Vraag

  • Dit onderwerp is leeg.
22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #17215401
    motorviktor
      Lid sinds:
      4 January 2006

      Hallo ik ben Viktor, 27 jaar, woonachtig in Amsterdam, nieuw op dit onderdeel van het forum. Heb hiervoor 2 A-manta’s gehad, en sinds kort, na lang zoeken, in het bezit van een C-Rekord coupe 1.9 uit 1969. Hieronder de foto (hoort bij het voorstellen geloof ik?).

      Ik had een vraag: Ik zou er heel graag een ander blok in willen hebben, zat zelf te denken aan een 2.2 of een 2.4 en dan het liefst injectie en een 5-bak.

      Er zullen hier ongetwijfeld mensen zijn die zoiets al een keer gedaan hebben… Vandaar deze vragen: Zijn daar veel aanpassingen voor nodig? Wat zijn zoal de dingen die je tegenkomt? Raadt iemand het af, of is het ene blok geschikter voor een wissel dan een ander?

      Ik ben zelf nog beginnend sleutelaar, en ga dit met een vriend van mij doen die vaker een blok heeft gewisseld, alleen nog nooit bij een C-rekord. Ik hoop er in ieder geval veel van te kunnen leren…

      Vriendelijke groet,

      Viktor Griffioen

      PS heb nog gezocht naar topics waarin ditzelfde onderwerp behandeld is, maar heb ze niet gevonden… mochten ze er al zijn dan haal ik dit gewoon weer weg.

      #17574242
      commodore_GS_72
      Deelnemer
        Lid sinds:
        2 January 2007

        welkom

        misschien op t bigopels forum? daar zitten er heel veel die er wat anders in hebben hangen

        #17574243
        Anoniem
          Lid sinds:
          1 January 1970

          waarom naar t big opel forum sturen

          hier zit ook wel t 1 en ander aan kennis
          en t is n rekord dus 4 cilinder
          big opels begiinen dacht ik pas bij 6:P:P:P:P

          maar ff naar de vragen

          een 2.2 of 2.4 inbouwen
          is heel goed te doen
          onderblokken zijn gelijk aan jou 1.9 onderblok

          dus motor erin hangen steld niet gek veel voor
          je kunt de carterpan en motorsteunen
          van je oude 1.9 gebruiken;)
          zit nu n 4 bak achter denk ik???

          bij een 2.4 kan het zijn dat je even t gat voor je olie pijlstok moet verboren
          maar ik weet niet eens cker of dat wel nodig is in een c rekord??
          verder zit er weinig verschil in t inbouwen van een 2,2 of een 2,4

          wel is het het mooist dat je alles erbij hebt
          dus ook kabel boompje en computer inlaat

          dan is de tussen as wel 1 van de grootste problemen
          en ook dat valt mee
          die kun je eventueel op lengte laten maken en balanceren
          bij b.v “techno trans” in veendam
          (kan ook zijn dat er wel n tussen as van een ander type zo past???)

          wil je ook naar injectie dan zul je dus ook n retour op je
          benzine tank moeten maken
          of n tank zien te vinden van een a commodore gse
          en een elektrische brandstofpomp plaatsen

          ook moet je de zwarte draad naar je bobine vervangen
          door een gewone draad
          dit is origineel een weerstandsdraad
          die na een paar seconden nog maar iets van 9volt doorlaat
          en een injectie systeem heeft 12v wel nodig;)

          verder is het redelijk simpel
          gewoon aan beginnen en loop je vast
          hier even je vragen stellen;):thumbup

          #17574244
          hillclimber16V
          Deelnemer
            Lid sinds:
            24 November 2009

            Je moet er van uit gaan dat alles mogelijk is

            Wat een ander kan kan ik ook
            zo ben ik zelf begonnen aan men eerste city
            dit liep niet zo goed af voor het wagentje, dan maar
            een kadett D 16v gebouwd heel veel plezier aan beleeft
            dan een corsa GSI opgefrist, dan een kadett-c coupe
            gerestaureerd (drie jaar liefst) dan een kadett-c sedan 16v
            gebouwd

            Je zie vanalles in boekjes en op het net dus
            jij kan dat ook !!!

