen en ik kan inderdaad geen contact maken met het uitleesapparaat als het lampje in stand II niet mee brandt met de rest. ( dit hoort niet natuurlijk…in stand II moeten alle lampjes branden. Bij de Zafira is dit ook enkel het geval nadat de motor is afgeslagen en na een half uur of zo branden de lampjes weer mee en kan het uitleesapparaat weer contact maken met de computer.) Verder stottert de wagen niet en loopt stationair ‘als een naaimachientje’ . Ik weet niet of dit nu gelijk een slecht contact uitsluit maar de Engelstalige uitleg wat de symptomen zijn passen hier in ieder geval niet bij: jerking may occur while driving and while rough idling engine may stall. Engine – poor startability. Ik heb vandaag de koel module met alle bekabeling van de ventilatoren en AC er afgehaald en nagekeken en schoon gemaakt en weer terug geplaatst. Maar ik ben helaas niets verontrustends tegengekomen . Ook de koel module zelf was droog van binnen en had geen corrosie. De stekkeraansluitingen van de ventilatoren heb ik ook losgenomen en de weerstanden zijn ook intact. Vandaag ga ik de zekeringkast er uit proberen te halen. ik wilde dit al eerder doen maar kreeg het ding er toen niet uit.

                              #18252130
                              karthur8
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                13 December 2006

                                Ik zou graag weten hoe ik het aan moet pakken als ik op zoek moet gaan naar massa problemen.

                                #18252131
                                Haasje17
                                Moderator
                                  Lid sinds:
                                  8 September 2009

                                  Je moet zoeken in je motor boom ecu, het koelen is een neveneffect.
                                  Ik heb de proef op de som genomen, zowel de astra g’s corsa C en Zafira A hier slaan niet af. een Z16SE, Z16XE, Z18XE en Z18XE.

                                  Uitlees apparaat eraan en dan testen zou ik dus zeggen. En dan REM gas zeker als die altijd afslaat. Er moet iets zijn waardoor die getriggerd word af te slaan. Je hebt hem dan ook echt in zijn vrij staan toch?

                                  #18252132
                                  Haasje17
                                  Moderator
                                    Lid sinds:
                                    8 September 2009

                                    Extra massakabel leggen naar je motorblok, ik denk dat er wat mis is met je motor ecu.

                                    #18252133
                                    wim-v6
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      12 August 2005

                                      Relais motorregeling al gewisseld??

                                      Als deze niet werkt word het geschakelde gedeelte van de motorcomputer niet gevoed, en zal het mm lampje op contact niet branden.

                                      Mocht je m zowiezo niet uit kunnen lezen is de motor ecu gaan hemelen.

                                      verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk

                                      #18252135
                                      Cobus
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        28 February 2010

                                        Ik heb vanmiddag in een Vivaro gereden en heb het ook geprobeert.
                                        Als je stil staat gebeurt er niks.
                                        Doe je dit tijdens het rijden en je tikt je rempedaal aan gebeurt er ook niks.
                                        Maar als je tijdens het rijden je rempedaal wat dieper intrapt valt het vermogen weg en draait de motor stationair terwijl je 80Kmh rijd.
                                        Laat je dan je gaspedaal helemaal los en trap hem weer in pakt hij de draad weer op.
                                        Dus er zit wel iets van een beveiliging in als er twee pedalen tegelijk ingetrapt worden.

                                        #18252136
                                        gose91
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          13 November 2013

                                          Maar rijd je dan een automaat? Want als je je kopping niet bedient kan de motor niet zelf zomaar een toerental uitzoeken… :hmmz

                                          #18252134
                                          Anoniem
                                            Lid sinds:
                                            1 January 1970

                                            @gose91 wrote:

                                            Maar rijd je dan een automaat? Want als je je kopping niet bedient kan de motor niet zelf zomaar een toerental uitzoeken… :hmmz

                                            Mijn gedacht ook….want handgeschakeld is dat gewoon onmogelijk zonder de koppeling in te trappen!

                                            Hoe dan ook, het verhaal van de TS, doet me vermoeden dat er sprake is van een automaatbak….”ophol” slaan etc….om deze dingen te voorkomen word er inderdaad door meerdere constructeurs een beveiliging toegepast inzake rem en gas geven tegelijkertijd.

                                            Jaren geleden waren er aardig wat ongelukken met automaten (vooral over de grote plas) en waarvan Audi nogal het slachtoffer werd….helaas had het niets met het merk te maken, maar eerder aan de Ami’s hun rij gewoontes(je laat toch je auto ook niet in “D” staan om dan rustig effe de garagepoort of zo open te maken…dan vraag je toch om een enkeltje ziekenhuis aka hemel/hel ;)

                                            On topic dan maar,

                                            Bij automatische bakken, wordt er een beveiliging geactiveerd die voorkomt dat je gas kan geven als je remt. Het rempedaal krijgt dan de prioriteit t.o.v. het gaspedaal en bij NIET rijden (kortstondige stilstand en BIJ het induwen van de twee pedalen terzelfde tijd), wordt de motor dan veiligheidshalve uitgeschakeld. Alles in het teken van niet onverwacht/onbedoeld ergens over/tegen aan te knallen.

