Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Viscovin draait zwaar??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 mei 2010 om 23:45 #17221477
Ik heb een koelingsprobleem en dat is dat ik de manta niet warm krijg, Hij komt net in het blauw als ik rijd en als ik stil sta komt die na lange tijd net achter in het blauw, zet ik een stuk karton tegen mijn radiator dan loopt die wel snel en goed op tot mooi in het midden op het metertje en word de kachel ook echt goed warm in de auto,zonder karton blijft de kachel koude lucht blazen.
Heb mijn koelsysteem al gereinigd en doorgespoten met een hogedrukreiniger, waterpomp gecontroleerd is goed nieuwe termostaat erin nieuwe sensor voor watertemp. Nu vind ik wel dat de viscovin wat zwaar draaid als ik er met de hand aan draai is dat normaal? of draait die daardoor juist te hard mee zodat het koelwater niet warm word? Iemand hier ervaring mee?
Je kan ze nog nieuw bestellen zag ik op marktplaats
21 mei 2010 om 02:13 #17675242heb mijn viscovin vastgezet, draait dus altijd mee en mijn motor komt toch mooi op temperatuur.
enige mogelijkheid is volgens mijn thermostaat.grtz ziggy
21 mei 2010 om 16:28 #17675243Het termostaatje is al vervangen, alles wat ik al geprobeert heb staat boven al geschreven,
ik weet het nu dus even niet meer :(Niemand die mij kan vertellen hoe soepel zo’n viscovin hoort te draaien?
Als je er een slinger aan geeft met de hand of die dan nog door blijft draaien of dat die dat juist niet doet zoals die van mij dus?21 mei 2010 om 16:33 #17675244nieuwe thermostaat ook defect, vin kan het niet zijn, alle andere factoren zorgen voor een slechtere koeling, alleen de thermostaat kan ervoor zorgen dat hij niet op temperatuur komt.
21 mei 2010 om 16:43 #17675245En hoe verklaar je dan dat die wel op temperatuur komt als ik mijn radiator aan de voorzijde afdek?
21 mei 2010 om 16:55 #17675246net zoveel doorstroming, maar minder koel capaciteit van de rad ;)
Dus of je rad koelt te sterk af, of je thermostaat laat teveel door
21 mei 2010 om 17:10 #17675247origineel gepost door Freestyler
net zoveel doorstroming, maar minder koel capaciteit van de rad ;)Dus of je rad koelt te sterk af, of je thermostaat laat teveel door
Denk dus zelf het eerste want de termostaat zal niet open gaan als het koelvloeistof niet op temperatuur komt,
Dus jij denkt ook mijn viscovin naar de filahopsa (het bi metaaltje kapot zodat die denkt dat mijn motor al kookt ofzo en daardoor harder draait?)
Dat is eigenlijk de enigste mogenlijkheid die ik mij nog kan bedenken, maar heeft niemand hier dit al eens mee gemaakt?21 mei 2010 om 17:17 #17675248nee, verdenk niet je viscofan.
Zal je ook uitleggen waarom niet.
Als de fan teveel koelt, moet de thermostaat zich sluiten, want temp is te laag om open te gaan.
Dus stroomt er ook geen water door de rad.
Gevolg dat de motor weer warm wordt, want wordt minder gekoeld. Totdat de thermostaat het weer heet krijgt, dan gaat hij weer open en wordt het water weer gekoeld, en en enDus vermoed dat je thermostaat gewoon niet goed sluit (wel de juiste diameter???)
Ook nieuwe dingen kunnen fabricage fouten bevatten. Niet ervan uit gaan dat als iets nieuw is, het niet gelijk kapot kan zijn ;)21 mei 2010 om 17:19 #17675249Een andere optie was, dat je meter het gewoon niet goed aangeeft. Check eens met een infrarood thermometer :hmmz
21 mei 2010 om 18:31 #17675250tankmeter wel goed?
21 mei 2010 om 20:16 #17675251Tankmeter geeft goed aan hoor, het is niet het blokje achter mijn dash.
Maar de onderste slang van de radiator gaat toch naar het termostaathuis! Boven in de radiator word die wel warm maar onderin blijft die koud!?
22 mei 2010 om 05:39 #17675252Even voor de duidelijkheid,
CIH OF DOHC?
Bij CIH GT/E GSI gaat de onderste slang idd via je thermostaathuis naar je waterpomp.
De bovenste slang staat rechtstreeks in verbinding.Dus als de thermostaat open gaat, stroomt het water door de ondersteslang.
Dus as de bovenste slang warm is (of heet?) En de ondersteslang koud, dan blijft je thermostaat open. Want die moet voorkomen dat het water te koud wordt.Haal hem er maar eens uit en controleer het maar eens in een bakje kokend water, dat af laten koelen en dan checken of die nog wel dicht is.
