Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Vraag over Monza Motorswap 2.5 E –> C30NE
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 november 2010 om 23:43 #17228981
Ik ben sinds 2 dagen de trotse eigenaar van een Monza A1 met 5 bak. Er zit nu een 2.5E in op LPG die erg beroerd loopt, waarschijnlijk veroorzaakt door backfire. Continue startproblemen en nauwelijks vermogen meer. Heb ook het idee dat ie niet meer op alle cylinders loopt. :hmmz
Kortom, hoog tijd voor een vers en pittiger blokje. Heb me laten vertellen dat de C30NE vrij makkelijk in te bouwen is. Misschien kan iemand me hier nog iets meer over vertellen, moeten de kleppen ivm de LPG nog gehard worden, wat moet er verder allemaal nog aangepast worden etc.
Ik vraag me ook af wat ik voor zoiets in totaal ongeveer betaal, dus voor een goed lopend blok + het laten inbouwen.
27 november 2010 om 12:21 #17765718Mechanisch is het 1 op 1 dwz alles past 100% blok enz is precies hetzelfde,op een oogje voor de krukaspositie sensor na en de oliedruk meter die vooraan zit ipv achteraan zoals bij de Monza/Sennie blokken en de waterpomp is iets anders (wel geen blok met multiriem nemen dit is wat meer ombouw werk dus een blok voor 1990 deze hadden gewoon een V-snaar na 90 hadden ze een multi riem) ik zou gewoon je eigen inlaat systeem gebruiken anders moet je de motronic mee over nemen,en das wat meer werk en niet echt zinvol als je op LPG rijd.
En je eigen uitlaatspruitstuk weer gebruiken de voorpijp aansluiting is nl anders bij een C30NE.Je moet alleen de computer en luchtweger van een 30E nemen,dan krijgt je motor voldoende benzine als je op benzine wilt rijden,op een 2500E luchtweger en computer loopt het ook maar net niet zoals het hoort.
Tja kosten van zoiets….blok tussen de 200 en 400€ en inbouwen kun je goed zelf als je handig bent als je het uitbesteed in een garage…..zeg 1 dag werk inclusief afstellen nieuwe olie enz enz ook nog 8 x 50€ en 100€ aan olie filter koelvloeistof en wat het nog meer bijkomt.
Ik weet niet waar je woont,maar ik weet wel iemand die niet duur is en al tig Monza,s en Senators de motors heeft vervangen die het wel wil doen,gok ik,als je niet ver van Venray woont is het misschien wel een optie.
27 november 2010 om 13:29 #17765719Bedankt voor de info. Als ik het goed begrijp zou dit prima op gas moeten rijden, geen aanpassingen aan kleppen meer nodig dus.
De Monza gaat maandagmiddag naar GT/W in Oranje, hij heeft zo’n blok liggen (geen idee of het met v-snaar of mulitiem is) en gaat kijken wat er mogelijk is. Maar als ik het zo lees gaat dat wel goed komen allemaal :)
27 november 2010 om 14:06 #17765720zie het net voorbij komen, zal wel ongeveer kloppen, alleen de ombouw zal ook wel wat tijd gaan kosten, eerst maar eens kijken wat er met de 2.5 mis is ?
direct dom weg vervangen vind ik een beetje kort door de bocht, maar daar hebben we het nog wel over
Gert27 november 2010 om 15:25 #17765721Een maat van me had al even gekeken en denkt dat er door de backfire misschien problemen met de luchttoevoer zijn ontstaan. De vorige eigenaar had de bougies+rotor+verdeelkap al vervangen, kan ook zijn dat die niet goed aangesloten zijn.. dus ja misschien is het vrij simpel op te lossen allemaal.
Aan de andere kant heeft zo’n moderner blok ook wel zijn voordelen natuurlijk qua verbruik en vermogen, maargoed we kijken gewoon maandag wel even.
27 november 2010 om 16:09 #17765722Mmmmm voordelen kwa verbruik zijn der denk ik niet,als je het simpel wilt houden zal het alleen maar stijgen op benzine…
Als je der zeg maar een 30E met grote kleppen van maakt..
