Vooras opknappen

Forumindex Forums Modellen Manta Vooras opknappen

  • Dit onderwerp is leeg.
19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #17222160
    Stender
    Moderator
      Lid sinds:
      5 April 2009

      Nu de Manta bij de spuiter staat zit ik een beetje te denken wat erna met de Manta gaat gebeuren. Nu zit ik te denken om de vooras op te knappen, en om dan meteen de veren rondom te vervangen voor GTE/GSi veren.

      Wat ik wil gaan doen is om in ieder geval alles in de tectyl/verf/beschermspul te zetten (wat kan ik dan het beste gebruiken?) en eventuele slechte rubbers te vervangen.

      Mijn vraag is: hoe kan ik dit het beste aanpakken, wat heb ik allemaal nodig, wat moet er allemaal en hoelang ben ik ermee bezig?

      Kan voor een zaterdagochtend wellicht aan een brug komen maar ik denk niet dat het lang genoeg is.

      #17683846
      jomanta
      Deelnemer
        Lid sinds:
        9 February 2006

        Tectyl :o ben net die zooi aan het afkrabben en het komt er bij mij niet meer onder.

        Ben dus ook benieuwt naar de antwoorden hier. :angel

        #17683847
        mantaray
        Deelnemer
          Lid sinds:
          16 November 2004

          als je je draagarmen wilt opknappen
          is dit mischien iets ?

          http://www.rustbuster.nl/Caprotech/RXperiment/Caprotech_test.htm

          ik heb het zelf niet geprobeerd maar mischien zijn er hier mensen met ervaring met dit spul ?

          #17683848
          Stender
          Moderator
            Lid sinds:
            5 April 2009

            Oh dat RX5 is wel goed spul, heb er mijn kofferbakvloer ook mee behandeld.

            #17683849
            McLambo
            Deelnemer
              Lid sinds:
              24 September 2004

              Ik zou de onderkant van de wagen inclusief wielkaster zeker weer in de tectyl/boduemshutz of hoe dat spul ook heet zetten. Dit spul is makkelijk aan te brengen, en het blijft best lang flexibel (als je een degelijk merk neemt). Je kan plekjes waar het af is ook makkelijk bijspuiten.

              Persoonlijk zou ik dat niet op de as(of onderdelen daarvan) zelf spuiten.

              Wil zelf ook de vooras eronderuit halen en opknappen, ik zat hierbij ik te denken aan:

              * schoonmaken
              * stralen
              * daarna 2 lagen brantho korrux er over heen.(denk zwart) Deze verf hecht als een idioot, en het is zeer slagbestendig: http://www.brantho-korrux.de/3in1.htm (heb dit ook voor de andere gerepareerde las werkzaamheden gebruikt, en het is echt super)

              Daarna de boel weer in elkaar met stevige(re) rubbers, verlagings veren en sport schokdempers. Kijken of ik ook nieuwe bouten en moeren van de goeie sterke kan vinden.

              #17683850
              Stender
              Moderator
                Lid sinds:
                5 April 2009

                Wielkast van voorspatborden doe ik andere keer. En rubbers idd ook vervangen

                Kan iemand uitleggen ‘ hoeveel’ werk de voorveren vervangen is? Kan ik het een beetje inschatten of ik er zelf een zaterdagochtend mee aan de gang ga of niet.

                #17683851
                McLambo
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  24 September 2004

                  Ik heb deze zelfde vraag ook aan mijn pa gesteld afgelopen weekend. Toen heb ik namelijk een leuk setje verlagingsveren op de kop getikt :-)

                  Hij heeft in zijn vroegere carriere aan aardig wat Opel’s uit de 70’er jaren gewerkt. Volgens hem moet de ophanging los om de veren er fatsoenlijk en veilig uit te krijgen.

                  Dit gaat het beste met 2 man, aangezien er nogal wat duw en trekwerk voor nodig is. Ik begreep van hem dat je met een verenspanner niet goed uit de voeten kunt.

                  Dus….. ik denk dat er wel mensen op het forum zijn die het wel in hun eentje voor elkaar hebben gekregen : -)

                  #17683852
                  Ghanz
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    31 July 2005

                    tis me wel eens alleen gelukt, maar een handje extra is nooit verkeerd.

                    achter wil wel alleen.

