Vraag over Monza Motorswap 2.5 E –> C30NE

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Vraag over Monza Motorswap 2.5 E –> C30NE

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 162)
  • Auteur
    Berichten
  • #17765768
    bettus accu
    Deelnemer
      Lid sinds:
      14 March 2009

      die kleppendeksel ziet er zeker nice uit hoor! mooi gedaan!

      #17765769
      bananenbennie
      Deelnemer
        Lid sinds:
        26 November 2010

        Even weer een update. Vandaag van 10 tot 17:00 een het polijsten geweest met de inlaatspruitstuk. Daarnaast het gasklephuis volledig schoon gemaakt en alle geleide pennen ingevet. Ding werkt weer als nieuw. Voor de rest het blok hier en daar wat zwarter gemaakt met hitte bestendige lak. Irritante is dat als je eenmaal begint alle niet gespoten/schoongemaakte plekken en roestige boutjes en slang klemmen gaan opvallen :) Morgen nog genoeg werk aan de winkel. (Dit was trouwens het werk van peter777, waarvoor mijn dank :afro )

        Nog wat foto’s







        #17765770
        charlois187
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 June 2009

          Begint er allemaal heel mooi uit te zien zeg!
          Keep up the good work.:wors

          #17765771
          bananenbennie
          Deelnemer
            Lid sinds:
            26 November 2010

            En het geknutsel van vandaag, bestaande uit:

            Injector rails C30NE uit elkaar gepielt en alles schoon gemaakt. Hefboompje gasklephuis wat bijgebogen omdat anders de injector rails niet zou passen. Nieuwe bougies er in, radiator kleur gegeven en spatbord links voor verwijderd omdat deze bijgespoten moet worden. Vanwege afgebroken bout uitlaat spruitstuk nog niet begonnen met alles aan te sluiten.

            Een aantal foto’s!:

            Radiator beetje oplappen en kleur geven

            Injector rails van C30NE op 25E spruitstuk schroeven

            Spruitstuk gemonteerd en al :)

            Close up :proost:

            Spatbord even gedemonteerd om te kijken wat de onderliggende schade zou zijn.

            Voor het idee even met open luchtfilter en al

            #17765772
            Anoniem
              Lid sinds:
              1 January 1970

              de motor hangt er weer ‘gepimpt’ in, netjes gedaan :thumbup

              #17765773
              noci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 March 2010

                Ziet er nu al gaaf uit, ben benieuwd als die helemaal klaar is onder de kap:wors

                #17765774
                GSE
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  5 August 2006

                  Ziet der weer netjes uit,nu nog ff wate kabels en slangen en dan de sleutel omdraaien..

                  #17765775
                  peter777
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    21 January 2011

                    [rquote=1870749&tid=137736&author=GSE]Ziet der weer netjes uit,nu nog ff wate kabels en slangen en dan de sleutel omdraaien..[/rquote]

                    En de koppeling + uitlaat nog :P

                    GSE of iemand anders weten het misschien wel, maar onder de rembekrachtiger zit een metaalkleurige sensor met 2 aansluitingen die vermoedelijk het stuurhuis ingaat, hier zitten (vermoedelijk, had niet gelabeld :( ) 2 geel/zwarte draden op. Enig idee wat dit kan zijn?

                    en bedankt voor de reacties natuurlijk :afro

                    #17765776
                    rinus de boer
                      Lid sinds:
                      2 July 2004

                      Je hebt een mooie plek om te knutselen, zeg !!:thumbup

                      #17765777
                      peter777
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        21 January 2011

                        [rquote=1870846&tid=137736&author=rinus de boer]Je hebt een mooie plek om te knutselen, zeg !!:thumbup[/rquote]

                        Zeker! Ben d’r erg blij mee. Duurt alleen allemaal wat langer qua inbouw dan geplanned, maar de eigenaar vind het net zo’n gaaf ding als ik zelf dus dat scheelt. :afro

                        #17765778
                        GSE
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          5 August 2006

                          Das een sensor die op je stuurhuis zit die een klepje op je luchtinlaat activeert en zodoende het stationair toerental iets aanheft alsje gaat sturen omdat een 2500E wat zwak is en mogelijk stationair erg laag zou gaan draaien en dan gaat het olie lampje weer aan en voelen mensen zich weer niet lekker enz.

                          Kun je weglaten die onzin een C30NE zakt lang niet zoveel in toeren als een 2500 en kleinere motoren.
                          De 30E,s hebben dat ding der ook niet zitten.

                          #17765779
                          peter777
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            21 January 2011

                            [rquote=1870996&tid=137736&author=GSE]Das een sensor die op je stuurhuis zit die een klepje op je luchtinlaat activeert en zodoende het stationair toerental iets aanheft alsje gaat sturen omdat een 2500E wat zwak is en mogelijk stationair erg laag zou gaan draaien en dan gaat het olie lampje weer aan en voelen mensen zich weer niet lekker enz.

