Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Vraag: Benzine of diesel?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 juli 2016 om 13:33 #17276967AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hallo allen,
Ik rijd nu al weer twee jaartjes rond in mijn Opel Corsa 1.2 uit 2001.
Met deze wagen tuf ik 2 a 3 keer per week richting Nijmegen waar ik werk (vanuit Den Bosch, ongeveer 44 kilometer heen).
Aangezien ik nu een groter contract heb gekregen ga ik vanaf augustus 5 tot 6 keer in de week op en neer naar Nijmegen.Wat is nu aan te raden? Blijven rijden met deze wagen, of toch een diesel kopen??
Ik hoor het graag van jullie!
groeten,
Steve-0733 juli 2016 om 13:40 #18320809ik denk dat het niet zo veel uitmaakt.. voor alleen die 44 km is benzine goed genoeg…
voor een diesel moet je toch rond de 20.000 km zitten op jaarbasis wil je dat eruit rijden omdat de wegenbelasting ervan hoger ligt…
ondanks dat vereist een diesel minder onderhoud en is minder gevoelig voor vocht en kou zoals een benzine motor..je zou eventueel een corsa b diesel met een ECU-loze Isuzu motor kunnen pakken ( en die roest vrij is) en een tripje naar wim-v6 maken om `m daar van 60 pk naar 100 pk te laten gaan relatief goedkoop.. dan kun je makkelijk met het dagelijks verkeer mee.. en rijdt je nog zuiniger..
3 juli 2016 om 14:34 #18320810En de kosten van een Corsa Diesel met wegenbelasting vallen reuze mee door het gewicht. Ik Diesel nu alweer een tijdje, bevalt prima. Stuk goedkoper dan benzine. Rij dan ook wel 140km per dag. :thumb
Greetz Emiel
3 juli 2016 om 14:43 #18320811@TWA wrote:
En de kosten van een Corsa Diesel met wegenbelasting vallen reuze mee door het gewicht. Ik Diesel nu alweer een tijdje, bevalt prima. Stuk goedkoper dan benzine. Rij dan ook wel 140km per dag. :thumb
Greetz Emiel
kan kloppen.. maar een diesel wordt zwaarder belast door de (R)overheid
een benzine corsa b gsi ( 945 kg) was in brabant €76 per kwartaal aan wegenbelasting..
de diesel variant met een vergelijkbaar gewicht is €194 per kwartaal aan wegenbelasting
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/motorrijtuigenbelasting/” onclick=”window.open(this.href);return false; <== hierin berekenddus dat is al het dubbele en dan moet je toch nog best wel wat rijden wil je dat eruit halen…
3 juli 2016 om 16:54 #18320812Maar jij haalt geen 1 op 20 met jouw 1.6 ;)
Vandaar de km’ers : hoe meer hoe voordeliger. Ik haal het er lachend uit met mn 140 km per dag. king:
3 juli 2016 om 17:04 #18320813Heb die gsi al lang niet meer.. Idd op de snelweg slurpt hij meer.. 4000 toeren bij 130 km/h.
Maar met zo’n 1.5 td kun je door wim-v6 laten kietelen dan rijdt je corsa nog zuiniger…
3 juli 2016 om 17:26 #18320814Ik heb een 1.7 non turbo. Een idee of ik nog zuiniger ben, iig wel langzamer :jerry
3 juli 2016 om 17:36 #1832081544 heen 44 terug is 88 op een dag em dat 5x per week 440 per maand 1760 kom je alleen met je werk al meer dan 21000 per jaar en dan heb je nog prive dus diesel (lichte diesel) is zeker goedkoper en (turbo)diesel rijd 10000000x beter dan benzine
4 juli 2016 om 10:20 #18320816Net zoals Cano666 geschreven heeft zou zeker voor een diesel gaan dan. Bij 88km per dag werk km. Zonder prive km erbij.
4 juli 2016 om 14:10 #18320817Kwestie van omslagpunt berekening maken obv belasting, brandstofkosten en verbruik.
En volgens mij haal je met zo’n dieseltje makkelijk 1 op 25 als je normaal rijdt.
4 juli 2016 om 21:47 #1832081817.600km gemiddeld aan kilometers zonder prive ritten.
Of het gustig is is echt afhankelijk wat voor diesel je koopt.
Corsa-C 1.3cdti / 1.7cdti zou mogenlijk voordeliger kunnen zijn.
Overweeg ook eens LPG, dat is al eerder rendabel.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
4 juli 2016 om 21:54 #18320819@Corsa_GSi wrote:
Kwestie van omslagpunt berekening maken obv belasting, brandstofkosten en verbruik.