                    #17683853
                    Maartuh
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      29 August 2004

                      voor licht eraan of ie verlaagd is, hoe lager de manta hoe makkelijker het gaat.
                      Haal wel een verenspanner hoor, anders gebeuren er ongelukken.
                      heb bij de mijne de schroefdraad wat ingekort zodat hij precies past tussen de draagarmen

                      #17683854
                      rico523
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        13 January 2008

                        Je kunt de vooras ook laten poedercoaten, kost op zich niet veel, ziet er netjes uit en goed beschermd!

                        gr’s Rico

                        #17683855
                        voederbiet
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          9 May 2006

                          heb het toevallig van de week nog gedaan, verenspannes passen vaak voor geen kant bij manta, dus toen maar een versnellingsbak hydraulische krik onder de draag arm en toen de bouten van de draag arm eruit gehaald, kost wat duw en trek werk maar werkt wel goed, maar blijf altijd oppassen dat de veer niet wegschiet.

                          #17683856
                          opelclanermelo
                            Lid sinds:
                            23 July 2004

                            hey is makkelijk in een zaterdag morgen tedoen

                            krik en een bokje erbij omhoog krikken bok eronder krik eronder vandaan
                            wiel eraf onderste fusee kogel los draaien (krik onder de draagarm zetten)
                            als de fuseekogel niet losschiet ff met de hamer op het fusee lichaam meppen schrikt hij vanzelf los 9 v/d10 keer:swear
                            stabi stang los schroeven van onderste draagarm

                            daarna draagarm naar beneden drukken (met krik laten zakken) en veer ertussen uit halen nieuwe eronder/tussen wel of niet met veerspanners is kijken advies is wel koevoet of bandenlepel bij de hand dan kun je in je eentje ver komen
                            met krik draagarm weer omhoog krikken en fusee kogel vast zetten in fusee stuk

                            omgekeerde volgorde weer monteren en voilá
                            :thumbup:thumbup

                            #17683857
                            Stender
                            Moderator
                              Lid sinds:
                              5 April 2009

                              @ Opelclanermelo

                              Bedankt voor de heldere uitleg :thumbup

                              Ff voor mijn beeld: die onderste balk meot dus helemaal los?

                              PS: heeft iemand nog goed setje GTE/GSI veren liggen? De variant die paar centimeter korter is dan standaard.

                              #17683858
                              H-400
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                3 November 2006

                                Tegen je chassisbalk moet er niks los, het gaat over de “fusé-bol” van de onderste
                                wieldraagarm die je moet losmaken. Is de verbinding met je fusé-huis, waar dus je wiel en
                                roulementen en oa je stuurarm aankomt.
                                Ik maak het los met een trekker, maar ik moet dat maar uit het schab halen.
                                Met een koevoet en hamer gaat het ook maar wel iets lastiger.

                                #17683859
                                2000
                                Moderator
                                  Lid sinds:
                                  30 June 2004

                                  Ik heb een bout met moer tussen de onderste en de bovenste fusee gezet. Door het langer maken/draaien van dit geheel pers je zo de fusee los, zonder geram of zo. Ik heb wel een puntje op de bout gemaakt zodat ie niet van de fusee bout af kan glijden

                                  #17683860
                                  Stender
                                  Moderator
                                    Lid sinds:
                                    5 April 2009

                                    H400

                                    Aah ik snap het nu heb even gekeken en het is nu duidelijk/.

                                    Fusee los, boel laten zakken en dan komt het er zo uit als het goed is. Meteen even kijken of alle rubbers enz nog goed zijn.

                                    Stabilisatorstang zit verder niet in de weg?

                                    #17683861
                                    ben-limo-16v
                                      Lid sinds:
                                      6 May 2005

                                      Heb nog een setje veren liggen die onder mijn GSI vandaan komen.

                                      #17683862
                                      Stender
                                      Moderator
                                        Lid sinds:
                                        5 April 2009

                                        Zijn dat die lagere?

                                        #17683863
                                        ben-limo-16v
                                          Lid sinds:
                                          6 May 2005

                                          origineel gepost door Stender
                                          Zijn dat die lagere?

                                          Zijn inderdaad de lagere..

                                        19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.