Vinnen op de koelvin

Forumindex Forums Techniek Cih Vinnen op de koelvin

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 34)
  • Auteur
    Berichten
  • #17226546
    Makko
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 July 2007

      Waarom zitten de vinnen op de koelvin niet recht?

      #17735881
      Keesjr
      Deelnemer
        Lid sinds:
        26 May 2006

        Omdat ze schuin zitten :jerry

        En om de lucht als het ware “naar zicht toe te trekken” door de radiateur heen.

        #17735882
        Makko
        Deelnemer
          Lid sinds:
          27 July 2007

          Hahahahahhahahahahahahhahahahahahaha :thumbup

          Plaatje erbij…..kijk naar de afstanden van de vinnen. dat bedoel ik. :D

          #17735883
          Opel_Bjorn
          Deelnemer
            Lid sinds:
            4 May 2008

            volgens mij met de onbalans te maken

            #17735884
            Anoniem
              Lid sinds:
              1 January 1970

              heb ik me ook ooit wel eens even afgevraagd

              maar al snel besloten dat ik dat ook niet zo interesant vond
              ;):P

              maar waarom ???????????????

              zal vast een theorie achter zitten;)

              #17735885
              mallemalle
                Lid sinds:
                8 June 2010

                onbalans?

                hoe symetrischer hoe meer balans, daarnaast wordt onbalans vaak opgelost door een metalen klemmetje of meer op de vin te plaatsen

                maar waarom deze uitvoering?

                shoots me ;)

                misschien omdat je dan beter eea met je handen bijkan op bepaalde plekken zonder dat de vin eraf hoef bij reparaties?

                #17735886
                Makko
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  27 July 2007

                  origineel gepost door mallemalle
                  onbalans?

                  hoe symetrischer hoe meer balans, daarnaast wordt onbalans vaak opgelost door een metalen klemmetje of meer op de vin te plaatsen

                  maar waarom deze uitvoering?

                  shoots me ;)

                  misschien omdat je dan beter eea met je handen bijkan op bepaalde plekken zonder dat de vin eraf hoef bij reparaties?

                  Dan schroef je hem er toch af? 4 boutjes en je kan overal bij

                  #17735887
                  postbusmanta
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    5 July 2004

                    Ik dacht dat het met geluid en resonanties te maken had :hmmz

                    Op deze manier werd de vin niet bij één bepaald toerental stiller of juist luidruchtiger.

                    Dit verhaal kan ik echter niet onderbouwen.

                    #17735888
                    Keesjr
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      26 May 2006

                      Zelfde mening als postbusmanta, zal wel een mooi theoretisch verhaal bijhoren maar praktijk klopt wel!

                      #17735889
                      mallemalle
                        Lid sinds:
                        8 June 2010

                        mm, toch raar dat 99 % van fabrikanten daar dan geen rekening mee houdt ;)

                        #17735890
                        Keesjr
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          26 May 2006

                          Bij Opel waren ze toen al geniaal joh!

                          #17735891
                          postbusmanta
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            5 July 2004

                            origineel gepost door mallemalle
                            mm, toch raar dat 99 % van fabrikanten daar dan geen rekening mee houdt ;)

                            Hoeveel fabrikanten werken er nog met een koelvin die gekoppeld is aan het toerental van de motor?

                            De meesten zijn electrisch aangedreven en draaien dus op 1 vast toerental.
                            Dan heb je met dit probleem niets te maken.

                            #17735892
                            kiyamizio
                              Lid sinds:
                              5 February 2010

                              bmw van tot 96 hebben het symmetrische trouwens,

                              #17735893
                              babyblue
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                11 June 2009

                                het klopt wel wat postbusmanta zegt als een vin bij een bepaald toerental draait kan dit voor onbelans zorgen waarop een trilling en geluid volgt. leer je toch nog wat op school:wors

                                #17735894
                                Anoniem
                                  Lid sinds:
                                  1 January 1970

                                  origineel gepost door postbusmanta
                                  Ik dacht dat het met geluid en resonanties te maken had :hmmz

                                  Op deze manier werd de vin niet bij één bepaald toerental stiller of juist luidruchtiger.

                                  Dit verhaal kan ik echter niet onderbouwen.

                                  of t klopt of niet
                                  ik vind het een mooi verhaal
                                  ik geef je een 7+ :P:P:P:P

                                  gekheid
                                  maar ik kan me wel wat voorstellen bij jou theorie;)

                                  overigens kun je dat ding der ook best afgooien en een elecktrische monteren
                                  als je dat een beetje slim doet hoeft dat echt geen dure spal fan te zijn;)

                                  #17735895
                                  Makko
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    27 July 2007

                                    Wat doet een electrische anders dan een vaste dan? alleen nakoelen als de motor uit is?

                                    Had vroeger een polo waar de temperatuur omhoog liep op de snelweg. Draad van de achterboxen afgehaald en de fan rechtstreeks op de accu gezet. :thumbup karren maar weer. Maar wel daarna eraf halen anders bleef hij doordraaien. ;)

                                    #17735896
                                    H-400
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 November 2006

                                      De elektrische gaat draaien als een thermoschakelaar hem
                                      aanstuurd, als je motor dus te warm gaat worden,
                                      en duur hoeft het niet te zijn:

                                      komt met steun en al uit een Renault 21, gratis en past als hij er voor gemaakt
                                      zou zijn!