27 november 2010 om 17:32 #17765723origineel gepost door bananenbennie
Ik ben sinds 2 dagen de trotse eigenaar van een Monza A1 met 5 bak. Er zit nu een 2.5E in op LPG die erg beroerd loopt, waarschijnlijk veroorzaakt door backfire. Continue startproblemen en nauwelijks vermogen meer. Heb ook het idee dat ie niet meer op alle cylinders loopt. :hmmzKortom, hoog tijd voor een vers en pittiger blokje. Heb me laten vertellen dat de C30NE vrij makkelijk in te bouwen is. Misschien kan iemand me hier nog iets meer over vertellen, moeten de kleppen ivm de LPG nog gehard worden, wat moet er verder allemaal nog aangepast worden etc.
Ik vraag me ook af wat ik voor zoiets in totaal ongeveer betaal, dus voor een goed lopend blok + het laten inbouwen.
hey dit is een bekende wagen!
stond deze niet in Zwijdrecht te koop niet al te lang geleden?Ikzelf heb precies hetzelfde gedaan als dat jij wilt.
Alleen had ik er een 2.5 e met 3 bak automaat in.
Wat GSE zegt je kan eventueel een blokkie voor 400 kopen enkel dan zal je er wel eentje kopen die al 5 keer de aarde is rondgereden. ik zou zelf iets meer uitbesteden en een goed blok metminder kilometers erop kopen.ik zou het je in iedergeval aanraden om te doen zeker omdat jij ook al de 5 bak heb (is het een 240 of 265?).
Maakt trouwens met ombouwen niet uit welkebak het is enkel de 265 is een stuk sterker maar dat terzijde.Mijn 2.5 was ook op, geen power meer…werd er door een fiat panda uitgetrokken….stond ik best voor paal:swear
Nu heb ik een C30NE uit een Omega 3000 met 177 pk.
Dit in combinatie met een 265-getrag is het echt een wereld van verschil!!
Ook kwa kosten ben ik heel wat vooruit gegaan.
ik reed 1 op 4 nu haal ik 1 op 9,55 (pas uitgerekend) met normaal gebruik.Ik zou zeggen doen (als de financiele ruimte eris uiteraard!)
Veel succes met je Monza:thumbup:wors
Daar kan ook makkelijk gas opgezet worden.27 november 2010 om 18:13 #17765724Ik denk dat je voor 400€ zeker een goed blok hebt met rond de 2 ton derop..
Persoonlijk vind ik de redenatie lage km=goed blok niet waar,het is maar net hoe een blok word gebruikt en dan bedoel ik:
Korte stukken en niet warm worden van een motor zijn veel erger dat 100km rijden met een warm blok na mijn idee is 2x could starten en een paar meter rijden veeeeel slechter dan bv 100km met een warm blok draaien……….Voordat ik weer commentaar krijg:
In australie hebben de Holdens en Fords ook veel hogere km standen dan de auto,s hier en zijn ze vaak nog in goede staat,maar lange afstanden en een warm klimaat is veel beter als korte stukken bij lage temperaturen.28 november 2010 om 17:50 #17765725origineel gepost door charlois187
origineel gepost door bananenbennie
Ik ben sinds 2 dagen de trotse eigenaar van een Monza A1 met 5 bak. Er zit nu een 2.5E in op LPG die erg beroerd loopt, waarschijnlijk veroorzaakt door backfire. Continue startproblemen en nauwelijks vermogen meer. Heb ook het idee dat ie niet meer op alle cylinders loopt. :hmmzKortom, hoog tijd voor een vers en pittiger blokje. Heb me laten vertellen dat de C30NE vrij makkelijk in te bouwen is. Misschien kan iemand me hier nog iets meer over vertellen, moeten de kleppen ivm de LPG nog gehard worden, wat moet er verder allemaal nog aangepast worden etc.
Ik vraag me ook af wat ik voor zoiets in totaal ongeveer betaal, dus voor een goed lopend blok + het laten inbouwen.
hey dit is een bekende wagen!
stond deze niet in Zwijdrecht te koop niet al te lang geleden?Ikzelf heb precies hetzelfde gedaan als dat jij wilt.
Alleen had ik er een 2.5 e met 3 bak automaat in.
