Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › voor en nadelen licht vliegwiel
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 december 2009 om 15:51 #17214883
hallo allemaal,
ik ga aanstaand weekend een motor ophalen waar ook een licht vliegwiel bij zit. nou ben ik aan twijvelen of ik de lichte of met oude vliegwiel erop zet.
de wagen is voor dagelijks gebruik. dus vraag me af of het wel lekker rijdt dan
wat zijn dus de voor en nadelen van een licht vliegwiel
8 december 2009 om 16:34 #17561680voordeel: stijgt lekker snel in de toeren.
groter afremmend vermogen op de motor (dus gewoon het gas loslaten..)nadeel: motor loop stationair iets minder maar das nauwelijk te merken met de rest origineel (tenzij je veel gaat veranderen dan gewoon het stationairtoerental iets hoger zetten dan gaat het wel.)
en het op de koppeling rollen vind je motor minder leuk omdat je minder massa hebt die je kunt gebruiken…8 december 2009 om 19:01 #17561681Als je dan toch de std gaat gebruiken, doe me dan ff een berichtje met de prijs enzo…;)
8 december 2009 om 21:17 #17561682is dat vliegwiel afgedraaid? En hoeveel.. En is alles gebalanceerd achteraf. Dat zijn wel belangrijke punten voor je beslissing. Ik zie er het nut niet van in op een standaard motor..
wat corsaracer al zegt. Stijgt wel lekker in de toeren
8 december 2009 om 21:53 #17561683origineel gepost door Fearless
Als je dan toch de std gaat gebruiken, doe me dan ff een berichtje met de prijs enzo…;)ga denk ik zo of zo standaard erop zetten want heb al hoge compressie zuigers in zitten.
maar ik zal wel zaterdag navragen wat er precies mee gebeurd is dan mag hij de verkoop in
9 december 2009 om 17:02 #17561684wrom zou je, gaat gewoon goed met een lichte erop. pakt ie wat lekkerder door de toeren heen.
9 december 2009 om 19:00 #17561685ik zou hem ook zeer zeker laten zitten.
ik ben altijd al een voorstander geweest van een licht vliegwiel.10 december 2009 om 11:52 #17561686Originally posted by corsaracer
nadeel: motor loop stationair iets minder maar das nauwelijk te merken met de rest origineel (tenzij je veel gaat veranderen dan gewoon het stationairtoerental iets hoger zetten dan gaat het wel.)
en het op de koppeling rollen vind je motor minder leuk omdat je minder massa hebt die je kunt gebruiken…Deze items heb ik niet echt last van, dus zie alleen maar voordelen. :P
10 december 2009 om 13:18 #17561687maar is het niet zo dat met een licht vliegwiel berg op je meer gas moet geven en dat je koppel verliest met een licht vliegwiel? ben nog aan twijvelen.. rijdt het lekker als je lange afstanden rijdt? de wordt alleen dagelijk gebruikt voor prive niet voor na werk daar heb ik een bedrijfswagen
10 december 2009 om 13:26 #17561688voordeel wat op moment vind dat als je de wagen laat uitrollen dat hij nog flink uit rolt zonder te vertragen volgens heb je dit minder met een licht vliegwiel of?
10 december 2009 om 13:39 #17561689Met een licht vliegwiel vertraagd de auto juist harder bij gas los.
10 december 2009 om 18:29 #17561690je merkt m enkel op met op t gas gaan ,dan loopt ie wat vlugger door de toeren. maar met file ofzo zit ie niets in de weg of iets.
mijne is een goede 5kg, en die doet niets bijzonders stationair. die loopt gewoon perfect.
ik zou m lekker laten zitten.
10 december 2009 om 19:06 #17561691Met een licht vliegwiel vertraagd de auto juist harder bij gas los.
Door de mindere massa heb je minder middelpuntzoekende kracht. dus wil ie minder hard rond blijven draaien dus helpt ie de krukas minder met doordraaien dus vertraagd ie meer bij gas los laten dan met een zwaarder vliegwiel. ;)
12 december 2009 om 01:28 #17561692En van wat ik er dus van begrepen heb is dat je dan dus
iets minder koppel hebt.
Weet niet in hoeverre dit op waarheid berust.12 december 2009 om 23:36 #17561693Ik merk in ieder geval niets van koppel verlies.
Ik rij zowel een C20XE als een 20SEH met een licht vliegwiel, en het is super.:thumbup
ik blijf het nog steeds een aanrader vinden. :wors13 december 2009 om 15:24 #17561694Verschil zal je misschien niet 1 2 3 merken.
Zal je moeten vergelijken op een testbank.
Zoals ik al zei, ik weet niet in hoeverre dit klopt…ik
heb het ook maar van iemand die veel met tuning bezig is.13 december 2009 om 22:21 #17561695nou heb de motor opgehaald. en was toch een standaard vliegwiel wel zat er een sport koppelingsplaat bij die weg gaat maar is voor een getrag bak
14 december 2009 om 02:20 #17561696Ik heb ook een lichte vliegwiel,, Ik vind dat het heerlijk rijdt:D lekker door de toeren heen scheurenking:
14 december 2009 om 10:15 #17561697ik ben niet xan op hoge toeren rijden heb liever kracht op lagere toeren
14 december 2009 om 11:56 #17561698Vliegwiel kost je geen koppel!
Het verandert niets aan het blok verder.
Het enige wat verandert is de reactie op het gaspedaal.
Dus bij gas geven loopt hij sneller de toeren in en bij gas los laten valt hij sneller dood.Ik rij zelf met een 3,6kg vliegwiel op een LET motor, dat werkt echt super.
En dan niet alleen bij het racen, maar ook bij normaal gebruik. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.