Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Voorstellen, en foutcode P2279
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 januari 2013 om 08:47 #17254114
Hallo,
Mijn naam is Willem, ik ben sinds enkele maanden naar Hongarije geëmigreerd en ik rij sinds kort in een Hongaarse:
Opel Astra Caravan 1.7 CDTI.
Bouwjaar 2008
PK’s 101
Kilometerstand 240.000
Motorcode Z17DTHDe auto was van een vrouw, die er erg rustig mee reed, maar wel 60.000 snelweg-kilometers per jaar. Het leek me daarom, ondanks de kilometerstand, wel een goede aankoop. Om te zien is hij in nieuwstaat.
Hiervoor reed ik in een Volkswagen Lupo 3L met een Nederlands kenteken. Ik woonde toen nog in Nederland. Toen ik deze auto, nadat ik was geëmigreerd naar Hongarije, op Hongaars kenteken wilde zetten, werd het mij zo moeilijk gemaakt hier en bleken er zoveel kosten aan verboden dat ik hem teruggereden heb naar Nederland en verkocht. Daarna heb ik de (Hongaarse) Astra gekocht.
Ik woon ik een klein dorpje in Hongarije, dus ben ik min of meer afhankelijk van een kleine garage hier in de buurt, waar ze alle merken auto’s repareren.Probleem: De Astra rijdt heerlijk, maar als ik boven de 4000 toeren kom en dan mijn gas los laat (tijdens het rijden) schiet hij in noodloop met bijbehorend storingslampje. De foutcode is P2279.
Gisteren dus bij de garage hier vlakbij de hele EGR uit elkaar gehaald. Die was totaal vervuild en dichtgekoekt, dus alles uit elkaar en in de wasbak. EGR klep gecontroleerd, alles in orde, de boel weer in elkaar gezet, testrijden…. bij 4000 toeren gas los en… noodloop. Nergens lekkage in de slangen te vinden of zo.
Zelf vind ik het vreemd dat de storing komt bij het loslaten van het gaspedaal…
Geen idee waar het verder aan kan liggen, heeft er iemand ervaring met dit probleem?Ik kan er nog bij vermelden dat de auto, als je het gas langzaam indrukt als hij stationair draait, langzaam en gelijkmatig oploopt, maar in het gedeelte tussen 4000 en 4100 toeren tussen dit toerental begint te schommelen. Daarboven is het weer gelijkmatig.
3 januari 2013 om 10:32 #18090455Hoi, welkom hier!
gebruik de zoekfunctie bovenaan eens, als je daar je foutcode intypt krijg je al heel wat te zien.
grtz
3 januari 2013 om 11:02 #18090456Dank je voor je reactie. Daar ben ik uiteraard mee begonnen. Wat ik daar uit haalde is ‘slangen controleren op lekkage door (haar)scheurtjes’: check, niets mis mee. Dan ‘EGR nakijken en schoonmaken’: check, monteur gisteren de hele dag bezig geweest en echt alles uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Om bij de EGR klep te komen moest er een rond plaatje verwijderd worden wat erg vast zat, dus moertje op gelast, daar een boutje in en dan trekken, wat ook gelukt is. Ik bedoel daarmee te zeggen dat het geen monteur is die zoiets heeft van ‘dat zit wel erg vast, laat maar zitten’.
Nu kan ik wel van alles gaan vervangen, maar ik hoopte door mijn zo duidelijk mogelijke probleem-omschrijving, dat iemand het probleem zou kunnen specificeren. De monteur heeft laten weten dat hij het nu ook niet meer weet…Ik kan er nog aan toe voegen dat ik de storing niet kan veroorzaken in de eerste en tweede versnelling, er moet dus wel een bepaald vermogen gevraagd worden van de motor. Verder valt het me op dat de motor prachtig klinkt, maar er een soort ‘klopje’ bij krijgt vanaf 3300 toeren. Ik kan het uiteraard niet vergelijken met een andere Astra van hetzelfde type. De monteur zei dat dit extra klopje, een beetje een ratelig geluid, niks te betekenen had.
3 januari 2013 om 14:54 #18090457Kan iemand me zeggen of er swirl kleppen in deze motor zitten? En zo ja, zou daar die storing vandaan kunnen komen?