Wat GSE zegt je kan eventueel een blokkie voor 400 kopen enkel dan zal je er wel eentje kopen die al 5 keer de aarde is rondgereden. ik zou zelf iets meer uitbesteden en een goed blok metminder kilometers erop kopen.ik zou het je in iedergeval aanraden om te doen zeker omdat jij ook al de 5 bak heb (is het een 240 of 265?).
Maakt trouwens met ombouwen niet uit welkebak het is enkel de 265 is een stuk sterker maar dat terzijde.Mijn 2.5 was ook op, geen power meer…werd er door een fiat panda uitgetrokken….stond ik best voor paal:swear
Nu heb ik een C30NE uit een Omega 3000 met 177 pk.
Dit in combinatie met een 265-getrag is het echt een wereld van verschil!!
Ook kwa kosten ben ik heel wat vooruit gegaan.
ik reed 1 op 4 nu haal ik 1 op 9,55 (pas uitgerekend) met normaal gebruik.Ik zou zeggen doen (als de financiele ruimte eris uiteraard!)
Veel succes met je Monza:thumbup:wors
Daar kan ook makkelijk gas opgezet worden.Geen idee wat voor bak er nu onder zit (maar denk eigenlijk de 240), heb de auto hier nog niet staan, maar morgen weet ik vast meer. En inderdaad de Monza komt uit Zwijndrecht. Hij stond al een tijdje op Speurders maar ik vond het in eerste instantie een beetje te ver (275 km) om zomaar even te gaan kijken. Wel een vrij laag bod gedaan en ik kreeg meteen de reactie dat ik hem voor dat geld kon ophalen.
Dus afgelopen donderdag samen met een kameraad van me er heen gereden. Eerste indruk was meteen erg goed. De Monza zag er nog best netjes uit en had op een paar kleine plekjes na niet heel veel roest (voor zover we konden zien dan, het was al 8 uur ‘s avonds).
Grootste probleem eigenlijk was dat ie niet goed wilde starten. Het was steeds even lopen en meteen weer afslaan. Een proefritje maken was dus niet eens mogelijk. Voordeel was wel weer dat ik daardoor nog wat van de prijs kon af halen. Ik vond hem te mooi om te laten staan en gewoon de gok maar genomen dus :)
Vervolgens dat ding nog naar Groningen zien te krijgen… Met behulp van de ANWB kwamen we niet verder dan het eerste de beste tankstation in Zwijndrecht. Extreem veel witte rook uit de uitlaat. Van de 140 pk bleek misschien nog 40 pk over + enorme speling op het stuur waardoor normaal rechtdoor rijden ook nog eens onmogelijk was.. kortom het ging nog een lange rit terug worden!
Bij het tankstation wilde die weer niet starten. ANWB opnieuw laten komen. Er zat niet veel leven meer in en het was inmiddels 1 uur snachts. Ze waren er wat flauw van geloof ik en de Monza zou op de trailer richting het hoge noorden worden gezet! Dat was nou precies het antwoord waar we op zaten te wachten :cool:
Toen ie werd opgetakeld nog snel even een blik op de onderkant geworpen, zag er op het eerste gezicht niet heel beroerd uit. Heb het idee dat ie nog wel vrij hard is. Wel viel op dat het middenstuk van de uitlaat slecht was.
