Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Vraag over Monza Motorswap 2.5 E –> C30NE
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 februari 2011 om 20:00 #17765768
die kleppendeksel ziet er zeker nice uit hoor! mooi gedaan!
15 februari 2011 om 20:59 #17765769Even weer een update. Vandaag van 10 tot 17:00 een het polijsten geweest met de inlaatspruitstuk. Daarnaast het gasklephuis volledig schoon gemaakt en alle geleide pennen ingevet. Ding werkt weer als nieuw. Voor de rest het blok hier en daar wat zwarter gemaakt met hitte bestendige lak. Irritante is dat als je eenmaal begint alle niet gespoten/schoongemaakte plekken en roestige boutjes en slang klemmen gaan opvallen :) Morgen nog genoeg werk aan de winkel. (Dit was trouwens het werk van peter777, waarvoor mijn dank :afro )
Nog wat foto’s
16 februari 2011 om 07:59 #17765770Begint er allemaal heel mooi uit te zien zeg!
Keep up the good work.:wors16 februari 2011 om 18:44 #17765771En het geknutsel van vandaag, bestaande uit:
Injector rails C30NE uit elkaar gepielt en alles schoon gemaakt. Hefboompje gasklephuis wat bijgebogen omdat anders de injector rails niet zou passen. Nieuwe bougies er in, radiator kleur gegeven en spatbord links voor verwijderd omdat deze bijgespoten moet worden. Vanwege afgebroken bout uitlaat spruitstuk nog niet begonnen met alles aan te sluiten.
Een aantal foto’s!:
Radiator beetje oplappen en kleur geven
Injector rails van C30NE op 25E spruitstuk schroeven
Spruitstuk gemonteerd en al :)
Close up :proost:
Spatbord even gedemonteerd om te kijken wat de onderliggende schade zou zijn.
Voor het idee even met open luchtfilter en al
16 februari 2011 om 19:19 #17765772AnoniemLid sinds:
1 January 1970de motor hangt er weer ‘gepimpt’ in, netjes gedaan :thumbup
16 februari 2011 om 21:56 #17765773Ziet er nu al gaaf uit, ben benieuwd als die helemaal klaar is onder de kap:wors
16 februari 2011 om 22:14 #17765774Ziet der weer netjes uit,nu nog ff wate kabels en slangen en dan de sleutel omdraaien..
16 februari 2011 om 22:31 #17765775[rquote=1870749&tid=137736&author=GSE]Ziet der weer netjes uit,nu nog ff wate kabels en slangen en dan de sleutel omdraaien..[/rquote]
En de koppeling + uitlaat nog :P
GSE of iemand anders weten het misschien wel, maar onder de rembekrachtiger zit een metaalkleurige sensor met 2 aansluitingen die vermoedelijk het stuurhuis ingaat, hier zitten (vermoedelijk, had niet gelabeld :( ) 2 geel/zwarte draden op. Enig idee wat dit kan zijn?
en bedankt voor de reacties natuurlijk :afro
17 februari 2011 om 07:04 #17765776Je hebt een mooie plek om te knutselen, zeg !!:thumbup
17 februari 2011 om 11:09 #17765777[rquote=1870846&tid=137736&author=rinus de boer]Je hebt een mooie plek om te knutselen, zeg !!:thumbup[/rquote]
Zeker! Ben d’r erg blij mee. Duurt alleen allemaal wat langer qua inbouw dan geplanned, maar de eigenaar vind het net zo’n gaaf ding als ik zelf dus dat scheelt. :afro
17 februari 2011 om 11:36 #17765778Das een sensor die op je stuurhuis zit die een klepje op je luchtinlaat activeert en zodoende het stationair toerental iets aanheft alsje gaat sturen omdat een 2500E wat zwak is en mogelijk stationair erg laag zou gaan draaien en dan gaat het olie lampje weer aan en voelen mensen zich weer niet lekker enz.
Kun je weglaten die onzin een C30NE zakt lang niet zoveel in toeren als een 2500 en kleinere motoren.
De 30E,s hebben dat ding der ook niet zitten.17 februari 2011 om 22:17 #17765779[rquote=1870996&tid=137736&author=GSE]Das een sensor die op je stuurhuis zit die een klepje op je luchtinlaat activeert en zodoende het stationair toerental iets aanheft alsje gaat sturen omdat een 2500E wat zwak is en mogelijk stationair erg laag zou gaan draaien en dan gaat het olie lampje weer aan en voelen mensen zich weer niet lekker enz.
