Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vraag olie additive
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 september 2009 om 09:28 #17212311
Hey,
Wie heeft er ervaring met toevoegingen op olieproducten die ‘aanslag en roet’ etc op je motor zouden verminderen.
We kennen allemaal de brandstof toevoegingen om je injectiesysteem te reinigen en te ontwateren, maar hoe zit dat met die middelen om je ‘blok’ tijdens het normale gebruik te reinigen? Ik heb het dus niet over een spoelsysteem waarbij je je olie vervangt voor een reinigings middel alvorens je olie en olie filter te vervangen.
Ik hoor het graag.
Safe dirving Jurgen
21 september 2009 om 15:25 #17525013ik ken wel Slick50, daar schijnt een teflon achtige stof in te zitten waardoor je minder wrijving hebt.
Maar heb het nog eens aan HTS-autotechniekers gevraagt hoe dat zit.
Maar als je een goede olie gebruikt (Castrol, Valvoline, Shell) dan heb je dat eigenlijk niet nodig.
Daar zitten ook al dat soort aditieven in.Punt 2: doordat in je olie ook al dit soort aditieven zitten, weet je niet wat het doet als je er iets bij fikkert.
Ik zou gewoon niet bezuinigen op olie en er niks bij kappen.Als je echt olie en roet aanslag wilt verminderen . . . ververs dan elke 10k km je olie.
21 september 2009 om 15:42 #17525014Nog een leuk stukje gevonden op Autoweek.nl
Bevestigd ook mijn persoonlijke mening hierboven.
Vraag:
Ik rij vanaf 1991 in een Volkswagen Jetta 1.6 Pacific en deze gaat na 15,5 jaar supertrouwe dienst mijn gezinnetje verlaten. Destijds heb ik er bij aankoop op advies van mijn vader Slick50 ingedaan. Ik had daar een goed gevoel bij, zeker nadat de auto vlak daarna wat hoger stationair ging lopen; dit zou door de eigenschappen komen van de Slick die de inwendige wrijving zou verminderen en dus op langere termijn voor minder slijtage zorgt. Ik heb nu bijna twee ton gereden met deze auto en er is behalve het normale onderhoud qua slijtage nog niets aan de hand. Nu wordt binnenkort mijn nieuwe Skoda Octavia 1.6 FSI Ambiente afgeleverd en nu is mijn vraag of die Slick50 door u aangeraden wordt bij deze auto. Zijn er bij u goede resultaten bekend? Zou u het zelf in uw auto doen?
Frank van WijngaardenAntwoord:
Moderne motoren vragen om een uitgebalanceerde motorolie. Tijdens de ontwikkeling van een nieuwe motor worden de fabrikanten van motorolie hierbij betrokken. De olie kan dan zo samengesteld worden dat deze optimaal voldoet aan de eisen die de motor stelt. Uitgegaan wordt van en basisolie, meestal synthetisch, waaraan vele additieven worden toegevoegd. Daarbij moet u denken aan frictieverbeteraars, antioxidanten, toevoegingen die de viscositeit van de olie verbeteren, anti schuim dopes en zo zijn er nog veel meer. Slick50 is een toevoeging aan de olie die de wrijving en daarmee de slijtage moet verminderen. Slick50 brengt een gladde laag aan op de wrijvingsdelen. Of dergelijke middelen daadwerkelijk helpen wil ik hier in het midden laten. Wel is het zo dat de balans van de zorgvuldig samengestelde motorolie wordt verstoord. Zeker de moderne (direct ingespoten) motoren zijn bijzonder kritisch ten aanzien van de gebruikte motorolie. Indien u zich houdt aan de door de fabrikant voorgeschreven onderhoudsintervallen en de voorgeschreven motorolie gebruikt staat op dit punt niets in de weg om lang van uw auto te kunnen genieten. (IVA)21 september 2009 om 17:25 #17525015Heb je problemen dan?? Zo niet, niks toevoegen. (dat is wat ze mij ooit verteld hebben) En net wat mijn voorganger zegt, gewoon om de 10dKm olie verversen.
