Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Vinnen op de koelvin
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 september 2010 om 16:33 #17226546
Waarom zitten de vinnen op de koelvin niet recht?
30 september 2010 om 16:45 #17735881Omdat ze schuin zitten :jerry
En om de lucht als het ware “naar zicht toe te trekken” door de radiateur heen.
30 september 2010 om 16:57 #17735882Hahahahahhahahahahahahhahahahahahaha :thumbup
Plaatje erbij…..kijk naar de afstanden van de vinnen. dat bedoel ik. :D
30 september 2010 om 16:58 #17735883volgens mij met de onbalans te maken
30 september 2010 om 16:59 #17735884AnoniemLid sinds:
1 January 1970heb ik me ook ooit wel eens even afgevraagd
maar al snel besloten dat ik dat ook niet zo interesant vond
;):Pmaar waarom ???????????????
zal vast een theorie achter zitten;)
30 september 2010 om 17:49 #17735885onbalans?
hoe symetrischer hoe meer balans, daarnaast wordt onbalans vaak opgelost door een metalen klemmetje of meer op de vin te plaatsen
maar waarom deze uitvoering?
shoots me ;)
misschien omdat je dan beter eea met je handen bijkan op bepaalde plekken zonder dat de vin eraf hoef bij reparaties?
30 september 2010 om 17:50 #17735886origineel gepost door mallemalle
onbalans?hoe symetrischer hoe meer balans, daarnaast wordt onbalans vaak opgelost door een metalen klemmetje of meer op de vin te plaatsen
maar waarom deze uitvoering?
shoots me ;)
misschien omdat je dan beter eea met je handen bijkan op bepaalde plekken zonder dat de vin eraf hoef bij reparaties?
Dan schroef je hem er toch af? 4 boutjes en je kan overal bij
30 september 2010 om 20:50 #17735887Ik dacht dat het met geluid en resonanties te maken had :hmmz
Op deze manier werd de vin niet bij één bepaald toerental stiller of juist luidruchtiger.
Dit verhaal kan ik echter niet onderbouwen.
30 september 2010 om 20:56 #17735888Zelfde mening als postbusmanta, zal wel een mooi theoretisch verhaal bijhoren maar praktijk klopt wel!
30 september 2010 om 21:35 #17735889mm, toch raar dat 99 % van fabrikanten daar dan geen rekening mee houdt ;)
1 oktober 2010 om 10:54 #17735890Bij Opel waren ze toen al geniaal joh!
1 oktober 2010 om 15:20 #17735891origineel gepost door mallemalle
mm, toch raar dat 99 % van fabrikanten daar dan geen rekening mee houdt ;)Hoeveel fabrikanten werken er nog met een koelvin die gekoppeld is aan het toerental van de motor?
De meesten zijn electrisch aangedreven en draaien dus op 1 vast toerental.
Dan heb je met dit probleem niets te maken.1 oktober 2010 om 17:37 #17735892bmw van tot 96 hebben het symmetrische trouwens,
1 oktober 2010 om 18:08 #17735893het klopt wel wat postbusmanta zegt als een vin bij een bepaald toerental draait kan dit voor onbelans zorgen waarop een trilling en geluid volgt. leer je toch nog wat op school:wors
3 oktober 2010 om 21:13 #17735894AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door postbusmanta
Ik dacht dat het met geluid en resonanties te maken had :hmmzOp deze manier werd de vin niet bij één bepaald toerental stiller of juist luidruchtiger.
Dit verhaal kan ik echter niet onderbouwen.
of t klopt of niet
ik vind het een mooi verhaal
ik geef je een 7+ :P:P:P:Pgekheid
maar ik kan me wel wat voorstellen bij jou theorie;)overigens kun je dat ding der ook best afgooien en een elecktrische monteren
als je dat een beetje slim doet hoeft dat echt geen dure spal fan te zijn;)4 oktober 2010 om 11:04 #17735895Wat doet een electrische anders dan een vaste dan? alleen nakoelen als de motor uit is?
