Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vraag Opel Vectra
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 september 2016 om 19:49 #17277870
Hallo iedereen,
Ik ben nieuw op dit forum en dat vooral om me meer in te lezen en informatie op te doen over de Opels.
Ik heb nu al een tijd mijn rijbewijs en heb nu snel een auto nodig i.v.m. met vervoer naar werk en de studie.Na me een beetje ingelezen te hebben is mijn oog gevallen op Opel. Nu ik dit gezien heb wil ik op een of andere manier al niet meer anders. Voor mijn budget (onder de 1500 euro) zijn er toch nog redelijk wat ‘oké’ autotjes te halen leek me zo.
Ik twijfel nu echter nogal erg tussen 3 modellen. De Opel Vectra 1.8i 16V CD uit 1999 voor een erg zacht prijsje, de Opel Vectra 1.6 16V GL uit 2001 en de Opel Vectra 2.0 16V GL uit 1998.De 2e auto is weliswaar duurder, maar heeft ook minder kilometers op de teller en daar is vrij recent het een en ander aan gebeurd. Bovendien heeft die meer opties. De laatste is het goedkoopst van allemaal, heeft ook iets meer kilometers. Daarbij komt wel dat die ook beschikt over wat extra opties, zo ook cruise control wat natuurlijk prettig is maar voor mij niet direct een echte must is.
Alle 3 deze auto’s liggen binnen mijn budget, wat zouden jullie mij aanraden? Dit word mijn eerste auto en wil toch niet spijt hebben na de aankoop. Of misschien hebben jullie zelfs iets heel anders in gedachten? Heb ook al naar de Astra gekeken maar heb het idee dat je daar voor mijn budget niet erg veel voor krijgt? Veel kilometers vaak en minder opties.Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen! Ik ben vooral in dubio met mezelf dus een aantal reacties zouden me zeker de goede weg op kunnen sturen.
Met vriendelijke groeten,
Bram(P.S. Ik hoop maar dat dit in het goede gedeelte staat. Er waren zo extreem veel topics dat het moeilijk zoeken was)
3 september 2016 om 20:08 #18325850AnoniemLid sinds:
1 January 19702 liter zou ik gezien budget een probleem is laten staan.
1.8 en 1.6… ik zou Willem even afwachten. Die weet wel welke motor de betere is. Budgettechnisch is een 1.6 prima. Verbruikt minder maar ben niet bekend met de problemen ervan. Kentekens toevallig? Kunnen we de blokken achterhalen
3 september 2016 om 20:32 #18325851Ja uiteindelijk gaat het mij we vooral om, om de maandelijkse kosten ook laag te houden. Dus eigenlijk een laag budget voor zowel aanschaf als het maandelijkse plaatje na de aanschaf. Zowel brandstof, onderhoud en belasting/verzekering. Dit zijn hoe dan ook kosten waar je niet onderuit kunt, maar de nodige voorzorgsmaatregelen nemen kan natuurlijk geen kwaad. Kentekens zal ik even checken en post ik morgen.
En bedankt voor de vlotte reactie!
3 september 2016 om 23:04 #18325852Kleinere motor betekend niet automatisch minder brandstof verbruik.
Een zwaardere motor heeft meer kracht en rijdt makkelijker met het verkeer mee en accelereert makkelijker, waardoor het niet zo hard hoeft te werken.
Bij een lichtere motor moet je het gas verder intrappen om te versnellen en weg te komen bij een verkeerslicht.
Het ligt er een beetje aan, wat je rij gedrag is…
Wil je pittig rijden, zou ik voor een zwaardere motor gaan, maar ben je een “oud omaatje” in het verkeer, dan een lichtere motor, waardoor je wat op brandstof kosten kunt besparen.
Onderhoud, belasting en verzekering, zijn bij al deze auto’s vrijwel even hoog.
Een uitlaat voor een 1.6 of 2.0 kosten even veel en belasting gaat op gewicht en dat scheelt bij al deze auto’s vrijwel niets.
Daar kun je dus vrijwel niets op besparen…4 september 2016 om 09:31 #18325853Oké, bij deze de kentekens.
