Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Vraag over Monza Motorswap 2.5 E –> C30NE
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 maart 2011 om 19:37 #17765818
Al een tijdje niks meer gepost vanwege andere verplichtingen :) Maargoed vandaag gedaan:
Koppeling na lang geklooi met bak en rest er onder gekregen, stuurbekrachtiging eindelijk aangesloten/bijgevuld en de boel aangeslingerd.
Rijd (of reed) erg goed, alleen miste ik wat pit. Bleek dat er een knik in de benzine aanvoer zat. Dat gefixt, vervolgens 500 meter veel pit gehad om uiteindelijk nog maar op 2 cilinders te lopen. :(
Wat blijkt:
Benzine tank zit vol met meuk en dat is bij het blok gekomen. Dus maandag moet de hele handel uit elkaar.
Heeft iemand nog tips om de benzine toevoer/afvoer helemaal clean te krijgen?
12 maart 2011 om 22:09 #17765819tank er onderweg halen… doorspoelen met benzine..
nieuw brandstof filter monteren,
en de leiding ff met lucht doorblazen13 maart 2011 om 19:45 #17765820[rquote=1889845&tid=137736&author=Ghanz]tank er onderweg halen… doorspoelen met benzine..
nieuw brandstof filter monteren,
en de leiding ff met lucht doorblazen[/rquote]Dat is best nog wat werk die tank er onder weg halen denk ik. Maar de motor loopt niet op alle cilinders. Is er een kans dat de injectoren nu ook gaar zijn?
13 maart 2011 om 20:35 #17765821t zou kunnen dat er ene vervuild is ja.
13 maart 2011 om 21:22 #17765822tank eronder weg…is niet zoveel werk…:hmmz
4 bouten los…en hij ligt op straat…:thumbup
14 maart 2011 om 07:37 #17765823Als je injectoren vervuild zijn door dit gedoe, zul je ze moeten reinigen. Is de vervulling niet zo sterk, dat kun je injectiereiniger toevoegen aan de benzine. Dat is zowiezo goed, om dat 1x in het half jaar c.q jaar erin te doen, afhankelijk van hoeveel kilometers je rijdt. Is de vervuiling meer extreem, dan moet dat ultrasoon gebeuren. (bij een bedrijf, dat een ultrasoon bad heeft).
17 maart 2011 om 00:25 #17765824Alles is gelukt met de benzine toevoer! Kwam veel meuk uit.
Nog een filmpje van de monza (met warme motor) met alleen de tussen dempers:
[youtube]QXnTjq18YUI[/youtube]
Helaas vannacht na een hele avond toeren knalde de aandrijfas op de bak bevestiging los (de flens van de bak aan het flexibele deel van aandrijfas) Alle bouten vlogen er uit midden op de europa brug in Groningen (Wie hier bekend is weet wat voor prachtige plek dat is). :( Stonden dus midden op de brug stil, maar 2 agenten in burger auto waren zeer enthousiast. Eerste wat ze zeiden was “Goh, mooie bak!” daarna nog even een rondje er om heen gelopen. En toen pas ter zake. Dat was nummer 6 voor vandaag in de categorie duimpjes, zwaaien, “monza!”gillen, praatje maken, enz, voor vandaag. Dit ding laat iedereen niet onberoerd blijkbaar :afro
Zitten er in de bak naar as bevestiging alleen maar 4 bouten, of moeten hier ook van die maanvormige flensjes tussen?? (zoals de assen van de achterwielen op de aandrijving, 6 imbusjes + 3 plaatjes waardoor 2 imbusboutjes middels dat plaatje aan elkaar vast zitten)
17 maart 2011 om 08:13 #17765825Hoe kan dat nou?
Nummer 1 is de Hardyschijf. Die is van rubber, zit tussen het voorste en achterste gedeelte van de cardanas en vangt o.a. de schokken op. Zo ziet het er bij de Monza ook uit.
17 maart 2011 om 09:25 #17765826[rquote=1893171&tid=137736&author=rinus de boer]Hoe kan dat nou?
Nummer 1 is de Hardyschijf. Die is van rubber, zit tussen het voorste en achterste gedeelte van de cardanas en vangt o.a. de schokken op. Zo ziet het er bij de Monza ook uit.
[/rquote]De askant ziet er uit als de bovenste afbeelding in het plaatje. Deze komt op de bak en daar zit geen extra rubberplaatje tussen dacht ik. Checkt straks nog even, in ieder geval bedankt voor de info. Afbeelding maakt een hoop duidelijk.