                                            #18252137
                                            karthur8
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              13 December 2006

                                              Het is een handversnellingsbak …..dus geen automaat. ( volgens de buurman hebben zeker automaten vaak zo een soort beveiliging en Franse wagens volgens hem ook vaak) Ik heb begrepen dat er in dit geval dus iets niet klopt. Als je voor een stoplicht komt te staan hebben veel mensen hun auto in zijn vrij staan en de voet op de rem en velen zullen ongetwijfeld hierbij wel eens het gaspedaal beroeren…al was het alleen al om te laten horen wat voor een machtig geluid hun karretje produceert. De auto moet dus in een versnelling staan wil deze met het tegelijkertijd bedienen van de rem en het gaspedaal afslaan. Er lijkt in het geval van de Zafira hier dus een signaal doorgegeven te worden aan de ECU dat de auto in een versnelling staat of rijdt terwijl de auto in zijn vrij staat en geen mm voor of achteruit beweegt. (staat ook op de handrem zelfs). Misschien is dit een aanknopingspunt voor iemand…

                                              Een extra massa kabel had ik reeds aangelegd naar een versnellingsbakbevestigingsbout… Ik heb geen scanner welke een opnamefunctie heeft . Als de motor afslaat is alle live data ook gelijk weg omdat er , zoals gezegd , geen verbinding meer mogelijk is met de computer dan. Pas nadat de twee bovengenoemde lampjes op contact II weer meedoen na ongeveer een half uur kan er weer contact gemaakt worden met de computer maar staan er geen foutcodes in.

                                              Als het motorregelingsrelais waar Wim-v6 het over heeft één van de twee paarse relais is welke zich in het zwarte bakje bevinden ( motorruimte) dan is het antwoord ..ja die twee heb ik verwisseld en ook heb ik beide ‘overbrugd’ geprobeerd en ik heb van het benz. pomp relais een extra draad van pin 85 direct op de ‘min’ pool van de accu aangesloten. Ik ga nu controleren of het contact-signaal wel aankomt bij motorregelingsrelais en de computer als ik het contact op II heb staan nadat de motor is afgeslagen. ( ik vermoed van wel en denk zelf dat de ECU het half uur na het uitvallen van de motor het zelf verhinderen wil dat de motor loopt)

                                              ps: …één van de paarse relais is toch hoop ik wel het motorregelingsrelais waar Wim-v6 op doelt? Ik heb achter het zekeringenpaneel ( wat ik eindelijk er uit heb kunnen wurmen) een groen relais aangetroffen. Wat is dit voor relais ?

                                              #18252138
                                              wim-v6
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                12 August 2005

                                                Groen relais bij zekerinkast zal wel voor de verwarming zijn.

                                                2 paarse relais in de motorruimte is 1x motorregeling, en 1x benzinepomp

                                                verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk

                                                #18252139
                                                ZakhooiTM
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  10 November 2013


                                                  F62 Main Fuse
                                                  K11 Relay – Time delay, washer pump headlamps
                                                  K13 Relay – Radiator fan
                                                  K14 Relay – Radiator fan
                                                  K16 Relay – Fuel pump (deze relais zorgt ook voor 12v naar de injectoren)
                                                  K18 Relay – Engine control unit

                                                  Wat gebeurd er trouwens als je je minpool eraf haalt wanneer de computer niet uitgelezen kan worden en na 2 minuten er weer op zet ?
                                                  Als de ECU dan nog steeds niet reageert kan het zijn dat of de immobiliser het signaal niet aan de ECU doorgeeft (want ja, de diag draad van de ECU gaat eerst door de immobiliser) of je ECU is defect.
                                                  Ook zonder het K18 relais kunnen de meeste Ecu’s worden uitgelezen aangezien de ECU altijd 12v krijgt en wordt ingeschakeld door aparte kabel vannuit contact positie 2.
                                                  Als hij na pas een half uur weer reageert lijkt het een warmte probleem icm met de ECU, dus dan is de ECU waarschijnlijk defect.

                                                  Ik ga er trouwens ook vanuit dat tijdens dit niet uit te lezen half uur de motor niet wil starten, krijg je dan als je toch wil proberen te starten een lampje van je immobiliser ?

