Forumindex › Forums › Overige › I.C.E. en navigatie › voor- en nadelen subwoofer 4 of 2 ohm en 1 of 2 spoelen?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 maart 2012 om 21:53 #17965577
Bij brugebn moet 1 van de 2 versterkers in tegenfase werken.
Mijn HarmanKardon TC600 heeft standaatd 1 kanaal in tegenfase maar door de plus en de min stiekum andersom aan te duiden komt het kanaal weer prima uit voor een normale stereo weergave. Door de speaker aan te sluiten volgens jouw tekening krijg je bij deze TC600 versterker inderdaad een dubbel signaal.
Maar gebruik makend van 2 losse mono versterkers zoals jouw schema gaat niet werken want aftappen van de massa doet niets….
Je moet van beide versterkers de plus gebruiken en bij 1 van de 2 versterkers het signaal geïnverteerd aanbrengen (een simpele 180 graden faseverdaaier is simpel te maken/vinden)Wel dien je de massa’s van beide versterkers aan elkaar te verbinden.
Veel 2, 4 en 6 kanaals versterkers kennen de opties om 2 kanalen met elkaar te bruggen via 1 simpele schakelaar.
1 april 2012 om 14:34 #17965578Zoals Seth tekent bedoel ik idd ongeveer. dus 2 losse versterkers op 1 dubbelspoels sub.
Zou dus evt wel kunnen, maar moeten dan wel monoblocks zijn?
2 gebrugde 2-kanalers zijn niet mogelijk?gr,
Johmn11 april 2012 om 22:55 #17965579ik heb eventueel nog wel een mtx th800d in de aanbieding voor een zacht prijsje haha
20 april 2012 om 14:45 #17965580Een dubbelspoels subs is alleen maar dubbelspoels voor meerdere aansluit opties, dit veranderd niets aan het geluid van de subwoofer.
Een versterker heeft op een lagere impedantie vaak wel meer vervorming, maar ik heb dit zelf bij een sub nog nooit kunnen horen, dus voor subwoofers is dit geen probleem.
subs met 4 spoelen voor in de auto bestaan zeker, als ik het goed heb heeft ground zero die.
2 losse versterkers met elkaar bruggen kan niet voor zover ik weet. Er zijn echter wel merken die een module hebben waarmee dat wel mogelijk is, zo heeft steg dat bij zijn k serie die helaas niet meer gemaakt worden. Het voordeel is meer vermogen, het nadeel is dat de impedantie dan hoger wordt en dat de versterkers exact gelijk afgesteld dienen te worden wat erg lastig is.
2 losse versterkers op 1 dvc sub zetten is wel mogelijk en vaker gedaan, zolang het geheel goed afgesteld is. Je kan dit het beste doen met een scoop, met een multimeter is ook mogelijk.
Als je een nieuwe instal wil zou ik eerst gaan zoeken naar de speakers en subs, en dan hier de versterker keuze op aanpassen. Het beste is om een versterker te nemen die iets meer vermogen kan leveren dan de speakers aan kunnen. Het klinkt raar maar dan heb je veel minder kans dat je spullen opblaast.
De mooiste combinatie (en voordeligste) is een 4 kanaals versterker, kanaal 1 en 2 voor de voorspeakers en kanaal 3 en 4 bruggen voor een sub. Natuurlijk moet je dan wel een versterker vinden die voor beide genoeg vermogen kan leveren. Het nadeel van een 4 kanaals versterker is dat deze klasse a/b is waardoor deze meer stroom verbruikt(lager rendement) dan wanneer je voor een mono versterker kiest. Afhankelijk van het vermogen is dus soms verstandiger om voor een 2 kanaals versterker en een mono versterker te kiezen omdat je anders in de problemen komt met je voeding.
20 april 2012 om 17:06 #17965581bedankt voor de duidelijke info.
Hoop wijnzer geworden.maar lastige vraag misschien. Hoe stel ik 2 versterkers af met een multimeter?
Dit klinkt als een zeer mooie oplossing.gr,
John21 april 2012 om 00:09 #17965582Dit is dus alleen noodzakelijk op het moment dat je 2 versterkers achter 1 sub doet, of 2 versterkers op 2 verschillende subs in dezelfde kist.
Download een bass test nummer, dus een nummer die continue 20 of 50 hz speelt, in elk geval iets in het bereik van je sub. Je zet de multimeter op wisselspanning en draait dan aan de gain van de versterker totdat beide exact gelijk staan. Hoe hard het kan moet je op gehoor doen, dit is alleen maar handig om het gelijk te zetten. Om af te stellen en het maximale eruit te halen is het alleen meetbaar met een scoop. Dit werkt overigens alleen met 2 exact de zelfde versterkers op 1 sub of 2 exact gelijke subs. Dit kun je niet op muziek doen, omdat er dan niet continue dezelfde output is waardoor je niet kan meten. Het volume waarop je dit doet maakt weinig uit.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.