Vraag aanschaf Opel Corsa 1.4 I Swing Automaat uit 1994

Forumindex Forums Overige Opel algemeen Vraag aanschaf Opel Corsa 1.4 I Swing Automaat uit 1994

  • Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17240617
    Dim67
      Lid sinds:
      1 July 2011

      Hallo, ik ben hier nieuw, maar heb even snel een vraag, want ik moet beslissen (!)

      Ik ben op zoek naar een kleine, zuinige auto (zoals bijv. Citroen Ax, Suzuki Swift, Fiat Seicento etc.) en heb een vrij strak budget van 1000 euro.

      Nu zag ik net bij een dealer een Opel Corsa 1.4 I Swing Automaat uit 1994. 142000 op de teller. Ziet er erg goed uit en kon hem even op de brug bekijken. Geen roest te zien. Klein beetje olie-zweetplekken onderaan de versnellingsbak en ook op/rond het kleppendeksel. Zitten goede banden onder, maar linksvoor was een ander merk dan de andere 3, maar wel goed profiel.
      Heel clean van binnen. Zit een radio/cd in.

      Ik mocht er even in rijden, en was best comfortabel, remmen doen het goed, sturen ook. Gek genoeg weet ik nou niet zeker meer of er wel of niet stuurbekrachtiging op zit, maar het stuurde wel soepel. Niet super snel met optrekken. Moet nog een APK krijgen en ik kan hem dan kopen voor 1000,- , vraagprijs was 1150.

      Ik heb eigenlijk nooit in een Opel gereden (2 x een Renault 19 en een Laguna). Ik kon maar weinig info op het internet vinden van dit type.

      Maar mijn vraag is nu: is dit een goede auto? Zijn er bepaalde kuren bij deze auto’s, is de automaat een probleem etc. ? Waar moet ik op letten? Hoe is het verbruik? Zijn er eventueel makkelijk onderdelen voor te krijgen? Is er makkelijk zelf aan te werken ?(Ik zag toen hij op de brug stond dat het olie filter zowat helemaal onderaan het blok hangt.. en tja, thuis heb ik geen brug).

      Alvast bedankt voor de reactie :-)

      Edit:
      – sticker onder de motorkap stond dat de distributieriem vervangen was in 2007 bij 116000km
      – auto heeft een trekhaak.

      #17909874
      McKaamos
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 December 2009

        Ik neem aan dat het een Corsa B is (ronde type, zeg maar).
        1994 is nog wel een “roestig” jaar, maar mits goed onderhouden is dat prima tegen te gaan. Gewoon met enige regelmaat tectyleren enzo.

        Onderdelen zijn relatief spotgoedkoop en zeer goed verkrijgbaar.
        Zelf oliewisselen en de filter vervangen kan prima zonder brug btw, zelfs zonder krik. Corsa’s staan hoog genoeg om er ver genoeg onder te komen en de filter los te maken en de carterplug er uit te draaien.
        Enige is dat je een bak nodig hebt die laag genoeg is om onder de auto te kunnen.

        Of er stuurbekrachtiging op zit kan je trouwens makkelijk zien. Als er een potje onder de motorkap zit waar op staat dat er stuurbekrachtiger vloeistof in gaat, zit er stuurbekrachtiging op.
        Het is ook te zien aan de aanwezigheid van een pomp, aangedreven door de multiriem/V-snaar.

        Verder is er ruimte zat onder de motorkap om er goed aan te kunnen werken. Je hebt geen heel exotisch gereedschap nodig voor de meeste dingen.

        1000 euro voor dit model vind ik trouwens een tikkie aan de hoge kant. Maargoed, is natuurlijk ook afhankelijk van de staat van de auto.
        Regel voor dat geld in ieder geval de APK er even bij.

        Distributieriem moet volgens bij elke 4 jaar of bij 60.000km. Dus eigenlijk zou hij binnenkort weer moeten.
        Voordeel van een 1994-er is wel dat er hoogstwaarschijnlijk nog een 60PK 8valve blok in ligt. Als je riem knapt zijn je kleppen sowieso niet krom omdat het een vrijloop blok is.
        Ze zijn ook niet heel snel, zeker icm een automaat, maar ze kunnen wel makkelijk de 3 ton KM halen zonder grote problemen. Erg sterke blokjes dus.