                                                  Edit:
                                                  Ik heb ook gekeken voor je in de schema’s en er wordt geen signaal naar de ECU gestuurd dat de auto in een versnelling zit.
                                                  Voor Rem+Gas : zover ik weet heeft de Simtec 71 geen ondersteuning voor Brake override waarbij de rem een hogere prio heeft dan het gas pedaal. Waarom dit bij jouw wel gebeurd kan ik niet meteen verklaren, kan wel zo zijn dat vanwege dat in de ECU een aantal componenten zijn welke niet correct meer werken waardoor het teveel voor hem wordt.

                                                  Het laten draaien van de ventilatoren kan zijn omdat de ECU voor het coolen niet met de ECU van de motor kan praten waardoor deze als een soort failsafe gaat draaien.

                                                  Heb je trouwens ook een massa direct naar de ECU gelegd?
                                                  Zal denk niet veel uitmaken maar je kan het altijd proberen :)

                                                  #18252140
                                                  PaulAstra
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    13 August 2013

                                                    misschien een rare tip, maar probeer eens als de motor is afgeslagen en de lampjes niet aan gaan de motor ecu te koelen (auto op contact) met perslucht en dan iemand anders naar de lampjes laten kijken. Als je dan sneller dan het half uur weer kunt starten is het een contactprobleem in de ecu.

                                                    Op deze manier heb ik al meerdere keren een defecte ecu op kunnen sporen

                                                    #18252141
                                                    karthur8
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      13 December 2006

                                                      Het afkoelen van de ECU is zeker geen raar overkomende tip …..voor mij althans dan. Elke elektricien heeft wel een busje ‘freezespray’ om componenten te testen op warmte problematiek. Veel laptoppen ( vooral HP) en X-boxen hebben een soortgelijk probleem omdat de videochip loskomt als deze warm wordt de laptop zichzelf uitschakelt ( niet TE warm..het is een designfout…al ontkende HP dit i.v.m schadeclaims uiteraard ) Na afkoeling doen ze het meestal weer totdat dit net iets te vaak is gebeurd en de laptop er geen zin meer in heeft. ( met een verfbrander op de chip kun je die chips vaak als het ware weer ‘vastsolderen’ … maar meestal is dit maar een tijdelijke oplossing. Ligt er een beetje aan hoe lang de laptop in deze conditie is ‘doorgebruikt’ ).

                                                      Ik ben geen elektricien …. dus heb hier geen ‘freezespray’ en perslucht heb ik ook niet tot mijn beschikking. Ik heb echter wel een grote doos met allerlei pc ventilatoren omdat ik vaak computers repareer. ( vandaar dat er een lichtje ging branden bij me na het lezen van de ‘rare tip’.) en heb er een grote ventilator uit een pc voeding afkomstig genomen en voor de ECU gezet . Deze zijn ook 12 volt…dus kunnen direct op de accu aangesloten worden. ( als je deze ook niet tot je beschikking hebt kun je altijd nog een stofzuiger gebruiken…zowel de zuigende als de blazende zijde.)

                                                      En …de motor blijft nu wel draaien zonder problemen. De ventilatoren slaan ook aan en uit op het juiste moment zonder dat de motor zich er aan stoort. ( deze gingen denk ik inderdaad voortijdig draaien, wanneer de motor afsloeg, en wel in de ‘failsafe’ modus als hierboven gemeld, welke in de koel-module zit ingebakken. Alles werkt dus naar behoren met de toegevoegde ventilator ……op het ESP lampje na dan. Ik hoor echter een knisperend geluid wat bij de stuurkolom vandaan komt…dus ga ik eerst eens kijken of de aansluiting van de stuurhoeksensor hier debet aan is. Wellicht heeft dit ook te maken met de ECU ‘hitte’ problematiek…

                                                      En daarna ga ik eens ‘inside’ de ECU kijken of er ergens een los contact o.i.d te zien is. IK hoop maar , als dit zo is, dat het geen chip is zoals hierboven bij de laptop problemen maar iets wat eenvoudig te solderen is zoals een massa aansluiting o.i.d . Ik heb ergens een foto gezien van de Simtec 71 ECU in opengewerkte toestand en zo te zien hoef ik alleen de ingegoten rand rondom het afdekplaatje achterop de ECU lost te snijden ( soldeerbout o.i.d) om er in te komen.

                                                      Bedankt allemaal voor het meedenken, tot nu toe, en vooral voor die rare tip… lol. :D
                                                      Tips over wat de oorzaak kan zijn van de oververhitting van de ECU en hoe dit te verhelpen zijn natuurlijk nog steeds van harte welkom. Het probleem is nog niet opgelost natuurlijk. Al zijn we wel al, toepasselijk te noemen:… ‘warm’… in de buurt van de oplossing gekomen.

                                                      gegroet,
                                                      Karthur8

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.