vorst -gladheid -ABS-lampje

Forumindex Forums Modellen Astra vorst -gladheid -ABS-lampje

• Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    tj
    Deelnemer

Vanmorgen wou ik wegrijden na stevige nachtvorst. De auto stond nog op de handrem. Deze eraf gehaald en voorzichtig weggereden. Na een meter of 20 wielspin en wegglijden. Het ABS lampje ging branden en het gladheidsteken. Heb de auto aan de kant gezet en gedacht aan een vastzittende remkabel. Half uur stationair laten draaien (bevriezing?) en uiteindelijk de auto weggereden. Naar een parkeerplek, voelde wat minder grip, wegdek was ook erg glad. Maar de waarschuwingslampjes branden nog steeds. Ook na het uitzetten en opnieuw starten.

Heeft iemand een suggestie.

Dank u.

chefke1989

Doorijden dan gaat het vanzelf weer uit tenminste bij mij wel want ik had gisteren precies het zelfde

AsconaC20NE
        Deelnemer

kan zijn dat in de ABS krans zoveel sneeuw en zooi zit dat hij storing geeft op de ABS (en ESP)

tj
          Deelnemer

origineel gepost door chefke1989
            Doorijden dan gaat het vanzelf weer uit tenminste bij mij wel want ik had gisteren precies het zelfde

Zondag ga ik weer rijden. En ga kijken of het verdwijnt. Misschien heeft AsconaC2 hier ook een punt, als er veel troep zit kan het misschien ook door het rijden loskomen. Maar het heeft verder geen betekenis begrijp ik eruit. Het rijgedrag wordt er niet door beinvloed, tenzij ik steeds naar die twee waarschuwingslampjes zit te kijken. Gladheid en ABS.

Kun je dit ook resetten. Heb een astra 1.8 16 V stationwagen uit 2000.

Fearless
            Deelnemer

Ff resetten enje kan weer zonder lampjes rijden.

LAAT DIE HANDREM ER NOU IS AF MENSEN!!!!
              Die kabels bevriezen, voering in de trommel blijft dan staan…en met rijden…Bam!/breek! of iets in die geest

Jerremy
              Deelnemer

Precies, gewoon in de versnelling, handrem eraf laten.
                Lijkt mij ook het beste.

Een voorbeeldje van problemen dus ook;
                http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=117377

robert_corsa

idd, van de handrem afhalen.

bij mij brand er geen lampje, ook niet als ik hardrem, en de abs ingrijpt.

ik vind abs echt super, je heb duidelijk een kortere remweg. niet dat ik daar naar ga rijden. maar het voelt echt wel veiliger.

volgens jaar als ik velges onder de auto heb, laat ik winterbanden op mjjn stalen velgen plaatsen.

stefanDTI

bij mij brand er geen lampje, ook niet als ik hardrem, en de abs ingrijpt.

Dit gebeurd niet als de ABS ingrijpt ,alleen als ESP ingrijpt gaat er een lampje (knipperen)……zie hieronder.

Gr
                    Stefan

tijgetje57
                    Deelnemer

tc of esp gaat het lampje knipperen…. tenminste bij mij.

tmug

Klopt het trouwens dat traction control alleen ingrijpt als bijde wielen niet tegelijk even hard draaien? Als je aan bijde kanten evenveel grip hebt hij aandrijving blijft geven?

jsgsi
                        Deelnemer

ik vind abs echt super, je heb duidelijk een kortere remweg

Ik denk niet dat je remweg korter wordt eerder langer.
                          En daar is ABS niet voor bedoeld het is puur en alleen dat de auto bestuurbaar blijft bij remmen (noodstop) en niet voor het verkorten van de remweg.

@stefanDTI

jij hebt toch ook een astra H 1.7 cdti ?? Heb jij wel tractioncontrol want ik kwam er dus achter dat het niet op de mijne zit :mad:(1.7 cdti cosmo).

AsconaC20NE
                          Deelnemer

Klopt het trouwens dat traction control alleen ingrijpt als bijde wielen niet tegelijk even hard draaien? Als je aan bijde kanten evenveel grip hebt hij aandrijving blijft geven?

dan zal bij elke bocht dat lampje gaan branden. gezien bij een bocht de buitenste wielen altijd harder draaien dan de binnenste.

of bedoel je voor en achter, want dan klopt het wel…

als de voorste wielen harder draaien dan de achterste wielen (bij een voorwiel aangedreven auto uiteraard) dan houd hij iets in totdat de omloopsnelheid van de wielen weer binnen de marges vallen.

Vandaag greep bij de astra G van mij ook continu in.

heb hier wel een filmpje van mijn Calibra op besneeuwde spekgladde weg; vol gas! met TC ingeschakeld, daar zie je het lampje ook telkens knipperen voor het ingrijpen

Ik denk niet dat je remweg korter wordt eerder langer.
                            En daar is ABS niet voor bedoeld het is puur en alleen dat de auto bestuurbaar blijft bij remmen (noodstop) en niet voor het verkorten van de remweg.

inderdaad. Theoretisch gezien kun je zonder ABS sneller remmen. In de praktijk remmen mensen met ABS beter bij een noodstop, maar het belangrijkste is inderdaad dat de auto met ABS bestuurbaar blijft om bijvoorbeeld iets te ontwijken.

oeshkar
                            Deelnemer

en je hebt eigenlijk geen lampje nodig bij ABS, dat voel je in je rempedaal… net alsof er een hoop kleine bobbeltjes op de remschijven zitten

stefanDTI

@stefanDTI
                                jij hebt toch ook een astra H 1.7 cdti ?? Heb jij wel tractioncontrol want ik kwam er dus achter dat het niet op de mijne zit :mad1.7 cdti cosmo).

Hoi,

Ik heb ook een Cosmo maar er zit bij mij een Sportonderstel op icm. sport knop en daar zit ESP bij.
                                Als ik mijn sport knop ingedrukt hou kan ik hem ook uitschakelen….

Gr
                                Stefan.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.