Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › Vraag over koppeling op een F17W419
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 september 2011 om 15:51 #17241203
Twee newbee vragen:
1)
Ik heb mijn versnellingsbakcassette er uit liggen, en wil hem terug plaatsen, maar vraag me af wat er gebeurd als ik de oude afdichtring laat zitten tussen het versnellingsbak deel (met transmissie olie) en het koppelingsdeel. Loopt de koppeling vol met olie als er een lek is? Gaat de zaak dan vreselijk slippen en ben ik dan aan een “grote schoonmaak” toe?2)
Vraag me trouwens nog iets af: Zit er een pakking tussen koppelingsdeel van mijn versnellingsbak en de motor? Of is dat metaal op metaal? Voordat ik ga hobbyen wilde ik een reserve pakking op voorraad nemen, maar kan nergens iets vinden. Zit er wel een tussen?Rinus
7 september 2011 om 15:57 #17916386Tussen je bak en je blok zit geen pakking. Het is gewoon metaal op metaal (bij mij tenminste, X18XE1, weet niet zoveel van andere motoren).
Als ik jou was zou ik de oude keerring gewoon vervangen. Het kost niet zoveel, maar bespaart je een hoop moeite in het geval van lekkage.
Ik heb na mijn motorrevisie van de Brezan tot twee keer toe het verkeerde druklager gekregen. Dat sprong dus toen ik ‘m wilde ontluchten omdat de hydraulische druk te groot werd voor het ding.
Het liep bij mij toen tussen de bak en het blok door, precies in een bak die er toevallig nog onder stond. Het is dus niet zo dat die ruimte tussen je blok en bak, waar ook je vliegwiel is geplaatst, helemaal volloopt ofzo, het lekt gewoon weg.Ik heb toen uiteindelijk wel het juiste druklager gekregen en daarna nooit last gehad van extra slip of stank van de koppeling. Was natuurlijk wel rem-/koppelingsvloeistof waar het omging, geen transmissie-olie.
Hoop dat je hiermee een beetje geholpen bent.
7 september 2011 om 16:17 #17916387Dank je wel….dat maakt al heel wat duidelijk
Toch ben ik nu nieuwschierig wat er gebeurd als het transmissie olie gaat lekken in de koppeling. Gaat dat rond spetteren (ook al loopt het niet vol) en geeft dat een grote slippende zooi?
Iemand ervaring?
Voorlopig ga ik alvast maar een afdichtring kopen
Rinus
7 september 2011 om 22:25 #17916388tussen cassette huis en belhouse (koppelingshuis) moet wel een dichting, zo ook dient de keerring vervangen te worden van de price-as.
je kan ook mixen volgens mij???
tandwielen van de WR bak op de diff van de CR bak, krijg je helemaal lange gangen…
Willem
8 september 2011 om 05:26 #17916389Hey, hebben we het over dezelfde plek? Waar je blok aan je bak gebout zit?
Daar zit bij mij geen dichting, de remvloeistof uit het kapotte druklager droop er dan ook gewoon tussenuit. Er zat ook geen pakking voor de motorrevisie, terwijl het blok of de bak er nog nooit uit was geweest. Er was ook geen pakking te krijgen, niet bij Brezan, ook niet bij de Opel-dealer, voor die plek voor een X18XE1…..Moet wel zeggen, ik heb uiteindelijk (ik zit net foto’s van de revisie te bekijken) wel een randje vloeibare kit over het koppelingshuis gelegd voordat we het blok weer aan de bak hebben bevestigd. Dus het is wel afgedicht bij mij (nadat we zeker wisten dat we het juiste druklager hadden meegekregen.
8 september 2011 om 09:54 #17916390gaat om het terug plaatsen van de cassette, ik denk dus dat Rinus de dischitngen daarvanbedoeld.
de bak splits je door het belhouse van het tandwielhuis te scheiden…
willem
8 september 2011 om 11:13 #17916391Okay, we hadden het dus niet over dezelfde plek.
Ben benieuwd welke plek Rinus bedoeld, hij vraagt in het eerste gedeelte ‘het koppelingsgedeelte tussen bak en motor’. Daar zit dus geen dichting.
8 september 2011 om 11:53 #17916392Klopt, tenzij hij de Keerring van de priceas bedoeld..
maarinderdaad als je het zo gaat bekijken zou je het op 2 delen apart moet uitleggen:
Deel1: tandwielhuis tegen Koppelingshuis
– deze moet wel met een juiste dichting (meestal vloeibare pakking) tegen elkaar gemaakt worden.
– bij deze moet je opletten of de keerring van de price as naar koppelingshuis nog lekvrij is, of anders vervangenDeel2: koppelings huis tegen de motor
– bij deze komen geen smeermiddelen kijken.
– als de keerring van deprice-as lekt kan de olie die dan het koppeling vettig maken en doen gaan slippen
– ook het hydraulisch druklager kan na montage voor problemen zorgen, zeker als ze al oud is, als deze lekt kan de koppeling gaan slippen.
– Bij verkeerd ontluchten kunnen er problemen ontstaan als druklager dat ploft, en dan kun je vooralsnog de koppelingsplaat weg gooien
– Controleer ook het leidingkje van buitenzijde bak naar druklager op beschadigingen, door deze kon ik mijn bak weer loshalen/Willem
8 september 2011 om 14:39 #17916393Willem
Dat is een mooie samenvatting. We begrijpen elkaar. Alles wat ik al dacht wordt door jou bevestigd :thumb
Deze newbee heeft dit jaar al heel wat bijgeleerd :)….en vandaag ook weer wat :)
Hartelijk dank allemaal
Groeten Rinus
8 september 2011 om 16:09 #17916394Ja, je leert iedere dag op het forum ;)
Om verwarring in een topic te voorkomen, kun je beter zo precies mogelijk omschrijven wat je probleem is. Willem en ik hadden dus beiden gelijk, want we hadden het over een andere plek. Willem heeft het inderdaad mooi samengevat zo, maar er had ook verwarring kunnen ontstaan.
9 september 2011 om 21:33 #17916395Cassettes met Diffs wisselen gaat niet zomaar, dus dat houd over…
willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.