4 januari 2013 om 15:25 #18090458Check je luchtmassa meter maar ff voor de zekerheid
4 januari 2013 om 16:10 #18090459Hoe check je je luchtmassameter? Ik weet wel waar hij zit, maar hoe controleer ik de werking?
Ik heb inderdaad ergens gelezen: Waar de LMM vaak minder presteert bij een defect is het hoge belastinggebied, dus ook in hoge toerentallen. Dat zou dus inderdaad kunnen kloppen. Zal ik maar gewoon een nieuwe bestellen?Via Ebay is het meest eenvoudig voor mij. Daar worden bij LMM’s codes genoemd, het lijkt mij dat de volgende LMM de geschikte is, maar helemaal zeker ben ik niet: ‘LUFTMASSENMESSER LMM FÜR OPEL ASTRA G, H CORSA MERIVA VECTRA B VAUXHALL’.
11 juni 2013 om 05:59 #18090460En is het opgelost? was het de LMM ? ik heb dat namelijk ook met mijn cdti.
na opwarmen, boven 3500/4000 toeren, en dan teruglaten zakken naar 1800 – 2000 toeren — > P2279-1111 juni 2013 om 11:03 #18090461Het is nog steeds niet opgelost. Wel is de auto al drie keer naar de garage geweest. De LMM is nog niet vervangen. Wel is het hele inlaattraject los geweest en schoongemaakt.
Wat je beschrijft klopt trouwens helemaal: In de vierde versnelling, doortrekken naar 4000 toeren, dan gas loslaten, bingo!
Je kan bij wijze van spreken 10 minuten lang met 4000 toeren doorrijden zonder problemen, de storing komt als je je gas loslaat, niet eerder.
Ik heb nu een half jaar deze klachten…
Wat er tot nog toe gedaan is:– eerste bezoek: EGR los geweest en schoon gemaakt, EGR klep gecontroleerd.
– Tweede bezoek: met een soort spray het inlaatcircuit schoon gespoten.
– derde bezoek: Omdat bezoek twee niet hielp, alles eraf inclusief spuitstuk, en schoongemaakt.Het begint echt irritant te worden.
12 juni 2013 om 20:11 #18090462Willemvee,
ik heb gisteren accu losgehaald. Via de gasklep inlaat schoongemaakt met remmen reiniger. Accu is 30 min los geweest.
Toen auto gestart.. met een geratel.. geknetter! misschien om dat ik aan de gasklep heb gezeten of doordat remmen reiniger in de inlaat is gekomen.
Auto stationair paar minuten laten draaien, toen aantal minuten op 3000 toeren laten draaien tot dat koelventilator aansloeg. Daarna nog eens paar minuten stationair laten lopen.
Dat zou procedure zijn om gasklep in te laten leren? Heb ik ergens op internet gelezen. Vandaag voor mijn werk 100 km gereden, geen storing gehad. Af en toe 3500 – 4000 toeren gereden tot dat motor temperatuur 88 – 94 graden werd. Laten zakken naar +/- 2000 toeren, geen storing geweest!
Ik wil niet te snel conclusies trekken, maar je weet maar nooit.
Ik merk wel als motor 88-90 graden warm is, dat je dan bij 2000-2500 toeren andere bijgeluid hebt, lijkt van linksvoor te komen, alsof ergens een gigantisch veel luchtdruk ontsnapt. Maar goed, storing trad dus niet op.. wordt-vervolgd !12 juni 2013 om 20:38 #18090463Leuk dat je me op de hoogte houdt! Dat inlaatkanaal schoonmaken kan je trouwens, heb ik begrepen, het beste met draaiende motor doen. En met een spray, die best veel van remmenreiniger weg zal hebben, maar EGR Cleaning Spray wordt genoemd.
Overigens heb ik nog wat merkwaardigs opgemerkt, namelijk dat, wanneer ik het gaspedaal heel geleidelijk indruk, het toerental ook geleidelijk stijgt, tot 3800 toeren. Dan begint het toerental te zweven tussen 3800 en 4000 toeren. Net het gebied waarin de storing optreedt.14 juni 2013 om 09:29 #18090464Gisteren 100 km, en vandaag 55 km ivm werk weer gereden. Het is niet te geloven, storing is NIET meer opgetreden.