                            Kun je weglaten die onzin een C30NE zakt lang niet zoveel in toeren als een 2500 en kleinere motoren.
                            De 30E,s hebben dat ding der ook niet zitten.[/rquote]

                            Dikke prima scheelt weer werk :) daar hou ik van! Zal straks nog wat foto’s van vandaag plaatsen :afro

                            #17765780
                            noci
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              26 March 2010

                              Hmm, op mijn 3.0E zit wel de sensor maar is niet aangesloten. denk dat ze eens het stuurhuis hebben vervangen, maar deze begint nu ook weer iets te zweten !:puke

                              #17765781
                              peter777
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                21 January 2011

                                De werkzaamheden van vandaag:

                                Injector weerstanden er tussen uit gehaald en netjes gesoldeerd.

                                Thermostaathuis volledig uit elkaar gehaald schoon gemaakt (was heel erg goor) alle kalk er uit gepeuterd en gepolijst

                                linker zijde motor ruimte afgewerkt, dwz alles nog even schoon gemaakt, thermostaat huis gemonteerd en alle electra kabels in flexibele buis weg gewerkt, benzine leidingen + injectoren aangesloten.


                                Nog voor de duidelijkheid, dit is dus de stuurhuis sensor die niet aangesloten hoeft te worden :) (bedankt GSE)


                                Kabels in flexibele slang weg gewerkt. Moeten nog even met klemmen aan de carrosserie worden bevestigd.


                                Mooie kale voorkant. Zonder bumper heeft ook wel wat. Was die onderlip destijds standaard?


                                Schoon thermostaathuis.


                                Brandstof relais zonder weerstanden. Lekker overzichtelijk zo. Wel jammer van dat bruine plekje. Morgen maar eens kijken wat er achter het spatbord schuilt aan het bruine spook.

                                Is dit de krukas sensor of olietemp sensor? Ik dacht dat de olie sensor aan de rechterkant in het carter zat, maar ik kwam vandaag deze stekker met bijbehorende sensor tegen en kan hem niet plaatsten.

                                (afbeelding oorspronkelijk van senator-monza.de!!!)

                                Morgen beginnen met aansluiten koelsysteem. Als ik de bovenstaande afbeelding bekijk gaat er dus een vacuum slang vanaf gasklephuis naar het kleppendeksel, en nog een vacuum slang vanaf gasklephuis naar het potje bovenop de thermostaat (hier hangt weer een sensor in)?

                                En de slang vanaf het koelvloeistof reservoir (meest linkse onderin op het KVS reservoir) gaat rechtstreeks naar het T stuk op de waterpomp?

                                #17765782
                                peter777
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  21 January 2011

                                  Startmotor relais kabel is inderdaad zwart rood. Alles is aangesloten op een tweede zwart rood kabeltje en een wit kabeltje na. De tweede zwart/rode komt ook bij de startmotor uit samen met een dikke rode maar dit is een “mannetje” qua aansluiting (alle genoemde kabels komen dus vanuit het schutbord). Waar zijn deze voor? Denk dat ik hem kan vastknopen aan de startmotor relais kabel maar weet het niet zeker. En het dus nog een witte kabel over, deze zal ook wel voor een metersignaal zijn oid nog even uitzoeken dus.


                                  In de gele cirkel zie je de zwart rode kabel voor het startmotor relais. (female stekkertje, deze zit dus op het startmotor relais)
                                  In de rode cirkel zie je nog een glimp van een dikke rode kabel die ook op de startmotor komt, en hier zit dus ook een zwart/rode kabel bij (male stekkertje)

                                  Maargoed, Oliekoeler zit er in, alle electra (op de overgebleven zwart/rode en witte kabel na) is aangesloten en weg gewerkt, koelsysteem en vacuum helemaal aangesloten. Alles zit eigenlijk nu op zijn plek. Moet alleen de radiator nog even aan de bovenkant laten persen/solderen en de krukas keerringen plaatsen + vliegwiel er in hangen. Dan is het hele motorblok verhaal afgerond.

                                  Dan blijft er nog over:

                                  Koppeling plaatsen
                                  Keerringen in de bak vervangen
                                  Keerring cardan vervangen (iemand enig idee hoeveel Nm de cardan bout bij de keerring moet worden vast gezet?)
                                  Uitlaat plaatsen/lassen
                                  Gat in de accubak lassen
                                  (vermoedelijk) massaprobleem digidash oplossen

                                  Blok zoals het er nu uitziet

                                  Morgen eindelijk maar toch D-day!!

                                  #17765783
                                  Anoniem
                                    Lid sinds:
                                    1 January 1970

                                    succes morgen ;)

                                    #17765784
                                    peter777
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      21 January 2011

                                      [rquote=1874715&tid=137736&author=MonzaRon]succes morgen ;)[/rquote]

                                      Dank je!

