Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Vraag over km-stand….
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 augustus 2012 om 16:13 #17251463
een misschien wat domme vrouwelijke vraag (bij deze alvast sorry :angel )
maar hoeveel kilometer kan een Zafira nu lopen. Haalt hij gemakkelijk 2 ton of nog wel meer of???
Ik heb zelf altijd het idee dat je een auto op tijd moet inwisselen, want bij meer dan een ton km gaat de auto vast tegen spurteren…..of is dat een btje negatief gedacht van mij :hmmz16 augustus 2012 om 16:20 #18057033Hangt voornamelijk af van het onderhoud. Elke auto (ongeacht merk) zou op z´n minst 5 ton moeten KUNNEN halen. Diesel blokken vaak met gemak 7 ton. Of je dat ook wilt is een tweede natuurlijk. Vaak onstaat de eerste echte slijtage rond de 150.000-200.000 km.
Maar met regelmatig onderhoud voorkom je een hoop onnodige onkosten. Hoe dan ook blijft het een auto en kan er altijd wat stuk gaan natuurlijk.16 augustus 2012 om 16:27 #18057034Niet alleen onderhoud maar ook hoe je een auto rijdt.
Een met beleid warm gereden motor zal langer goed rond gaan dan een motor die bij winterse temperaturen vol moet draaien vanuit een koude start.16 augustus 2012 om 22:02 #18057035Ik ken genoeg mensen die ruim boven de 2 ton hebben gereden zonder enige probleem. Het is inderdaad erg belangrijk om goed en op tijd onderhoud uit te voeren. En netjes met de auto omgaan. Rustig warm rijden enzo. En natuurlijk ook een beetje geluk hebben.
Ik heb liever een auto met dik 2ton aan snelweg km’s dan een auto met 100.000KM die alleen maar stadsverkeerd heeft gehad. Daar heb je vaak veel meer problemen mee qua onderhoud ivm korte stukjes en de motor niet lekker om bedrijft temperatuur kan komen.
18 augustus 2012 om 16:24 #18057037Mijn 1.6 zaffie uit 99 heeft nu 210.000 op de teller, en heb nog nergens problemen mee
Hij start wat slecht, en we kunnen het niet vinden (vanaf het begin al) maar voor de rest still going strong
Wel de gebruikelijke slijtage dingetjes, remmen/remschijven, spoorstangkogels e.d.18 augustus 2012 om 19:32 #18057036Mijn Zaffi nu over de 191000, nu ga ik ook door naar de 2 ton en dit alles met alleen normaal onderhoud (banden/remmen/olie/distributie/uitlaat)
Wat hiervoor al wordt gezegd: tijdig onderhoud en netjes met je auto omgaan dan kun je heel lang met een auto doen.19 augustus 2012 om 10:07 #18057038@Fred.K wrote:
Mijn 1.6 zaffie uit 99 heeft nu 210.000 op de teller, en heb nog nergens problemen mee
Hij start wat slecht, en we kunnen het niet vinden (vanaf het begin al) maar voor de rest still going strong
Wel de gebruikelijke slijtage dingetjes, remmen/remschijven, spoorstangkogels e.d.slecht starten: Controleer of laat controleren: Wegvallen van de Benzinedruk na uitzetten van de motor…
Kan namelijk zijn dat de benzinedrukregelaar niet helemaal lekker meer is, en dan valt de Raildruk weg, dan moet je eerst druk starten voordat hij aanslaat.
Willem
20 augustus 2012 om 17:04 #18057039Bedankt voor de tip Wim-V6, hadden we al gedaan, dat was het helaas niet
26 augustus 2012 om 18:25 #18057040De Gotthard pas was een leuke test dit jaar. Deze Zomer ben ik door de 200.000 gegaan zonder grote problemen, en hoop de 300.000 te gaan halen, maar dat gaat niet vanzelf!
Als ik geen hobbyist was, en voor alles naar de garage moest had ik het bij 180.000km al opgegeven.
Er is nog geen spatje roest te zien, en daarom hoop ik met investeren in onderdelen en veel hobby-tijd de 300.000 te gaan halen. Sinds de wagen 160.000km op de teller heeft doe ik nu alle onderhoud zelf.
Bij APK is en bij 160.000 km dat een stuurkogel grote speling had, en bij 180.000km is vastgesteld dat er een fusee pen kleine speling had. Die twee dingen heb ik vervangen, en waren het begin van mijn hobby. Ik durf nu alles aan, want veel is er niet om te verspillen! De inruilwaarde is niet erg hoog meer (Zafira-A F75 1.8 uit 2002). Bovendien hebben een Fordje Ka er bij, wat altijd handig als je in de problemen zit! Zonder tweede wagentje zou ik ook al lang het bijltje er bij neergegooid hebben.