            #17574245
            bettus accu
            Deelnemer
              Lid sinds:
              14 March 2009

              is allemaal heel simpel:

              zoveel mogelijk van je oude motor overzetten. zoals motorsteunen, carterpan en dynamo.

              oliekoeler voor het blok

              als je 5 bak erin wilt hebben gebruik je de tussenas van een rekord c automaat. of inkorten.

              pook moet je ook inkorten van de 5 bak. of anders een nieuw gat boren in de tunnel. (zou ik zelf niet doen, dan hou je het allemaal nog origineel)

              steunen maken voor het luchtfilter

              dubbele brandstofleidingen

              brandstofpomp achter

              elektriciteit(maar een paar draden)

              het mooiste zou zijn een schotje in de tank(of klein tankje ernaast) dat je daar de benzine uit kan trekken. omdat als de tank bijna leeg is en je gaat een bocht door. dat de pomp in plaats van bezine, lucht pompt.

              #17574246
              henkjan_80
              Deelnemer
                Lid sinds:
                14 December 2006

                En als ‘t iets meer mag kosten hang je d’r een dikke zespitter in. Gezien het bouwjaar stelt het keuren naar 6 cilinder geen bal voor (geen typegoedkeuring nodig).
                Misschien kun je nog makkelijk aan een goede 6 pitter komen dan aan een 2.4 maar het is uiteraard jouw feestje.

                #17574247
                obelix
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  8 November 2005

                  origineel gepost door henkjan_80
                  En als ‘t iets meer mag kosten hang je d’r een dikke zespitter in. Gezien het bouwjaar stelt het keuren naar 6 cilinder geen bal voor (geen typegoedkeuring nodig).
                  Misschien kun je nog makkelijk aan een goede 6 pitter komen dan aan een 2.4 maar het is uiteraard jouw feestje.

                  enn 2500 6 cylinder koop je overal voor weinig geld
                  en een goede 3.0e koop je ook regelmatig voor niet zo veel geld
                  een 2400 word steeds moeilijker en duur net zo als een 2.2
                  en veel meer werk is het niet
                  om er een 6 cylinder in te hangen

                  #17574248
                  Anoniem
                    Lid sinds:
                    1 January 1970

                    inderdaad zou ik ook voor n 6 cilinder gaan
                    alles wat je nodig hebt kun je eventueel van een commodore gebruiken
                    zoals b.v een radiateur

                    hooguit dat je daar wat ruimte voor moet maken in t front???

                    was bij m,n d rekord wel zo
                    toen ik die ombouwde naar 6 pitter;)

                    #17574249
                    motorviktor
                      Lid sinds:
                      4 January 2006

                      Tjeez

                      Dank voor alle reacties… kan ik zeker wat mee! Heb inderdaad ook over een zescilinder zitten denken, maar is misschien een dummy-vraag: trekt de rest van de wagen dat wel? Assen, constructie, en zo… Het zou wel het dikst zijn natuurlijk.

                      Groet Viktor

                      #17574250
                      Anoniem
                        Lid sinds:
                        1 January 1970

                        opzich moet dat wel gaan
                        gezien er veel mensen ook n 6 pitter in een manta hangen en de originele assen gebruiken;)
                        maar er bestaat uiteraard
                        ook nog een a commodore
                        die heeft de zelfde carresorie als jou c rekord

                        dus dan kun je de assen van die a commodore zo onder je c rekord schroeven

                        heb ik bij m,n d rekord ook gedaan;)

                        was iets van 500 kwijt voor een compleet onderstel
                        dus voor as achter as tussen as
                        was ook nog wat ander spul bij meende ik zoals trekhaak
                        stuurbekrachtiging enz;)

                        was wel n topic over hier opt forum
                        enkel is dat verloren gegaan
                        bij de forum”crash”

                        #17574251
                        henkjan_80
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          14 December 2006

                          ‘t handigste is misschien wel een stokverrotte Commodore A proberen te vinden, complete aandrijflijn overzetten en klaar. Maar goed, moet je eerst zo’n commo vinden

                          #17574252
                          HAICO
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            15 January 2005

                            origineel gepost door motorviktor
                            Tjeez

                            Dank voor alle reacties… kan ik zeker wat mee! Heb inderdaad ook over een zescilinder zitten denken, maar is misschien een dummy-vraag: trekt de rest van de wagen dat wel? Assen, constructie, en zo… Het zou wel het dikst zijn natuurlijk.

