Voor de eerst keer polijsten!

Forumindex Forums Overige Wassen, Poetsen en Detailing Voor de eerst keer polijsten!

• Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Ewoud94

Hallo allemaal,

Ik weet dat het ergens op het forum moet staan maar ik kan nou niet precies vinden wat ik wil weten vandaar dit topic! Excuses hiervoor.

Binnenkort ga ik de Dap 900 v2 powerpack bestellen op carclean.nl
      (Linkje: http://www.carclean.nl/product/Polishing_Power/DAP900_V2_Raffini_Kompressor_Starterskit_Power_Pack_102596″ onclick=”window.open(this.href);return false;)

Ik wil mijn Opel corsa b een beetje verwennen door de meeste swirls en krasjes te verwijderen en hem daarna natuurlijk lekker te laten glimmen. Een complete exterieur behandeling met andere woorden.

Nu zit hier al aardig wat bij maar hoe werkt het nou precies dat polijsten? Welke pad begin ik mee en welk monello polijstmiddel?

Ook wat heb ik buiten dit nog nodig? Ik heb een goede wax namelijk de meguires tech wax 2.0 maar ik hoor ook dingen als detailer etc. Die je voor het waxen zou moeten gebruiken?

Wat heb ik nodig voor een complete exterieur behandeling? Ook wil ik hem op andere auto’s gaan gebruiken hier thuis.

Als iemand mij een beetje op weg wil helpen zou ik dat enorm op prijs stellen. Zodra hij binnen is zal ik meteen een update plaatsen en hem testen natuurlijk!

Alvast enorm bedankt voor de info!

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk 4

Martijn17

carclean.nl heeft ook een forum, daar kun je meer informatie vinden

Ewoud94

Klopt maar daar is het ook lastig te vinden en daarom probeer ik het eerst hier.

Looney
          Deelnemer

Eerst deze maar eens helemaal doorlezen!
            http://forum.carclean.nl/cc_postst5922/Volledig-exterieur-stappenplan-machinaal–DAP500-900.aspx

Duidelijke uitleg over welke pads met welke polijstmiddelen
            http://forum.carclean.nl/cc_postst7369/Welke-pads-kan-je-combineren-met-welk-polijstmiddel–een-overzicht.aspx

Nog heel wat meer handleidingen
            http://forum.carclean.nl/cc_topics13/Handleidingen-en-Tutorials.aspx

En voor de rest veel lezen. Bekijk een paar van de uitgebreide showoffs daar.
            Persoonlijk ben ik absoluut geen fan van die meguiars tech 2.0. Leuke wax, maar een standtijd van niets en bijv. een pb natty’s is al een heel stuk beter.

En maak een testspot! Bekijk wat voor lak je heb, en wat de grofste stap is die je nodig heb voor het gewenste resultaat! Begin niet met het grofste middel op een wolletje, dat is alleen maar zonde tijd, lak en geld :)

In het stappenplan vind je het ook. Maar even kort.
            Eerste wassen en kleien.
            Drogen
            Afplakken
            Testspot: mezzo op wit.
            Als dat voldoende is Finale op zwart (zit niet bij het pakket, maar zou ik zeker aanschaffen)

Als mezzo op wit niet voldoende was mezzo oranje proberen, en dan afbouwen zoals hierboven.
            Mocht dat nog niet voldoende zijn de veloce op oranje en afbouwen zoals gewenst.

Daarna de lak goed ontvetten met ipa, spruzzo of iets dergelijks (geen shampoo oid)

Een wax derop. De meesten hebben het meer op harde waxen. Betere standtijd en meer glans, bescherming etc..
            Je zou nog een sealant of glaze kunnen doen. Maar voor een eerste keer..

Ohja. Wat tips. Neem de tijd. Zorg dat je de snelheid en manier van bewegen met de DAP onder de knie krijgt. Less is more en gebruik voldoende GOEDE doeken.
            Na mooi gepolijst te hebben wil je niet de krassen er weer in trekken met een oude of goedkope doek. Nooit een doek met grof middel gebruiken bij een fijnere stap en altijd een nieuwe voor de wax uitpoetsen :) Die van monello zijn perfect, zeker de peluche verde!

Voornamelijk ervaring opdoen, dat is belangrijk :)

Ewoud94

Zo looney kijk echt een perfecte uitleg! Precies wat ik nodig had, enorm bedankt! :)

Ik ga alles eens een keer doorlezen en dan is het allemaal veel duidelijker ga ik van uit.

