Forumindex › Forums › Overige › Opel algemeen › Vraag over Iron Cross
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 december 2011 om 04:43 #17240076
Ik kom weleens auto’s tegen met Iron Cross op de auto of erin,of als een sieraad,
Na zoeken op google snap ik nog niet 100% helemaal??
Het is logo voor gewoon alle auto’s die zowat getuned zijn? Of is het discriminerend logo? Is het een eigen logo dat het betekent voor auto’s?
Wou graag positieve en negatieve punten weten, alle informatie welkom!
Dat logo spreekt mij aan dat die als symbool gebruikt word voor auto’s.
(voordat ik ze ga gebruiken voor mijn coupe moet ik toch wel vanaf weten :agent )
23 december 2011 om 07:08 #17905034Denk dat het een beetje aan ligt waar je woont.
Meeste mensen associeren dit teken met duitsland tijdens de 2e wereld oorlog.
Dat is ook de rede dat dit symbool, na de oorlog in 1945,
werd afgeschaft als onderschedingsteken in het duitse leger.Als je het zichtbaar zou gebruiken in de randsteden,
dan denk ik niet dat er veel van je wagen over blijft.Ook al bestaat het teken zelf al meer dan duizend jaar:
Het achtpuntige Kruis van Malta of Maltezer Kruis heeft vier armen,
die zeer smal zijn op het snijpunt en breed op de uiteinden en uitlopen in twee punten.
Het kruis is afgeleid van het christelijke kruissymbool en werd in de 11e eeuw voor het eerst gebruikt door de kruisridders
die behoorden tot de Soevereine Militaire Orde van Sint Jan van Jeruzalem en Malta.
Deze ridders werden ook wel Johannieters, Maltezer Orde of Orde van Malta genoemd.
Het is een Rooms-katholieke ridderorde.
In de Souvereine Militaire Orde van Sint Jan van Jeruzalem en Malta en
de protestantse Johanniterorde is dit kruis nog steeds het ridderkruis
en het herkenningsteken van deze ridderorden.
Ook honderden andere ridderorden en onderscheidingen gebruiken deze vorm ,
met kleine afwijkingen of in andere kleuren, als ridderkruis.Het Maltezer Kruis komt ook voor in het hugenotenkruis dat in 1688 werd ontworpen als protestants kruis en daarmee de tegenhanger was van het door de protestanten zo gehate katholieke symbool.
23 december 2011 om 07:26 #17905035Het eerste deel van Inayat klopt helemaal, het is vooral bekend sinds WO II en veel mensen associëren het Iron Cross met bendes zoals de Hells Angels enzo, maar dat is eigenlijk onterecht. Het tweede deel weet ik niet of het klopt, ik dacht altijd dat het Iron Cross uit de 14e eeuw kwam. Het is door een Duitse koning ontworpen. Het heeft verschillende vormen gehad, tot de vorm die we nu kennen. Als je er meer over de geschiedenis wilt lezen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/IJzeren_Kruis_(Duitsland)Ja, helaas gebruiken veel mensen het Iron Cross puur om op te vallen, zonder te weten waar het voor staat. Zo kwam ik laatst een Chrysler 300C tegen met uitlaten in Iron Cross vorm, stickers op de zijkant, enz.
Toen ik die vent eens vroeg waarom hij dat gedaan had, zei hij dat “al zijn vrienden dat ook hadden”.Wat ook een erg bekend logo in de autowereld is, zijn Mooneyes:
Dit is bekend geworden door onder andere John Cooper (van de Mini’s) in de tijd dat hij nog aan motorraces deed. Hij had deze oogjes destijds altijd op z’n helm zitten. Later hebben een aantal coureurs dat overgenomen.
En het Von Dutch logo is ook erg bekend:
Von Dutch is de bijnaam van Kenneth Howard, een Amerikaanse kunstenaar die bekend stond om zijn racistische en fascistische uitspraken. Hij was één van de eersten die machines en kunst liet samen gaan. Hij kreeg zijn bijnaam van zijn familie, vanwege het gezegde ‘stubborn as a dutch’ (koppig als een Nederlander). Hij werd geboren in een vrij kunstzinnige familie, zo was zijn vader een grafisch artiest. In zijn tienerjaren was Von Dutch een atleet die de bijnaam “Snelste man van LA” had. In de jaren ’50 begon hij de verloren kunst van het pinstripen ter hand te nemen om auto’s te versieren. Hij startte daarmee een beweging die hij zelf niet in de hand had en maar moeilijk kon accepteren. Hij heeft ook auto’s in films geschilderd, zoals in ‘Le Mans’, ‘Bullit’ en ‘The Great Escape’.