                            Groet Viktor

                            het hoef niet perse omgebouwd te worden voor een 6 cil.
                            zou wel mooi zijn.
                            meschien toch even op het bigopels forum kijken;) daar zit iets meer ervaring!
                            je pijl moet zeker omgezet worden en je olieaanzuigbuis ivm de carterpan moet omgezet worden als je een nieuwer type motor monteerd

                            ps: er is ook nog een rekord C/commodore A forum!

                            #17574253
                            Rekord-Rob
                              Lid sinds:
                              23 March 2007

                              origineel gepost door henkjan_80
                              En als ‘t iets meer mag kosten hang je d’r een dikke zespitter in. Gezien het bouwjaar stelt het keuren naar 6 cilinder geen bal voor (geen typegoedkeuring nodig).
                              Misschien kun je nog makkelijk aan een goede 6 pitter komen dan aan een 2.4 maar het is uiteraard jouw feestje.

                              Hoe zit dat nou precies want vanaf wanneer heb je geen typegoedkeuring nodig en wat heb je wel nodig.
                              Of hoef je alleen naar rdw net als je een auto opnieuw invoert ??

                              #17574254
                              Anoniem
                                Lid sinds:
                                1 January 1970

                                ik dacht auto,s van voor 10e maand 73
                                was geen type goedkeur op

                                dus geen weggedragtest enz nodig

                                momenteel wordt er ook weer vanalles goedgekeurd bij de rdw
                                zelfs corsa,s met 2.016v turbo,s erin

                                dus momenteel is er weer vanalles mogelijk
                                maar dat kan ook maar zo weer veranderen bij de rdw
                                hoe dat komt dat wijzigen van regels????????????????????????

                                #17574255
                                Anoniem
                                  Lid sinds:
                                  1 January 1970

                                  origineel gepost door henkjan_80
                                  ‘t handigste is misschien wel een stokverrotte Commodore A proberen te vinden, complete aandrijflijn overzetten en klaar. Maar goed, moet je eerst zo’n commo vinden

                                  is ook wel mijn idee
                                  dan heb je alles en das vaak goedkoper dan losse onderdelen

                                  ik had het geluk toen dat er iemand net een commodore gesloopt had

                                  en heb ik alle delen in 1 x van kunnen kopen
                                  op bak en motor na
                                  maar die had ik al

                                  #17574256
                                  Rekord-Rob
                                    Lid sinds:
                                    23 March 2007

                                    origineel gepost door louwe 16 klepper
                                    ik dacht auto,s van voor 10e maand 73
                                    was geen type goedkeur op

                                    dus geen weggedragtest enz nodig

                                    momenteel wordt er ook weer vanalles goedgekeurd bij de rdw
                                    zelfs corsa,s met 2.016v turbo,s erin

                                    dus momenteel is er weer vanalles mogelijk
                                    maar dat kan ook maar zo weer veranderen bij de rdw
                                    hoe dat komt dat wijzigen van regels????????????????????????

                                    Dus een rekord c met een V8 zou geen probleem zijn op kenteken te krijgen ??

                                    #17574257
                                    Anoniem
                                      Lid sinds:
                                      1 January 1970

                                      inderdaad dan volstaat een standaard keuring van de rdw
                                      kostte iets van 50 / 60 euro;)

                                      ik zal de beslisboom wel ff weer opzoeken
                                      en nog maals plaatsen hiero:thumbup

                                      #17574258
                                      Anoniem
                                        Lid sinds:
                                        1 January 1970

                                        bij deze

                                        dit heb ik zelf van een keurmeester gekregen bij rdw groningen

                                        dus niet ergens van t net getoverd;)

                                        #17574259
                                        Manta 24V
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          8 September 2004

                                          Beslisboom is sinds 1 mei 2009 niet meer van toepassing.

                                          #17574260
                                          GSE
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            5 August 2006

                                            Maar is het nu makkelijker om een auto van meer vermogen/liters te voorzien als voor heen,wat moet der gebeuren als je nu over de 40% vermogens stijging heen gaat?

                                            #17574261
                                            Jigsaw
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              9 April 2007

                                              je krijgt gewoon een grondige keuring bij een RDW station. Als alles goed gaat ben je voor € 40 geloof ik klaar. Na een paar dagen krijg je je kenteken toegestuurd.

                                              #17574262
                                              henkjan_80
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                14 December 2006

                                                Volgens mij is ‘t tegenwoordig dat de auto moet blijven voldoen aan de aanvullinde apk-eisen. Dus als het cilinderaantal wijzigt is dit dus niet van toepassing

                                              22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
                                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.