Ik had de inlaat al een keer schoongemaakt met EGR clean spray. Maar dit keer heb ik met remmenreiniger en een lange ijzeren draad gebruikt die ik gewikkeld heb met een schoon niet pluizend doek. Na paar minuten was ‘t doekje, net een zwarte koekje.
Ik weet niet wat de oplossing is geweest, ‘t schonmaken of het inleren van gasklep, maar ik raad je sterk aan om procedure van gasklep een keer uit te voeren:1. accu ontkoppelen (30 minuten).
2. accu aansluiten.
3. auto starten zonder gas te geven.
4. lampen, verwarming aanzetten
3. laat de auto 2 minuten stationair lopen.
4. Voer toerental op naar 3000 rpm tot dat koel ventilator aanslaat
5. gaspedaal los laten
6. auto nog staionair 2 minuten laten draaien.
7. contact uitzetten.
8. proefrijdenik ben benieuwd.
14 juni 2013 om 15:08 #18090465Ik ga het proberen en hou je op de hoogte!
19 juni 2013 om 06:19 #18090466..en Willem… ? al geprobeerd ?
19 juni 2013 om 06:24 #18090467Inlaat reinigen met een spuitbus gaat niet lukken, deze motoren hebben wervelkleppen inderdaad… en die gaan dicht zitten.
Ook komt het voor dat een van de Vacuum regelingen op de Turbo wel eens kapot gaat.
Ook wil het voorkomen dat de variabele kleppen van de Turbo vast gaan zitten door vervuiling, vervangen is de enige optie..
Willem
19 juni 2013 om 07:17 #18090468Wervelkleppen zijn schoon. Het hele inlaatcircuit is inmiddels uit elkaar geweest, schoon gemaakt en weer in elkaar gezet. Inclusief de wervelkleppen, dus dat valt af als oorzaak.
Hoi Zafir, ik heb het geprobeerd, het lijkt bij mij niet te helpen. Vanaf de vierde versnelling bij het gas loslaten vanaf 4000 toeren hou ik storing.
Dat het ook de turbo zou zijn, is niet helemaal nieuw voor me. Het idee is destijds door mij geopperd bij de garage en dat werd min of meer weggelachen.
Mij leek het namelijk wel logisch. Per slot van rekening is een turbo een slijtageonderdeel, en heeft mijn auto er in de vijf jaar dat hij oud is inmiddels 250.000 kilometer op zitten. En omdat de storing in een hoog toerental en een hoge versnelling in noodloop gaat, dus in de momenten dat er van de turbo vermogen wordt gevraagd, was het het eerste waar ik aan dacht. Het leek de monteur erg onwaarschijnlijk.
Vervangen van een turbo hoeft hier in Hongarije niet direct, er zijn erg goede revisiebedrijven hier. Die vernieuwen alle bewegende delen in de turbo en balanceren hem voor ongeveer 225 euro.
Ik wil best de turbo laten reviseren…
Maar… dan zou de auto toch met een andere storing moeten komen dan deze, lijkt me?19 juni 2013 om 07:54 #18090469Ik denk niet dat dit een Vreemde storing is gezien het volgende.
Als de Vlinderkleppen van de Turbo in een verkeerde stand staan tegenover de berekende stand van de motor Computer, kan de computer het drukverschil zien als een Lekkage in het inlaat traject.
komt er dan op neer dat de gemeten turbodruk niet overeenkomt met Gewenste inlaat druk, en dat de Luchtmassameter een andere waarde meet dan gewenste aanvoer hoeveelheid lucht.
Dit komt weer omdat de Stand van de Vlinderkleppen niet gelezen kan worden, er word wel de juiste hoevellheid vacuum op de Actuator gezet, maar als de kleppen vast zitten blijven ze gewoon staan zoals ze staan.
je kan zelf de proef op de som nemen door de hevel op de turbo proberen te bewegen..
==========================================================================================================================
Motorregel systemen denken heel anders als wijzelf..
Simpel Voorbeeld
pak eens de Cruise control van een Astra-H / Vectrea-C, gewoon als voorbeeld.