24 maart 2011 om 03:10 #17765827Auto is voor de rest nu zo goed als klaar. We hadden de verkeerde bouten gebruikt voor de verbinding tussen bak en aandrijfas. Dankzij opel4ever weer opgelost. Volgende week komt de RVS uitlaat er onder. Op dit moment word ik helemaal gek van de herrie van de voorpijpen omdat ze niet helemaal strak op het spruitstuk te krijgen zijn. Is het mogelijk de uitlaat spruitstukken van de C30NE te pakken en de voorpijp die daar bij hoort? Dit is namelijk een dikke pijp die weer uitmond in 2. Het idee is om deze af te zagen en het hele RVS gebeuren doormiddel van 1 pijp en 1 middendemper naar achteren door te trekken (wel met een dikke diameter uiteraard).
Is dit een goed idee of is het af te raden?24 maart 2011 om 07:40 #17765828Geen flauw idee. Een uitlaat is ontworpen bij een bepaald type auto voor de juiste hoeveelheid tegendruk. Te veel, of te weing ga je merken in het motorgedrag.
Maar als je voorpijpen niet goed aanliggen, dan lekken ze toch ook bij de aansluiting bij het spruitstuk?
25 maart 2011 om 02:49 #17765829[rquote=1898804&tid=137736&author=rinus de boer]Geen flauw idee. Een uitlaat is ontworpen bij een bepaald type auto voor de juiste hoeveelheid tegendruk. Te veel, of te weing ga je merken in het motorgedrag.
Maar als je voorpijpen niet goed aanliggen, dan lekken ze toch ook bij de aansluiting bij het spruitstuk?[/rquote]
Vandaag 275 km gereden en afgezien van de herrie rijd het beest lekker :)
Ze lekken dus ook bij de aansluitingen van het spruitstuk.
Dit zit er nu onder:
http://link.marktplaats.nl/430632600
en dit wil ik er onder zetten (pijp + spruitstukken):
http://link.marktplaats.nl/430626203
Ik weet zeker dat de laatste wel gasdicht is aangezien die bij de C30NE werden meegeleverd en uit de donor auto kwamen en dat klonk goed. Maar wat ik begrijp kan de tegendruk dus verkeerd uitpakken?
Daarnaast heb ik vandaag een 30E vliegwiel in handen gehad en deze was een stuk dikker dan de 25E vliegwiel die er nu onder zit. Wat ik begreep is dat je onderin wat meer trek kracht krijgt als je die er tussen zet, alleen gaat die wat minder snel qua toeren. Past een 30E vliegwiel in de 240 bak? en past de drukgroep + plaat ook op een 30E vliegwiel? Kan het nu nog eenvoudig wisselen omdat we nog een brug hebben.
25 maart 2011 om 11:04 #17765830Als je de originele spruitstukken monteert, die bij dat motortype horen, kan daar in ieder geval niks mis gaan. Met de uitlaat zou je een beetje moeten experimenteren. je merkt snel genoeg, als het niet goed is. Motor gaat inhouden, want kan de uitlaat gassen niet goed weggewerkt. Zie het maar (heel extreem gesteld) als een aardappel in je uitlaat als tie te veel tegendruk heeft.
Is die 240 een 4 bak? Want volgens mij heeft die wel in de A1 gelegen.
28 maart 2011 om 19:07 #17765831Toch mooi die stoplichten op de ring weg van Groningen.
Kon vanmiddag de auto in het echt zien.Mooi resultaat. :thumbup Wees er zuinig op.
28 maart 2011 om 19:19 #17765832[rquote=1899559&tid=137736&author=rinus de boer]Als je de originele spruitstukken monteert, die bij dat motortype horen, kan daar in ieder geval niks mis gaan. Met de uitlaat zou je een beetje moeten experimenteren. je merkt snel genoeg, als het niet goed is. Motor gaat inhouden, want kan de uitlaat gassen niet goed weggewerkt. Zie het maar (heel extreem gesteld) als een aardappel in je uitlaat als tie te veel tegendruk heeft.
Is die 240 een 4 bak? Want volgens mij heeft die wel in de A1 gelegen.[/rquote]
240 is een 5 bak uit een monza 2.5E
de 4-bak versie is de 262 bak.
de inlaat ziet er wel lekker shiny uit!:thumbup:wub
28 maart 2011 om 19:51 #17765833[rquote=1901930&tid=137736&author=kywieman]Toch mooi die stoplichten op de ring weg van Groningen.