        #17909875
        Dim67
          Lid sinds:
          1 July 2011

          Hey bedankt voor de reactie. Ik heb de opel inmiddels toch maar gekocht, want ik was er weer naar gaan kijken en vond hem er toch goed uitzien. Het is de C1.4 NZ Automatic E2.
          Weinig roest en de plekjes die er wel waren zijn door de vorige eigenaar goed bijgewerkt. Ook rijd de auto erg lekker. Er komt maandag een nieuwe APK op en afgesproken met de dealer dat als er wat aan moet gebeuren dat het dan voor hun rekening is. De remmen waren ook net vervangen, en die zijn er goed, auto staat erg snel stil. Geen stuurbekrachtiging, maar toch stuurt hij erg licht, ook met parkeren.
          Ik moet zelf denk ik wel even de olie verversen, luchtfilter etc. en de kleppendeksel pakking vervangen, want daar zweet ie wat olie. had ik misschien de dealer moeten laten doen, maar ja daar dacht ik achteraf weer pas aan.

          #17909876
          McKaamos
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 December 2009

            Och, een kleppendekselpakking is het werk en de kosten niet. Om dat door de dealer te laten doen kost alleen maar extra veel ivm arbeidsloon.
            Een nieuwe pakking zal je hooguit een tientje kosten, en een uurtje werk om alles heel netjes te doen.
            Nadeel is wel dat die krengen van kurk zijn gemaakt. De oude moet je dus hoogstwaarschijnlijk zo ongeveer weg bikken omdat ze knetter hard worden na verloop van tijd (daarom gaan ze dan ook lekken). Een scherp stanleymes en een schuurpapiertje doet wonderen iig ;) Als je een rubber pakking kan krijgen (geen idee of ze er zijn) is dat aan te raden. Blijft langer goed en makkelijker te vervangen indien nodig.
            Zorg iig dat je zowel de deksel als de rand van de kop goed schoonmaakt. Druk een oude lap over je nokkenas heen om eventueel gevallen stukjes pakking op te vangen.
            Schroef op dat moment ook even de ontluchtingsfilter (metalen roostertje) uit de kleppendeksel en leg die tijdens het weghalen van de oude pakking even in een laagje terpentine, thinner of petroleum. Af en toe een beetje schudden of desnoods met een oude tandenborstel poetsen.
            Maak ook de carter ontluchtingsslang even los van de deksel en de inlaat zodat je hem even door kan spoelen.

            Luchtfilter is 10 minuten werk. Olie verversen is vooral lang wachten zodat de motor goed uitgelekt is. Plug er uit en olie er in is het probleem niet zo.
            Ga gewoon lekker een potje koffie drinken of even wat ander werk aan de auto doen terwijl hij leegloopt.

            Btw, bij het vullen met olie… Als je de filter ook vervangt (aan te raden!) vergeet dan niet dat er ook olie weer naar de filter moet als je gevuld hebt.
            Na de eerste start zal je oliepijl dus een stuk zakken omdat de filter nog leeg was. Zodra de filter vol zit (na 30sec draaien van de motor al), even opnieuw pijlen en bijvullen.

            #17909877
            Dim67
              Lid sinds:
              1 July 2011

              Bedankt voor de tips! Ik zal kijken of ik een rubberen pakking kan krijgen. Waarmee spoel ik de ontluchtingsslang door, ook terpentine of wasbenzine?
              Lucht en olie filter etc. moet geen probleem zijn.

              #17909878
              Mr.F
                Lid sinds:
                3 November 2008

                Na 08-1993 is de roestbescherming wel beter hoor, deze zijn niet meer zo erg als de jaren ervoor qua roest

                #17909879
                Dim67
                  Lid sinds:
                  1 July 2011

                  Er zaten hier en daar wel wat plekjes die netjes aangestipt waren. De dorpels waren helemaal schoon. Alleen de voorste rand van de motorklep aan de binnenkant moet ik even behandelen, die is bijna over de hele lengte aan het roesten, maar gelukkig nog niet door.

