Forumindex › Forums › Modellen › Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) › Vivaro met 500.000km: te verwachten onderhoud?
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 25 augustus 2020om 19:14 door VAN BELLE Jean Marc.
-
AuteurBerichten
-
5 augustus 2020 om 10:38 #18384712
Hallo Allemaal,
Met heel veel genoegen rijd ik al een poosje in mijn Vivaro 1.9. Hij is uit 2003 en nadert de 500.000km… Eigenlijk altijd zonder gebreken (en met gedegen onderhoud), maar nu is het stuurhuis versleten. De garage verwacht dat eerdaags de versnellingsbak en/of koppeling ook aan de beurt is. Dat is best een investering voor zo’n oude wagen. Maar verder rijdt ‘ie prima…
Mijn garage noch Opel zelf durft iets te zeggen over toekomstige slijtage. Dat snap ik wel, maar ik kan me niet voorstellen dat er geen enkel idee is over wat eraan zit te komen. Uiteraard over een aantal duizend km’s de distributieriem, banden etc, dat is normaal. Maar verder… Zijn hier mensen met kennis of ervaring met veel kilometers, en wat er dan logischerwijs mogelijk nog aan vervanging te verwachten is de komende jaren?
Ik rijd doorgaans 35.000km per jaar, vooral lange stukken en snelweg maar ook een paar duizend km per jaar in de bergen en kleine stukjes onverhard (stapvoets).
Bij voorbaat dank voor het meedenken!
Heleen
5 augustus 2020 om 12:14 #18384725Ik verwacht, remmen, wiellager, koppeling, bak, uitlaat, rotte dorpels.
5 augustus 2020 om 12:23 #18384728Ok! Remmen vorig jaar gedaan, dat scheelt al iets
23 augustus 2020 om 11:50 #18386936Als je al zegt dat er gedegen onderhoud word uitgevoerd, zal de slijtage hetzelfde zijn als met een nieuwe auto.
Koppeling en dergelijke moeten ook bij nieuwe auto’s met degelijke kilometers vervangen worden.
Extra aandachtspunten voor oude auto’s zijn meer het plaatwerk, carrosserie en leidingen.
Word ook elk jaar door de garage bekeken ivm APK.
Dus misschien dat je bij je volgende APK kan vragen hoe het er mee gesteld is.
Ook nieuwe auto’s kunnen problemen hebben, vooral op computer gebied
24 augustus 2020 om 14:08 #18387126Hoi mape.nl,
Ik vraag inderdaad elk jaar bij de APK/groot onderhoud wat er verder aan dreigt te komen, maar daar durven ze nooit wat over te zeggen. Heb net besloten toch gewoon nog een tijdje door te rijden en in de reparatie te investeren; het is verder een hele trouwe wagen en voor zo ver de carosserie te inspecteren was, zag dat er op één herstelbaar plekje na nog goed uit.
Bedankt voor het meelezen en de reacties!
Heleen
25 augustus 2020 om 19:14 #18387294Dank u voor dit mooie bericht. Totnogtoe verving ik mijn auto’s rond de 200.000 km om dit soort kosten te voorkomen maar nu ik in Bulgarije woon is mijn inkomen verl beperkter geworden. Zelf zit ik met mn Opel Vivaro van 2015 (!) nu bijna op 250.000 km, de helft van jou dus. Ook in Bulgarije is de Opel garage heel goed en heb ik af en toe wat kosten maar hoewel het de lichtste motor is, bespaarde ik bij aankoop zoveel dat in bijna alle toen beschikbare opties aankocht voor die 2000 EUR verschil incl. PTO zelfs.
Op https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/715050.html vind je al mijn tankbeurten en onderhoud. Bij mijn vorige modellen hield ik goed contact met de kopers en deze noteerden vooral een nieuwe embréage schijf (koppelingsschijf).
Voor de rest uiterst tevreden en zeker bij >35 graden (hier normaal in de zomer), super airco en in de winter (kan hier onder de minus 25), had mijn garage in Kortrijk de auto speciaal wat bijgeregelf qua koelvloeistof en nazicht van dieseleidingen en elektrische voorverwarmingsoptie tot minus 35 ook qua verwarming dus suuuuper. Mijn Kawa 1400GTR kon ook erin (niet meer in nieuwe model dat nu Peugeot is).
Dus ik volg dit topic ook verder! Misschien bouw ik nog een koel/verwarmingseenheid op de PTO of via een dieselverwarmer zodat ik die ook als camper kan uitbouwen. Iemand ervaring met zo’n boveneenheid zoals bij frigowagens Vivaro hier? Jean Marc +je
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.