En volgens mij haal je met zo’n dieseltje makkelijk 1 op 25 als je normaal rijdt.
Ik ben tegenover een Corsa-B 1.2-16V al met 15.000km per jaar al voordeliger.
Met vlot rijden doe ik tussen de 1op18 en 1op20.
Ik heb mijn berekening gemaakt op de volgendecwaarden:
1.2-16V 1op15 gemiddeld
1.5TD 1op17 gemiddeld.Dat betekend dat (sinds de diesel gekiteld is) ik zelfs nog eerder mijn omslag haal.
Als ik met 90/100kmu naar luxemburg rijdt doe ik zo tussen de 1op25 en 1op30 in verbruik.
Ik rijdt dan voor nog geen 15euro diesel naar vianden.
Ik.weet niet of de 1.7d zuiniger is dan mijn 1.5TD, mijne rijd wel leuker.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
5 juli 2016 om 08:39 #18320820Hoi ,mijn naam is Patrick:-), ben nieuw hier,
ik ben ook op zoek naar een Corsa diesel, 2e auto, (ziet er beter uit dan Polo & Co, vandaar) en ik dacht , laat ik me wat in de materie verdiepen.@Steve-073, ik zou voor een diesel gaan ook al rij je de kosten er niet helemaal uit, dan is het wel voor alleen het koppel :D
Ik zelf ben op zoek naar de 125/130 Pk versie. Rijplezier gegarandeerd :thumb
Groetjes !
5 juli 2016 om 12:11 #18320821@wim-v6 wrote:
Overweeg ook eens LPG, dat is al eerder rendabel.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-miniLPG is altijd rendabeler dan Benzine of Diesel bij deze kilometrages.
Heb 2 auto’s op LPG rijden.5 juli 2016 om 12:17 #18320822Nouja een g3 systeem tikt ook aardig aan in wegenbelasting… Dus dat zal ook zo z’n afweging hebben..
En met de winter als je op gas wil starten kan het wel eens zijn dat die er moeite mee heeft.. Alleen bij een 100% lpg ombouw dus niet op benzine starten
5 juli 2016 om 15:35 #18320823Zoals corsa_gsi al zegt.
G3 is altijd goedkoper met deze kilometers. Ongeacht de wegenbelasting.
http://www.omslagpuntberekening.nl/berekening/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Maar met die kleine hele zuinige dieseltjes komt het dicht bij elkaar.
En de betrouwbaarheid moet nog maar blijken.
Op de lange termijn is een diesel misschien betrouwbaarder. Helemaal iets als een oudere corsa.
Maar.. Alles kan kapot natuurlijk.Dat probleem van moeilijk starten in de winter heb je helemaal niet meer.
G3 start gewoon op benzine. Pas bij een bepaalde temperatuur, 30/40 graden gaat hij automatisch op lpg lopen.Ik heb net de knoop doorgehakt en nieuw lpg in mijn volvo 850 laten bouwen en moet zeggen dat het super rijdt. Geen enkel verschil behalve dat hij op gas natuurlijk meer zuipt.
1 op 11 op benzine. 1 op 9 op gas. Maar het prijsverschil is bijna 1/3. Overschakelen is ook niks van te merken.
En die eerste keer dat je de tank volgooit voor 25 euro is echt een mooi moment! Eigenlijk elke keer wel.
wegenbelasting ging van 60 naar 100 per maand.Lastige keuze ;)
5 juli 2016 om 21:59 #18320824@bart-gsi wrote:
Nouja een g3 systeem tikt ook aardig aan in wegenbelasting… Dus dat zal ook zo z’n afweging hebben..
En met de winter als je op gas wil starten kan het wel eens zijn dat die er moeite mee heeft.. Alleen bij een 100% lpg ombouw dus niet op benzine starten
Moderne LPG auto’s starten altijd op benzine.
Deze schakelen pas naar gas bij een motortemperatuur van +/- 50/60 graden celcius.Evenals de Aardgas auto’s van tegenwoordig.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
5 juli 2016 om 22:01 #18320825klopt.. dat bagger starten op gas is bij een 100% gas ombouw met carbs volgens mij..
6 juli 2016 om 07:28 #18320826@wim-v6 wrote:
Deze schakelen pas naar gas bij een motortemperatuur van +/- 50/60 graden celcius.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-miniOmschakelmoment is instelbaar in de gascomputer.