21 september 2009 om 17:41 #17525016Hey gasten,
Bedankt voor de info. Ik heb geen problemen momenteel, maar aangezien het blok richting de 200.000 Kmmtjes loopt dacht ik aan wat preventieve smering.
Nu wordt er bij mij van die longlife olie ingeknikkert door de dealer die z’n 30.000 km mee gaat. Ik verbaas me daar elke keer weer over dat het zo lang mee gaat. Dat moet wel verdomd goede olie zijn.Ik denk ook dat het een goed idee zou zijn om om de 10.000 het oliefilter en de olie te vervangen. Thanks voor de tip.
@SW-Reijnders…..:cry?? lekker bezig toch? juist. oh wacht ff je bedoelt je huis……. Da’s andere koek. Nah succes dan maar en hopen dat je interieurdelen netjes blijvenSafe driving Jurgen
21 september 2009 om 18:09 #17525017origineel gepost door jraaf
Hey gasten,Bedankt voor de info. Ik heb geen problemen momenteel, maar aangezien het blok richting de 200.000 Kmmtjes loopt dacht ik aan wat preventieve smering.
Nu wordt er bij mij van die longlife olie ingeknikkert door de dealer die z’n 30.000 km mee gaat. Ik verbaas me daar elke keer weer over dat het zo lang mee gaat. Dat moet wel verdomd goede olie zijn.Ik denk ook dat het een goed idee zou zijn om om de 10.000 het oliefilter en de olie te vervangen. Thanks voor de tip.
@SW-Reijnders…..:cry?? lekker bezig toch? juist. oh wacht ff je bedoelt je huis……. Da’s andere koek. Nah succes dan maar en hopen dat je interieurdelen netjes blijvenSafe driving Jurgen
Ben inderdaad mn huis aan het verbouwen :)
ja heb ook afgelopen weekend mijn bestuurders stoel gereinigd met Meguiars Leather Cleaner . . . . wat een meuk kwam daar af zeg :hmmz. En dan legde ik nog bijna altijd een handdoek op de stoel.De auto ligt nu nog alleen vol met rommel, maar vies is hij niet meer :angel
21 september 2009 om 18:10 #17525018Ik dacht dat olie verversen eigenlijk helemaal niet nodig was.
Google maar eens op ‘olie ververs maffia’.
Oliemiljonair: olie verversen onnodig!
AMSTERDAM – De man die rijk werd van Castrol motorolie zegt nu dat olie verversen eigenlijk helemaal niet nodig is. Zelf rijdt hij al 350.000 kilometer op dezelfde smering.
Het Grote Olieschandaal: honderden miljoenen euro’s per jaar aan verspilling én een niet in geld uit te drukken schadepost voor het milieu. Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland, voert een kruistocht tegen wat hij noemt de ‘olieververs maffia’.
De Groot stelt dat automobilisten, motorrijders en truckers onnodig op kosten worden gejaagd omdat ze met grote regelmaat de olie van hun motoren laten verversen. Want dat schrijven garages en fabrikanten immers voor.
En wie wil nu het risico nemen dat de garantie op de heilige koe in gevaar komt… ,,Mijn auto rijdt al 350.000 kilometer op dezelfde motorolie. Daarbij ontzie ik mijn portemonnee én het milieu.’
Henk de Groot heeft een peilstok met chip uitgevonden die aanwijzingen geeft wanneer het mis is met de kwaliteit van de motorolie. Een universeel apparaat, dat in vrijwel elke auto past.
De praktijk leert, volgens de deskundige met een petrochemische én motortechnische achtergrond, dat het zwarte goedje pas na honderdduizenden kilometers of jaren van autogebruik hoeft te worden vervangen.
,,Geregeld bijvullen als het peil te laag uitkomt, is natuurlijk wel noodzaak. Voor het overige worden we met z’n allen beduveld. Het gaat om serieuze bedragen en serieuze vervuiling.’
Met een Nederlands autopark van zes miljoen voertuigen waarvan de olie eens per jaar wordt vervangen, praat je al snel over een bedrag van ruim 600 miljoen euro en minstens dertig miljoen liter zwarte smurrie die moet worden weggewerkt.