Opel Vectra 1.6-16V GL: 50-HR-KP
Opel Vectra 1.8i-16V CD: Geen kenteken bekend. Auto komt uit Duitsland en staat nu zonder kenteken bij de garage.
Opel Vectra 2.0-16V: RT-BS-32Bij deze dus de opties. Welke is dus als beginnend bestuurder voldoende om een aantal jaar rond in te gaan? Qua prijs/kwaliteit verhouding, opties, betrouwbaarheid, onderhoudskosten, comfort, etc.
Als iemand anders iets anders weet (binnen budget en soortgelijk, denk aan Astra e.d.) zijn suggesties welkom!
4 september 2016 om 09:45 #183258541.6 zou ik zelf laten staan .
Heb er 2 gehad en vond de blokkies te weinig kracht hebben
voor de zware vec …
Plus dat t verbruik best wel ligt ligt wat je niet zou verwachten van een 1.6 .
zelf zou ik dan gaan de 1.8 en de 2.0 .
Met de exacte motorcodes kan je hier op het forum heel veel info vinden
over de voordelen en nadelen van deze blokken …
Heb ook de x1.8xe1 (115 pk) gehad …
Heerlijk blokkie genoeg kracht voor wat ik wou en nooit geen problemen …
Rijdt nou een z1.8xe … (125 PK ) ook een heerlijk blokkie … Enige probleem afgelopen week was een kapotte ECU .
Maar rijd goed mee , is niet traag en rijdt super en verbruik valt reuze mee … En voor jou budget zijn er nog zat leuke veccies te vinden4 september 2016 om 16:46 #18325856Oke bedankt voor de reactie!
Ikzelf denk wel prima mee te komen met het verkeer met een 1.6? Ben nog steeds een beginnen bestuurder en veel ‘snelle’ acties verwacht ik niet te hoeven maken. Zo nu en dan eens op de Duitse snelweg een beetje doortrekken tot de midden 100 vind ik al genoeg.
Graag meer meningen/ervaringen als mensen die hier hebben?4 september 2016 om 17:00 #18325857dan zoals gezegd voor een 1.8 of een 2.0 gaan
m`n vectra station weegt dik 1300 tot 1400 kg… en zo`n 1.6 heeft niet voldoende vermogen om dat een beetje vlot opgang te krijgen en te houden.. en op de duitse autobahn rond de 150 zitten zal lastig worden…ik heb makkelijk lullen met een v6 die haalt dat op z`n sloffen… maar het is wel een redelijk zware auto… en met een kleine motor gaat dat niet echt goedkomen..
4 september 2016 om 17:23 #18325855@bart-gsi wrote:
dan zoals gezegd voor een 1.8 of een 2.0 gaan
m`n vectra station weegt dik 1300 tot 1400 kg… en zo`n 1.6 heeft niet voldoende vermogen om dat een beetje vlot opgang te krijgen en te houden.. en op de duitse autobahn rond de 150 zitten zal lastig worden…ik heb makkelijk lullen met een v6 die haalt dat op z`n sloffen… maar het is wel een redelijk zware auto… en met een kleine motor gaat dat niet echt goedkomen..
Mijn vorige 1.8 ook :jerry
200 en gas over …
Toen maar weer rustiger rijden omdat we de drukte in reden :afro
V6 rijd ook zeker super maar dan ben je aan WB en benzine een poepie meer kwijt …
Maar t rijd wel machtig :D4 september 2016 om 17:27 #18325858idd.. en.. het leuke is dat ze hier in tilburg een v6 niet verwachten in een station.. meeste zijn 1.8 en diesels..
wegenbelasting is per provincie afhankelijk… ik zit op 165 per 3 maanden.. en qua verbruik dat neem ik voor lief.. je kan er best zuinig mee rijden.. maar m`n rechter voet vind de 170 pk erg lekker… CC inbouwen zou wat dat betreft ideaal zijn…5 september 2016 om 08:27 #18325859Bij de Opel dealer hier krijgen ze spontaan een harde toen ik met de v6
op de testdag kwam …
Ze stonden met een man of 3 rond de auto te kwijlen :jerry
En dan vooral de petjes bij stoplichten …ook leuk
Gezinsbak , kind , hond vrouw achter t stuur en geen type aanduiding op de achterkant :jerry :jerry :jerry
Dan even weg trekken bij t stoplicht … Goh wat mis ik dat ding hahahaha5 september 2016 om 10:55 #18325861Heb de 1.8 16v en 1.6 16v gereden en kwa vermogen scheelt het wel maar verbruik ook de 1.8 lust best wel wat benzine naar mijn mening.