In de laatste 2 jaar heb ik een paar problemen gehad, maar vooral heb ik ook veel uit voorzorg gedaan:
Alle remschijven, alle remblokken, distributieriem, waterpomp, aandrijfriempje, alle uitlaat delen plus lambda sensor (die het begaf 1 week na over zetten op de nieuwe uitlaat), MAS sensor (wegens licht stotteren en foutmelding), temperatuur sensor (wegens lek), ontstekings unit (wegens uitval van 1 cylinder), bougies, nieuwe remvloeistof, reinigingsmiddel en daarna nieuw koelwater, reinigingsmiddel en daarna nieuwe olie, koppelingsplaat, koppelingsaandruklager, nieuwe transmissie olie, alle keerringen vervangen waar transmissie olie of motor olie afgedicht hoort te worden, toen 1 fusee pen kapot was heb ik er maar gelijk 2 vervangen, toen 1 stuurkogel defect was heb ik er maar gelijk twee vervangen, toen 1 voorlager begon te brommen in de bochten heb ik ze maar gelijk alle twee vervangen.
Als ik geen hobbyist was, die meent de 300.000km te kunnen halen, had ik de auto al de deur uit gedaan omdat onderhoudskosten onevenredig hoog zouden zijn geworden. Het is omdat ik geen roest zie dat ik de moed er in houd om preventief onderhoud te doen.
Nu zijn de remleidingen aan de beurt. Diverse delen hebben corrosie. Ik hoop dat ik daarna in top conditie ben. Die motor loopt als een trein!!!!
Rijgedrag: Voornamelijk stadsritjes, en 1 maal per jaar de alpen over, met caravan er achter. 20.000 km per jaar.
Groeten Rinus
27 augustus 2012 om 15:14 #18057041bij normaal onderhoud en normaal rijden moet 3 ton geen punt wezen.
Ik kocht ooit een Astra G 1.6 uit 99 met 224.000 km op LPG,om km´s mee te maken )ongeveer 35000 per jaar’ en iedereen verklaarde me voor compleet gestoord,ik moest maar een wegenwacht lid worden, was ik sowieso al, en een gereedschapskist en veel onderdelen in de koffer zetten en dat soort ongein. Uiteindelijk de auto na 3 jaar met 322000 km verkocht,puur omdat ik wat anders wilde. Ik heb er geen enkel probleem mee gehad,sterker nog,met geen enkele auto heb ik zo weinig problemen gehad.
Ook eens een Calibra gehad met 228.000 km,die heb ik ook zonder gekke dingen naar de 298.000 gereden.
DE topper was mn Vectra,was een C16NZ uit 1994,ik kocht m met 215.000 km,ik heb m met 248000 aan een kennis verkocht die ermee ging koerieren,uiteindelijk bij 468.000 km heeft ie m verkocht,buiten normaal onderhoud alleen de versnellingsbak een keer gewisseld omdat de lagers rot waren. Kortom Km´s zeggen niet veel,de manier hoe je ermee omgaat destemeer.
Dus als je zuinig bent op je zafira en je onderhoudt m goed,dan kan je er nog jaren mee vooruit.27 augustus 2012 om 15:20 #18057042mijn omega mv6 3.0 v6 heeft al 340 duizend gelopen
en moet nu voor de keuren de draagarm rubbers vervangen
dus met een beetje normaal onderhoud kun je best lang door rijden27 augustus 2012 om 15:34 #18057043km standen zegt allemaal net niks…
Over 4weken bereik ik het half miljoen! Ik lach al die nieuw rijders vies hard uit :thumb
Of je geeft gemiddeld 500,- tot 1000,- per jaar uit aan onder houd met 0,0 afschrijving… of je verliest 2000,- euro per jaar in nieuwprijs, exclusief onderhouds kosten?
Toevallig heb ik de laatste 4weken 500,- uit geven ( nieuwe bak, 3 motorsteunen, voorstuk uitlaat, kmkabel, stabilisatorstang, verse apk).
Daar voor heel weinig ondehoudkosten gehad in die 145.000km dat ik er al mee rij.30 augustus 2012 om 20:43 #18057044ff op autoweek kijken bij reviews.. daar zie ik zafira van 2000 staan 2.0 diesel met 381.000 km op de teller..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.