Wereldwijd is het duizelingwekkend: 200 miljard euro aan verspilling. Om van de enorme vervuilde olieplas nog maar te zwijgen.
‘Ook daarom luid ik de noodklok’, vertelt De Groot, ‘voor mijn kleinkinderen. Ik zie geregeld hoe mensen voor hun huis olie verversen en het oude spul in de afvoerput kieperen.
Garagebedrijven voeren het af naar een centrale verwerking, waar de olie tot asfalt wordt gerecycled. Maar milieuorganisaties wijzen erop dat reststoffen uiteindelijk toch weer in het grondwater belanden.’
Henk de Groot timmert al lang aan de weg. In deze krant liet hij jaren geleden weten dat olie verversen om de 10.000, 20.000 of zelfs 30.000 kilometer onzinnig is. Er was veel belangstelling en de oud-Castrol-topman toonde met het autopark van klanten, die tot wel 300.000 kilometer reden voor ze hun motorolie lieten vervangen, aan dat verversen geldklopperij was.
Met de door De Groot geleverde peilstok controleerden ‘langgebruikers’ de kwaliteit van de olie. Waarbij in de nieuwste versie een chip alarm slaat als het mis gaat met het zuur- of zoutgehalte.
Tentakels
‘Maar de tentakels van de industrie zijn lang, de autobranche is machtig, de olielobby een wereldspeler’, aldus Henk de Groot. ‘ Daarom ben ik monddood gemaakt, de belangen zijn te groot. Zelfs laboratoria worden door de grote oliemaatschappijen betaald en dus beheerst.Den Haag toonde aanvankelijk interesse, maar een proef met het bedrijfswagenpark van een busonderneming – er was al voor meer dan 100.000 euro subsidie toegezegd voor het geval dat de motoren in de soep zouden lopen – werd plotseling gestopt. De overheid heeft ooit veel geld in een verwerkingscentrale bij Rotterdam gestoken, ik denk dat ze geen zin hadden om de contracten met die fabriek over de aanlevering van vervuilde olie te verbreken.’
Want alles draait om geld, zo zegt De Groot. ‘Mensen denken dat het foute boel is als olie inktzwart blijkt, het omgekeerde is waar! Vuildeeltjes in moderne olie, vaak koolstofresten, krijgen een omkapseling. De olie wordt daardoor zwart en dikker bij hitte, maar dat is juist goed. Olieverversen is een bijgeloof, door de industrie in stand gehouden. Want op elke liter motorolie maken de grote jongens veel winst. Het hele idee stamt uit de tijd van die stokoude T-Fordjes!’
Een rondgang van deze krant langs garages en onderhoudsbedrijven leert dat veel monteurs hun eigen auto vaak veel langer laten doorrijden dan officieel wordt aangegeven. Maar niemand wil geciteerd worden. ‘Want dat kost klanten, dus broodwinning en uiteindelijk mijn baan.’
Bij milieuambtenaren in Den Haag ving Henk de Groot in het verleden ook tal van keren bot. ‘Leuk hoor, dat u meedenkt’, werd hem dan fijntjes verteld, ‘maar onze taak is niet om afval te voorkomen, wij zijn er om afval te verwérken!’
Jules Maaten, Europarlementariër voor de VVD, noemt de bevindingen van de oud-Castrol-directeur baanbrekend. ‘Als meneer De Groot gelijk heeft, dan ligt hier een prachtige kans voor een schonere wereld. Ik ga de Europese Commissie schriftelijke vragen stellen over de cyclussen van olieverversen. Als wij ons voor het karretje van industrie en olielobby laten spannen, moeten er stappen volgen. Automobilist en milieu worden immers al genoeg gepakt.’
Henk de Groot is inmiddels 86 jaar oud, maar staat nog steeds op scherp. Troonopvolger Richard (http://www.niveauplus.nl) neemt de erfenis van de oliegoeroe ooit over. Want opgeven, dat is voor vader noch zoon een optie.
