Forumindex › Forums › Overige › 4×4 › Vibraties bij lage toerentallen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 november 2009 om 18:40 #17214396
Ik heb last van vreemde vibraties die van de achterkant van mijn calibra (turbo) komen, dit gebeurt vooral als ik overschakel van de 1e naar de 2e versnelling en rustig optrek, dus ook laag in de toeren zit. boven de +/- 1300 toeren valt het weer weg. Een soort van “WOEEEEEEEEM” geluid.
Ook merk ik dat zodra ik bijv. wil inparkeren, dus scherp sturen en op lage snelheid dat het lijkt alsof de auto word tegengehouden, zodra ik dan de koppeling intrap krijg ik het gevoel alsof de handrem iets erop staat, hier heb ik alleen last van met het inparkeren.
Ik heb zelf het vermoeden dat de oorzaak in de cardan-as zit, en ik denk in het achterste gedeelte. Ik heb de cardan-as zelf een tijdje geleden uitelkaar gehad en pas geleden laten afstellen onder de auto, hierbij is alleen de voorste stuk afgesteld. Aan de achterste stuk zit ook een grote moer waar je het kunt afstellen, deze heb ik zelf wel los gehaald maar bij het afstellen is er niet aan deze moer gezeten. Kan er op het internet verder ook niet veel informatie vinden.
Als iemand iets weet hoor ik het graag!!:wors Er zit al ongeveer 4 jaar een nieuwe verdeelbak onder maar ivm onstandigheden met de auto is het nooit mogelijk geweest om 4×4 te rijden. Nu alles eindelijk in orde is zou ik toch ook wel graag in mijn calibra turbo willen rijden zoals deze eigenlijk ook hoort te rijden:wub
13 december 2009 om 13:47 #17554789niemand??????:cry er word sneeuw voorspeld dus wil wel graag 4×4 rijden:wub
13 december 2009 om 14:09 #17554790je moet wim v_6 of rally astra even vragen u2u die hebben hier het meest verstand van
13 december 2009 om 22:17 #17554791heb hierover al contact gehad met niels ( rallyastra ) en heb de cardan-as daar ook laten afstellen, maar verder zou hij het zo ook niet weten. ik zal wimv6 eens even vragen dan.
13 december 2009 om 22:36 #17554792Ja, wat moet ik hiermee.
Lijkt mij op een Probleem in het systeem zelf
je zegt zelf dat je het gevoel hebt tegen gehouden te worden met kort sturen.
dat betekend dat er wrijving is die er niet hoort te zijn, soort van Sperdiff idee.
rijdt voor de gien maar eens met een terreinwagen een korte bocht op onverhard harde ondregrond.
1x zonder 4×4
1x met 4×4
1x met 4×4 en sper.je voelt bij 4×4 dat er meer wrijving ontstaat bij kort sturen.
Bij 4×4 met volledige sper ga je meer rechtdoor dan de hoek om…
dus er lijkt een constante verbinding te zijn die er niet hoort te wezen.
heb je last van een brandend 4x4lampje tijdens rijden???
gaat dit lampje aan als je contact aanzet en later dan weer uit (controle)??
Willem
14 december 2009 om 00:06 #17554793Ik heb de verdeelbak zo’n 4 jaar geleden nieuw bij hennie booomkamp gekocht en sindsdien nog geen 10km op gereden. (alleen maar rustige test ritten) Ik verwacht daar eigenlijk geen problemen mee. Heb altijd problemen met de auto gehad waardoor ik niet aan 4×4 rijden toe kwam. Ik heb de olie wel altijd elk jaar (of vaker) vervangen en deze kwam er nog altijd mooi rood uit en zonder metaaldelen. De drukbol is een heel tijd terug door de vorige eigenaar vervangen, denk dat dat zo’n jaar of 6/7 geleden is gedaan maar er zijn sindsdien ook heel weinig kilometers gemaakt met de auto.
