Vraag over bandenmaten Zafira

Forumindex Forums Techniek Banden, remmen en onderstel Vraag over bandenmaten Zafira

• Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Janges

Hallo

Ik heb net een Zafira gekocht (1,7 CDTI Cosmo).
      Huidige banden zijn: 225/45 R17

Ik was (erg voortvarend) even aan het rondkijken voor een setje extra velgen voor de winterbanden. Dat mogen van mij gewone stalen velgen zijn. Ik kan nu een setje kopen voor 15-inch banden. Volgens een autobandensite zou 195/65R15 onder een Zafira-B mogen/kunnen. De omtrek wijkt slechts 0,03% van de 225/45 R17

MAAR: in instructieboekje staan onder ‘mijn’ motortype A17DTJ oa de 195/60R16, niet de 195/65R15.

Bij andere motor (Z16XER) staat in datzelfde boekje wel de 195/65R15 genoemd, het lijkt er dus op dat deze bewust niet genoemd wordt voor de A17DTJ.

Kan iemand mij vertellen of het monteren van een 15”-velg met 195/65R15-banden onder deze Zafira tot technische (of wettelijke/verzekeringstechnische) problemen kan leiden?

Alvast bedankt.

vla007
      Deelnemer

Ik denk dat je vanwege grotere remschijven voor je (zwaardere diesel) geen 15 inch kan monteren.
        Voor de verzekering ed maakt het niks uit.
        Passen is weten, of misschien weet iemand anders met hetzelfde blok, uit ervaring of 15 inch past…..

Janges

Bedankt voor je snelle reactie.
          Naar aanleiding hiervan nog even ge-googled en kwam toen (ja hoor) bij dit onvolprezen forum terecht: http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=49&t=133047

Dus: je hebt helemaal gelijk!

vla007
          Deelnemer

Graag gedaan, mooi dat het opgelost is!
            Het is voor de toekomst wel handig te vermelden dat je beter eerst de zoekfunctie kan gebruiken.
            9 van de 10 keer heeft iemand al hetzelfde probleem/ vraag gehad.
            Dat is fijn voor jou, snel antwoord en fijn voor het overzicht hier.
            Succes met de zoektocht.

Even een tip mocht je nieuwe banden willen kopen dan scheelt het om ergens 2e hands stalen velgen op de kop te tikken en dan de banden bestellen op autobandenmarkt.
            Let wel op als je ze laat monteren wordt vaak nog 10-15euro pw gerekend voor balanceren, montage en ventielen.
            Maar als je goedkoop 4 stalen wielen kan vinden voor 100-125 euro dan heb je voor een 2ehandsprijs nieuwe winterbanden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.