‘Ik hoop nog te mogen meemaken dat we met deze onzin stoppen’, zegt Henk de Groot. ‘Anders moet mijn zoon verder strijden. Richard, als de nieuwe bevlogen Don Quichotte… ‘Even doorsmeren’, noemen ze het in de garage. Een smerig spel is het!’
Bron:Telegraaf, 05-04-2008
21 september 2009 om 18:27 #17525019tja nou ik blijf dus gewoon elke 15.000 km mijn olie verversen :) met een goede shell vol syntheet
Zeker omdat ik altijd korte stukjes rijd.21 september 2009 om 18:38 #17525020Als je gaat google’n kom je idd heel wat tegen, waaronder: http://lifetime24.de/synthetic_oil.html (olie die 10 jaar meegaat??) en: http://www.erkotech.eu/nl/PDF/Kwaliteitscontrole%20van%20motorolie%20via%20de%20peilstok%20chip.pdf
Maar waarom strijd een oud directeur van een olie gigant nu tegen het verversen van olie?? Maar goed, als er olie is die 2jr meegaat, zal er ook wel olie zijn die mss nog langer meegaat.En nog wat linkjes gevonden: http://www.ppo.nu/forum/f51/test-peilstok-chip-bij-gebruik-ppo-2773/
http://www.zdf.de/ZDFmediathek/content/394762?inPopup=true
Wat moet je nu geloven??22 september 2009 om 17:26 #17525021Ik ververs mijn vectra (V6) om de 8000km ivm weinig rijden (voornamelijk langere ritten)
Willem
22 september 2009 om 17:34 #17525022origineel gepost door Erwin
Ik dacht dat olie verversen eigenlijk helemaal niet nodig was.Google maar eens op ‘olie ververs maffia’.
Oliemiljonair: olie verversen onnodig!
AMSTERDAM – De man die rijk werd van Castrol motorolie zegt nu dat olie verversen eigenlijk helemaal niet nodig is. Zelf rijdt hij al 350.000 kilometer op dezelfde smering.
Het Grote Olieschandaal: honderden miljoenen euro’s per jaar aan verspilling én een niet in geld uit te drukken schadepost voor het milieu. Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland, voert een kruistocht tegen wat hij noemt de ‘olieververs maffia’.
De Groot stelt dat automobilisten, motorrijders en truckers onnodig op kosten worden gejaagd omdat ze met grote regelmaat de olie van hun motoren laten verversen. Want dat schrijven garages en fabrikanten immers voor.
En wie wil nu het risico nemen dat de garantie op de heilige koe in gevaar komt… ,,Mijn auto rijdt al 350.000 kilometer op dezelfde motorolie. Daarbij ontzie ik mijn portemonnee én het milieu.’
Henk de Groot heeft een peilstok met chip uitgevonden die aanwijzingen geeft wanneer het mis is met de kwaliteit van de motorolie. Een universeel apparaat, dat in vrijwel elke auto past.
De praktijk leert, volgens de deskundige met een petrochemische én motortechnische achtergrond, dat het zwarte goedje pas na honderdduizenden kilometers of jaren van autogebruik hoeft te worden vervangen.
,,Geregeld bijvullen als het peil te laag uitkomt, is natuurlijk wel noodzaak. Voor het overige worden we met z’n allen beduveld. Het gaat om serieuze bedragen en serieuze vervuiling.’
Met een Nederlands autopark van zes miljoen voertuigen waarvan de olie eens per jaar wordt vervangen, praat je al snel over een bedrag van ruim 600 miljoen euro en minstens dertig miljoen liter zwarte smurrie die moet worden weggewerkt.
Wereldwijd is het duizelingwekkend: 200 miljard euro aan verspilling. Om van de enorme vervuilde olieplas nog maar te zwijgen.
‘Ook daarom luid ik de noodklok’, vertelt De Groot, ‘voor mijn kleinkinderen. Ik zie geregeld hoe mensen voor hun huis olie verversen en het oude spul in de afvoerput kieperen.
