Vraag over reparatiekosten computer Astra H (2005)

Forumindex Forums Modellen Astra Vraag over reparatiekosten computer Astra H (2005)

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Markobus
    Deelnemer

Beste forum leden,

I

Ik heb een kleine vraag over mijn Opel Astra H uit 2006. Een paar weken geleden weigerde de auto ineens te starten. De accu lijkt in orde, want alle elektrische onderdelen werken nog steeds. Echter, wanneer ik de sleutel omdraai, hoor ik slechts één tik en verder gebeurt er niets. De brandstofmeter schiet even naar “vol” en gaat daarna weer terug naar nul. Na wat onderzoek op internet kwam ik op het idee dat de startmotor misschien kapot zou kunnen zijn.

Uiteindelijk heb ik de ANWB gebeld. De monteur heeft in de zekeringenkast iets doorgelust, waarna de startmotor wel begon te draaien, maar de motor zelf nog steeds niet aansloeg. De monteur vermoedde dat het probleem te maken had met een sleutel die niet meer werd herkend door het systeem.

Daarna heb ik de auto laten wegslepen naar de garage voor reparatie. De monteur daar vertelde me dat hij een testkast op de auto heeft aangesloten, maar dat er geen verbinding gemaakt kan worden met de boordcomputer. Dit zou erop wijzen dat de computer defect is en volledig vervangen moet worden, wat rond de €1500,- zou kosten. Daarnaast gaf hij aan dat er nog een lijst met andere onderdelen is die mogelijk ook vervangen moeten worden.

Nu zie ik op internet, onder andere op dit forum, verschillende berichten over de noodzaak van het vervangen van de computer. Sommigen adviseren om bijvoorbeeld een vervangende computer te zoeken via Onderdelenlijn.nl of vergelijkbare websites, omdat een hoge prijs voor een dergelijk onderdeel niet altijd nodig zou zijn.

Hebben jullie enig idee of ervaring met een dergelijke reparatie en de kosten?

Ik stel jullie antwoorden en expertise op prijs.

Opel Astra H (2005) 1.6
      210.000 KM stand

ro071
      Deelnemer

boordcomputer?  Dat schermpie in het midden van je dashboard waar je o.a de radiozender ziet ?

Is het batterijtje van je sleutel niet gewoon bijna leeg ? Er zit startonderbreker op. Als batterijtje bijna leeg is kan dit ook resulteren in het niet starten (heb dit zelf keer gehad).  Dit zou ook veel logischer zijn dan dat je boordcomputer ineens uit het niets kapot is.

Weet je zeker dat de accu nog goed is ? Hoe oud is de accu ?  Heb je al geprobeerd startkabels via andere auto erop te gooien ?

heeft die man van anwb ook gekeken naar of de motor wel brandstof kreeg ?

ik heb dit eergisteren ook gehad.  Hij deed precies het zelfde. Ff startkabels via andere auto erop en hij starte binnen 10seconde.  Daarna ff 10 minuten gereden en de auto weer geparkeerd. Gisteren wilde ik de auto starten en bij eerste poging deed die weer precies het zelfde. Toen ff paar tellen gewacht en weer geprobeerd en met beetje moeite starte de auto.  Vervolgens heb ik half uurtje gereden. Vanmiddag starte de auto gewoon weer zoals het hoort.

Ik zou sowieso geen €1500 gaan betalen voor een boordcomputer.  Ik zou ook een andere garage zoeken. Ze weten het niet zeker dat het de boordcomputer is.  Ze vertellen jou doodleuk ja de boordcomputer a €1500, en vervolgens dekken ze zichzelf in met een lijst met onderdelen dat wellicht ook vervangen moet worden.  Dat zeg je alleen als je niet zeker bent van je zaak. Als jijzelf nul verstand hebt van autos, en je garage komt niet met het idee van joh we kunnen ook een 2e hands monteren want we weten het niet zeker / vanwege de km stand, dan ben je gewoon iemand een oor aan het aannaaien.

Kortom wat ik zou doen:

– Maak het weer normaal van wat die anwb man heeft gedaan.

– Probeer ff met startkabels andere auto, start die dan weer niet, vervang ff je batterij van je sleutel voor die paar euro en probeer het opnieuw met startkabels.

Mocht dit niks helpen dan zou ik is gaan denken aan een 2e hands boordcomputer via dus onderdelenlijn. Als je het zelf gaat bestellen, kijk wel ff goed naar het juiste type / nummer. Via je kenteken geeft die veel verschillende aan.

Corsa_GSi
        Deelnemer

Als ze bij de garage een “testkast” hebben aangesloten dan kunnen ze daaruit een rapport met foutcodes halen.
          Daar heb je vermoedelijk ook voor betaald, dus vraag dat rapport op en post de foutcodes hier.

Een nieuwe ECU (motorcomputer) via Opel en inleren etc. dat kan dan inderdaad wel een € 1500 kosten.

Neem eventueel contact op met Mitchell Daams via Facebook, die kan heel vaak ECU problemen verhelpen of heeft 2e hands varianten beschikbaar.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.