Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Visco koppeling van de koeling
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 januari 2011 om 11:50 #17768528
[rquote=1853814&tid=137994&author=Neut3.24]Kan iemand kort uitleggen hoe zo’n visco koppeling werkt?
Bij mijn 24v draaide die altijd mee, en ging nooit harder of zachter draaien bij wisselende temp.En bij de 3.0 12v die ik gehad heb had die gewoon meerdere standen en draaide die door ook als je de motor af zette tot die gekoeld was tot een bepaalde temp.
bedankt vast[/rquote]
Dat is dan geen visco koppeling want zodra de motor uitgaat zal de fan alleen uitlopen en daarna gelijk stoppen. Een visco heeft geen eigen motor om hem op gang te houden.Een viscose koppeling (visco-koppeling) zorgt ervoor dat de motorventilator te allen tijde precies de juiste hoeveelheid koelwind levert. De visco-koppeling is bevestigd aan de voorkant van de motor en de ventilatorbladen worden op de visco-koppeling gemonteerd.
Werking van een visco-koppeling
Afhankelijk van de temperatuur van de koelvloeistof verandert de slipweerstand in de visco-koppeling zodat de ventilator harder gaat draaien naarmate de motor warmer wordt.
Een defecte visco-koppeling herkent u aan een te laag koelvermogen bij een warme motor. Vooral bij lage snelheden (file) of bij hoge belasting zal de motor dan warmlopen met alle risico’s van dien (lekke koppakking, gescheurde kop, etc.). Het is dus aan te raden de visco-koppeling preventief te vervangen zodra u merkt dat de motor niet netjes op temperatuur blijft.zie hier http://www.visco-koppeling.nl/
28 januari 2011 om 13:15 #17768529[rquote=1853827&tid=137994&author=ckad][rquote=1853814&tid=137994&author=Neut3.24]Kan iemand kort uitleggen hoe zo’n visco koppeling werkt?
Bij mijn 24v draaide die altijd mee, en ging nooit harder of zachter draaien bij wisselende temp.En bij de 3.0 12v die ik gehad heb had die gewoon meerdere standen en draaide die door ook als je de motor af zette tot die gekoeld was tot een bepaalde temp.
bedankt vast[/rquote]
Dat is dan geen visco koppeling want zodra de motor uitgaat zal de fan alleen uitlopen en daarna gelijk stoppen. Een visco heeft geen eigen motor om hem op gang te houden.Een viscose koppeling (visco-koppeling) zorgt ervoor dat de motorventilator te allen tijde precies de juiste hoeveelheid koelwind levert. De visco-koppeling is bevestigd aan de voorkant van de motor en de ventilatorbladen worden op de visco-koppeling gemonteerd.
Werking van een visco-koppeling
Afhankelijk van de temperatuur van de koelvloeistof verandert de slipweerstand in de visco-koppeling zodat de ventilator harder gaat draaien naarmate de motor warmer wordt.
Een defecte visco-koppeling herkent u aan een te laag koelvermogen bij een warme motor. Vooral bij lage snelheden (file) of bij hoge belasting zal de motor dan warmlopen met alle risico’s van dien (lekke koppakking, gescheurde kop, etc.). Het is dus aan te raden de visco-koppeling preventief te vervangen zodra u merkt dat de motor niet netjes op temperatuur blijft.zie hier http://www.visco-koppeling.nl/[/rquote]
Duidelijk, hartstikke bedankt :D weer wat geleerd!
En ja je hebt gelijk, op mijn eerste Sennie B had de vorige eigenaar een elektrische koelvin geplaatst ipv visco, had de wagen met een stand van 270.000 gekocht, dus ja dan is het een keertje aan vervaving toe haha.Prettig weekend vast!
Chris
30 januari 2011 om 10:23 #17768530Niemand dus een tip voor een redelijk pasklaar model?
Dan zal ik toch maar eens gaan shoppen om iets redelijk passends te vinden. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.