Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Vraag nieuwe Corsa 1.3 cdti ecoflex
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 oktober 2011 om 16:01 #17242727
Zit er aan te denken om een nieuwe Corsa aan te schaffen voor erbij, lees dus eigenlijk voor mijn vrouw.
Nou ben ik helemaal niet meer op de hoogte van de recente dieseltjes van Opel, dus nu is mijn vraag:
Is dat wat?
De auto gaat voornamelijk gebruikt worden voor boodschappen enzovoort, geschatte kilometers per jaar ongeveer 5 a 6000 per jaar.
Nu hoor ik jullie al denken waarom een diesel als je zo weinig per jaar rijd?
Nou dat is simpel, als ik deze auto koop is hij in ieder geval nog 2 jaar mrb vrij, loopt erg goedkoop, en met die 5 plus 5 deal ook ontzettend goedkoop in onderhoud.
Kortom voor een relatief laag bedrag per maand heb ik een auto waar ik de eerste 5 jaar geen omkijken aan heb, en na 5 jaar met zo weinig kilometers waarschijnlijk nog wel een heel aardig bedrag voor terug krijg.Waar ik ook aan zit te denken is om een oude Opel erbij aan te schaffen ook mrb vrij.
Zit nu eigenlijk echt te dubben wat nu beter is, kan me voorstellen dat de oldtimer aardig wat opslokt aan onderhoud en dan uiteindelijk wel duurder is dan je in eerste instantie zou denken.
En wat ook niet onbelangrijk is, mijn vrouw neemt ook regelmatig ons kleinkind mee in de auto (ja ja ben al een dagje ouder) nu lijkt het me dat er bij een eventuele aanrijding je een wel een stuk veiliger zit in een nieuwe auto als in een oldtimer, ondanks dat de Corsa wel kleiner is als de eventuele aan te schaffen oldtimer.Tja wat is wijsheid, vandaar dat ik graag eens jullie reacties wil afwachten, misschien weten jullie mij van of het een of het ander te overtuigen.
Alvast bedant voor de reacties :thumbup
30 oktober 2011 om 18:23 #17933335Dan moet je m na de garantie ook weer weg doen, zeker met korte stukken zal de EGR, Roetfilter, en injectoren problemen gaan geven.
Diesels zijn niet gemaakt voor korte stukken.
een moderne schone diesel moet om goed te blijven functioneren veel lange ritten maken om de boel een beetje schoon te houden, een diesel word veel moeilijk volledig warm als een benzine motor, en daarbij creëert een diesel ook veel meer roet, wat zich in het in en uitlaat traject gaat afzetten.
Willem
31 oktober 2011 om 03:30 #17933336Duidelijk antwoord Wim, bedankt ook weer iets waar ik nog niet bij stil gestaan heb.
Denk dat het dan toch maar een Record of Commodore gaat worden dan. :hmmz2 november 2011 om 07:12 #17933337Je kan tegenwoordig ook een LPG Corsa kopen, die zijn ook wegenbelastingvrij.
2 november 2011 om 09:13 #17933338Dat klopt, maar die is alleen in 3 deurs mrb vrij.
En laat mijn vrouw nou net een 5 deurs willen ivm het regelmatig vervoeren van kleinkind.
Maar bedankt voor de tip. :thumbup2 november 2011 om 12:00 #17933339Restwaarde zal ook wel kelderen, want niemand wil zo’n dure kleine diesel zodra de MRB weer voor betaalt moet worden.
2 november 2011 om 12:25 #17933340Daar zit ook wel weer wat in, het word steeds moeilijker voor me. :hmmz
2 november 2011 om 12:45 #17933341Beide categoriën hebben natuurlijk voordelen:
Een Corsa is veiliger dan een Commodore of Rekord en ik denk dat velen het rijcomfort ook beter vinden (geluidsniveau, stoelen). Het verbruik van de Corsa zal ook minder zijn.
Een oldtimerverzekering is goedkoper, je rijdt in iets bijzonders, en de afschrijving is nihil. Als je dan een oldtimer op LPG aanschaft, betaal je ook nog eens weinig aan brandstof. Daarnaast is de oldtimer in aanschaf waarschijnlijk goedkoper en de Commodore en Rekord zijn een stuk ruimer dan de Corsa.Mijn persoonlijke ervaring met die Corsa 1.3 cdti: ik reed in de Corsa 1.3 cdti als lesauto een paar jaar geleden (ik weet niet of dit nog dezelfde motor is? Corsa is laatst gefacelift?).
Ik reed al sinds m’n 15e kleine stukjes in het dorp en op vakantie in de Vec-C 2,2-liter met 155 pk van m’n ouders en dan is die 1.3 met (toen) 90 pk niet vooruit te branden. Regelmatig vergiste ik me bij het invoegen omdat deze zo traag is.2 november 2011 om 13:02 #17933342Je hebt het goed omschreven, dit is precies mijn dilemma.
Alleen het trage van de Corsa is niet zo erg in dit geval, mijn vrouw gaat hier voor 98% in rijden en die is ook niet vooruit te branden, dus dat past wel bij elkaar. :D2 november 2011 om 13:15 #17933343:P dat is dan wel een mooie match ja.
Tja, persoonlijk (als je kleinkinderen vaak meerijden) zou ik (ook al kan ik me het niet voorstellen, want ik ben pas 22) graag meer betalen voor veiligheid. Ik zou dan wel voor een benzine gaan, bijv. de 1.2 of 1.4. Jammer dat de LPG niet verkrijgbaar is in de vijfdeurs.