Paar fotoos:
28 november 2010 om 18:15 #17765726AnoniemLid sinds:
1 January 1970Welkom op het forum, bennie, peter777 of wie dan ook :hmmz :D
hopenlijk valt de motorschade nog mee,
en is deze 2.5 nog te herstellen, miss andere verdamper of….btw: op deze pagina staat een foto van je Monza ;)
28 november 2010 om 18:40 #17765727Peter777 is die kameraad van me die mee was ;)
was hem al tegengekomen ja, toen nog andere velgen en heel saai in 1 kleur :P
wat betreft het blokje, als het idd iets simpels blijkt te zijn wil ik het nog wel een kans geven, zo niet ga ik meteen voor de 3 liter, vind dat zo’n mooie auto dat ook wel een beetje verdiend
28 november 2010 om 18:50 #17765728AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door bananenbennie
Peter777 is die kameraad van me die mee was ;)was hem al tegengekomen ja, toen nog andere velgen en heel saai in 1 kleur :P
wat betreft het blokje, als het idd iets simpels blijkt te zijn wil ik het nog wel een kans geven, zo niet ga ik voor de 3 liter
das zeker niet saai, onderkant zwart :agent
en een swap naar een ander blokkie is nog te doen :thumbup
29 november 2010 om 11:57 #177657292.5E weg…trekt niks en zuipt richting de 3L,zou gelijk voor een goede C30NE gaan,dan heb je heel wat minder problemen in de toekomst:
Betere nokkenassen als de Monza/Senator blokken
Harder klepzittingen (sommige 30E hebben dit ook)
Grotere kleppenIedereen die van een 30E naar een C30NE is gegaan beleeft dit als positief,daarom zou ik gelijk een frisse goede motor op de kop tikken en inbouwen en geen aandacht meer aan die 25E besteden.
Vind die 25E verschrikkelijke blokken,heb der zelf 1 en een maat van me ook 1 in een Senator gehad en was beide niks kwa power en kwa verbruik waren ze erg dorstig ivm hun power,later hebben we die 25E vervangen bij mijn maat voor een 30E wat een geweldige vooruitgang was.
5 december 2010 om 14:10 #17765730origineel gepost door charlois187
ik zou zelf iets meer uitbesteden en een goed blok metminder kilometers erop kopen.Ik heb besloten inderdaad iets meer uit te geven en heb inmiddels een blok gevonden uit een B Senator met 215.000 op de teller. Was nog niet uitgebouwd dus ook even horen lopen. Als alles een beetje meezit kan ie er volgende week ingezet worden :thumbup :)
tot die tijd op zoek naar een zwart interieur, heb al mooie sky deurpanelen:
5 januari 2011 om 22:33 #17765731En, zit de “nieuwe” motor er al in ?
Ben erg benieuwd naar je bevindingen en wat het je nu uiteindelijk gekost heeft.
Ik zit er namelijk over te denken om met mijn 2.5 hetzelfde te doen. die lijkt ook aan het eind van zijn latiijn.
6 januari 2011 om 07:02 #17765732Altijd doen. Ik heb de overstap ook gewaagt. Van een frisse 3.0e met 3 gang automaat naar c30ne met motronic en gelijk ook de 4 gang automaat AW L71-03.
Dit verschil is al echt geweldig en voor iedereen met een 2.5 al zeker aan te raden.
Als je alleen de motor swap doet met behoud van de 3.0 j etronic is het makkelijk ombouwen en hoef je alleen het blok te wisselen. Denk dat je dan voor ca. 250 – 350 euro klaar bent. Wil je ook de motronic erop zetten, dan zul je ook de kabelboom erbij moeten hebben wat het zoeken naar een goed blok wat moeielijker en wat duurder maakt.
Ik heb een gokje gewaagd en een blok met kabelboom en automaat via e-bay gekocht in duitsland. Je moet dan vertrouwen op hetgeen wat ze aanbieden.
Als meer zekerheid wil over een goed blok dan zou ik een rijdende b senator kopen als donoreuto. Dan kun je in de senator rijden waardoor je precies weet hoe het blok loopt en heb je altijd de juiste onderdelen bij elkaar.6 januari 2011 om 09:33 #17765733Ik neem aan dat 250-350 euro is voor een blok met veel kms erop en zonder km historie?
Ik zelf was wel een stuk meer kwijt om mijn 2.5 + TH180 3-bak te “swappen” naar een C30NE met 177 pk + 265-Getrag.
Nou heb ik het ook laten doen (zelf niet handig genoeg) maar 350,– euro? Das wel heel weinig geld moet ik zeggen.
Ik heb dan wel een superblokkie met 80.000 kms en een zeer goede 265-getrag gekocht omdat ik 0,0 risico wilde lopen, maar hiervoor was ik wel een veelvoud van 350 euro kwijt.6 januari 2011 om 17:13 #17765734Ach het is niet zo dat een C30NE 500€ moet kosten wil ie goed zijn….Als je dit geloof moet je het zelf weten,het zijn toch ook oude blokken van 15-20 jaar waar weinig historie meer van is na te gaan,behalve de verkoop praat van de verkopers…
Als je nieuw wilt wat je zeker wilt,moet je gaan reviseren.Als je graag veel betaalt voor een laag km blok moet je het zelf weten,maar der zijn toch Sennie B,s te koop in DE voor de waarde van een rot ei met 2 ton op de klok die fatsoenlijk in orde zijn..
