Vraag over geschakelde/constante plus en accu/dynamo

Forumindex Forums Modellen Corsa Vraag over geschakelde/constante plus en accu/dynamo

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17267486
    Chun102
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 January 2012

      Beste forumleden,

      Al lang zit ik me af te vragen hoe een aantel onderdelen worden aangestuurd bij contact aan / uit, en bij motor aan.
      Ik weet dat de kiekert die de centrale vergrendeling regelt een constante plus heeft, via daar heb ik mijn afstandsbediening module gemonteerd. Wanneer de motor draait, gaat de dynamo ipv de accu stroom leveren?
      Bij de lampen is het wel natuurlijk zo dat hij van de accu pakt als de motor uit staat.
      Ik weet ook dat er bij de radio een geschakelde plus zit, via daar heb ik een aantal led lampjes gemonteerd voor de verwarmingsknoppen paneel. Bij contact aan komt de stroom natuurlijk van de accu, maar wat gebeurt hier zodra de motor draait?

      Stel ik wil een lichtbron in me interieur bij me voeten bouwen met een aan/uit schakelaar die ik altijd hoe dan ook aan en uit kan zetten, dan zou je zeggen dat hij natuurlijk op een constante plus moet? Maar als de motor aan staat, is er dan een soort speciale regelsysteem waarbij de dynamo het overneemt? Of is het zo dat de accu stroom blijft leveren terwijl hij daarnaast ook constant word opgeladen door de dynamo?

      Hoe werkt dat eigenlijk bij de originele interieur verlichting? edit: opermerking; bij starten met open deur (dus ook interieur lampje) gaat dat ding een beetje flikkeren, is dat zo dat de startmotor veel stroom van de accu pakt, of komt dat doordat de dynamo ‘opgestart’ word?

      Alvast bedankt voor het meedenken!

      #18247726
      gose91
      Deelnemer
        Lid sinds:
        13 November 2013

        Accu blijft altijd in het circuit. Ook als de dynamo de stroom levert. De dynamo levert met 14V iets meer spanning dan de accu zelf levert, waardoor de accu oplaadt.
        Dat je lampen flikkeren komt idd door het flinke verbruik van de startmotor. De accuspanning maakt op de momenten dat de startmotor flink trekt een dip waardoor je lampen minder fel gaan branden.
        Bij auto’s met elektrische stuurbekrachtiging heb je dit effect ook bij langzaam rijden. Die pomp trekt bij snel sturen veel stroom en de dynamo draait langzaam. Koplampen gaan merkbaar minder fel branden. De accu vangt dit hoge verbruik op waarna deze weer wordt bijgeladen door de dynamo

        Als je lampen in wil bouwen die je altijd wil kunnen gebruiken, moet je inderdaad de constante plus pakken. Als je flinke verbruikers wil inbouwen (sterker dan Led) kan je het beste een draad direct vanaf de accu trekken (met een zekering ertussen natuurlijk)

        #18247727
        corsaboy
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Je startmotor en dynamo zitten met een dikke kabel rechstreeks aan je plus pool.

          Is geen complexe techniek.

          #18247728
          Chun102
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 January 2012

            @gose91 wrote:

            Accu blijft altijd in het circuit. Ook als de dynamo de stroom levert. De dynamo levert met 14V iets meer spanning dan de accu zelf levert, waardoor de accu oplaadt.
            Dat je lampen flikkeren komt idd door het flinke verbruik van de startmotor. De accuspanning maakt op de momenten dat de startmotor flink trekt een dip waardoor je lampen minder fel gaan branden.
            Bij auto’s met elektrische stuurbekrachtiging heb je dit effect ook bij langzaam rijden. Die pomp trekt bij snel sturen veel stroom en de dynamo draait langzaam. Koplampen gaan merkbaar minder fel branden. De accu vangt dit hoge verbruik op waarna deze weer wordt bijgeladen door de dynamo

            Als je lampen in wil bouwen die je altijd wil kunnen gebruiken, moet je inderdaad de constante plus pakken. Als je flinke verbruikers wil inbouwen (sterker dan Led) kan je het beste een draad direct vanaf de accu trekken (met een zekering ertussen natuurlijk)

            Ah… vandaar, ik wist niet dat het 14v+ was. Stel als ik ledstrips van 12v dc ga gebruiken, moet ik deze dan ook zekeren, en zo ja hoe en met wat? Ik heb het geprobeerd op te zoeken, maar word er niet echt wijzer van. Ik las dat ze gewoon de laagste (5A of 3A) gebruiken maar dat zou nog steeds te veel zijn en niet veel doen. Is het beter om leds aan te schaffen die hoger dan 12v zijn?

            #18247729
            gose91
            Deelnemer
              Lid sinds:
              13 November 2013

              12 volt is 12 volt. Ga je iets aansluiten wat werkt op een hoger voltage heb je kans dat het niet werkt en als je iets aansluit dat op een lager voltage werkt brandt dat door.

              Met een zekering van 3 ampère kan je in een auto een verbruiker van 36 (12v x 3a) watt aansluiten. Bij een zekering van 5 ampère dus 60watt. Dat ga je met leds niet zo snel halen. Zekeringen zijn er meer voor bedoeld om in het geval van doorbranden van de gezekerde verbruiker de rest van de auto (vooral de bedrading) te beschermen tegen oververhitting. Je kan dus een zekering van 3A gebruiken.
              Als je echt een kleine verbruiker heb kan je een glaszekering gebruiken. Die zijn verkrijgbaar met 1 ampère

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.