Ik rijd zelf een Astra Coupé op LPG en het bevalt prima.2 november 2011 om 13:35 #17933344Ik vind inderdaad die veiligheid ook een belangrijk item, overigens is die Corsa wel verkrijgbaar op lpg in de 5 deurs maar is hij niet mrb vrij meer.
En om nou mrb te gaan betalen op gas terwijl er misschien maar 6000 km per jaar mee word gereden, lijkt me ook wel weer wat overdreven.
Hetzelfde geld trouwens ook voor de benzine volgens mij, mrb vrij in 3 deurs maar niet in 5 deurs.
En aangezien het een auto voor erbij is moet het maandelijks ook niet al te veel gaan kosten natuurlijk.
Maar ik ga morgen is even langs bij de dealer en dan hoor ik het wel, misschien word het wel een knappe gebruikte, ben wel eens meer wispelturig.
Ik houd jullie op de hoogte in ieder geval, tenminste als het iemand wat intereseert. :lol:2 november 2011 om 13:40 #17933345Mijn overbuurvrouw heeft sinds een jaartje een mooie Corsa D driedeurs, tweedehands gekocht. Ziet er uit als nieuw (was ook pas een jaartje oud). Deze gaat over een paar maanden waarschijnlijk weer weg, ook voor een vijfdeurs vanwege kleinkids. Volgens mij zijn er genoeg nette D-Corsa’s op de markt, als ik het zo eens zie.
3 november 2011 om 17:22 #17933346Ombouw van een oldtimer naar LPG kost je ook slechts iets van 1700 euro. :thumb
4 november 2011 om 07:34 #17933347Dat haalt hij er dan toch nooit uit, als het om zo weinig km’s per jaar gaat. Dan kun je er beter eentje zoeken die eerder al is omgebouwd, dan betaal je niets meer en soms zelfs minder dan voor een benzine-wagen.
4 november 2011 om 08:06 #17933348Nou heb met die 1.3 diesel gereden, en vind het helemaal niks.
Is inderdaad niet vooruit te branden, en vind hem best wel rumoerig.
Durf het haast niet te zeggen maar ga nu nog even bij de Kia Rio kijken, mocht dat hetzelfde verhaal zijn (zal haast wel) dan ga ik op zoek naar een knappe oldtimer.4 november 2011 om 08:09 #17933349Fijn dat ik in ieder geval niet de enige ben die dat ding traag vind :thumb
Kia Rio….ondanks de 7 jaar garantie zitten daar bij Kia wel wat addertjes onder het gras. Zo vervalt de garantie als iemand anders dan Kia aan de auto werkt, zelfs als er originele Kia-onderdelen worden gebruikt.Waarom is een benzine Corsa eigenlijk geen optie?
4 november 2011 om 10:02 #17933350Omdat ik het een beetje goedkoop wil houden maandelijks, en de 5 deurs benzine versie is niet MRB vrij.
Nu weet ik wel dat dit over 2 jaar ook is afgelopen, maar dacht bij mijzelf scheelt toch weer 2 jaar.
Aan de andere kant misschien ben ik ook wel te kniertig voor die 30,- euro per maand. :hmmz4 november 2011 om 10:39 #17933351Okay.
Laatst werden in de Autoweek de Opel Corsa en Peugeot 206+ met een aantal Aziaten vergeleken (de Chevrolet Aveo, Hyundai i20, Kia Rio). De Opel Corsa was de beste wagen, maar icm de kosten kwam de Kia Rio wel beter naar voren door de lage aanschafprijs.4 november 2011 om 10:42 #17933352Ik ga waarschijnlijk tegen beter weten in, vanmiddag even kijken bij de Kia.
Laat het later op de dag wel weten.4 november 2011 om 12:43 #17933353Moet zeggen dat ik de nieuwe Kia Rio wel echt supergaaf vind!
4 november 2011 om 12:53 #17933354Ik vind die vernieuwde Chevy Aveo er van voren ook wel lekker agressief uit zien. Jammer dat er zo’n slecht interieur inzit.
4 november 2011 om 15:36 #17933355Inmiddels ook met de Kia Rio gereden, en waarschijnlijk zal ik wel hartstikke verwend zijn, maar vind het allemaal een beetje speelgoedachtig op me overkomen.
Het rijdt wel goed moet ik zeggen, heb daar ook in de diesel gereden, en ik hoop dat ik niemand beledig, maar vind het wel beter als de Opel rijden.
Ga van de week nog even in de benzine rijden en dan ook de 5 deurs uitvoering, want in tegenstelling met De Corsa is de Kia in 5 deurs benzine wel MRB vrij.
En wat eigenlijk nog het belangrijkste is, mijn vrouw vond de Kia ook beter, en zij moet er tenslotte in rijden.
Kortom ben bang dat ik eerdaags voor het eerst van mijn leven aan de koreaan ga. :wtf
Zo zie je maar weer dat had ik nooit gedacht van mij zelf. :hmmz4 november 2011 om 15:44 #17933356Neem dan een Chevy….
http://www.chevrolet.nl/aanbiedingen/huidige-aanbiedingen/chevrolet-spark-bifuel.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Blijf je ten minste nog bij GM.
4 november 2011 om 15:56 #17933357Bedankt voor de tip, en ik neem aan dat je het goed bedoeld, maar zeg nou zelf dat ding ziet er toch niet uit. :puke
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.