5 september 2016 om 10:57 #18325860ik zou persoonlijk gaan voor de 1.8, heb zelf ook een 1.8 16v, 125 pk (motorcode z1.8xe). ook gekocht als eerste auto, een station,
ondanks het hoge gewicht van zo’n station, 1300 kilo kom je gemakkelijk mee met het verkeer, 1.6 is wat licht voor zo’n wagen, die blokken zijn meer voor het lichtere werk in steden, 2.0 heb ik niet veel ervaring mee1.8 kun je ook wel wat gewicht achterin gooien en een aanhanger er achter koppelen voordat de motor echt hard moet werken, en de 200 is redelijk goed te halen in Duitsland, 165 met een 4 personen, kofferbak vol en fietsendrager met een rolstoel er op gaat ook nog vrij goed
mijn gemiddeld gebruik voor woon-werk verkeer ligt rond de 7.2 liter per 100 km, rijd ik een lange afstand op de snelweg dan kom ik gauw richting de 6.5 liter per 100 kmhet gewichts verschil is tussen een station/hatchback/sedan niet zo groot
in het bouwjaar is de 1.6 uit 2001 heeft wat voordeel is wat jonger, de 1.8 met 1999 is ook een paar jaar goed mee te rijden, de 2.0, kun je sneller wat roest problemen mee krijgen omdat die al uit 1997 is, als hij goed onderhouden is maakt het niet zoveel, maar die is wel gevoeligerleeftijd zegt niet alles, kijk anders nog even op marktplaats rond, staat ook van alles op, ik weet niet wat precies je budget is, maar daar kun je van alles vinden
en denk er altijd even om, vraag aan de verkoper wat de historie van de auto is, hoe minder er bekend is, hoe groter de gok is
5 september 2016 om 12:36 #18325862ondanks dat je beginnend bestuurder bent.. een station v6 is leuk.. ik weet niet of deze gezien wordt als “sportief” door de verzekering en dat je meer moet betalen… ( moet je toch al als beginnend bestuurder omdat je tot 5 jaar na het behalen van je rijbewijs in een risico groep valt)
in de stad verbruikt het wel maar als je er veel mee op snelwegen rijdt zijn ze best zuinig..
en zoals wim-v6 gedaan heeft die heeft een 2.5 v6 over gezet naar een 3.0 v6.. de blokken zijn gelijk dus wat dat betreft valt er wel wat leuks mee te doen…
en je hebt iets zeldzaams want ik zie ze niet veel meer die v6en… maar het is wel een dingetje om over na te denken of je dat wel wil i.v.m. hogere kosten zoals benzine, wegenbelasting en verzekering.. en niet te vergeten.. het onderhoud.. je hebt minder ruimte onder de kap om onderhoud te doen zoals je dynamo en startmotor vervangen als dat nodig is… maar als je dat net als ik voor lief neemt dan is het echt een plezier om mee te rijden…
ik heb de mijne voor 700 euro gekocht ( met het nodige werk voor de APK ) met iets minder dan 2 ton op de teller en dat is voor deze blokken geen probleemwil je een beetje luxe hebben kun je kijken voor een CDX of diamond dan heb je ledere bekleding, electrische ramen, electrische en verwarmde spiegels etc…
5 september 2016 om 12:40 #18325863@cano666 wrote:
Heb de 1.8 16v en 1.6 16v gereden en kwa vermogen scheelt het wel maar verbruik ook de 1.8 lust best wel wat benzine naar mijn mening.
Vondt de 1.6 meer verbruiken dan de 1.8 …
Zelfs meer dan de 2.2 ;)2.2 ook een leuke blok ..