                                      Heb het monza schema even doorgenomen en zie dat zwart/rood ook op nr 157 (op http://www.senator-monza.de/daten/2/2/bilder/Bilder%20MJ82/82pdf/82seite2.pdf) de “protective circuit breaker (20A)” te vinden is.

                                      Wat is de functie hiervan?

                                      #17765785
                                      mantadevil
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        30 June 2004

                                        hoe ga je dat doen met lpg menstuk
                                        deze zat zover ik nog weet tussen lmm
                                        en de bakck-fire klep tussen de slang ,maar zie hem bij jou niet zitten

                                        #17765786
                                        peter777
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          21 January 2011

                                          [rquote=1874830&tid=137736&author=mantadevil]hoe ga je dat doen met lpg menstuk
                                          deze zat zover ik nog weet tussen lmm
                                          en de bakck-fire klep tussen de slang ,maar zie hem bij jou niet zitten [/rquote]

                                          Voorlopig komt er even geen gas in. Eerst moet hij goed op benzine lopen, en er moet iig een zwaardere verdamper in ter voorkoming van backfire. Budget is al aardig overschreden, dus die verdamper moet nog even wachten.

                                          Maar als hij er in komt dan zal het mengstuk ergens in die buis moeten worden gepropt. Open lucht filter zit er nu echt perfect in, valt precies achter de koplamp. Er zat een of andere vage veer die het knipperlicht op zijn plek hield, maar die heb ik verwijderd. Moet wel andere knipperlichten hebben want de bevestiging is bij allebei afgebroken. Normaal zitten ze met klemmetjes aan de koplamp vast. :cool:

                                          #17765787
                                          Anoniem
                                            Lid sinds:
                                            1 January 1970

                                            andere knipperlichten, bijna een must ;)

                                            had ik ook, kom bij plaatwerker weg, richting spuiter,
                                            denk dat kleine stukkie kan wel ff, na spuiten goed of anders vastzetten,
                                            nee dus, na een km, was ik mn knipperlampie al kwijt :o :D

                                            #17765788
                                            rinus de boer
                                              Lid sinds:
                                              2 July 2004

                                              Breken graag, die bevestigingen van de knippers. Bij demontage van de koplamp, ze gewoon laten zitten aan de koplamp. Echte nieuwe knippers (NOS) zijn duur, 69 Euro de stuk (A2 dan, maar dat zal voor een A1 niet veel schelen).

                                              #17765789
                                              peter777
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                21 January 2011

                                                [rquote=1874882&tid=137736&author=rinus de boer]Breken graag, die bevestigingen van de knippers. Bij demontage van de koplamp, ze gewoon laten zitten aan de koplamp. Echte nieuwe knippers (NOS) zijn duur, 69 Euro de stuk (A2 dan, maar dat zal voor een A1 niet veel schelen).[/rquote]

                                                En die kameraad van m ij maar beginnen aan een “opeltje” omdat de onderdelen zo lekker voor handen liggen en goedkoop zijn :afro :D Kadetje is toch goedkoper denk ik :P

                                                #17765790
                                                mantadevil
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  30 June 2004

                                                  hahahah ja dat knipperlicht
                                                  die heb ik wel eens lopen zoeken ja
                                                  na een back-fire vloog het knipperlicht eruit
                                                  toen zat dat veertje der ook al aan ja ,denk dat bij de vorige eigenaar het ook eens zo gebeurd is :D

                                                  #17765791
                                                  rinus de boer
                                                    Lid sinds:
                                                    2 July 2004

                                                    [rquote=1874925&tid=137736&author=peter777][rquote=1874882&tid=137736&author=rinus de boer]Breken graag, die bevestigingen van de knippers. Bij demontage van de koplamp, ze gewoon laten zitten aan de koplamp. Echte nieuwe knippers (NOS) zijn duur, 69 Euro de stuk (A2 dan, maar dat zal voor een A1 niet veel schelen).[/rquote]

                                                    En die kameraad van m ij maar beginnen aan een “opeltje” omdat de onderdelen zo lekker voor handen liggen en goedkoop zijn :afro :D Kadetje is toch goedkoper denk ik :P[/rquote]

                                                    Het enige europeese merk, dat de after-sales goed geregeld heeft is Mercedes. daar kun je van een auto uit de 50′ er jaren gewoon bij de dealer nieuwe onderdelen bestellen. mercedes houdt dat gewoon in ere. Zou ik een SL190 voor de deur hebben staan, kan ik gewoon daarvoor onderdelen halen. Bij Opel is het 10 jaar na uitloop model al slecht.

                                                    #17765792
                                                    GSE
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      5 August 2006

                                                      Haal die knipperlichten uit australie:

                                                      http://cgi.ebay.com.au/Holden-Commodore-VB-VC-New-Corner-Indicator-Lights-Pair-/380307939047?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item588c1e9ee7

                                                      Dikke 20€ de 2 en nog eens 2/3 tientjes voor het opsturen…

                                                      Als je wat zoekt vind je ze nog goedkoper…

                                                    25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 162)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.