Kun je weglaten die onzin een C30NE zakt lang niet zoveel in toeren als een 2500 en kleinere motoren.
De 30E,s hebben dat ding der ook niet zitten.[/rquote]Dikke prima scheelt weer werk :) daar hou ik van! Zal straks nog wat foto’s van vandaag plaatsen :afro
17 februari 2011 om 22:55 #17765780Hmm, op mijn 3.0E zit wel de sensor maar is niet aangesloten. denk dat ze eens het stuurhuis hebben vervangen, maar deze begint nu ook weer iets te zweten !:puke
18 februari 2011 om 01:33 #17765781De werkzaamheden van vandaag:
Injector weerstanden er tussen uit gehaald en netjes gesoldeerd.
Thermostaathuis volledig uit elkaar gehaald schoon gemaakt (was heel erg goor) alle kalk er uit gepeuterd en gepolijst
linker zijde motor ruimte afgewerkt, dwz alles nog even schoon gemaakt, thermostaat huis gemonteerd en alle electra kabels in flexibele buis weg gewerkt, benzine leidingen + injectoren aangesloten.
Nog voor de duidelijkheid, dit is dus de stuurhuis sensor die niet aangesloten hoeft te worden :) (bedankt GSE)
Kabels in flexibele slang weg gewerkt. Moeten nog even met klemmen aan de carrosserie worden bevestigd.
Mooie kale voorkant. Zonder bumper heeft ook wel wat. Was die onderlip destijds standaard?
Schoon thermostaathuis.
Brandstof relais zonder weerstanden. Lekker overzichtelijk zo. Wel jammer van dat bruine plekje. Morgen maar eens kijken wat er achter het spatbord schuilt aan het bruine spook.Is dit de krukas sensor of olietemp sensor? Ik dacht dat de olie sensor aan de rechterkant in het carter zat, maar ik kwam vandaag deze stekker met bijbehorende sensor tegen en kan hem niet plaatsten.
(afbeelding oorspronkelijk van senator-monza.de!!!)
Morgen beginnen met aansluiten koelsysteem. Als ik de bovenstaande afbeelding bekijk gaat er dus een vacuum slang vanaf gasklephuis naar het kleppendeksel, en nog een vacuum slang vanaf gasklephuis naar het potje bovenop de thermostaat (hier hangt weer een sensor in)?
En de slang vanaf het koelvloeistof reservoir (meest linkse onderin op het KVS reservoir) gaat rechtstreeks naar het T stuk op de waterpomp?
21 februari 2011 om 20:34 #17765782Startmotor relais kabel is inderdaad zwart rood. Alles is aangesloten op een tweede zwart rood kabeltje en een wit kabeltje na. De tweede zwart/rode komt ook bij de startmotor uit samen met een dikke rode maar dit is een “mannetje” qua aansluiting (alle genoemde kabels komen dus vanuit het schutbord). Waar zijn deze voor? Denk dat ik hem kan vastknopen aan de startmotor relais kabel maar weet het niet zeker. En het dus nog een witte kabel over, deze zal ook wel voor een metersignaal zijn oid nog even uitzoeken dus.
In de gele cirkel zie je de zwart rode kabel voor het startmotor relais. (female stekkertje, deze zit dus op het startmotor relais)
In de rode cirkel zie je nog een glimp van een dikke rode kabel die ook op de startmotor komt, en hier zit dus ook een zwart/rode kabel bij (male stekkertje)Maargoed, Oliekoeler zit er in, alle electra (op de overgebleven zwart/rode en witte kabel na) is aangesloten en weg gewerkt, koelsysteem en vacuum helemaal aangesloten. Alles zit eigenlijk nu op zijn plek. Moet alleen de radiator nog even aan de bovenkant laten persen/solderen en de krukas keerringen plaatsen + vliegwiel er in hangen. Dan is het hele motorblok verhaal afgerond.
Dan blijft er nog over:
Koppeling plaatsen
Keerringen in de bak vervangen
Keerring cardan vervangen (iemand enig idee hoeveel Nm de cardan bout bij de keerring moet worden vast gezet?)
Uitlaat plaatsen/lassen
Gat in de accubak lassen
(vermoedelijk) massaprobleem digidash oplossen
Blok zoals het er nu uitzietMorgen eindelijk maar toch D-day!!
21 februari 2011 om 20:44 #17765783AnoniemLid sinds:
1 January 1970succes morgen ;)
21 februari 2011 om 21:06 #17765784[rquote=1874715&tid=137736&author=MonzaRon]succes morgen ;)[/rquote]
Dank je!