Goede compressie hebben en geen olie verbruiken.300/350€ Moet je wel een goede C30NE hebben na mijn idee:
En als je het OHF in de gaten houd kom je ze ook goedkoper tegen…
En of zo,n ding nu 80 of 200.000km heeft gelopen is maar net de vraag hoe heeft/hebben de bestuurders ze behandeld…
Liever een blok met 2 ton die fatsoenlijk warm is gereden en fatsoenlijk de olie is vervangen dan een blok met 50.000 waar maar koud mee gestampt is,en als je de verkopers vraagt:
Is der toch altijd rustig mee gereden enz enz..Bla bla6 januari 2011 om 19:18 #17765735Een gebruikt blok blijft altijd een gok. Dan gok ik liever met wat minder geld, en koop van het overige een paar kratjes bier.
Als je zelf niet handig bent is het wel beter om ombouwen te laten doen, dan heb je nog enige vorm van garantie waarop je kan terugvallen.
7 januari 2011 om 08:39 #17765736[rquote=1834418&tid=137736&author=ckad]Een gebruikt blok blijft altijd een gok. Dan gok ik liever met wat minder geld, en koop van het overige een paar kratjes bier.
Als je zelf niet handig bent is het wel beter om ombouwen te laten doen, dan heb je nog enige vorm van garantie waarop je kan terugvallen.[/rquote]
Voor mij was het geen gok, maar zekerheid.
Romijn (Bettus accu) heeft alles geleverd en uitgevoerd voor mij…MET garantie. Dus ik heb met wat meer geld op zeker gespeeld.
Als je handig genoeg bent om een blok in en uit te bouwen dan snap ik het wel om de gok te wagen aangezien je zelf dan lekker kan blijven knutselen. Ik heb er echter te weinig kennis voor om en blok in en uit te bouwen en alles wat daarbij komt kijken.
Hiervoor heb ik alles laten doen bij Romijn…kost wat, maar dan heb je ook wat (en zekerheid).Ik wil niemand tegen het been schoppen, maar mijn mening is als je het doet, doe het dan gelijk goed en ga niet lopen besparen.:P
7 januari 2011 om 09:53 #17765737[rquote=1834829&tid=137736&author=charlois187][rquote=1834418&tid=137736&author=ckad]Een gebruikt blok blijft altijd een gok. Dan gok ik liever met wat minder geld, en koop van het overige een paar kratjes bier.
Als je zelf niet handig bent is het wel beter om ombouwen te laten doen, dan heb je nog enige vorm van garantie waarop je kan terugvallen.[/rquote]
Voor mij was het geen gok, maar zekerheid.
Romijn (Bettus accu) heeft alles geleverd en uitgevoerd voor mij…MET garantie. Dus ik heb met wat meer geld op zeker gespeeld.
Als je handig genoeg bent om een blok in en uit te bouwen dan snap ik het wel om de gok te wagen aangezien je zelf dan lekker kan blijven knutselen. Ik heb er echter te weinig kennis voor om en blok in en uit te bouwen en alles wat daarbij komt kijken.
Hiervoor heb ik alles laten doen bij Romijn…kost wat, maar dan heb je ook wat (en zekerheid).Ik wil niemand tegen het been schoppen, maar mijn mening is als je het doet, doe het dan gelijk goed en ga niet lopen besparen.:P[/rquote]
en jou blok was ook gereviseerd.
7 januari 2011 om 10:34 #17765738AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik vond en nog steeds is het spannend om een gok te wagen.
Bijv met de aankoop van mn 24V bolide, mooie wagen,
hoopjes schade, met lekke en gladde banden.
Motorisch was het nog een vraagteken, wist toen nog niet veel van deze wagen.