Garagebedrijven voeren het af naar een centrale verwerking, waar de olie tot asfalt wordt gerecycled. Maar milieuorganisaties wijzen erop dat reststoffen uiteindelijk toch weer in het grondwater belanden.’
Henk de Groot timmert al lang aan de weg. In deze krant liet hij jaren geleden weten dat olie verversen om de 10.000, 20.000 of zelfs 30.000 kilometer onzinnig is. Er was veel belangstelling en de oud-Castrol-topman toonde met het autopark van klanten, die tot wel 300.000 kilometer reden voor ze hun motorolie lieten vervangen, aan dat verversen geldklopperij was.
Met de door De Groot geleverde peilstok controleerden ‘langgebruikers’ de kwaliteit van de olie. Waarbij in de nieuwste versie een chip alarm slaat als het mis gaat met het zuur- of zoutgehalte.
Tentakels
‘Maar de tentakels van de industrie zijn lang, de autobranche is machtig, de olielobby een wereldspeler’, aldus Henk de Groot. ‘ Daarom ben ik monddood gemaakt, de belangen zijn te groot. Zelfs laboratoria worden door de grote oliemaatschappijen betaald en dus beheerst.Den Haag toonde aanvankelijk interesse, maar een proef met het bedrijfswagenpark van een busonderneming – er was al voor meer dan 100.000 euro subsidie toegezegd voor het geval dat de motoren in de soep zouden lopen – werd plotseling gestopt. De overheid heeft ooit veel geld in een verwerkingscentrale bij Rotterdam gestoken, ik denk dat ze geen zin hadden om de contracten met die fabriek over de aanlevering van vervuilde olie te verbreken.’
Want alles draait om geld, zo zegt De Groot. ‘Mensen denken dat het foute boel is als olie inktzwart blijkt, het omgekeerde is waar! Vuildeeltjes in moderne olie, vaak koolstofresten, krijgen een omkapseling. De olie wordt daardoor zwart en dikker bij hitte, maar dat is juist goed. Olieverversen is een bijgeloof, door de industrie in stand gehouden. Want op elke liter motorolie maken de grote jongens veel winst. Het hele idee stamt uit de tijd van die stokoude T-Fordjes!’
Een rondgang van deze krant langs garages en onderhoudsbedrijven leert dat veel monteurs hun eigen auto vaak veel langer laten doorrijden dan officieel wordt aangegeven. Maar niemand wil geciteerd worden. ‘Want dat kost klanten, dus broodwinning en uiteindelijk mijn baan.’
Bij milieuambtenaren in Den Haag ving Henk de Groot in het verleden ook tal van keren bot. ‘Leuk hoor, dat u meedenkt’, werd hem dan fijntjes verteld, ‘maar onze taak is niet om afval te voorkomen, wij zijn er om afval te verwérken!’
Jules Maaten, Europarlementariër voor de VVD, noemt de bevindingen van de oud-Castrol-directeur baanbrekend. ‘Als meneer De Groot gelijk heeft, dan ligt hier een prachtige kans voor een schonere wereld. Ik ga de Europese Commissie schriftelijke vragen stellen over de cyclussen van olieverversen. Als wij ons voor het karretje van industrie en olielobby laten spannen, moeten er stappen volgen. Automobilist en milieu worden immers al genoeg gepakt.’
Henk de Groot is inmiddels 86 jaar oud, maar staat nog steeds op scherp. Troonopvolger Richard (http://www.niveauplus.nl) neemt de erfenis van de oliegoeroe ooit over. Want opgeven, dat is voor vader noch zoon een optie.
‘Ik hoop nog te mogen meemaken dat we met deze onzin stoppen’, zegt Henk de Groot. ‘Anders moet mijn zoon verder strijden. Richard, als de nieuwe bevlogen Don Quichotte… ‘Even doorsmeren’, noemen ze het in de garage. Een smerig spel is het!’
Bron:Telegraaf, 05-04-2008
Dit is de grootste bull shit.
kijk maar eens bij een diesel als de olie veel te laat vervangen is. dit is dan heel erg dik.Tevens op stage een auto gehad die 60.000 km geen olie vervangen had (alleen toe gevoegd.) Die was dus vast gelopen. Was een benzine motor.