Maar als je een blok hebt wat verrot is ben je de lul :swear
De mijne verbruikte meer olie dan benzine zowat …
Maar rijdt voor de rest super en geen gezeur dat de riem om de 60000 km vervangen hoeft te worden …
En zelfs een supercharger erop te zetten en dan ga je al gauw richting de 300pk …
Ook leuk hahahaha5 september 2016 om 15:47 #18325864Ja dat ook. Olie verbruik bij de 1.8 was echt 0.0 bij de 1.6 was het best wel wat. Heb ook een vectra c gehad met 2.2 motor die was best zuinig maar dat is een ander verhaal. Ik zou als ik jou was gewoon in allemaal even een proefritje doen en kijken wat je fijner vind rijden. Een z22se heb je ook in de vectra b geloof ik zou daar ook naar kijken als die er zijn.
5 september 2016 om 16:20 #18325865@cano666 wrote:
Ja dat ook. Olie verbruik bij de 1.8 was echt 0.0 bij de 1.6 was het best wel wat. Heb ook een vectra c gehad met 2.2 motor die was best zuinig maar dat is een ander verhaal. Ik zou als ik jou was gewoon in allemaal even een proefritje doen en kijken wat je fijner vind rijden. Een z22se heb je ook in de vectra b geloof ik zou daar ook naar kijken als die er zijn.
Had t ook over de b ;) met de z22se …
Bij alle die ik gehad heb ( 6 stuks ) had alleen de 2.2 veel oliemisbruik …
De rest nooit geen last van gehad …Maar inderdaad , probeer er een paar en misschien dat iemand met je mee kan die t een en ander weet .
Hier van t forum of t thuisfront …
Waar woon je ?
Is misschien makkelijker voor een helpend persoon5 september 2016 om 18:00 #18325866Hallo allen!
Bedankt voor de persoonlijke ervaringen. Al lopen die allemaal best uit een al neigen de meesten toch naar de 1.8. Die 1.6 heeft echt echter wel meer functies en is wat jonger, en vooral die opties trekken me wel. Ik denk ook dat voor mij als bestuurder een 1.6 best zal voldoen, vooral omdat ik dat extra vermogen niet ken en gewoon niet kan missen dus? Simpel gezegd, maar zo is het natuurlijk wel.
Ik dek toch in beide een proefrit te maken als dit mogelijk is.En ik ook als ik voor de Astra (ik weet dat dit niet het goede onderdeel is dan ;)) met een 1.6 zal dat hetzelfde zijn toch? Ook die is nagenoeg even zwaar als de Vectra en beide hebben 1.6? Of mis ik hier iets als ware auto-leek?
Ik woon trouwens in omgeving Lichtenvoorde voor de mensen die dat nodig zouden hebben of zouden kunnen helpen!
5 september 2016 om 20:34 #18325867een Astra is wat lichter en kleiner, meer een kleine middenklasse auto, de vectra valt onder de grote middenklasse , in een astra vind ik een 1.6 beter beter passen dan in een Vectra, het is natuurlijk aan je zelf wat je koopt,
vraag zoals je zelf al aangeeft om een proefrit, niet van 5 minuten maar een dik half uur, even wat binnenwegen, snelwegen en dorp wegen, dan kun je het beste voelen wat bij je past en of er makementen aan de auto zijn, laat de motor goed warm draaien, en luister ook direct naar vreemde geluiden uit de motor ruimte en of je ook lagers of andere geluiden uit de vering hoort, en natuurlijk wat de historie van de auto is.
wil de verkoper niet dat je een proefrit gaat maken, laat hem dan staan, dan is er vaak iets aan de hand wat ze willen verbergen, waar je pas achter zult komen als je het contract hebt getekend en dan kun je niks terug krijgen, want dan heb je hem gekocht op basis van hoe hij daar stond
6 september 2016 om 06:03 #18325868ps zoek je een 1.8 sedan heb nog een leuk vectra staan met trekhaak climate control en wat andere leuke opties heeft licht schade op de achterbumper mag voor een zacht prijsje weg. Bij interesse kun je me een pb doen.
6 september 2016 om 12:34 #18325869naar opties hoef je op een vectra niet te kijken.. of bij een opel in het algemeen.. grote kans dat je auto voorbereid is en kan achteraf nog altijd bij gebouwd worden… en dat is niet echt rocket science…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.