Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Vraag aanschaf Zafira A >>> zafira gekocht!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 januari 2013 om 17:19 #17254349
Hallo allemaal.
Ik heb een zafira A op het oog. een 1.8 16v uit 1999 met 210000km. Een elegance uitvoering.
Zijn er bijzonderheden waar ik op moet letten? Is deze kilometerstand niet te veel? Wat is jullie ervaring met deze zafira, en motorisch?
Ik hoor graag jullie reacties.
Alvast dank.
Groeten Peter
12 januari 2013 om 14:59 #18094218Peter30 wrote:Hallo allemaal.
is bijna 14 jaar oud als je de km dan deelt door 14 is ongeveer 15000 p/ j dat is niet bijzonder .
op zich leuke wagens , hebben wel wat dingetjes .
roest bij de achterwielkasten [ die kunstof overzet stukken trillen op de lak en schuren ze kaal en dan gaat het spul roesten .
remleidingen goed nakijken .
zonder ordelijke onderhouds historie zou ik er niet gauw aan beginnen .
over 30.000 km [ 240000km] of 2 jaar is de distributie aan de buurt.12 januari 2013 om 18:20 #18094219Zou onze oude kunnen zijn, kleine 3 jaar geleden verkocht met iets van 170 dkm op de klok. Begint het kenteken toevallig met 49?
13 januari 2013 om 07:40 #18094220ik rij er zelf ook 1 en ben best tevreden.
Let op de remleidingen. deze roesten vaak.
Motorstuur apparaat is ook een zwak punt.
Let op de veren. Deze breken wel eens.
Kachelkraan achter het dashbord wil wel eens lekken. Mat in auto wordt nat.
Condensor en radiateur lekken ook wel eens.
En let op de algemene staat van onderhoud ( distributie, olielekkage uitlaat enz)13 januari 2013 om 14:48 #18094221Ik zou idd heel goed naar de onderhouds historie kijken en of de distributiriem is gedaan, anders is dat gelijk een mooi onderhandelings puntje!!
Succes en laat even horen of het wat is geworden of wat het anders wordt……
15 januari 2013 om 12:52 #18094222Allemaal dank voor je reactie.
Het betreft deze:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m631413693-opel-zafira-1-8-i-1999-blauw.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr” onclick=”window.open(this.href);return false;
Hij ziet er op de fotos erg mooi uit.
Wat is jullie indruk?
Groeten Peter
15 januari 2013 om 19:07 #18094223heb er even goed naar gekeken , maar zou er van af zien
als mijn ogen me niet bedriegen , maar je moet heel goed kijken [ volgens mij hebben ze het zwarte erafgehaald voor en achter ] staat er op de kenteken platen een 1 of een 2 tussen de 2 letters p in !
verder zit er wat schade aan , staat ook in de advertentie .
bij 180000km houd de onderhoudshistorie in 1 keer op ?
had dus bij 210000km een buurt moeten hebben , geen idee ook wanneer de remvloeistof voor het laatst is vervangen [ mooet om de 2 jaar ] voor het vervangen van de schijven achter hoefd de remvloeistof er niet perse uit .
er word gepsproken over nieuwe schijven achter , maar niet over nieuwe blokken achter , nieuwe schijven is nieuwe blokken [ andersom niet !] kan vervangen zijn hoor en vergeten erbij tezetten , maar heb het idee dat er na 180000km zelf of door een beun aan gesleuteld is !
een beetje monteur die het voor zich zelf doet bij z’n werkgever vult [ net als bij mij ] netjes gewoon het boekje in !!
kortom ik zou voor een echte elegance gaan met een complete historie / boekje .
als het om de prijs / km stand / uitvoering en bj gaat zou ik hier eens naar gaan kijken :
marktplaats : advertentie nummer : Advertentie 635102502
dit vind ik een beter elegance , met stuurwiel bediening v.d radio [ echt ideaal ] ,
Advertentie 628897596.
weet trouwens niet of je er ook een caravan mee wil trekken ofzo , dan zou ik zien dat ik een 1.8 van na half 2000 in handen kreeg , die heeft n.l 125pk tov 115pk voor die datum !!15 januari 2013 om 19:25 #18094224Ziet er inderdaad knap uit op de foto’s ik zou er sowieso heen gaan om te kijken dan kan je er altijd nog van af zien en een auto van dat bouwjaar heeft natuurlijk ook gebruikers sporen daar moet je gewoon door heen kijken.
En er staat tot 180.000km dealer onderhouden misschien daarna wel zelf/universele garage?
