Vinnen op de koelvin

Forumindex Forums Techniek Cih Vinnen op de koelvin

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 26 tot 34 (van in totaal 34)
  • Auteur
    Berichten
  • #17735905
    postbusmanta
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 July 2004

      Ik heb het al twee keer bij de radiateurenservice laten doen:
      “Ik wil DAAR een aansluiting voor een thermoschakelaar” :D

      Electrische koelvin uit een bepaald type Citroën BX ( :puke )paste precies.

      #17735906
      McLambo
      Deelnemer
        Lid sinds:
        24 September 2004

        quanta kosta?

        En waar breng het relais onder? Bij de zekeringkast? Of gewoon ergens voorin?

        #17735907
        H-400
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 November 2006

          Zoals Louwe kan ik het niet beter beschrijven. En quanta kosta? De elektrofan heb je
          snel gevonden op de auto-afbraak of ergens een totall-los in je omgeving.
          De thermo-schakelaar idem, alles tesamen 20 euro ??
          Het relais kan je onder de motorkap plaatsen en dan kan je kiezen ofwel bekrachtiging
          voor je contact zodat de fan blijft draaien met contact uit, of na het contact zodat de fan
          uitvalt met het contact af te zetten.
          Maar zowiezo zekeren!
          Als je de standaard fan demonteerd heb je plaats in de plastic tunnel achter de radiator
          om daar je elektro-fan te monteren.

          #17735908
          McLambo
          Deelnemer
            Lid sinds:
            24 September 2004

            OK, bij mij zit niet zo’n tunnel (Ascona), dus dat wordt waarschijnlijk voor de radiateur.

            Ik heb al een brede radiateur, die moet ik nog opknappen. Ik ga proberen om er een sensor in te zetten!

            #17735909
            Jo1
            Deelnemer
              Lid sinds:
              15 September 2004

              Hier wordt telkens over het lawaai gesproken.
              Maar sommigen electric’s vind ik toch best wel irritant veel herrie maken hoor.
              Daarbij moet ik ook nog even kwijt dat bij uitgeschakelde motor alleen de vloeistof in de radiateur wordt gekoeld, dus niet in het blok. Tenzij je een electr.pompje in het circuit plaatst. Dus wil je het echt goed doen, doe dat dan ook.(of het nodig is?…..)

              Buiten het feit dat ik van al mijn auto’s 5 stuks zijn voozien van electric geval, adviseer ik meestal toch een GOED-WERKENDE viscokoppeling. Helaas zijn dat maar weinig.
              Overigens past een M3E36vin op een GM-visco24V. (meer bladen)

              Let ook op dat je een juiste electr.vin op de goede plaats zet, voor of achter de rad. D’r kan nl verschil zitten in de vorm van de vinbladen. Hol, of bol gevormd.

              #17735910
              McLambo
              Deelnemer
                Lid sinds:
                24 September 2004

                Maar een elektrovin die blaast alleen maar ff als je een tijdje stilstaat, bijna nooit tijdens het rijden.

                Is het overigens niet zo dat er vanzelf geringen stroming ontstaat als de vloeistof in de radiateur een heel stuk koeler is dan in de rest van het systeem?

                #17735911
                Anoniem
                  Lid sinds:
                  1 January 1970

                  er zal inderdaad nooit veel stroming zijn
                  als de motor afstaat
                  daar de waterpomp ook stilstaat en een restrictie is opdat moment

                  maar het is altijd betre dan een waterpom en een fan die stilstaat

                  bovendien wordt de temperatuur
                  in de radiateur wel naar benenden gehaald

                  wat toch wel ten goede komt;)

                  bijkomend voordeel
                  als je file rijd en dan vooral zomers
                  dan maakt een visco fan ook weinig toeren

                  tenzij je onbelast gas gaat geven
                  maar dat wil je iegenlijk niet als de temperatuur al aan het oplopen is;)

                  met een elektrische fan is de temperatuur ook in zo,n geval beter beheersbaar.

                  man wat n verhaal ik lijk wel n vertegenwoordiger van elektro fans;):P:P

                  maar op de sloop ben je t goeiekoopst uit:thumbup

                  #17735912
                  McLambo
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    24 September 2004

                    En zo’n sensor uit een wrak halen; zijn deze allemaal zo’n beetje op dezelfde temperatuur afgesteld?

                    #17735913
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      temp staat vermeld op de zijkant van zo,n sensor

                      maar de sensor zelf is het belangrijkste niet op de sloop

                      de moer draadbus is het interesantst

                      sensor is wel nieuw te koop
                      in de temp die jij wilt voor niet gek veel geld;)

                    9 berichten aan het bekijken - 26 tot 34 (van in totaal 34)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.