                                      #17735897
                                      McLambo
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        24 September 2004

                                        origineel gepost door H-400
                                        De elektrische gaat draaien als een thermoschakelaar hem
                                        aanstuurd, als je motor dus te warm gaat worden,
                                        en duur hoeft het niet te zijn:

                                        komt met steun en al uit een Renault 21, gratis en past als hij er voor gemaakt
                                        zou zijn!

                                        En de thermo schakelaar?
                                        en zo’n fan uit een Renault 21 heeft genoeg capaciteit om de motor te koelen als deze flink moet werken?

                                        #17735898
                                        H-400
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 November 2006

                                          M’n standaard visco-fan staat er nog op,
                                          deze elektro fan bedien ik met de mistlampschakelaar en een relais.
                                          In de file te Zuid-frankrijk was hij zeker meer dan voldoende.
                                          Op m’n andere Manta staat de thermo-schakelaar op de radiator.

                                          #17735899
                                          McLambo
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            24 September 2004

                                            Ik wil graag van mijn vaste fan af (vind dat zzzzzzzzzzzoooem geluid als je gasgeeft maar niks). Zo’n thermo schakelaar, is dat een universele? of hoe moet ik dat zien?

                                            #17735900
                                            Makko
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              27 July 2007

                                              Diegene die de mal maakte destijds is ontslagen, helemaal scheef. Dat was ook de laatste mal, dus hebben ze die maar gebruikt op de gok dat niemand het zag. :jerry

                                              #17735901
                                              McLambo
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                24 September 2004

                                                Daar in de jaren 70 mocht je waarschijnlijk nog roken EN drinken op de werkplek king:

                                                #17735902
                                                Anoniem
                                                  Lid sinds:
                                                  1 January 1970

                                                  origineel gepost door McLambo
                                                  Ik wil graag van mijn vaste fan af (vind dat zzzzzzzzzzzoooem geluid als je gasgeeft maar niks). Zo’n thermo schakelaar, is dat een universele? of hoe moet ik dat zien?

                                                  ik zoek op de sloop
                                                  altijd bij de oude auto,s

                                                  waar nog een radiateur inzit
                                                  met koperen zijkanten waar een thermo schakelaar inzit
                                                  (de nieuwere zijn allemaal kunstof)

                                                  dan pak ik dus zo,n koperen radiateur
                                                  mag lek en gaar zijn
                                                  haal daar een stuk plaatwerk uit
                                                  waar ook de draadbus/moer inzit met
                                                  een thermo schakelaar

                                                  dat stuk blik incl moer draadbus zoldeer ik dan in de radiateur die ik wil gebruiken

                                                  dan gooi je de viso fan eraf
                                                  elektrische fan erop
                                                  aansluiten via de thermoschakelaar die laat je een relaitje sturen
                                                  waar vervolgens de elektrische fan opzit

                                                  scheelt:
                                                  inderdaad het lawaai
                                                  van een visco fan
                                                  scheelt iets brandstof(alles wat mee draait gaat ten kostte van je verbuik)

                                                  scheelt iets vermogen (hoewel dit waarschijnlijk niet eens te meten is)

                                                  grootste voordeel:
                                                  de motor wordt niet gekoeld als dat niet nodig is
                                                  en juist wel als die op z,n warmst wordt
                                                  en dat is zodra je de motor afzet
                                                  dan warmt de zooi ff extra op
                                                  omdat de rijwind weg is en de visco fan niet meer draait

                                                  wat n verhaal he

                                                  anyway ik heb dit al bij meerdere auto,s zo gedaan en beviel erg goed:thumbup:thumbup

                                                  ik wil gaan gebruiken

                                                  #17735903
                                                  McLambo
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    24 September 2004

                                                    Precies!

                                                    Dus met jouw configuratie draait de fan nog ff verder als je contact uitzet? blits!

                                                    Maar solderen in een radiateur is net ff te geavanceerd voor mij. Kun je ook nog nieuwe thermoschakelaars kopen, en die bv ff in een stukje pijp lassen, dat je dan weer tussen een slang inzet?

                                                    Indien ja: Hoe ziet zoiets eruit, en zijn goede ervaringen met een bepaald merk/type?

                                                    #17735904
                                                    Anoniem
                                                      Lid sinds:
                                                      1 January 1970

                                                      uiteraard kan dat ook

                                                      maar dat solderen steld ook geen ene ruk voor

                                                      beide delen
                                                      goed schoonmaken(is het belangrijkste)
                                                      ff flink insmeren met bv s39 vloeimiddel
                                                      dan met hobby brandertje

                                                      ff warm stoken klaar;):thumbup

                                                      in de radiateur zit die op de meest ideale plek
                                                      en ziet er ook nog mooier uit

                                                      in een slang vind ik persoonlijk wat beun:o;);)

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 34)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.