Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Vinnen op de koelvin
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 oktober 2010 om 18:36 #17735905
Ik heb het al twee keer bij de radiateurenservice laten doen:
“Ik wil DAAR een aansluiting voor een thermoschakelaar” :DElectrische koelvin uit een bepaald type Citroën BX ( :puke )paste precies.
6 oktober 2010 om 18:39 #17735906quanta kosta?
En waar breng het relais onder? Bij de zekeringkast? Of gewoon ergens voorin?
6 oktober 2010 om 18:54 #17735907Zoals Louwe kan ik het niet beter beschrijven. En quanta kosta? De elektrofan heb je
snel gevonden op de auto-afbraak of ergens een totall-los in je omgeving.
De thermo-schakelaar idem, alles tesamen 20 euro ??
Het relais kan je onder de motorkap plaatsen en dan kan je kiezen ofwel bekrachtiging
voor je contact zodat de fan blijft draaien met contact uit, of na het contact zodat de fan
uitvalt met het contact af te zetten.
Maar zowiezo zekeren!
Als je de standaard fan demonteerd heb je plaats in de plastic tunnel achter de radiator
om daar je elektro-fan te monteren.6 oktober 2010 om 19:09 #17735908OK, bij mij zit niet zo’n tunnel (Ascona), dus dat wordt waarschijnlijk voor de radiateur.
Ik heb al een brede radiateur, die moet ik nog opknappen. Ik ga proberen om er een sensor in te zetten!
10 oktober 2010 om 08:26 #17735909Hier wordt telkens over het lawaai gesproken.
Maar sommigen electric’s vind ik toch best wel irritant veel herrie maken hoor.
Daarbij moet ik ook nog even kwijt dat bij uitgeschakelde motor alleen de vloeistof in de radiateur wordt gekoeld, dus niet in het blok. Tenzij je een electr.pompje in het circuit plaatst. Dus wil je het echt goed doen, doe dat dan ook.(of het nodig is?…..)Buiten het feit dat ik van al mijn auto’s 5 stuks zijn voozien van electric geval, adviseer ik meestal toch een GOED-WERKENDE viscokoppeling. Helaas zijn dat maar weinig.
Overigens past een M3E36vin op een GM-visco24V. (meer bladen)Let ook op dat je een juiste electr.vin op de goede plaats zet, voor of achter de rad. D’r kan nl verschil zitten in de vorm van de vinbladen. Hol, of bol gevormd.
10 oktober 2010 om 20:08 #17735910Maar een elektrovin die blaast alleen maar ff als je een tijdje stilstaat, bijna nooit tijdens het rijden.
Is het overigens niet zo dat er vanzelf geringen stroming ontstaat als de vloeistof in de radiateur een heel stuk koeler is dan in de rest van het systeem?
11 oktober 2010 om 12:52 #17735911AnoniemLid sinds:
1 January 1970er zal inderdaad nooit veel stroming zijn
als de motor afstaat
daar de waterpomp ook stilstaat en een restrictie is opdat momentmaar het is altijd betre dan een waterpom en een fan die stilstaat
bovendien wordt de temperatuur
in de radiateur wel naar benenden gehaaldwat toch wel ten goede komt;)
bijkomend voordeel
als je file rijd en dan vooral zomers
dan maakt een visco fan ook weinig toerentenzij je onbelast gas gaat geven
maar dat wil je iegenlijk niet als de temperatuur al aan het oplopen is;)met een elektrische fan is de temperatuur ook in zo,n geval beter beheersbaar.
man wat n verhaal ik lijk wel n vertegenwoordiger van elektro fans;):P:P
maar op de sloop ben je t goeiekoopst uit:thumbup
11 oktober 2010 om 13:20 #17735912En zo’n sensor uit een wrak halen; zijn deze allemaal zo’n beetje op dezelfde temperatuur afgesteld?
11 oktober 2010 om 21:55 #17735913AnoniemLid sinds:
1 January 1970temp staat vermeld op de zijkant van zo,n sensor
maar de sensor zelf is het belangrijkste niet op de sloop
de moer draadbus is het interesantst
sensor is wel nieuw te koop
in de temp die jij wilt voor niet gek veel geld;) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.