                  #17909880
                  Dim67
                    Lid sinds:
                    1 July 2011

                    Vraagje: ik had vroeger een Haynes handboek voor mijn Renault 19, zijn die er te krijgen voor de Corsa?

                    #17909881
                    McKaamos
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 December 2009

                      @Dim67 wrote:

                      Bedankt voor de tips! Ik zal kijken of ik een rubberen pakking kan krijgen. Waarmee spoel ik de ontluchtingsslang door, ook terpentine of wasbenzine?
                      Lucht en olie filter etc. moet geen probleem zijn.

                      Geen punt :)
                      Slang doorspoelen kan idd met terpentine, wasbenzine, etc. Als het maar ontvet en olie oplost. Die slang wil namelijk nog wel eens vol gaan zitten met olierommel waardoor carterdruk opbouwt en je olieverbruik en lekkage langs pakkingen kan krijgen.
                      Je zou ook een spuitbus remmenreiniger kunnen halen btw. Is niet duur en lost alle soorten vettigheid op. Kan je mooi de slang mee uit-spuiten, werkt echt super :)
                      Is ook veilig te gebruiken op de buitenkant van je blok, zodat je de randen langs de pakking schoon kan maken zodat je later eventuele nieuwe lekkage kan spotten.
                      En uiteraard heeft het nog veel meer toepassingen, anders dan wat de naam doet vermoeden ;)

                      Wat betreft die slang, is het slim om die dus schoon te maken. Ze kunnen dicht gaan zitten namelijk, waardoor carterdruk opbouwt en er olieverbruik of lekkage langs pakkingen kan ontstaan.

                      Wat betreft de roest: Dat doen bijna alle B Corsa’s op den duur bij de motorkaprand. Zelfs de modellen van na 1997, dus na de introductie van de verzinkte carrosserie… Is geen afkeur voor de APK (geen dragend deel), dus no hurry. Maar het is wel fijn om even aangepakt te hebben natuurlijk :)
                      Nog een tipje hier is dat wanneer je het roestprobleem aangepakt hebt, je het beste meteen een streep siliconenkit of desnoods plamuur in de rand aan de binnenkant kan smeren.
                      Wanneer de kap dicht is, is het omgevouwen randje namelijk iets omhoog gericht. Condenswater e.d. kan daarom in dat randje blijven staan. Daardoor rot de rand van binnenuit, en als je er een laag kit of plamuur in smeert, gebeurt dat niet meer :)

                      Haynes werkplaatshandboeken zijn er ook in overvloed voor Opel modellen. Kijk even op Ebay voor de beste deals ;)

                      #17909882
                      Dim67
                        Lid sinds:
                        1 July 2011

                        Goed idee van die remmenreiniger en die kit-rand, ga ik zeker doen. Bedankt voor de hulp, de wagen staat hier nog niet eens voor de deur en ik ben al aan het sleutelen ;-) hehehe.

                        #17909883
                        Dim67
                          Lid sinds:
                          1 July 2011

                          Ik begrijp dat het bij een automaat extra belangrijk is de versnellingsbak olie tijdig te verversen, is dat een lastige klus?

                          #17909884
                          McKaamos
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            10 December 2009

                            Neuh, er zit een vul-gat en een aftap-gat in.
                            Zelfde procedure als normaal olie verversen.
                            Plug er uit, aftappen en goed uitlekken, plug er weer in. Vulplug er uit, olie er in, vulplug er weer in. Voila!

                            #17909885
                            arjontje
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              31 March 2006

                              @McKaamos wrote:

                              Ik neem aan dat het een Corsa B is (ronde type, zeg maar).
                              1994 is nog wel een “roestig” jaar, maar mits goed onderhouden is dat prima tegen te gaan. Gewoon met enige regelmaat tectyleren enzo.