Wat voor Coupé heb je eigenlijk, een C-Dett?
23 december 2011 om 09:52 #17905036Heb zelf een iron cross om me nek hangen aan een ketting… en ik heb op de vec onderaan het raam int hoekje een klein iron cross. Niet dat ik iets heb met de tweede wereld oorlog heb te maken.
hier door ben ik aan dit mijn kruis gekomen.West coast choppers,
het Malteser kruis wordt inderdaad ook soms zo voorgesteld als het customisers kruis.
.
orange county choppers heeft dat kruis ook in hun logo staan.en het iron cross wordt gedragen door al wie aan “customising” doet van wagens, choppers e.d.
stock wagens rijden en een iron cross dragen.ondertussen blijkt ook de oorsprong in de chopperwereld te liggen bij de Hell’s angels welke in de beginjaren dit teken ook gebruikten, zeker gezien de meesten hun militaire herkomst…
ik heb dan ondertussen ook m’n bedenkingen bij sommige wagens waarop ik dit reeds zag, ik zie een ander uitlaat en velgen op een stock auto nl niet als customizing, daarvoor moet je toch al iets verder gaan?
en de eigenlijke betekenis die lang terug gaat voor de tijd van nonkel dolf is gewoon en teken van helden, moed en leiderschap.
Ik zie het vaak in de rock and rollscene op auto`s en t shirts …
voorbeeld
En mensen maken ook t-shirts hier mee terwijl ze denk ik de betekenis niet weten!
23 december 2011 om 11:26 #17905037T kruis stamt al uit de middeleeuwen, heeft verder niets te maken met rasistisch gedoe.
tijden terug nog een kwaaie vrouw bij een camaro gehad met ss logo’s….
hoop gezeik over de tweede wereld oorlog aangehoord, terwijl het logo voor SUPERSPORT staat… :jerry
23 december 2011 om 11:36 #17905038Ja, dat soort dingen zie je wel vaker op youtubefilmpjes, dat mensen denken dat je met SS iets met die Duitse mafkezen bedoeld. En bij de Dukes of Hazzard, met die Confederatie-vlag op hun dak, daar is ook wel eens gezeur over als je zo’n replica tegenkomt op straat, zou ook racistisch zijn…
23 december 2011 om 12:51 #17905033ss ligt puur in europa erg gevoelig en dan voornamelijk in nederland. In GB vinden ze het al wat minder interessant en in japan en amerika word het gewoon gebruikt (ss voor supersport of door sony in serienummer van apparatuur, dat is hier uit den boze)
WBt het ijzeren kruis: Een oud teken of niet, het is wel zwaarder belast. Een swastika is tenslotte ook al een erg oud teken maar dat zet je ook niet op je auto.
Ik heb geen moeite met het tonen van een ijzeren kruis maar ik kan me voorstellen dat ouderen dat teken wel met Nazi-Duitsland associëren. Het was gewoon een mooie onderscheiding zoals wij de willems orde hebben, hij is helaas verneukt door een verkeerd figuur.23 december 2011 om 13:10 #17905039En daarom wordt in Europa meestal RS (RennSport of Rally Sport, afhankelijk van het merk) gebruikt door o.a. Audi, Porsche, Renault en Ford, terwijl de andere Europese merken andere afkortingen gebruiken, M, AMG, OPC, enz.
SS wordt alleen door Chevrolet (onder andere op de Camaro en El Camino) gebruikt, andere Amerikaanse merken gebruiken ook andere afkortingen, zoals V-(Cadillac) en SRT (gebruikt door o.a. Dodge, Jeep, Chrysler, het staat voor Street and Racing Technology).Persoonlijk heb ik ook niet zo’n moeite met het Iron Cross, mits je weet wat het betekent en je het ook bewust op je auto plaatst, en niet om “erbij te horen” of iets dergelijks.
23 december 2011 om 13:21 #17905040het iron cross wordt tot op heden nog gebruikt door het duitse leger.
ik heb er ook een oorbel van en had op mijn groen vectra recht boven op het voorraam ook 1, deze is besteld bij de mercedes-bens dealer.
heeft niks met nazi,s te maken
23 december 2011 om 13:27 #17905041@teungts,
Heb jij het hierboven wel gelezen?
Het Iron Cross is net als de swastika door de Nazi’s “misbruikt”, het heeft er dus wel degelijk mee te maken. De (meeste) hedendaagse gebruikers van het Iron Cross en de herkomst ervan hebben niets met Nazi’s te maken, als je dat bedoelt, heb je gelijk.