En je bent er altijd zelf bij, maak een proefrit werkt alles rijd hij lekker geen lekkage’s rare geluiden roest etc en als ik een andere auto koop voer ik sowieso altijd eerst een onderhouds beurt uit(tenzij ik zeker weet dat het pas is gedaan)
En je weet toch niet van te voren wat je voor problemen krijgt quote van marktplaats: lijkt het te mooi om waar te zijn is het meestal ook zo ;)
En wat betreft trek vermogen een Z18XE1(116pk) mag net zoveel trekken als een Z18XE(125pk) namelijk 1300kg(geremd) ;)
15 januari 2013 om 19:33 #18094226Dank jullie wel voor jullie reacties.
Deze zafira staat er inderdaad op de fotos mooi bij. Maar ik ben me nog aan het orienteren. Hij is bedoelt als 2e auto. Zodat mijn vrouw buiten het naar haar werk rijden, ook de kinderen van school kan halen etc. Is met 3 kinderen een Zafira toch net iets handiger. Ze rijdt momenteel in een 5 deurs corsa uit 1999.Ik kwam ook deze tegen:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m634021999-opel-zafira-1-8-16v-elegance-airco-stoelverwarming-cruise-c.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr” onclick=”window.open(this.href);return false;
Deze lijkt ook leuk, alleen als je dit bedrijf nazoekt via google komen er verontrustende berichten naar voren. Wie kent dit bedrijf?
Heb deze via mail de vraag gesteld wanneer de distributieriem was vervangen. Hierop kwam een vaag antwoord waarin hij zei dat de riem er als nieuw uitzag, maar er op het blok een vaag geschreven datum van vervanging stond. Geen duidelijkheid dus.En inderdaad willen we er ook graag onze caravan mee kunnen trekken.
Weet iemand nog een leuke zafira (benzine) te staan?
Groetjes Peter
15 januari 2013 om 19:40 #18094225Dan zou die voor mij een not done zijn.
15 januari 2013 om 19:56 #18094227in mijn vorige reactie staan in iedergeval 2 linkjes naar twee mooie zafira’s .
en als je toch ook een caravan er mee wil trekken zou ik zeggen ga voor een 1.8 van na half 2000 , dus die 125pk spreek uit ervaring dat je dat verschil merkt .
maar als bij / 2 de auto vind ik dit wel een dure wagen , die corsa is in het verbruik en verz. en wegenbel. een heel end voordeliger .
wij zijn toen uit eindelijk ipv een zafira voor een astra G van nov.2000 [ 125pk ] gegaan in een elegance uitvoering .
die is een eind goedkoper per maand en rijd ook iets zuiniger [ gewicht en stroom lijn denk ik ] , en er staan meer astra g op de sloop dan zafira’s [ zijn er veel meer van verkocht , niet dat ze slechter zijn , de astra G en zafira delen het zelfde onderstel , de zafira is alleen hoger !]
maar het is jou keuze , maar let goed op .
en “dealers “zoals jij aangaf zou ik vermijden , leverd vaak elende op , en je koopt er vaak elende !!
ben een echte opel freak / lief hebber , maar er word zat opel ellende [ helaas ] verkocht vooral als je er niet echt thuis in bent leverd een mooi verhaal van een dealer / garage houder toch vaak elende op .17 januari 2013 om 16:45 #18094228Vandaag heb ik een aantal verkopers opgebeld die hun zafira te koop aan bieden op mp. Helaas iedere jeer (3X) te laat. Of net verkocht, of de advertentie nog niet verwijderd. :???:
Wat bedoelde je precies met die cijfertjes in dat kenteken van die eerste zafira die ik noemnde, groothuis27? Als ik goed naar de fotos kijk zie ik er niets aan, maar misschien weet ik niet waar ik naar moet kijken? Als je de eentjes of tweetjes bedoelt bij een verloren kentekenplaat, kan ik die uit de foto niet uit halen.
Ik ben zelf ook een echt opel liefhebber/freak ;) . We gaan a.s. zaterdag toch eens naar deze kijken:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m631413693-opel-zafira-1-8-i-1999-blauw.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr” onclick=”window.open(this.href);return false;Zijn er bepaalde punten bij deze auto waar we speciaal op moeten letten? En zijn er ook punten waarbij de zafira beter kunnen laten staan?
