Forumindex › Forums › Modellen › Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) › Vivaro 2015 regen en lichtsensor
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 juli 2015 om 19:41 #17272627
Kan er mij iemand weten te vertellen waarom deze 2 niet samen werken? Wanneer het regent gaan mijn lichten niet automatisch aan….bij mijn zafira uit 2007 gebeurde dat dus wel. Nochtans zie ik niet in wat het probleem zou zijn….via de garage te weten gekomen dat dit niet samen werkt en dus niet mogelijk is. Dus bij regenval geen automatische lichtontsteking, moet ik dus zelf nog doen.
22 juli 2015 om 18:01 #18289531Dat is normaal. Regen en lcihtsensoren hebben niets maar dan ook niets met elkaar te zien.
Wat jij bedoelt, is dat voor de camionetten met een meer rechte voorruit het typen regensensoren verschilt en ook de intensiteit van de lichtsensor anders werkt bij een ‘lichte vrachtwagen’ dan bij bijv. uw Zafira.
Je vraag zou dus moeten zijn of er softwarematig ook een koppeling kan gemaakt worden, dat als de regensensor geactiveerd wordt, ook de lichten geactiveerd worden.
Voor zover ik de programmatie een beetje ken van de camionetten, is het zo dat er een goedkopere versie is van lichtsturing naar elektronische activering van de lichten. Dit combineren met de regensensoren werkt verwarrend: Wat als het donker wordt of je in een tunnel rijdt en de regensensor dat niet detecteert. Is veel complexer dan je op het eerste gezicht zou denken. In de Zafira koos men voor een 1 sturing, dat betekent: Te weinig licht > 1 = aan. Regen > 1 = aan. Geen regen meer: aanblijven.
Bij de opels staat men meer onder prijsdruk (kijk naar de prijs en je weet hoe laat het is) en onder veel grotere massaproductie. Daar zul je merken dat ook de regensensor niet altijd de eerste keer reageert en je soms eens de stand van de ruitenwissers 1 X naar beneden moet drukken en dan terugzetten, waarna het systeem accurater op regen reageert.
De lichtsensoren werken alleen op de lichten: Die staan ingesteld om ook bij regen en om pas bij veel meer duisternis de lichten te activeren dan bij de gewone personenwagens. De lichten zijn bij mijn weten ook zwaarder van vermogen bij lichte vrachtwagens als bij de luxe personenwagens. Ook in een tunnel zie je soms een klein beetje vertraging.
Dat is ook zo bij het zustermodel van Renault en dat al sinds de optie uitkwam van automatische verlichting en regensensoren, die beiden bovenaan je spiegelzone in het midden van de voorruit worden gemonteerd en had ik al op mijn versie 2012, dus ik herken dit probleem en vermoed dat het nog lange tijd zo zal blijven, als we tenminste nog altijd zo goedkoop de camionettes kunnen bestellen (en dat wil ik bovenal).
25 juli 2015 om 18:02 #18289532Vind ik spijtig, kan allemaal de wereld niet kosten en in 2015 mag het al iets meer zijn… Het is een gemak wanneer het fel regent de lichten automatisch mee aangaan, nu moet ik zitten draaien aan de hendel om dit in orde te zetten. Als het al regent en waait, en druk is op de baan, dan heb graag dat ik mij daarover geen zorgen moet maken. Nu ja, niets aan te doen…
26 juli 2015 om 11:13 #18289533Als programmeur kom ik dit probleem eigenlijk maandelijks tegen: Soms vraagt een klant iets waarvan hij/zij denkt dat het gigantisch moeilijk is en veel zal kosten, en heb ik het in een mum van tijd aangepast (zoals de conversie van mijn oudste eigen boekhoudpakketje van zo’n 20 jaren oud toen de Euro kwam en ik ‘s nachts op het lumineuze idee kwam om dat van een klant met FRF = Franse Frank alle programma’s en data met het command ^%GCHANGE en ^%RCHANGE overal FRF te vervangen door EUR en mijn pakket meteen geschikt was voor de euro met twee cijfers na de komma), en ik dan een andere vraag krijg waarbij ze denken dat het niets inhoudt (in hetzelfde pakket: de naamcode waaraan alle data ophangt bijvoorbeeld wijzigen naar een andere code) en ik zeg dat dit bijna onmogelijk is.
Ik vermoed dat het enkel een softwareprobleem is en ze niet meteen een methode vinden om het veilig genoeg te laten werken, zoals je net vraagt. Zie ook de clipjes van de eerste boeing ZONDER piloot die na het opstijgen het bos in te pletter stort en ontploft… Daar lag een relatief kleine softwarefout aan de basis, maar gelukkig is dat vliegtuig verongelukt voor het gecommercialiseerd werd (kan het intussen wel zonder piloot ook af met zelfs minder kans op neerstorten dan met een piloot soms). Ik voel wel met je mee, “blijven zagen” helpt wel soms. Misschien komt er een update ooit via de CAN bus?
Bij Tesla bijvoorbeeld krijg je altijd… nieuwe opties bij elke softwareupdate. En soms echt straffe updates: parkeersensoren opzij zitten er al in, binnenkort zou een update zelfs de richtingaanwijzers van de auto voor je en achter je in het oog houden en je verwittigen of dat gebruiken om te kijken of je niet te moe bent en wel op je rijvak blijft. Maar kostprijs ruim 90.000 EUR inclusief BTW voor mijn tweede klant die een bestelde (is fiscaal voordeliger in België dan, schrik niet, een Mercedes van 40.000 EUR, hoe straf het ook moge klinken en hoe absurd dat eigenlijk ook wel is). +je
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.