Kon vanmiddag de auto in het echt zien.Mooi resultaat. :thumbup Wees er zuinig op.[/rquote]
Thanx! Was jij dat in die Corsa, kreeg een duimpje omhoog, daarna viel de monza stil :hmmz
29 maart 2011 om 07:03 #17765834[rquote=1901949&tid=137736&author=bettus accu]
240 is een 5 bak uit een monza 2.5E
de 4-bak versie is de 262 bak.
[/rquote]
Weer wat geleerd. :thumbup
29 maart 2011 om 18:48 #17765835Thanx! Was jij dat in die Corsa, kreeg een duimpje omhoog, daarna viel de monza stil
Oow ik dacht al waar blijf ie. Maar kreeg je hem wel weer snel aan de praat?
Als me Senator op LPG had gelopen had je geen Corsa gezien.:P
Maar dat komt nog. (1/6 a 7 op bezine is voor deze student niet te doen:P)Dus dan liever in me moeders Corsa die 1/14 rijdt.
29 maart 2011 om 18:56 #17765836240 is een 5 bak uit een monza 2.5E
de 4-bak versie is de 262 bak.
Weer wat geleerd.
30 maart 2011 om 00:40 #17765837Nog even een plaatje van de motor op dit moment. Er is eindelijk een veerpootbrug gemonteerd:
Rijd een stuk strakker!
En vandaag een nieuwe bestuurders deur geplaatst. Dit ging niet vlekkeloos. Die deur scharnier pinnen zaten echt muurvast. Maargoed, het hangt er in. Alle rubbers van deze nieuwe deur waren in prima staat en eindelijk geen last meer van geruis, gewapper, en koude lucht bij het raam. Morgen de andere kant ook voorzien van nieuwe deur.
30 maart 2011 om 00:47 #17765838[rquote=1902829&tid=137736&author=kywieman]
Thanx! Was jij dat in die Corsa, kreeg een duimpje omhoog, daarna viel de monza stil
Oow ik dacht al waar blijf ie. Maar kreeg je hem wel weer snel aan de praat?
Als me Senator op LPG had gelopen had je geen Corsa gezien.:P
Maar dat komt nog. (1/6 a 7 op bezine is voor deze student niet te doen:P)Dus dan liever in me moeders Corsa die 1/14 rijdt.[/rquote]
Ja even starten en hij liep weer. Heeft ie nu al een paar keer gedaan, waarschijnlijk vacuumslang.
Heb je foto van je Senator?
30 maart 2011 om 07:25 #17765839zie ik nou dat de 4-bak de 264 bak is?
mm, heb net een getrag 262 uit een monza A1 gesloopt. dat was een 4bak….
30 maart 2011 om 12:21 #17765840Foto is nog van marktplaats binnenkort even nieuwe maken.
Zit nog wel wat werk aan maar goed.
Eerst zorgen dat hij op LPG loopt en een 4 traps automaat der achter. :D1 april 2011 om 19:12 #17765841Afgelopen dagen aantal irritatie punten aangepakt:
Bestuurders deur vervangen, Raam en deur rubbers bestuurderskant en bijrijders kant vervangen.
Motorkap scharnieren aangepakt want deze waren allebei afgebroken.
Dit was de oude bestuurders deur, en zoals je ziet kon dit echt niet meer.
Via marktplaats een andere in dezelfde kleur gevonden, en die er in gehangen. Helaas is het blauw van de deur niet verkleurd, en de rest van de bestuurders kant wel (is meer grijs). Maargoed, de deur is hard en heeft goede raam en deur rubbers en dat is toch wel beter rijden.
Nieuwe raamrubber. Dit is overigens de passagiers kant, maar die was net zo rot als de bestuurderskant, dus ook maar vervangen.
Oude raamrubber
Motorkapscharnieren ook eindelijk er uit gekregen en nieuwe bouten er in gezet.
Andere zijde. Is geen lekker gevoel om de slijptol in een goed deel van de auto te moeten zetten, maar kon niet anders.Met als resultaat 2 stevige motorkap scharnieren. Kan eindelijk een persoon de kap weer open doen.
Tot slot hebben we ook nog de uitlaatspruitstukken met C30NE exemplaren vervangen, en de voorpijp van de C30NE gemonteerd. Deze past echt perfect. Dit was even nodig omdat er een RVS pijp onder word gelast, en de oude pijpen waren gewoon te gaar om iets goeds van te maken.
Nu tijd voor een biertje :)
3 april 2011 om 13:22 #17765842Veel werk maar goed dan heb je ook wat.:D
Nu tijd voor een biertje
Altijd goed :thumbup
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.