Groeten Peter
17 januari 2013 om 17:06 #18094229kijken kun je altijd .
volgens mij staat er op de kenteken plaat een 1 of een twee , die is normaal zwart , maar om het teverdoezelen haald men nog wel eens die zwarte verf eraf [ houd je een minder opvallende 1 of 2 over .
indat geval zou ik hem laten staan [ zeker bij een 2 ] is namelijk weer lastig in teruilen / verkopen .
meestal zegt men dan de papieren zoekgeraakt zijn , maar dat moet je dan maar op hun woord geloven , zeker als ze zeggen dat ze hem zo gekocht hebben , bij een 1 zou dat kunnen , maar een 2 ofwel 2 keer zoek geraakt ………………..
let daar even op , bijna alle 1.8 motoren zijn wel iets nat onder aan de bak [ bij de aftap plug ] iets nat [ druppel ] kaan , maar echt nat niet en kijk even of er iets hogerop geen olie staat op een steun ofzo indat geval laten staan !!!
remleidingen [ even opletten of ze mooi glad zijn , dus geen pukkels om het zomaar tezeggen en niet roestig ] rem leidingen zijn altijd in een kleur gespoten , dus als men ze met tectiel of teer ofzo heeft ingesmeerd , laten staan !!!!!!!!!!!!!!!
zou even vragen als je er voor komt kijken , dat ze hem koud laten staan .
bedoel hier mee dat ze hem niet warm draaien [ voor het starten eerst even onder de motor kap kijken en voelen !!] een koude motor zegt meer over het starten en lopen dan een motor die is warm gedraaid .
als er een boardcomputer inzit zal die als je de sleutel omdraaid iets zeggen van : remcontrolle , dat is geen storing maar houd in dat je hem eigenlijk altijd moet starten met het rem pedaal ingetrapt , checht hij zelf de blokken .
en even letten op de naden tussen de motorklep en deuren enz.
laat je niet opjagen door de verkoper , als hij daar wel naar neigt laten staan !!!
succes laat maar even weten wat het geworden is , kijk anders eens bij een lease maatschappij wat die heeft staan , bijv. ing lease .19 januari 2013 om 19:22 #18094230Hallo allemaal.
Vandaag een bezichtiging gedaan bij de zafira. De eerste die ik noemde hier boven.
Over het algemeen geen verkeerde auto. Hier en daar inderdaad flinke gebruikerssporen en de blanke lak liet hier en daar los.
Maar…. Tijdens de testrit hield de motor in tijdens het gas geven. En de koppeling was op. Bij stationair draaien in de derde versnelling gezet. Vervolgens koppeling los gelaten en er gebeurde niets. De motor bleef gewoon lopen….
De eigenaar reageerde verbaast en kon ineens weer wat aan zijn prijs doen…We hebben hem laten staan. Voor mijn gevoel gaat dit een duur geintje worden.
Groeten Peter
19 januari 2013 om 21:13 #18094231Goede actie, er worden genoeg Zafira’s aangeboden dus rustig verder zoeken!
20 januari 2013 om 10:50 #18094232was er al bang voor , rusig verder kijken er staan er genoeg , ga er voor het gemak vanuit dat ze allemaal wel iets hebben , kan het alleen maarv meevallen .
km stand zegt wel iets maar niet alles !
succes horen het wel weer .
p.s weet niet waar je woont en wat je er max. voor wil rijden en kwijt wil ?22 januari 2013 om 08:52 #18094233peter30,
Hier nog wat tips om auto`s te zoeken:
gaspedaal.nl vind ik een fijne site om auto`s te zoeken staan auto`s op van 11 andere site`s :shock:
je moet alleen wel zelf even uit zoeken wat goede handelaren zijn :D maar je komt vaak een heel eind met google of op autoscout24 kijken daar staan ook wel veel particulieren op.
1 juni 2014 om 06:58 #18094234Hallo allemaal.
Na de eerdergenoemde zoektocht, en een tijdje een cirsa B 5 deurs te hebben gereden, nu toch de zoektocht naar een zafira a weer opgepakt.
Welke motor raden jullie af of aan? In principe hoeft hij onze caravan niet te trekken. Misschien incidenteel.
Een vriend van me heeft een zafira a met een 2.2 benzine motor uit 2001. Maar die blijkt veel olie te verbruiken?
Groetjes Peter
1 juni 2014 om 09:15 #180942352.0 turbo opc zijn niet duur meer ziet er mooi uit veel opties.
En verbruik, ik rij als ik op mijn rechter voet let 1op11.2 juni 2014 om 18:47 #18094236er staat een verdomd mooie Zafira A blauw metalic 1800 met ruk haak 155 000km bjr 2002 bij Darin auto,s in Oostzaan geen slecht adres kom er zelf weg uit de Zaanstreek vraag prijs 2600€ zie markt plaats
ik heb ook op gaspendaal gekeken de eerste paar is allemaal opgereden zooi van rond e 700€bert
2 juni 2014 om 19:00 #18094237Hoi bert,
Die ziet er inderdaad heel mooi uit! Dank voor het meedenken. ;)
Ik ben wel op zoek naar een elegance uitvoering. Ivm de electrische ramen achter. Dat is namelijk erg prettig met kinderen…. :???:Groeten Peter
10 juni 2014 om 15:57 #18094238Morgen gaan we bij deze kijken:
http://link.marktplaats.nl/m811135885″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Wel veel kilometers op de teller. Hij staat bij een opel dealer en komt van eerste eigenaar vandaan. Ik heb gebeld, en de verkoper vertelde dat er absoluut geen roest te vinden is. Ook is het onderhoud volledig uitgevoerd en afgestempeld in het onderhoudsboekje.