@wim-v6
Ik heb verder ook geen last van een controle lampje, en deze gaat wel netjes aan en uit als ik de zekering erin of eruit haal of op contact zet.En wat bedoel je precies met kort sturen?? ik merk het voornamelijk als ik stapvoets rij en de stuur volledig gedraaid heb, ik heb dan overigens geen last van vibraties maar merk dan wel dat ik tegengehouden word.
De vibraties in de auto krijg ik alleen met optrekken vanuit lage toerentallen, vooral in de 1e en 2e versnelling.
En nog even over de drukbol, er was toch ook een manier om deze te testen? Hennie had deze ook zo’n 4/5 jaar geleden terug getest toen ik de auto pas had gekocht, en de drukbol was toen nog zo goed als nieuw. Slijt dit onderdeel met de kilometers of leeftijd???
Mischien een rare vraag, maar zou het ook kunnen dat een verdeelbak ingereden moet worden ofzo???
14 december 2009 om 00:13 #17554794Was er nog vergeten bij te vertellen en mischien ook wel heel belangrijk is dat ik de vibraties vooral vanuit de achterkant van de auto merk. Kan dat ook vanuit het achter differentieel komen dan???
14 december 2009 om 20:11 #17554795ja zou kunnen
maar kan ook door Wringen komen dat kan je weer krijgen van een kapotte tussenbak of 4×4 regeling welke niet goed werkt
Willem
14 december 2009 om 20:19 #17554796Drukbol zou iedere 60.000km of 4 jaar moeten dacht ik zo
er zou iets zijn met een witte rand, welke niet goed zou zijn…
kijk daar eens naar
Willem
14 december 2009 om 20:25 #17554797is het niet een optie om eens de zekering eruit te halen en de tussenas onder de auto weg te halen en dan kijken of die nog steeds hetzelfde euvel vertoont.
eventueel meteen tussenas controleren op moeilijk bewegende kruisstukken
14 december 2009 om 22:26 #17554798Zou het dan ook eventueel een electronische storing kunnen zijn dan?? iets in het regelapparaat ofzo???
En wat voor problemen kun je eigenlijk verwachten van een kapotte drukbol???
@carlosastra
Met de zekering eruit is het probleem weg, maar dan rij ik ook zonder 4×4. Enige combinatie wat ik niet geprobeerd heb is: zekering 19 erin dus 4×4 ingeschakeld en dan de cardan-as er tussen uit. Maar ik weet niet of dit wel zo goed is voor de verdeelbak???Ik zal morgen eens even de drukbol nakijken op een witte rand.
15 december 2009 om 17:06 #17554799vandaag even naar de drukbol gekeken maar kon geen witte rand vinden of iets wat erop lijkt. Morgen gaat de auto bij DHZ twente op de brug voor de uitlaat, mischien dat we dan nog even verder kunnen kijken.
18 december 2009 om 20:08 #17554800toch maar eerst even de drukbol vervangen voor de zekerheid…
22 december 2009 om 20:26 #17554801Georgie,
drukbol kun je testen door de auto op contact te zetten (niet starten), motorkap open te zetten en vervolgens een keer of 25 op je rempedaal te tikken. Na elke keer dat je je rempedaal aantikt, hoor je de drukbol sissen.
Als ie na een keer of 25 nog steeds sist (je rempedaal zit intussen bijna “vast” doordat je in de rembekrachtiger druk blijft opbouwen omdat de motor niet loopt), werkt ie naar behoren.
Neemt trouwens niet weg dat het verstandig is om een exemplaar van meer dan 6 jaar oud te vervangen. Het schijnt dat ze bij Opel niet meer te krijgen zijn, maar via BMW zijn ze nog wel te krijgen. Frank Janssen heeft mijn auto in onderhoud en hij kan je wel vertellen voor welke BMW dat precies was…
23 december 2009 om 01:09 #17554802Hey bedankt voor de tip! Ik ga het gelijk even proberen morgenvroeg. Zal ook even contact opnemen met frank jansen voor de drukbol. :wors
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.