Heb het monza schema even doorgenomen en zie dat zwart/rood ook op nr 157 (op http://www.senator-monza.de/daten/2/2/bilder/Bilder%20MJ82/82pdf/82seite2.pdf) de “protective circuit breaker (20A)” te vinden is.
Wat is de functie hiervan?
21 februari 2011 om 22:39 #17765785hoe ga je dat doen met lpg menstuk
deze zat zover ik nog weet tussen lmm
en de bakck-fire klep tussen de slang ,maar zie hem bij jou niet zitten21 februari 2011 om 22:45 #17765786[rquote=1874830&tid=137736&author=mantadevil]hoe ga je dat doen met lpg menstuk
deze zat zover ik nog weet tussen lmm
en de bakck-fire klep tussen de slang ,maar zie hem bij jou niet zitten [/rquote]Voorlopig komt er even geen gas in. Eerst moet hij goed op benzine lopen, en er moet iig een zwaardere verdamper in ter voorkoming van backfire. Budget is al aardig overschreden, dus die verdamper moet nog even wachten.
Maar als hij er in komt dan zal het mengstuk ergens in die buis moeten worden gepropt. Open lucht filter zit er nu echt perfect in, valt precies achter de koplamp. Er zat een of andere vage veer die het knipperlicht op zijn plek hield, maar die heb ik verwijderd. Moet wel andere knipperlichten hebben want de bevestiging is bij allebei afgebroken. Normaal zitten ze met klemmetjes aan de koplamp vast. :cool:
21 februari 2011 om 23:00 #17765787AnoniemLid sinds:
1 January 1970andere knipperlichten, bijna een must ;)
had ik ook, kom bij plaatwerker weg, richting spuiter,
denk dat kleine stukkie kan wel ff, na spuiten goed of anders vastzetten,
nee dus, na een km, was ik mn knipperlampie al kwijt :o :D22 februari 2011 om 06:37 #17765788Breken graag, die bevestigingen van de knippers. Bij demontage van de koplamp, ze gewoon laten zitten aan de koplamp. Echte nieuwe knippers (NOS) zijn duur, 69 Euro de stuk (A2 dan, maar dat zal voor een A1 niet veel schelen).
22 februari 2011 om 08:50 #17765789[rquote=1874882&tid=137736&author=rinus de boer]Breken graag, die bevestigingen van de knippers. Bij demontage van de koplamp, ze gewoon laten zitten aan de koplamp. Echte nieuwe knippers (NOS) zijn duur, 69 Euro de stuk (A2 dan, maar dat zal voor een A1 niet veel schelen).[/rquote]
En die kameraad van m ij maar beginnen aan een “opeltje” omdat de onderdelen zo lekker voor handen liggen en goedkoop zijn :afro :D Kadetje is toch goedkoper denk ik :P
22 februari 2011 om 09:00 #17765790hahahah ja dat knipperlicht
die heb ik wel eens lopen zoeken ja
na een back-fire vloog het knipperlicht eruit
toen zat dat veertje der ook al aan ja ,denk dat bij de vorige eigenaar het ook eens zo gebeurd is :D22 februari 2011 om 09:46 #17765791[rquote=1874925&tid=137736&author=peter777][rquote=1874882&tid=137736&author=rinus de boer]Breken graag, die bevestigingen van de knippers. Bij demontage van de koplamp, ze gewoon laten zitten aan de koplamp. Echte nieuwe knippers (NOS) zijn duur, 69 Euro de stuk (A2 dan, maar dat zal voor een A1 niet veel schelen).[/rquote]
En die kameraad van m ij maar beginnen aan een “opeltje” omdat de onderdelen zo lekker voor handen liggen en goedkoop zijn :afro :D Kadetje is toch goedkoper denk ik :P[/rquote]
Het enige europeese merk, dat de after-sales goed geregeld heeft is Mercedes. daar kun je van een auto uit de 50′ er jaren gewoon bij de dealer nieuwe onderdelen bestellen. mercedes houdt dat gewoon in ere. Zou ik een SL190 voor de deur hebben staan, kan ik gewoon daarvoor onderdelen halen. Bij Opel is het 10 jaar na uitloop model al slecht.
22 februari 2011 om 11:59 #17765792Haal die knipperlichten uit australie:
Dikke 20€ de 2 en nog eens 2/3 tientjes voor het opsturen…
Als je wat zoekt vind je ze nog goedkoper…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.