Ik houd jullie op de hoogte!
Nog iemand tips? Waar nog meer op te letten?
Groeten Peter
11 juni 2014 om 07:30 #18094239Vind hem niet goedkoop. Ik heb toevallig 2 maanden geleden een Zafira A 2.2 16V bouwjaar 2002 gekocht met 195.000KM. Voor ruim €500 minder.
Wat niet bij een Opel dealer maar een auto handelaar. Maar de Zafira A heeft NAP gegevens erbij en volledig onderhoudsboekje erbij.Succes met deze Zafira. Op de foto’s ziet hij er netjes uit. Maar vergis je niet op foto’s ziet alles snel goed uit. Kijk goed en maak een goede testrit.
check alle 4x elektrische ramen en airco op werking.@Peter30 wrote:
Morgen gaan we bij deze kijken:
http://link.marktplaats.nl/m811135885″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Wel veel kilometers op de teller. Hij staat bij een opel dealer en komt van eerste eigenaar vandaan. Ik heb gebeld, en de verkoper vertelde dat er absoluut geen roest te vinden is. Ook is het onderhoud volledig uitgevoerd en afgestempeld in het onderhoudsboekje.
Ik houd jullie op de hoogte!
Nog iemand tips? Waar nog meer op te letten?
Groeten Peter
14 juni 2014 om 19:55 #18094240Hallo allemaal,
Na een lange zoektocht is het afgelopen woensdag gelukt. Een mooie zafira A gevonden!
http://i1287.photobucket.com/albums/a629/peterminten/SAM_2926_zps25c659ff.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
Ten eerste wat een geweldige auto, en wat een ruimte! Heerlijk met onze 3 kinderen.
Het betreft een zwarte zafira uit 2002, 1.8-16v. Met 250000km op de klok. Volledige onderhoudshistorie er bij en 10000km geleden een nieuwe distributie riem gekregen. Stond bij een opel dealer in Udenhout
Het is uiteraard geen nieuwe en ik heb getwijfeld ivm de km stand. Echter loopt hij heerlijk :D En komt van de eerste eigenaar vandaan.
Ik heb wel 2 vragen en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen
1: Hij heeft bij beide achterdeuren last van de bekende draadbreuken in de kabelboom van de auto naar de deuren.
Welke degelijke oplossing is hier voor?2: De mistlampen voor werken niet. Men heeft voor de apk de schakelaar weg gehaald op het dashbaord. Ik ben nu op zoek naar deze schakelaar (hele console is dat incl mist voor en achter en normale verlichting).
Is jullie iets bekend wat hier mee aan de hand kan zijn? En waarom is dit voor de apk gedaan?
Werken deze mistlampen op basis van aan-uit, of zijn deze samen met de koplampen in hoogte verstelbaar?Mocht je nog een schakelaar voor de mislampen en verlichting hebben liggen, dan hoor ik het graag ;)
Groetjes een trotse eigenaar van een mooie zafira :D
Peter
14 juni 2014 om 21:30 #18094241Gefeliciteerd met je aankoop!
Wat betreft de kabelboompjes naar de achterportieren, deze kun je het beste vervangen vanaf de stekker in de deur tot ter hoogte van de kaartenbak langs de voorstoel (hier loopt het boompje onderdoor en het bakje haal je met 2 schroefjes los (rubber matje eruit) is een makkelijke plek om een las te maken.
Mistlampen kan bijvoorbeeld een defecte zekering of relais zijn, of misschien wel toevallig allebei de H3 pitjes kapot.
Schakelaar hebben ze er uit gehaald zodat het dan geen apk afkeur is. De schakelaarunit moet in principe geheel vervangen worden (zit een microswitch op een printplaatje) maar het zou mij niets verbazen als dit nog de originele schakelaarunit is waar ze de schakelaar (wat dus eigenlijk alleen maar een knopje is) eruit hebben gehaald en er een blindplaatje voor in de plaats hebben geduwd.
Hoogteverstelling werkt alleen op de koplampen, de mistlampen kunnen aan de achterzijde van de unit met een schroef worden afgesteld. Succes. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.