22 mei 2010 om 10:55 #17675253Heb de termostaat er maar eens even uitgehaald dan en getest in een pannetje kokend water hij gaat goed open en sluit ook weer volledig af,zit wel een klein gaatje van 1 mm langs de klep voor doorstroming en het is een 83 graden termostaat.
De oude heb ik ook even getest en die gaat ook open maar sluit niet meer volledig blijft zeker 2 mm openstaan en is een 87 graden termostaat.
De ronde pakking zat er goed omheen want zelfs toen ik het termstaathuis eraf haalde liep er geen water uit.
Dus ja wat kan het dan zijn?
22 mei 2010 om 12:52 #17675254zal aan de 83° liggen…..
22 mei 2010 om 12:57 #17675255origineel gepost door deziggy
zal aan de 83° liggen…..?????? de oude was 87 graden
Hoeveel graden moet ik er dan wel instoppen
22 mei 2010 om 13:40 #1767525687°
als je thermotstaat opent op 82 kan je motor toch nooit warmer worden….
dacht dat er bij mij zelfs een 92° in zit.22 mei 2010 om 14:06 #17675257kan mij niet voorstellen dat het op die 4 graden zoveel uitmaakt
22 mei 2010 om 15:09 #17675258Het zou heel goed kunnen zijn dat daar wel je probleem ligt Ben.
Want die 83 graden betekend niet dat ie dan pas begint met open gaan, maar dat die dan al helemaal open is.
Hij gaat dus al eerder open.
22 mei 2010 om 16:01 #17675259Als ik dinsdag niet hoef over te werken ga ik even een 92 graden thermostaat halen (die zit er standaard ook in als het goed is),
Dan horen jullie het wel hoe het afloopt.Bedankt voor het meedenken @deziggy en @freestyler :thumbup
Even wat anders nog even over de viscovin ik las ergens op een ander forum iemand die hem ook had vastgezet dat je dan wel vermogensverlies hebt en meer brandstofverbruik?? wat denken jullie hier van mij lijkt het een beetje een lul verhaal :hmmz
22 mei 2010 om 16:10 #17675260is wel zo, daarvoor is ooit de viscovin uitgevonden en ook de elektrische, (vroeger waren het altijd vaste) maar of dat nu spectaculaire verschillen geeft weet ik niet……
22 mei 2010 om 16:45 #17675261Hoop dat het de termostaat is heb straks nog een stuk gereden gewoon binnenwegen hooguit 80 km per uur loopt die tijdens het rijden en deze buiten temperatuur in limboland van ongeveer 24 graden wel iets meer op ongeveer midden het blauwe vlakje, wat ik toch vreemd blijf vinden is dat mijn kachel dan nog steeds koude lucht blaast. Hoop dat dat beter word want de manta zal ook in de winter gebruikt worden, ik weet het is zonde maar ik zal hem goed behandelen en bijhouden want deze is echt nog bikkelhard kriksteunen balken reservewielbak punt gaaf voor zijn leefttijd maar de manta heeft toch wel zijn gebruikerssporen kwa krassen en dergelijke in de lak, voor het echte mooie zal ik gaan sparen voor een nieuw jasje volgende zomer als mijn 1ste klas spuiter dat nog wil doen een komplete auto want hij heeft reuma gekregen en doet daarom niet veel meer beunen. Ik zal alles zelf moeten gaan strak maken zodat hij alleen maar de spuit erover heen hoeft te gooien :P
Zo weer genoeg gelult ga nu biertje vatten op het terras :D
27 mei 2010 om 13:31 #17675262Intussen al iets geprobeerd?
27 mei 2010 om 15:15 #17675263Kan het overigens kwaad als de temperatuurmeter in stilstand of bij lage snelheid maar voor 1/3e warm wordt? (Op de snelweg wel netjes halverwege)
Ik heb namelijk een waterpomp met vaste vin geloof ik, dus zonder visco koppeling. (2.0s)
Thermostaat is al vervangen, en koelsysteem al schoongemaakt en goed ontlucht enz enz.
27 mei 2010 om 16:34 #17675264origineel gepost door Freestyler
Intussen al iets geprobeerd?Nee heb de hele week moeten overwerken dus nog niet in de gelegenheid geweest een andere termostaat te halen, waarschijnlijk morgen er ligt er wel al 1tje voor me klaar iig.
28 mei 2010 om 06:30 #17675265origineel gepost door The_Undertaker
Kan het overigens kwaad als de temperatuurmeter in stilstand of bij lage snelheid maar voor 1/3e warm wordt? (Op de snelweg wel netjes halverwege)Ik heb namelijk een waterpomp met vaste vin geloof ik, dus zonder visco koppeling. (2.0s)
Thermostaat is al vervangen, en koelsysteem al schoongemaakt en goed ontlucht enz enz.
Ik rijd ook met vaste vin, en bij mij komt de temperatuur standaard net boven het blauw uit. Echter als ik na 10 minuten de motorkap opendoe, dan is alles al goed heet, inclusief slangen enzo, dus zit wel goed denk ik.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.