Mijn lak is aardig gehavend veel krassen en enorm veel swirls.

Dus als ik het goed begrijp hoef ik alleen nog een zwarte pad erbij te bestellen en een goede wax (bijv poorboys natty’s?) En later misschien een seallant?

Ewoud94

En over de doeken geen zorgen, thuis een schoonmaak bedrijf en we hebben professionele microvezel doeken in overvloed.

Ewoud94

http://www.carclean.nl/product/101803″ onclick=”window.open(this.href);return false; is dit ook een goede? Of kan ik beter op de powerp pack wachten?

Ewoud94

Ik heb de volgende producten in mijn winkel wagentje zijn er jog dingen die ik nog heb?

Heb ik zelf al: goede autoshampoo en doeken.

Ik heb in mijn winkelwagentje:
                    http://www.carclean.nl/product/Poorboys_World/Natty_s_Paste_Wax_Red_Limited_Edition_235ml_PB_NPW_RD_101115″ onclick=”window.open(this.href);return false;

http://www.carclean.nl/product/Polishing_Power/DAP900_V2_Raffini_Starterskit_Lite_Edition__101803″ onclick=”window.open(this.href);return false;

http://www.carclean.nl/product/Monello/Dolce_Verde_Klei_Set_DVCLAYCOMBI_102118″ onclick=”window.open(this.href);return false;

Moet er nog wat bij? Ben nu toch aan het uitgeven haha :p

Looney
                    Deelnemer

Tja :D Er kan altijd nog wat bij hé :P Hoe ver wil je gaan? Om even op de shampoo terug te vallen (de meest gemaakte fout bij veel auto-liefhebbers :shock: ) Welke heb je? En een tip, houdt je goed aan de dosering, was met twee emmers met voldoende water.

Ik mis in je winkelwagen om goed te wassen nog een droogdoek en goede spons of washandschoen. Beide kun je perfect van Monello nemen. Als je btw de Monello trio (Klikje)neemt heb je meteen alles, en goede doeken die geschikt zijn voor de auto. Zeker om bijv. wax goed uit te buffen en op te poetsen of polijstmiddel veilig weg te vegen.

Een quick detailer is ook iets wat elke detailer het liefst mee naar bed neemt. Zonder grappen, de douche, ruiten, oven of badkamer kun je er ook uitstekend mee doen :wors. Eentje waar ik gek van ben is de Basics of Bling van Dodo juiceKlikkie. Een liter koop je voor 36 euro, maar daar maak je 10 liter detailspray van! En een goede ook, daar kan de Meguairs in mijn ogen niet tegenop.

Die BoB kun je ook gebruiken voor het kleien, naar mijn mening zelfs fijner dan de Perfetto. En omdat die zo cheap is, gebruik je hem wat vaker zonder kans op marring. Die dolce verde klei is wel top. Maar koop m dan los naast de BoB, ben je voordeliger uit :)

Een pad om de wax mee op te brengen. Bijv. een foamen of katoenen pad. Gebruik een goede, en houd hem goed schoon. Zonde om over je goede lak een barre pad te trekken :)

Om na het polijste je lak te ontvetten voor de wax (niet perse nodig, maakt de lak juist zo proper dat krasjes die door polijstmiddel zijn opgevuld weer tevoorschijn komen(wat je eigenlijk ook wilt voor nagenoeg perfecte correctie) maar komt de standtijd van je wax zeer ten goede!) Ik gebruik IPA en ben er tevreden over. Er zijn ook duurdere middeltjes zoals c. pro eraser.

Misschien iets voor je trims en ramen? Uit ervaring gemerkt dat het enige dat ECHT werkt op verweerde trims de powersponsjes van de action zijn (Klikje. Maakt de trims weer als nieuw, wel ZEER goed nat gebruiken. Werkt btw ook perfect om je ramen en interieur mee te reinigen. Afwerken met een voeder. Ben zelf fan van Black Wow voor de buitenkant en PB Natural Look voor de binnenkant :) Ramen met quick detailer, wax, rain-x of wat dan ook. Om het af te maken zeg maar :)

Nogmaals, het is hoe ver je wilt gaan. Een Super degreaser voor je motorblok, banden en wielkuipen, een APC voor hardnekkig vuil, een velgenreiniger, een bandendressing, een wheelwax etc etc.