Als daarvan de 0 knop van de hendel kapot is, krijg je meestal de melding dat de koppelings schakelaar stuk zou zijn, dit komt dan weer dat de 0 toets via de koppelings schakelaar naar de motorcomputer loopt..De Motorcomputer kan niet zien of nu de hendel of de Koppelings schakelaar kapot is, en geeft dan maar de koppelings schaklaar als probleem weer.
Willem
20 juni 2013 om 07:56 #18090470Ik begrijp dat storingen bij auto’s uitlezen niet betekenen dat je kunt stoppen met denken Willem, daar heb je zeker gelijk in. Sterker nog, je moet heel goed weten waar de auto welke gegevens meet, om op die manier te begrijpen waar het mis kan gaan. Het blijft vakwerk.
Inmiddels heb ik naar een revisiebedrijf gegaan (zit toevallig hier in het dorp) en daar even naar de auto laten kijken. De turbo werkte prima, was hun conclusie. Niks aan doen was het advies…
Normaal gesproken zoek je uiteraard door tot je het gevonden heb, maar dit is een storing die je zo gemakkelijk kunt vermijden, dat het niet echt noodzaak is om het op te lossen. Meer dan 4000 toeren in een diesel is erg veel natuurlijk. Toch zou ik het wel graag opgelost hebben voor ik weer met de auto naar Nederland ga, bijvoorbeeld.9 augustus 2013 om 11:34 #18090471Zo we zijn weer 10.000 km verder. De storing, p2279 was voor paar weken weg. Onderweg naar vakantiebestemming kwam het weer terug. Toen gasklep weer schoongemaakt, ingeleerd.. maar hielp niet.
ik had nog een reserve laad-druk sensor liggen, die heb opgezet.
Turbo heb ik met WYNNS turbo cleaner ingespoten, inlaat heb ik met WYNNS egr-inlaat cleaner behandeld. Storing is nu 1 week niet opgetreden.9 augustus 2013 om 13:40 #18090472Ik heb eens deze storing gehad in een 1.9cdti Zafira in de werkplaats.
Dit bleken de wervelkleppen te zijn in het inlaat traject, deze waren los geschoten (zitten van die gekke heveltjes aan met stangetjes) kun je redelijk goed zien door achter bij de verstuivers te kijken. Dan weet je namelijk of de wervelkleppen hebben geklemd.
Ook eens bij gelijke storing de EGR vervangen (electrisch gedeelte was defect) en was toen over.
En eens meegemaakt dat ik een lucht lekkage had (valse lucht) wat werd veroorzaakt door dat plastic buisje (als je voor de kap staat) links in de hoek vooraan. Dit is een zwarte buis en moeilijk te zien.. ik moest eerst een groot gedeelte van het front demonteren om het te kunnen zien, en ja hoor aan de onder kant was deze wel degelijk gescheurd.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
EDIT: En heb het eens gehad met een vectra, toen bleek de Luchtmassa meter defect te zijn.. klant had zelf een LMM gekocht via ebay en erop gezet maar storing bleef terug komen.
Uiteindelijk niet laten verleiden en een Bosch LMM gemonteerd en probleem was over. Maar ik kan mij niet meer herinneren of deze storing dezelfde foutcode gaf als jij aangeeft (de P2279)En tot slot, eens een beste barst gezien in 1 van de turbo slangen ook aan de onderkant! dus voel deze goed rondom of er echt geen lek in zit en uiteraard GOED alle vacuum slangen controleren! *misschien een rook apparaat eraan zetten??*
18 februari 2014 om 10:37 #18090473Maar weer eens een update. Probleem werd erger in de koude periode. Verleden week heb ik er twee busjes EGR cleaner doorheen gespoten, voor de LMM. Die reinigingsvloeistof is dus ook door de LMM gegaan.
Daardoor is het stukken beter geworden. Maar als ik het toerental in de vierde versnelling laat oplopen tot 4500 en dan ineens mijn voet van het gas haal, ping…. is daar het lampje weer.
Met een verschil nu: het gaat na enkele seconden vanzelf uit.
Ik geloof dat ik er mee moet leren leven inmiddels… Inderdaad zou ik graag met iemand van LMM wisselen om te kijken of dat wat uitmaakt, maar helaas ken ik niemand met een gelijke motor hier.
Het is en blijft een vreemd fenomeen. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.