En als laatste heb ik een keer een auto gehad waar bij we maar het carter er onder uit geschroefd hebben.
De olie was zo dik geworden dat je het carter op de kop kon houden en het liep er niet uit. (het was wel winter)Dus vervang op tijd je olie en olie filter, voor het behoud van je motor.
22 september 2009 om 18:12 #17525023bij mij ieder jaar een kleine beurt minimaal, dus olie en filter vervangen.
ik rijd +- 10.000 per jaar22 september 2009 om 18:15 #17525024Bij mijn Corsa met GARE E16SE motor na 40.000 ververst omdat de oliedruk meter begon te stuiteren
klonten kwamen eruit
Willem
22 september 2009 om 19:36 #17525025origineel gepost door wim-v6
Bij mijn Corsa met GARE E16SE motor na 40.000 ververst omdat de oliedruk meter begon te stuiterenklonten kwamen eruit
Willem
jah wim, als je je frietpan leeg gooit in je corsa, moet je natuurlijk wel de stukjes friet eruit halen he :jerry
22 september 2009 om 20:51 #17525026:jerry
23 september 2009 om 04:07 #17525027origineel gepost door Erwin
Ik dacht dat olie verversen eigenlijk helemaal niet nodig was.Google maar eens op ‘olie ververs maffia’.
Oliemiljonair: olie verversen onnodig!
AMSTERDAM – De man die rijk werd van Castrol motorolie zegt nu dat olie verversen eigenlijk helemaal niet nodig is. Zelf rijdt hij al 350.000 kilometer op dezelfde smering.
Het Grote Olieschandaal: honderden miljoenen euro’s per jaar aan verspilling én een niet in geld uit te drukken schadepost voor het milieu. Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland, voert een kruistocht tegen wat hij noemt de ‘olieververs maffia’.
De Groot stelt dat automobilisten, motorrijders en truckers onnodig op kosten worden gejaagd omdat ze met grote regelmaat de olie van hun motoren laten verversen. Want dat schrijven garages en fabrikanten immers voor.
En wie wil nu het risico nemen dat de garantie op de heilige koe in gevaar komt… ,,Mijn auto rijdt al 350.000 kilometer op dezelfde motorolie. Daarbij ontzie ik mijn portemonnee én het milieu.’
Henk de Groot heeft een peilstok met chip uitgevonden die aanwijzingen geeft wanneer het mis is met de kwaliteit van de motorolie. Een universeel apparaat, dat in vrijwel elke auto past.
De praktijk leert, volgens de deskundige met een petrochemische én motortechnische achtergrond, dat het zwarte goedje pas na honderdduizenden kilometers of jaren van autogebruik hoeft te worden vervangen.
,,Geregeld bijvullen als het peil te laag uitkomt, is natuurlijk wel noodzaak. Voor het overige worden we met z’n allen beduveld. Het gaat om serieuze bedragen en serieuze vervuiling.’
Met een Nederlands autopark van zes miljoen voertuigen waarvan de olie eens per jaar wordt vervangen, praat je al snel over een bedrag van ruim 600 miljoen euro en minstens dertig miljoen liter zwarte smurrie die moet worden weggewerkt.
Wereldwijd is het duizelingwekkend: 200 miljard euro aan verspilling. Om van de enorme vervuilde olieplas nog maar te zwijgen.
‘Ook daarom luid ik de noodklok’, vertelt De Groot, ‘voor mijn kleinkinderen. Ik zie geregeld hoe mensen voor hun huis olie verversen en het oude spul in de afvoerput kieperen.
Garagebedrijven voeren het af naar een centrale verwerking, waar de olie tot asfalt wordt gerecycled. Maar milieuorganisaties wijzen erop dat reststoffen uiteindelijk toch weer in het grondwater belanden.’
Henk de Groot timmert al lang aan de weg. In deze krant liet hij jaren geleden weten dat olie verversen om de 10.000, 20.000 of zelfs 30.000 kilometer onzinnig is. Er was veel belangstelling en de oud-Castrol-topman toonde met het autopark van klanten, die tot wel 300.000 kilometer reden voor ze hun motorolie lieten vervangen, aan dat verversen geldklopperij was.