Maar er zijn (helaas) ook nog steeds Neo-Nazi’s en die gebruiken het Iron Cross ook nog steeds als een soort onderscheiding, waardoor het gebruik van de Iron Cross nog steeds een beladen onderwerp is.23 december 2011 om 13:52 #17905042Het heeft inderdaad wel degelijk veel met nazi’s te maken, ook al is het kruis misbruikt het is nog steeds een symbool voor die tijd.
Wat je ermee doet moet je allemaal zelf weten maar wat de zanger van motorhead hier draagt heeft volgens jou dus niks met nazi’s te maken? (Gelukkig wel in de gecensureerde ’57 versie). Ik zou hier toch niet mee gaan rondlopen, maar dat is mijn visie.
23 december 2011 om 14:23 #17905043Tegenwoordig is alles vort rasicitsch.
Ik vind gewoon je moet kunnen doen wat zelf je wilt, maakt niet uit of je er de betekenis van weet of niet, als je het zelf maar mooi vind. (en niet doet omdat andere het hebben of erbij te horen)
Als je een tribal mooi vind en die zet je een op je achterruit, word toch ook niet gevraagt om de betekenis.
Niet dat ik apparte stickers, kettingen of tattoo’s ofzo heb (helemaal geen zelfs), maar ik vind dat de mensen tegewoordig veelste vlug overal wat achter zoeken om je maar voor iets uit te kunnen maken. (zelfs zwarte piet en negerzoenen)
23 december 2011 om 14:43 #17905044Wat een lelijkerd :P
Ik zou hier zelf ook niet graag mee over straat gaan. Denk ook niet dat ik de baan die ik nu heb, gekregen had met zo’n ketting of kruis op m’n auto…
Moet zeggen dat ik het op een oude (Amerikaanse) wagen nog wel eens vind passen , maar als je dit op een moderne auto plakt, vind ik het een beetje raar en ik denk dat ik dan ook wat zou gaan twijfelen over de gedachten van de eigenaar (overigens niet lullig bedoeld richting teungts)23 december 2011 om 15:22 #17905045dat gedoe om die tekens is onzin
als jij dat mooi vind moet je dat op je auto zetten het is immers jouw auto
en als andere daar iets anders van vinden moet je daar schijt aan hebben
jij moet t mooi vinden niet anderen23 december 2011 om 15:45 #17905046Ben ik met je eens, maar ik vind wel dat je als persoon zelf na mag denken over de betekenis van een dergelijk symbool. Beetje egoïstisch als ik een hakenkruis op mij dak plak omdat ik het mooi vind en schijt heb aan mij 90 jarige buurman niet? (buiten dat het verboden is)
23 december 2011 om 16:30 #17905047Hakenkruis of de Sanskriet benaming Swaztika, betekend letterlijk “whirling cross”
Moet je een zien als een kruis die met hoge snelheid rond draait, krijg je een beetje zo een beeld.
Teken zelf bestaat al meer dan 5000 jaar en in India en omstreken word het nog steeds gebruikt.
Mede omdat de nazi’s daar niet zo aanwezig waren als in europa.Zelfde verhaal met het ijzeren kruis.
Beide zijn door een man met een klein snorretje (en ik bedoel geen Charlie Chaplin) gebruikt in de jaren 30 en 40.
En geven nu een toch wel negatief beeld en dan rijst de vraag of de persoon die ermee rond rijd misschien wel racistisch is.
Zoals ik al eerder zei, ligt er aan waar je woont en met wie je omgaat. En hoe ze erover denken.
Je wilt niet dat iemand je wagen sloopt, alleen maar omdat ie denkt met een racist te maken te hebben,
Of zoals RISL eerder zei, je gebruikt het om er bij te horen…23 december 2011 om 16:38 #17905048waarom gebruikt het duitse leger ze nog dan. en ik weet wel degelijk wat het inhoud. ik ben er ook nooit op aangesproken niet waarom ik een iron cross op het voorraam had. alleen wat voor kruis dat het was.
23 december 2011 om 23:19 #17905049Dat is nogal wat informatie! Maar heel erg fijn! zo kom ik ook weer paar stappen vooruit.
De reden dat ik wil weten is dat ik hem eigenlijk op middenconsole boven wilde laten airbushen met die logo en rood van te maken. en nog iets erin. misschien opel logootje of zo. dat ben ik nog even aan het uit vogelen. (moet toch iets unieks zijn)
Iron Cross stamt dus helemaal niks van Nazi af? het hoort er niet bij? Hij is gewoon zeg maar gebruikt omdat ze ‘mooi’ vonden laten we zeggen? Als het zo is dan hoef ik helemaal niet bang te zijn als mensen op mij afreageren van Neon Nazi gek?.. (ben zelf Doof dus dat zoiets wil ik al helemaal niet, ieder zijn mening hoe ze over Nazi denken en die Swastika mogen ze zelf weten. zolang zij mij maar respecteren;-))Nog een vraag. wat is SS-logo? als ik lees komt dat van amerikaanse auto af maar is het soort Iron Cross logo of wat voor verhaal zit erachter?