Kregen dat blok eerst niet aan het lopen, hmmm,
echt lang stil gestaan, tank stond letterlijk droog,
maar hebben toch de gok genomen en gekocht.Had bij aankoop half om half wel een reparatie of een ander blok ingecalculeerd,
maar dat was, achteraf gezien totaal niet aan de orde.Tot op heden was en is het een gelukstreffer :wub
=================================
Een gok nemen met een [ander] blok heb je altijd, gereviseerd of niet :wors
De garantie die je afdwingt of erbij krijgt,
dat maakt het grote verschil, maar uiteindelijk ook de prijs ;)7 januari 2011 om 11:31 #17765739Als je een blok koopt en je hoort het lopen….
Dan weet je al wat je hebt,loopt ie netjs op 6 en pakt ie goed op dan durf ik wel een blok te kopen,al heeft het 3 ton op de klok,die CIH blokken zijn kwa cilinders en zuigers goed,mijn A1 die ik dagelijks mishandel en dagelijks de kickdown naar onderden druk met 5000+ toeren,ziet der van binnen nog als nieuw uit:
hoon groeven nog in de cilinders olieverbruik is niks..Daarom die drukte over veel km is onzin,en dat je een blok perse 500€ moet kosten wil het goed zijn..is onzin.
Als je bij de firma Romijn koopt weet je zeker dat je goed spul hebt en dat als der iets niet goed is dat je altijd tot een oplossing kunt kopen.
Maar dat een blok van bv 250€ schrot is durf ik niet hard op te zeggen.
Die C30NE in mijn A2 Monza ligt der al vanaf 97 in en is olievrij en heeft ongetwijfelt meer als 2 ton gelopen,de auto stond nl op 412.000km en toen was de km teller kapot,dus zal nog wel wat meer zijn…Ik kan een 50 cent munt op zijn kant op de klepdeksel zetten met lopend blok..
Hier mijn A1 blok die ik dagelijks mishandel met onderblok uit 84 olievrij en met gereviseerde C30NE kop:
http://www.youtube.com/watch?v=YMlWGNE3HG8Dat blok is tot heden op vandaag gewoon goed met km stand heel zeker 200.000+ en als ie deruit is en plaats maakt voor de V8 die 330.00km heeft gemaakt die op 8.000km 0.0 olie had verbruikt,dan gaat dat blok de verkoop in en die CIH 6 hoeft geen 300€ te kosten…Daarom is maar net wat je wilt,km stand maakt me geen ruk uit,enkel hoe is de olie verwisseling geweest en hoe word ie warm gereden,als een blok warm is kun je der veel mee doen kwa mishandeling voordat je um kapot hebt…
8 januari 2011 om 23:59 #17765740[rquote=1833596&tid=137736&author=Tuupke]En, zit de “nieuwe” motor er al in ?
Ben erg benieuwd naar je bevindingen en wat het je nu uiteindelijk gekost heeft.
Ik zit er namelijk over te denken om met mijn 2.5 hetzelfde te doen. die lijkt ook aan het eind van zijn latiijn.
[/rquote]Ik heb voor de c30ne 450 euro betaald. Komt uit een rijdende b senator met 215.000 op de teller en ligt klaar om erin gelepeld te worden. gt/w zou het in eerste instantie doen maar kon geen prijsindicatie geven dus dat ging niet door.
Ik heb inmiddels eigen werkplaats gekregen en ga er dus lekker zelf mee aan de slag. Maar er gaan eerst nog wat andere dingen gebeuren: draagarm achter vervangen want die is helemaal krom :hmmz en en ook schokbrekers/veren/uitlaat zijn nodig aan vervanging toe.
Het 2.5 blok liep trouwens na een paar kleine aanpassingen weer als een zonnetje, alleen nieuwe bougies + luchtfilter en gas even goed afgesteld :D
9 januari 2011 om 15:57 #17765741Zo,n 2500 is niks…
Blok opzich is wel goed,alleen in een Monza is het te licht om wat lol mee te hebben ook het verbruik is aan de hoge kant,beter een C30NE erin met motronic dat is zuiniger of gelijk aan de 2500 en veel sterker,en alle kinder ziektes zijn uit de blokken:
harde kleppen
betere nokkenassenSnel die C30NE derin is mijn advies..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.