Met de door De Groot geleverde peilstok controleerden ‘langgebruikers’ de kwaliteit van de olie. Waarbij in de nieuwste versie een chip alarm slaat als het mis gaat met het zuur- of zoutgehalte.
Tentakels
‘Maar de tentakels van de industrie zijn lang, de autobranche is machtig, de olielobby een wereldspeler’, aldus Henk de Groot. ‘ Daarom ben ik monddood gemaakt, de belangen zijn te groot. Zelfs laboratoria worden door de grote oliemaatschappijen betaald en dus beheerst.Den Haag toonde aanvankelijk interesse, maar een proef met het bedrijfswagenpark van een busonderneming – er was al voor meer dan 100.000 euro subsidie toegezegd voor het geval dat de motoren in de soep zouden lopen – werd plotseling gestopt. De overheid heeft ooit veel geld in een verwerkingscentrale bij Rotterdam gestoken, ik denk dat ze geen zin hadden om de contracten met die fabriek over de aanlevering van vervuilde olie te verbreken.’
Want alles draait om geld, zo zegt De Groot. ‘Mensen denken dat het foute boel is als olie inktzwart blijkt, het omgekeerde is waar! Vuildeeltjes in moderne olie, vaak koolstofresten, krijgen een omkapseling. De olie wordt daardoor zwart en dikker bij hitte, maar dat is juist goed. Olieverversen is een bijgeloof, door de industrie in stand gehouden. Want op elke liter motorolie maken de grote jongens veel winst. Het hele idee stamt uit de tijd van die stokoude T-Fordjes!’
Een rondgang van deze krant langs garages en onderhoudsbedrijven leert dat veel monteurs hun eigen auto vaak veel langer laten doorrijden dan officieel wordt aangegeven. Maar niemand wil geciteerd worden. ‘Want dat kost klanten, dus broodwinning en uiteindelijk mijn baan.’
Bij milieuambtenaren in Den Haag ving Henk de Groot in het verleden ook tal van keren bot. ‘Leuk hoor, dat u meedenkt’, werd hem dan fijntjes verteld, ‘maar onze taak is niet om afval te voorkomen, wij zijn er om afval te verwérken!’
Jules Maaten, Europarlementariër voor de VVD, noemt de bevindingen van de oud-Castrol-directeur baanbrekend. ‘Als meneer De Groot gelijk heeft, dan ligt hier een prachtige kans voor een schonere wereld. Ik ga de Europese Commissie schriftelijke vragen stellen over de cyclussen van olieverversen. Als wij ons voor het karretje van industrie en olielobby laten spannen, moeten er stappen volgen. Automobilist en milieu worden immers al genoeg gepakt.’
Henk de Groot is inmiddels 86 jaar oud, maar staat nog steeds op scherp. Troonopvolger Richard (http://www.niveauplus.nl) neemt de erfenis van de oliegoeroe ooit over. Want opgeven, dat is voor vader noch zoon een optie.
‘Ik hoop nog te mogen meemaken dat we met deze onzin stoppen’, zegt Henk de Groot. ‘Anders moet mijn zoon verder strijden. Richard, als de nieuwe bevlogen Don Quichotte… ‘Even doorsmeren’, noemen ze het in de garage. Een smerig spel is het!’
Bron:Telegraaf, 05-04-2008
Kennis van mij reed een Astraatje. 5 jaar lang geen APK(!), geen olieverversen (alleen af en toe bijvullen), en na 5 jaar: motor in de soep. Was muurvast geslagen. Ik hoop dat die de Groot een erg grote bankrekening heeft, zal hij nodig hebben met alle schadecalims die hij zal krijgen.