Inayat, ik woon in Deurne in brabant. in hier in omgeving word wel eens auto gezien met die logo en sommige mensen dragen ze ook. Maar is het risicovol om ze in de stad mee rond te rijden als logo zichtbaar is? of als een Tattoo? dat is ook wel iets..
Nog een ander reden voor informatie van Iron Cross is omdat ik ook een flink tijdje op zoek ben naar een tattoo voor op mijn been ter ere van mijn beste vriend die verongelukt is afgelopen april dit jaar. Ik kom er alsmaar niet uit voor een mooi tattoo. We zijn helemaal gek op auto’s we hielden van scheurbakken en coupe modellen. Wil graag iets wat erbij hoort bij hem en bij mij. samen 1 ding ipv dit dat dit dat in 1 verwerken vind ik vreselijk.. men mening;)
nog eens bedankt voor informatie. Zal hem nog paar keer lezen om draad van verhaal 100% te snappen:P
RISL, ik heb Astra G coupe van 2000 (net wat jij hebt maar heb um in zilver :agent )
24 december 2011 om 06:52 #17905050Okay, mooie wagens hè? :D
Het SS-logo op de Amerikaanse wagens staat gewoon voor SuperSport, voor de rest bedoelen ze er niks mee. Dit is een van mijn foto’s van een Chevy El Camino SS, je ziet de logo’s duidelijk, iedereen weet dat er de sport-uitvoering mee bedoeld wordt en er dus verder weinig mee mis:
Wat ik al eerder zei, op een moderne wagen komt het Iron Cross op mij vaak een beetje vreemd over. Maar zowel de swastika (al is die wel erg beladen) en de Iron Cross komen niet van de Nazi’s af, zij hebben beide vormen een slecht imago meegegeven, meer niet.
Een tatoeage, die kun je beter zelf uitzoeken, denk ik. Alleen dan weet je dat je ‘m 100% zelf gekozen en uitgezocht hebt en niet beïnvloedt bent door anderen. Bij google kun je een hoop tatoeages vinden, en bij een goede tatoeageshop hebben ze ook veel mappen met afbeeldingen.
24 december 2011 om 17:59 #17905051ik heb een iron cross als tattoo op mijn elleboog met een spinneweb erin wil niet zeggen dat ik een rasict ben of iets in die trend voor mij persoonlijk assosier ik het met de algehele auto/motor tuning scene.
het is net voor wat iedereen zelf wil en als er mensen mij op aanspreken vette pech voor hun
hier nog in procress inmiddels al lang klaar en word in de toekomst nog uitgebreid
24 december 2011 om 18:34 #17905052Zoals ik al eerder zei, ik wil niemand hier beledigen of uitmaken voor racist of iets dergelijks. Ik weet wel dat veel mensen niet weten waar het Iron Cross vandaan komt en welke lading het sinds WO II heeft voor veel ouderen en dat zij dus onbewust een bepaald imago (onterecht) over zich afroepen.
Men zou er goed aan doen (zoals de topicstarter) om even na te gaan waar een symbool vandaan komt, zodat je bewuster een keuze maakt.24 december 2011 om 20:57 #17905053zo zag ik gisteravond op ned 3 geloof ik een programma over de 88 tempel route (normaal zapp ik daar langs maar was niks op tv)
en toen waren ze bij tempel 71 staat er een gigantisch hakenkruis op de tempel deur. haha moest wel even lachen.
maar word richting het oosten idd meer gebruikt in religies.24 december 2011 om 23:27 #17905054@hanskadett wrote:
ik heb een iron cross als tattoo op mijn elleboog met een spinneweb erin wil niet zeggen dat ik een rasict ben of iets in die trend voor mij persoonlijk assosier ik het met de algehele auto/motor tuning scene.
het is net voor wat iedereen zelf wil en als er mensen mij op aanspreken vette pech voor hun
hier nog in procress inmiddels al lang klaar en word in de toekomst nog uitgebreid
Jongen die ik ken van mijn werk heeft er een bij zen schouderblad…. hij is zelf een duitser.
Wel nais hans de tattoo :thumbup
25 december 2011 om 08:47 #17905055verdomd pijnlijk ook op die plek kolere zeg :(
25 december 2011 om 10:20 #17905056@hanskadett wrote:
verdomd pijnlijk ook op die plek kolere zeg :(
Wie knap wil zijn moet pijn lijden! :D
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.