Maar zorg dat je een goede basis hebt. Dus goede wasset, kleiset, standaard polijststappen (wat er in dat pakket zit is perfect om mee te oefenen,als er wat ervaring inkomt ontdek je vanzelf welke pads etc je mist), een ontvetter en tot slot een wax. En natuurlijk de doeken :D

Misschien merk je het al, het is een verslaving :D

StinG

prachtig Looney hoe je alles neerzet hier en alles omschrijft.

ik lees graag mee ;) king:

Ewoud94

Jeetje looney, je bent echt super bezig! Echt enorm bedankt voor dit enorme stuk tekst!

Ik heb de washmitt van turtle wax dat is z’n rasta ding of hoe je dat ook noemt. Ben bereid tot 300 a 350 te gaan mits ik dan ook alles compleet heb!

Ik heb de shampoo van meguires de gold class. Maar wij hebben vanuit het bedrijf ook een shampoo met wax. Heb je nog een tip over shampoo?

Ik werk overigens altijd met hrt 2 emmer systeem tegen krassen etc.

Droogdoeken gebruik ik microvezels maar ik kan denk ik beter die monello trio pakken daar zit ook echt alles bij! En dan zal ik als afsluiter de detailer erbij nemen en wat bedoel je met BoB welke losse pad bied je aan?

En ik denk dat ik het daar bij hou voor nu haha.

Nogmaals bedankt!

Looney for adminn!! :jerry

Looney
                          Deelnemer

BoB is Basics of Bling concentraat van Dod juice :D

Ik zou lekker die trio nemen, heb je tenminste een GOEDE spons en washandschoen :angel
                            Drogen met een droogdoek werkt VEEL fijner dan met MF doeken. Ik droog de corsa en de tigra met 1 senza aqua! Beetje detailspray op je lak helpt ook bij het drogen. En Google maar eens op drogen met water. Dan laat je zonder sproeier een straaltje water over je auto lopen waardoor je lak niet meer vol met druppeltjes ligt :D

Er zijn goede shampoos, normale shampoos en prut shampoos. Als je netjes je auto in de wax heb staan, en je wast hem een week later wil je niet dat je alle wax weer weg wast, en krassen in je lak trekt. Een goede shampoo tast je wax amper aan en zorgt voor het glijden van de spons.

Shampoo
                            De ene shampoo is de andere niet! Autoshampoo’s zijn ontwikkeld om op de juiste manier een auto te reinigen. Een goede shampoo is voorzien van ontharders om de kalk uit het water af te breken en bevat genoeg glijmiddelen en vuilinsluiters om vuil veilig en krasvrij af te voeren. Speciale conditioners zorgen ervoor dat de lak gemakkelijk is te drogen en vullen in bepaalde gevallen zelfs de waxbescherming aan. Ook zal de aanwezige bescherming (wax of sealant) door een goede autoshampoo niet aangetast worden. Wij raden iedereen af om de auto schoon te maken met afwasmiddel zoals Dreft of Dubro. Afwasmiddel is zuur en tast je wax of sealant aan en kan bovendien ervoor zorgen dat de lak er naar verloop van tijd juist mattig uit gaat zien. Bovendien missen de speciale glijmiddelen en vuilinsluiters in de afwasmiddelen!

Gold class ken ik niet, geen ervaring mee dus kan ik ook niets over zeggen. Lees er wel goed reacties over, maar is in verhouding wel wat duurder.
                            Turtle, action, aldi en valma shampoo haalt je wax in 1 keer (vrijwel) volledig weg. Net als dat de shampoo, foam of borstel dat bij de carwash doet.

Shampoos als Wolfgang Autobathe, Dodo juice born to be mild, PB slick and suds of monello lavare zijn wel lief voor de wax! Dod juice BTBM is mijn favoriet uit al deze :wub

Pad is helemaal aan jezelf. Koop een paar verschillende goedkope pads, en kijk wat je zelf het lekkerst vindt! De ene houdt van katoen, de andere van de fingerpads en een ander van foam. Je kunt zelfs een concorso pad nemen om de wax machinaal aan te brengen.

Geen admin hoor, deel alleen graag wat ik zelf heb ondervonden :D Zijn zat mensen die het beter doen en weten dan mij. Maar met wat ik weet help ik graag anderen :D

kadett-supreme
                            Deelnemer

inderdaad… dodo juice btbm is DE shampoo als je het mij vraagt.. en je hebt echt maar heel weinig nodig. alhoewel de slick and suds van PB ook erg fijn is. Ik heb ook al meerdere droogdoeken geprobeerd, maar voor mij is er tot nu toe nog maar 1 winnaar: die van Mothers.