                              Onderdelen zijn relatief spotgoedkoop en zeer goed verkrijgbaar.
                              Zelf oliewisselen en de filter vervangen kan prima zonder brug btw, zelfs zonder krik. Corsa’s staan hoog genoeg om er ver genoeg onder te komen en de filter los te maken en de carterplug er uit te draaien.
                              Enige is dat je een bak nodig hebt die laag genoeg is om onder de auto te kunnen.

                              Of er stuurbekrachtiging op zit kan je trouwens makkelijk zien. Als er een potje onder de motorkap zit waar op staat dat er stuurbekrachtiger vloeistof in gaat, zit er stuurbekrachtiging op.
                              Het is ook te zien aan de aanwezigheid van een pomp, aangedreven door de multiriem/V-snaar.

                              Verder is er ruimte zat onder de motorkap om er goed aan te kunnen werken. Je hebt geen heel exotisch gereedschap nodig voor de meeste dingen.

                              1000 euro voor dit model vind ik trouwens een tikkie aan de hoge kant. Maargoed, is natuurlijk ook afhankelijk van de staat van de auto.
                              Regel voor dat geld in ieder geval de APK er even bij.

                              Distributieriem moet volgens bij elke 4 jaar of bij 60.000km. Dus eigenlijk zou hij binnenkort weer moeten.
                              Voordeel van een 1994-er is wel dat er hoogstwaarschijnlijk nog een 60PK 8valve blok in ligt. Als je riem knapt zijn je kleppen sowieso niet krom omdat het een vrijloop blok is.
                              Ze zijn ook niet heel snel, zeker icm een automaat, maar ze kunnen wel makkelijk de 3 ton KM halen zonder grote problemen. Erg sterke blokjes dus.

                              Pas op bij de 1,4 is er juist wel schade bij brekende distributie riem !!

                              #17909886
                              McKaamos
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                10 December 2009

                                @arjontje wrote:

                                Pas op bij de 1,4 is er juist wel schade bij brekende distributie riem !!

                                Nee hoor, de C14NZ en de X14SZ zijn vrijloop blokken. De X14XE, die ook geleverd is in de Corsa B, zal wel last hebben van kleppenschade maar dat is dan ook de 16klepper versie met veel hogere compressie.

                                #17909887
                                arjontje
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  31 March 2006

                                  @McKaamos wrote:

                                  @arjontje wrote:

                                  Pas op bij de 1,4 is er juist wel schade bij brekende distributie riem !!

                                  Nee hoor, de C14NZ en de X14SZ zijn vrijloop blokken. De X14XE, die ook geleverd is in de Corsa B, zal wel last hebben van kleppenschade maar dat is dan ook de 16klepper versie met veel hogere compressie.

                                  Ik heb toch zeer veel kenners gesproken over de 1,4 8 klepper en dat is geen vrij loop blok.

                                  #17909888
                                  Dim67
                                    Lid sinds:
                                    1 July 2011

                                    Hmm. Dus wel of niet een vrijloop blok? In dot topic wordt er ook over gesproken en daar zegt iemand dat juist de c14nz geen vrijloopblok heeft:

                                    http://213.163.84.195/opel/viewtopic.php?f=9&t=141180&view=previous” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                    #17909889
                                    McKaamos
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      10 December 2009

                                      @arjontje wrote:

                                      @McKaamos wrote:

                                      @arjontje wrote:

                                      Pas op bij de 1,4 is er juist wel schade bij brekende distributie riem !!

                                      Nee hoor, de C14NZ en de X14SZ zijn vrijloop blokken. De X14XE, die ook geleverd is in de Corsa B, zal wel last hebben van kleppenschade maar dat is dan ook de 16klepper versie met veel hogere compressie.

                                      Ik heb toch zeer veel kenners gesproken over de 1,4 8 klepper en dat is geen vrij loop blok.

                                      Ik heb pas nog gewerkt aan een X14SZ, en dat was wel een vrijloper.
                                      C14NZ is nog lagere compressie, dus het lijkt me nagenoeg onmogelijk dat dat dan wel een interferentieblok is.

                                    17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.