Forumindex › Forums › Overige › Even voorstellen dit ben ik › Voorsteltopic; Mark
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 oktober 2014 om 13:44 #17268461
Hallo allemaal,
Een aantal weken geleden heb ik mezelf al aangemeld op dit forum. Door problemen aan mijn Astra G, helaas nog geen tijd gehad om mij zelf voor te stellen aan jullie.
Mijn naam is Mark, kom uit Eindhoven en ben 23 jaar. Mijn eerste 2 auto’s zijn van het merk Peugeot geweest. Als eerste een 106 1.3 rallye gehad. Leuk, 102pk en 800kg! Deze heb ik een aantal maandjes gehad, waarnaar ik iets luxers en zuiniger wilde qua brandstofverbruik. Mijn tweede auto; Peugeot 106 1.4 sport. Zeker 2,5 jaar in gereden en altijd een leuke sportieve auto gevonden!
Na een aantal jaren Peugeot gereden te hebben, wilde ik toch eens voor “Duitse degelijkheid” gaan. Net voor de afgelopen zomervakantie kocht ik een Astra G uit 2003. 130dkm op de teller, z.g.a.n. bandjes, nieuwe remblokken, D-riem 2.000km geleden vervangen, onderhouds historie (dealer onderhouden) bekend etc. etc. De auto zag er erg netjes uit, dus het werd de mijne!
Een aantal dagen lekker rond gereden en wat een verschil zeg, t.o.v. een 106’je! Helaas verbruikte het motorblok veel olie. Ik heb de olie afgetapt en 10W40 erin gedaan met als verwachting dat de iets dikkere olie het verbruiken zou stoppen. Hierna waren de problemen een tijdje weg. Dus ik samen met mijn vriendin met een gerust hart op vakantie. 5km voordat wij op onze eindbestemming waren ging de auto op 3 cilinders lopen. Voorzichtig en rustig aan verder gereden en gelukkig op de eindbestemming aangekomen. In de vakantie mijn auto terug naar huis gebracht….mooi balen, net een nieuwe auto en dan in je vakantie hem op een ambulance naar huis brengen.
Nadat we weer thuis waren ben ik samen met een vriend van me gaan kijken wat de oorzaak was. Helaas vernamen wij al snel dat het niet goed was, diepe krassen in de wand van de cilinder. Onder andere kapotte olieschraapveren. De krassen waren zo diep, dat reviseren geen zin meer had en ik net zo goed een nieuw blok kon zoeken. Zo gezegd zo gedaan, nieuw blok gekocht en deze erin gemaakt! Op een klein rammeltje na (waar het vandaan komt echt geen idee?), tot noch toe geen dramatische problemen gehad.
Na ongeveer 1000km rijden is er toch wel 0,5l olie weg/verbruikt. Een kleine olie lekkage bij de nokkenas is hersteld en verwachtte dat het probleem daarmee opgelost zou zijn. Helaas! Dit gaat dus voor mij, mijn eerste vraag aan de geleerde mensen zijn hier!Groeten,
MarkFoto’s:
Peugeot 106 1.4 sport ’01
Opel Astra G 1.6 Njoy ’03
6 oktober 2014 om 13:59 #18256190Balen dat je gelijk na de aanschaf van je Astra in de problemen kwam, maar zo te zien kun je er nog een hele tijd tegen aan nu. Ziet er netjes uit! En die 106 Rallye is wel één van de lekkerste wagens waar ik ooit mee gereden heb, wat een lol kun je daar mee hebben! Welkom hier en veel leesplezier.
6 oktober 2014 om 14:14 #18256191Laatst kwam ik in de handleiding van mijn Meriva 1.6 8v ook tegen dat het olieverbruik 0,6L per 1000KM is. In de praktijk is dit wel lager (schat zelf 1L per 8000KM), maar een beetje olieverbruik is deze motoren niet geheeld onbekend geloof ik.