Als je van plan bent alleen je eigen auto te doen zou je volstaan met PB polijstmiddelen. Deze werken voor oude lakken veel fijner vind ik, ook zijn deze niet zo erg door het weer beinvloedbaar. Monello polijstmiddelen kan je sowieso niet in de zon gebruiken maar als het heel koud is of heel warm (uit de zon) wordt het ook al lastiger. Poorboys ssr serie is veel makkelijker verwerkbaar, ook bij hoge en lage temperaturen.

verder, meguiars….. goed spul, maar het kan beter en goedkoper. ik wil de genoemde wax in de eerste post een matige wax noemen. als je een vloeibare wax wil en betaalbaar, ga voor de collinite wax. maar mijn voorkeur heeft toch een dodo wax of natuurlijk de monello ibrido, maar die is erg duur.

Ewoud94

Ik heb het gisteren besteld en het wordt bezorgd tussen half 2 en half 4. Kan niet wachten haha

Zal ik meteen een unpacking vid of foto’s plaatsen.

Looney
                                Deelnemer

Wilco, als je het echt goed wilt hebben, zou je eigenlijk beide series moeten hebben. Zelf merk ik in ieder geval dat elke lak anders is. Toch merk ik dat de monello het over het algemeen beter doen, mits het geen 30 graden is :sleeping . Droog of nat maakt voor de monello ook weinig uit. Op mijn corsa werkt de SSR helemaal niet fijn, terwijl die op een opnieuw gespoten tigra met de finish erg fijn is. De ervaring leert dat vooral op een harde lak de monello VEEL effectiever is dan de SSR, en het ook goed doet op zachte lakken. Daardoor is de monello juist meer een allrounder en wordt die ook door Tim en Jeroen in het starterspakket gedaan ;) Monello finished makkelijker door de ronde, afbrekende korrel, zeker voor ene beginner!

Die wax is prima hoor, zeker een beginnende detailer kan beter wat vaker een goede, maar goedkopere, wax doen dan meteen een dodo of ibrido wax te nemen! Het is in ieder geval al een hele stap beter dan de nxt :D

Die mothers doek heb ik al meer verhalen over gehoord, maar nog nooit geprobeerd. Hoe vind je hem tov de aqua senza? En hoe streepvrij droogt die met of zonder detailspray?

Ewoud94

Jeeejj!!

Het is er!

Looney
                                    Deelnemer

Vet :D

Veel plezier ermee! Eerst ff goede op carclean wat tutorials lezen en dan lekker gaan!

Ewoud94

Heb gisteren bijna alle how to’s gelezen. Ga eerst op een oude motorkap uitproberen en dan pas de corsa! Bedankt voor alle info nog!

kadett-supreme
                                        Deelnemer

mooi pakketje!!

kijk ook eens bij de clinics… het is zeker nooit verkeerd om zo’n clinic bij te wonen

Ewoud94

Waar zijn die clinics of waar kan ik die vinden?

kadett-supreme
                                            Deelnemer

http://forum.carclean.nl/cc_topics18/Clinics-en-Workshops.aspx” onclick=”window.open(this.href);return false;

nu moet ik er wel bij zeggen dat ik niet gekeken heb of er daadwerkelijk een clinic is….. maar ALS ze er zijn, kan je ze hier vinden.

Ewoud94

Thanx! Ga ik zeker eens kijken. .:)

robert_corsa

Interessant jongens. Ga mij er ook maar eems op inleze .
                                                  op hetforum va n carclean zit ik al heel lang.
                                                  Juist het machininaal polijsten zie ik tegenop. Vind het erg le u k, en ben bang dat ik alles koop wat er tekoop is.
                                                  ken mijzelf. Haha, nu al bijna een stallen opbergrek vol met middelen.

Ewoud94

Robert, ik was 320 euro kwijt en heb een goed start pakket waar ik ook nog wel eventjes mee vooruit kan.

Het machinaal poetsen is echt veel makkelijker dan het lijkt. Je hebt al snel de “wauw” factor voor jezelf bereikt. En een tip pak een reserve deur / motorkap en ga daar eerst eens op oefenen.

Dit was mijn resultaat en vond het niet slecht voor de eerste keer in mijn leven!

Hoe hij was

Hoe hij nu is!

Excuses voor de slechte kwaliteit foto maar hopelijk is het te zien!

kadett-supreme
                                                    Deelnemer

goed bezig hoor!

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.