De Vectra schakelt bijvoorbeeld al bij een graad of 30 om en de Astra bij 40 graden (minimumwaardes, lager kan je niet instellen in de software)6 juli 2016 om 10:51 #18320827Persoonlijk mening bij veel km’s altijd een diesel.
Waarom een diesel (puur eigen mening).
-1. Rijd het lekkerste
-2. Rijd het zuinigste
-3. Minste onderhoud
-4 Bewezen betrouwbaarheid
-5 Goedkoper in onderhoud.Zelf 4jaar lang g3 gereden. Het enige wat lachen was bij de pomp. Maar de rest was toch echt niet goedkoper en beter dan een diesel.
Heb 2 verschillende G3 auto’s gehad. Waarvan 1 auto zelf een complete nieuwe reviseblok met 0KM laten monteren omdat bij 80.000KM de kopkapot ging. Na precies
100.000KM met nieuw blok gereden te hebben weer het zelfde euvel kop kapot. Daarna over gegaan naar diesel en heerlijk 7 jaar genoten en dik 1,5ton gereden zonder enige probleem.
G3 gas moet je geluk mee hebben. Ik heb helaas alleen maar ellende gehad. Steeds problemen met gas computer. afstellen en dingen die kapot gingen.Ik heb in de 7jaar dat ik diesel heb gereden veel minder moeten betalen dan de 4jaar op g3 gas. En daarbij komt dat diesel veel lekkerder rijdt. En betrouwbaar is. :thumb
Succes met je keus.
6 juli 2016 om 13:03 #18320828Je moet bij LPG een motor kiezen die er goed geschikt voor is.
Dan heb je geen centje pijn.Er zijn niet heel veel motoren op de markt die GOED geschikt zijn voor LPG.
een van de besten hiervoor zijn de 1e en 2e generatie Opel 16V motoren.
Deze lopen van +/- 1993 t/m +/- 2003En dan is ook belangrijk welk merk en type gasinstallatie er in de auto zit.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
6 juli 2016 om 13:09 #18320829@Dolby wrote:
Persoonlijk mening bij veel km’s altijd een diesel.
Waarom een diesel (puur eigen mening).
-1. Rijd het lekkerste
-2. Rijd het zuinigste
-3. Minste onderhoud
-4 Bewezen betrouwbaarheid
-5 Goedkoper in onderhoud.Dan zou ik de 1.9CDTi zowiezo niet kiezen.
Ook de 1.3CDTi zijn zeker niet heilig.
En dat geld verder voor vrijwel alle MODERNE dieselmotoren.
Door de milieu aanpassingen, en steeds lichtere en Compaktere bouw van de dieselmotoren, welke in Combinatie met veel meer vermogen gaat zijn deze zeker niet zo voordelig meer in onderhoud.
Hoe rustiger (zuiniger) je ermee rijdt, hoe meer ellende je in de toekomst kan verwachten.
Een ouderwetse EGR en Roetfilterloze diesel, liefst zonder electrische sturing, die zijn vrijwel onderhouds vrij op af en toe een oliebeurtje, en dieselfilter na.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
7 juli 2016 om 09:22 #18320830@Wim-V6, helemaal mee eens. :thumb :thumb
@wim-v6 wrote:
@Dolby wrote:
Persoonlijk mening bij veel km’s altijd een diesel.
Waarom een diesel (puur eigen mening).
-1. Rijd het lekkerste
-2. Rijd het zuinigste
-3. Minste onderhoud
-4 Bewezen betrouwbaarheid
-5 Goedkoper in onderhoud.Dan zou ik de 1.9CDTi zowiezo niet kiezen.
Ook de 1.3CDTi zijn zeker niet heilig.
En dat geld verder voor vrijwel alle MODERNE dieselmotoren.
Door de milieu aanpassingen, en steeds lichtere en Compaktere bouw van de dieselmotoren, welke in Combinatie met veel meer vermogen gaat zijn deze zeker niet zo voordelig meer in onderhoud.
Hoe rustiger (zuiniger) je ermee rijdt, hoe meer ellende je in de toekomst kan verwachten.
Een ouderwetse EGR en Roetfilterloze diesel, liefst zonder electrische sturing, die zijn vrijwel onderhouds vrij op af en toe een oliebeurtje, en dieselfilter na.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
8 juli 2016 om 11:26 #18320831Die oude vw tdi 1.9l 66kw blokken doen het ook eeuwig en rijden ook makkelijk 1 op 20. Zeg maar de eerste td met een i.
8 juli 2016 om 11:39 #18320832De Opel blokjes ook hoor…inmiddels de 4 ton gepasseerd met mn 1.7 diesel
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.