Had vroeger een polo waar de temperatuur omhoog liep op de snelweg. Draad van de achterboxen afgehaald en de fan rechtstreeks op de accu gezet. :thumbup karren maar weer. Maar wel daarna eraf halen anders bleef hij doordraaien. ;)
4 oktober 2010 om 15:27 #17735896De elektrische gaat draaien als een thermoschakelaar hem
aanstuurd, als je motor dus te warm gaat worden,
en duur hoeft het niet te zijn:
komt met steun en al uit een Renault 21, gratis en past als hij er voor gemaakt
zou zijn!5 oktober 2010 om 12:56 #17735897origineel gepost door H-400
De elektrische gaat draaien als een thermoschakelaar hem
aanstuurd, als je motor dus te warm gaat worden,
en duur hoeft het niet te zijn:
komt met steun en al uit een Renault 21, gratis en past als hij er voor gemaakt
zou zijn!En de thermo schakelaar?
en zo’n fan uit een Renault 21 heeft genoeg capaciteit om de motor te koelen als deze flink moet werken?5 oktober 2010 om 14:53 #17735898M’n standaard visco-fan staat er nog op,
deze elektro fan bedien ik met de mistlampschakelaar en een relais.
In de file te Zuid-frankrijk was hij zeker meer dan voldoende.
Op m’n andere Manta staat de thermo-schakelaar op de radiator.6 oktober 2010 om 06:24 #17735899Ik wil graag van mijn vaste fan af (vind dat zzzzzzzzzzzoooem geluid als je gasgeeft maar niks). Zo’n thermo schakelaar, is dat een universele? of hoe moet ik dat zien?
6 oktober 2010 om 14:24 #17735900Diegene die de mal maakte destijds is ontslagen, helemaal scheef. Dat was ook de laatste mal, dus hebben ze die maar gebruikt op de gok dat niemand het zag. :jerry
6 oktober 2010 om 14:30 #17735901Daar in de jaren 70 mocht je waarschijnlijk nog roken EN drinken op de werkplek king:
6 oktober 2010 om 14:52 #17735902AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door McLambo
Ik wil graag van mijn vaste fan af (vind dat zzzzzzzzzzzoooem geluid als je gasgeeft maar niks). Zo’n thermo schakelaar, is dat een universele? of hoe moet ik dat zien?ik zoek op de sloop
altijd bij de oude auto,swaar nog een radiateur inzit
met koperen zijkanten waar een thermo schakelaar inzit
(de nieuwere zijn allemaal kunstof)dan pak ik dus zo,n koperen radiateur
mag lek en gaar zijn
haal daar een stuk plaatwerk uit
waar ook de draadbus/moer inzit met
een thermo schakelaardat stuk blik incl moer draadbus zoldeer ik dan in de radiateur die ik wil gebruiken
dan gooi je de viso fan eraf
elektrische fan erop
aansluiten via de thermoschakelaar die laat je een relaitje sturen
waar vervolgens de elektrische fan opzitscheelt:
inderdaad het lawaai
van een visco fan
scheelt iets brandstof(alles wat mee draait gaat ten kostte van je verbuik)scheelt iets vermogen (hoewel dit waarschijnlijk niet eens te meten is)
grootste voordeel:
de motor wordt niet gekoeld als dat niet nodig is
en juist wel als die op z,n warmst wordt
en dat is zodra je de motor afzet
dan warmt de zooi ff extra op
omdat de rijwind weg is en de visco fan niet meer draaitwat n verhaal he
anyway ik heb dit al bij meerdere auto,s zo gedaan en beviel erg goed:thumbup:thumbup
ik wil gaan gebruiken
6 oktober 2010 om 15:28 #17735903Precies!
Dus met jouw configuratie draait de fan nog ff verder als je contact uitzet? blits!
Maar solderen in een radiateur is net ff te geavanceerd voor mij. Kun je ook nog nieuwe thermoschakelaars kopen, en die bv ff in een stukje pijp lassen, dat je dan weer tussen een slang inzet?
Indien ja: Hoe ziet zoiets eruit, en zijn goede ervaringen met een bepaald merk/type?
6 oktober 2010 om 15:56 #17735904AnoniemLid sinds:
1 January 1970uiteraard kan dat ook
maar dat solderen steld ook geen ene ruk voor
beide delen
goed schoonmaken(is het belangrijkste)
ff flink insmeren met bv s39 vloeimiddel
dan met hobby brandertjeff warm stoken klaar;):thumbup
in de radiateur zit die op de meest ideale plek
en ziet er ook nog mooier uitin een slang vind ik persoonlijk wat beun:o;);)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.