24 september 2009 om 06:37 #17525028origineel gepost door sw_reijnders
origineel gepost door wim-v6
Bij mijn Corsa met GARE E16SE motor na 40.000 ververst omdat de oliedruk meter begon te stuiterenklonten kwamen eruit
Willem
jah wim, als je je frietpan leeg gooit in je corsa, moet je natuurlijk wel de stukjes friet eruit halen he :jerry
Hij rijdt op frikadellen:jerry
24 september 2009 om 06:39 #17525029origineel gepost door sw_reijnders
Ben inderdaad mn huis aan het verbouwen :)
ja heb ook afgelopen weekend mijn bestuurders stoel gereinigd met Meguiars Leather Cleaner . . . . wat een meuk kwam daar af zeg :hmmz. En dan legde ik nog bijna altijd een handdoek op de stoel.De auto ligt nu nog alleen vol met rommel, maar vies is hij niet meer :angel
Nee toch? dit is toch new-school decoratie :D? hahaha :P
12 mei 2010 om 10:10 #17525030voor additiven om je motor te spoelen kijk ff op bardahl .nl zit in dordrecht maar heeft ook filalen in nederland.heb zlef ook 1 keer gedaan olie verbruik was stukken minder zeg maar bijna nihil.
gr roy29012 mei 2010 om 16:29 #17525031roy gewoon niet aan beginnen aan die rommel . . . nieuwere motoren vinden dat helemaal niet grappig.
die oude auto’s tot 1985, daar helpt het wel bij. Maar verder VER van je motor vandaan houden.koop gewoon een goede kwaliteit synthetische olie (die overigens als stikt van de aditieven), dat is en blijft het best voor je motor.
12 mei 2010 om 16:46 #17525032Toch even het stukkie over de Carterventilatie gelezen..
Daar zit een stukje waarheid in ieder geval..
een goed werkende Carterventilatie verminder sterk het vocht gehalte in de olie, en voorkomt of verminderd sludege vorming..
en dat Veel garages de carterventilatie verwaarlozen is ook wel waar.
Kijk maar eens naar het aantal X18XE / X20XEV motoren met een niet goed werkende Carterventilatie, verstopt gaatje op de gasklep is denk bij 70% van alle X18XE / X20XEV motoren wel aanwezig.
Willem
12 mei 2010 om 17:02 #17525033origineel gepost door wim-v6
Toch even het stukkie over de Carterventilatie gelezen..Daar zit een stukje waarheid in ieder geval..
een goed werkende Carterventilatie verminder sterk het vocht gehalte in de olie, en voorkomt of verminderd sludege vorming..
en dat Veel garages de carterventilatie verwaarlozen is ook wel waar.
Kijk maar eens naar het aantal X18XE / X20XEV motoren met een niet goed werkende Carterventilatie, verstopt gaatje op de gasklep is denk bij 70% van alle X18XE / X20XEV motoren wel aanwezig.
Willem
Dan kom je dus weer bij het punt aan . . . je moet het probleem bij de bron aanpakken en geen lap middelen verzinnen ;)
12 mei 2010 om 17:05 #17525034Klopt, goed onderhoud.
Let wel: de Meeste garages zijn zich totaal niet bewust om het hele verhaal Carterventilatie, omdat niemand er om maalt, en er dus ook geen vraag naar reparatie aan dit systeem behoefd.
Somminge motoren laten blijken wat als er wat met deze carterventilatie aan de hand is, de X18XE en X20XEV opel motoren bijvoorbeeld, gaan dan afslaan en minder netjes stationair lopen.
bij BMW’s vanaf +/- 1998 word de Carterventilatie meegenomen in het motorpregramma, en dus ook op werking gekontroleerd.
Willem
12 mei 2010 om 19:21 #17525035klopt wel hoor sw reijnders maa rtoen ik hem kocht had mijne veel korte ritjes gereden . daarom 1 maal gespoelt met spul van bardahl daaran full synthetic oil 5w 40 erin geen probleem meer gehad
12 mei 2010 om 19:31 #17525036:hmmz tja dat zal wel oke zijn.
maar wat veel mensen doen . . . die gooien er bv rotzooi als Slick50 bij. Waardoor de motor “beter” gaat lopen.
dat is meuk wat nieuwere motoren echt niet grappig vinden. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.