7 oktober 2014 om 06:22 #18256192Bedankt voor het verwelkomen!
@RISL: Inderdaad erg vervelend allemaal. Gelukkig ben ik zelf handig en is een goeie vriend van me automonteur. Heb je zelf ooit een rallye gehad?
@SimpleFace: Ik ben zondag naar het strand gereden, die dag 350km in totaal gereden. Al meteen in het begin van de terugweg kwam de bekende tekst tevoorschijn ”Oliepeil controleren”. Dat hij wat verbruikt, ben ik helemaal met je eens maar na ongeveer 200km rijden al olie moeten bijvullen is wel erg drastisch lijkt me.Hoop dat iemand het mij allemaal kan verduidelijken. Ik ben van plan om met een scoop in de cilinders te gaan kijken, misschien is er dan uit te halen wat de oorzaak is. Dacht zelf aan klepseals? Maar kunnen deze zoveel lekken? Ook dacht ik er aan om de olie te verversen en 10W40 te gebruiken in plaats van 5W40 wat er nu in zit.
Groeten,
Mark7 oktober 2014 om 07:14 #18256193Zojuist contact gehad met het bedrijf waar ik het motorblok vandaan heb gehaald. Ze willen me een potje met reinigingsspul opsturen. Hiermee heb ik voor nu akkoord op gegeven. Echter ben ik niet zo van die dingen, het is puur een afdichtingsmiddel als ik het goed heb? Is dit geen tijdelijke oplossing?
Ik hoor graag van jullie!
Met vriendelijke groet,
Mark7 oktober 2014 om 08:45 #18256194Dat is wel erg veel inderdaad, afdichtmiddel, tja… Al die middeltjes zijn allemaal maar tijdelijk als het al helpt. Met zoveel verbruik zou je denken dat het ergens weglekt.
7 oktober 2014 om 09:09 #18256195Is het mogelijk om te zeggen waar het eventueel aan zou kunnen liggen? Ga ik mijn best doen hier naar toe te kijken!
7 oktober 2014 om 10:15 #18256196@Mark1412 wrote:
Bedankt voor het verwelkomen!
@RISL: Inderdaad erg vervelend allemaal. Gelukkig ben ik zelf handig en is een goeie vriend van me automonteur. Heb je zelf ooit een rallye gehad?
Groeten,
MarkNee, maar enkele vrienden van me hadden diverse rallye’s.
Je kunt WimV6 eens pm’en, de vraagbaak op het Opel-Forum op het gebied van techniek.Ik vermoed dat je kleprubbers verdroogd zijn en dat je daardoor een hoog olieverbruik hebt. Komt vaker voor bij deze motorenfamilie. Maar goed, dat is slechts een vermoeden.
7 oktober 2014 om 11:02 #18256197Ga ik onderzoeken, die kleprubbers.
Geeft niets dat het slechts een vermoeden is, alle tips en informatie zijn welkom!
9 oktober 2014 om 05:37 #18256198Is het misschien mogelijk dat een kapotte (kapot gaande?) thermostaat van mijn Astra het olieverbruik veroorzaakt?
Mijn blok wordt zelden ronde de 90 graden, altijd 80 tot 85. Ook als ik mijn kachel warm en op vol vermogen aanzet, zakt de temperatuurmeter. Naar mijn weten is de thermostaat dan niet goed.Groeten,
Mark9 oktober 2014 om 06:26 #18256199Dan is inderdaad je thermostaat gaar. Je kunt ‘m testen door ‘m in een pannetje te koken met een thermometer erbij.
Dan kun je zien wanneer (en of) de thermostaat open gaat. Volgens mij heb je een 90 graden thermostaat.Maar dat is geen verklaring voor het olieverbruik, bij een koude motor zou de olie dikker blijven en zou je zelfs wat minder moeten verbruiken. Neemt niet weg dat je je thermostaat toch moet vervangen, dit is ook niet goed voor je blok.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.